Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: iso branden  (gelezen 844 keer)

Offline Johanv

  • Lid
    • Multihobby
iso branden
« Gepost op: 2015/01/19, 08:01:05 »
Hallo Allemaal,

Excuus als ik in de verkeerde rubriek zit, ben al een tijdje aan het werken met ubuntu, erg leuk allemaal. Ik wil eigenlijk een .iso branden van mijn eigen installatie en deze .iso cd kunnen gebruiken om op een andere pc te installeren, Waar het omgaat is dat op de andere pc dan alles hetzelfde is, inclusief programma's en toepassingen.

Is dit eenvoudig te doen?

Dank,

Johan

 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: iso branden
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/19, 10:45:06 »
Nee. Tijdens de installatie wordt de boel toegesneden op de apparatuur in de kast. Zo'n systeem kun je weliswaar "transplanteren" naar een andere kast met andere apparatuur, maar de kans op problemen is relatief groot.

Dan kun je beter normaal installeren op die andere kast, daarna een zelfgemaakt installatiescriptje draaien voor de progjes die je erbij wil hebben (sudo apt-get install 1 2 3 4 5 6 7 8 9) en alleen de instellingen in de persoonlijke mappen van de gebruikers overzetten.

Re: iso branden
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/19, 11:35:11 »
Nee. Tijdens de installatie wordt de boel toegesneden op de apparatuur in de kast. Zo'n systeem kun je weliswaar "transplanteren" naar een andere kast met andere apparatuur, maar de kans op problemen is relatief groot.

Dat valt wel mee zolang je alleen open source drivers gebruikt en geen afwijkende HW hebt.
Zo heb ik bv mijn SSD (met Linux) uit mijn AMD netbookje overgezet in mijn Intel desktop; eerste keer opstarten duurt een paar seconden langer, maar verder geen verschil.

Volgens mij zijn er trouwens op dit forum een paar andere onderwerpen waarin beschreven wordt hoe je een .iso maakt van een install.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/19, 13:15:19 door VuurVosje »

Offline PKing

  • Lid
Re: iso branden
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/19, 14:39:22 »
Even aanhakend, zou je een REDO backup ook op een andere machine terug kunnen zetten?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Ramana

  • Lid
Re: iso branden
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/19, 14:54:32 »
Ja, is te doen met Refracta (even Googlen naar de refracta-tools. Zijn deb-bestanden). Hiermee is een perfecte installatie iso te maken precies zoals je een bestaande instalatie hebt aangepast.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: iso branden
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/19, 19:27:24 »
Tijdens de installatie wordt de boel toegesneden op de apparatuur in de kast.
Interessant, waar kan ik daar meer informatie over vinden?

Het is niet mijn ervaring. Al een paar keer heb ik Ubuntu op een laptop gezet (die niet kon booten van DVD/USB) door de schijf tijdelijk op mijn desktop aan te sluiten, Ubuntu te installeren en de schijf weer terug te plaatsen in de laptop.
Ook start ik regelmatig mijn als dual-boot geïnstalleerde partitie als virtuele machine onder Virtualbox (als rawdisk).

Het enige probleem wat ik daarbij ondervindt is, zoals VuurVosje ook schrijft, het gebruik van specifieke drivers: zo werken de Nvidia drivers niet samen met Virtualbox (guest additions). Dit wordt volgens mij veroorzaakt door de toevoeging van specifieke kernelmodules (dkms). De standaard open source nouveau beeldschermdriver geeft geen probleem.

Edit: Zie “Design Spec” op https://wiki.ubuntu.com/Ubiquity voor een gedetailleerde beschrijving van het installatieprogramma. Naast partitioneren en kopiëren van de software zorgt het voornamelijk voor persoonlijke instellingen om de 1e gebruiker aan te maken, het netwerk, encryptie, toetsenbord en taal in te stellen, dat soort zaken.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/19, 22:48:29 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: iso branden
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/19, 20:05:54 »
Nee. Tijdens de installatie wordt de boel toegesneden op de apparatuur in de kast.

Tenzij je zelf specifieke gesloten drivers toevoegt, wordt die boel helemaal niet "toegesneden op de apparatuur in de kast". Dat is bij een paar andere OS'en, die specifieke hardware vereisen/ondersteunen onderling, gebruikelijk maar niet bij Linux.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: iso branden
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/19, 23:28:39 »
Tenzij je zelf specifieke gesloten drivers toevoegt,
En dat gebeurt nogal eens, namelijk.

Re: iso branden
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/20, 00:25:43 »
Tenzij je zelf specifieke gesloten drivers toevoegt,
En dat gebeurt nogal eens, namelijk.

Maar niet per definitie. Hier op mijn hybrid bijv. (MS Surface Pro 3) heb ik geen gesloten drivers in gebruik want alle benodigde drivers zijn open source.

Offline Ramana

  • Lid
Re: iso branden
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/20, 08:09:27 »
Daarom is het beter om een snapshot te maken van de installatie en er een installeerbare iso van te maken.  Dan wordt de hardware juist aangestuurd en ook files als /etc/fstab opnieuw aangemaakt.  Ook is het mogelijk om alle /home instellingen en b.v e-mail configuratie exact over te nemen.  Ook 'vreemde' programma's welke niet in de repositorie zitten, b.v. lichtzone, worden keurig meegenomen.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/20, 08:46:59 door Ramana »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: iso branden
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/21, 10:49:12 »
Tijdens de installatie wordt de boel toegesneden op de apparatuur in de kast.
Interessant, waar kan ik daar meer informatie over vinden?
Op het gevaar af, een negatief element te voeden: lees dit draadje nog eens rustig door. En laat de term "gesloten drivers" eens op je inwerken.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: iso branden
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/21, 10:55:34 »
Tijdens de installatie wordt de boel toegesneden op de apparatuur in de kast.
Interessant, waar kan ik daar meer informatie over vinden?
Op het gevaar af, een negatief element te voeden: lees dit draadje nog eens rustig door. En laat de term "gesloten drivers" eens op je inwerken.
Tijdens de installatie wordt niet “de boel toegesneden op de apparatuur in de kast”.

Extra “gesloten drivers” worden optioneel NA de installatie toegevoegd.

Lees eventueel de “Design Spec” op https://wiki.ubuntu.com/Ubiquity
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: iso branden
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/21, 10:57:18 »
Tijdens de installatie wordt niet “de boel toegesneden op de apparatuur in de kast”.

Extra “gesloten drivers” worden optioneel NA de installatie toegevoegd.
Spijkers op laag water zoeken.... Te kinderachtig voor woorden.

Re: iso branden
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/21, 11:16:05 »
Ik heb Ubuntu 14.04 op een usb drive geinstalleerd en kan met behulp van deze usb drive twee verschillende computers probleemloos opstarten. Dit is het bewijs dat de installatie van Ubuntu universeel werkt.
Ubuntu omdat een computer voor iedereen bereikbaar en betaalbaar moet zijn en blijven.Mensen bewust maken dat open source software zoals Ubuntu en Wordpress van zeer goede kwaliteit is en beslist niet onder doet voor de vaak dure commerciele software.
Website:
www.succesverzekerd.eu

Re: iso branden
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/21, 12:37:20 »
Dacht ik al.  Overigens gebruik ik voor het branden van DVD.s  Xfburn.
Ubuntu omdat een computer voor iedereen bereikbaar en betaalbaar moet zijn en blijven.Mensen bewust maken dat open source software zoals Ubuntu en Wordpress van zeer goede kwaliteit is en beslist niet onder doet voor de vaak dure commerciele software.
Website:
www.succesverzekerd.eu