Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] De beste externe hard drive voor Ubuntu  (gelezen 3860 keer)

[OPGELOST] De beste externe hard drive voor Ubuntu
« Gepost op: 2008/11/30, 09:46:08 »
DAG ALLEMAAL,

na het geduvel met de huidige externe harde schijf zoek ik er een die eenvoudig aan te sluiten is en draait op ubuntu.
ik heb verschillende verhalen gehoord over de grootten van de drives, echter zou nu toch de voorkeur uit gaan voor een 120 Gb drive, dit vanwege voeding en minderstoringen.
Is er iemand die mij advies kan geven ermee rekening houdend dat ik niet teveel wil en kan betalen?

hans minekus


Moderator edit: Titel aangepast, alles in hoofdletter hoeft niet.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/28, 12:41:26 door femke98 »

Offline Drummies

  • Lid
Re: DE BESTE EXTERNE HARD DRIVE VOOR UBUNTU?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/30, 10:11:13 »
external hard drive 3.5¨usb 2.0 merk freecom 500GB geschikt voor win&mac

deze gebruik ik zelf en werkt perfect

info zie link
freecom
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline visser

  • Lid
Re: DE BESTE EXTERNE HARD DRIVE VOOR UBUNTU?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/30, 11:26:21 »
Ik heb ook een mybook en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: DE BESTE EXTERNE HARD DRIVE VOOR UBUNTU?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/30, 11:32:09 »
Aan Hans,
Goede ervaringen met Western Digital. Ik heb zo'n My Book van 1 TB in gebruik. Dat is inpluggen in USB en gaan! En elke keer sta ik weer verbaasd over de snelheid. Daar kan mijn netwerkschijf bij lange na niet tegen op. Ben eigenlijk met Western Digital begonnen omdat er na enige tijd steeds beschadigde sectoren in een aantal schijven optraden. Dat bleken vooral HD's te zijn van Maxtor en van Hitachi (De laatste worden erg warm).Die Maxtors had ik vrij veel omdat ik bij aanschaf nogal op de prijs lette. Daar ben ik helemaal van teruggekomen. Daarom, geef liever wat meer uit aan iets goeds, dan dat je later ellende hebt. Niks vervelender dan spullen die het voortijdig begeven.
En die mobiele schijfjes van LaCie (100 GB), die zijn ook niet stuk te krijgen. Zelfs een keer op het tuinpad op de tegels gevallen. Maar niets aan de hand. Gelukkig.
Vr.groet, peter

Even naar de prijs van die My Book gekeken bij Alternate, maar daar schrok ik wel van. (189 iri) Ik had hem bij het Office Center voor 99. (Aanbieding). Maar die 500 GB My Books zijn aanzienlijk goedkoper.

« Laatst bewerkt op: 2008/11/30, 11:49:38 door Petervdw »

Re: De beste externe hard drive voor Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/30, 17:19:19 »
dank dank beste mensen

had gisteren een artikel gelezen en daar stond in dat enkele hier genoemde HDś niet op Linux zoudwen werken
Ziedaar wat een blaaskaken in deze hardware gids
overigens werd er ook iomega genoemd

Hans

Offline mcgyver

  • Lid
Re: De beste externe hard drive voor Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/30, 23:10:11 »
Ik heb voor € 9,50 (exclusief € 2,- verzendkosten) op de marktplaats een 2,5" sata behuizing gekocht. Vervolgens voor € 40,- een verpakte nog splinternieuwe 200 GB schijf gekocht. Doet het prima. Ik heb 5 verschillende merken harddisk gehad, allemaal 2,5 inch. Hebben het allemaal gedaan zonder problemen en wat voor mij belangrijker is, ook zonder externe voeding. Dat is het meest ideale. Met een voeding ergens naar toe sjouwen vind ik lastig. Dus: als je een externe schijf hebt die het niet doet ben je (denk ik, weet ik bijna zeker) een uitzondering. Weet je zeker dat er geen enkele mogelijkheid om hem alsnog aan de praat te krijgen? Kan je niet naar een Ubuntu steunpunt in de buurt die je kan helpen? Zou anders zonde zijn.

Re: De beste externe hard drive voor Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/28, 10:20:00 »
dank voor alle adviezen
heb een 1T WD gekocht
na veel opstartproblemen draait deze nu.
hans

Offline nor

  • Lid
Re: De beste externe hard drive voor Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/28, 11:49:29 »
Ik bezit zelf "FREECOM 1 TB USB 2.0 harddisk zwart".

Als je van plan ben om externe HD vaak mee te nemen, dan kan je beter voor 2,5 kiezen. Nadeel van 2,5 (5400 rpm) is dat het snelheid meestal lager is dan die van 3,5 (7200 rpm). Bij kopieren van kleine data is het geen probleem. De voordeel van 2,5 is dat je geen externe voeding nodig heb, en is stuk lichter.

Als ik ooit laptop ga kopen, dan ga ik dit externe HD kopen. Het ziet er goed uit :)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: De beste externe hard drive voor Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/28, 11:59:40 »
ik lees nergens dat het nadeel van usb gevoed is dat je usb controller wel zwaarder belast word dus als je niet van plan bent je schijf vaak mee te nemen is er een met externe voeding aan te raden.

de TS is al wel geholpen maar ik vond het wel even het vermelden waard.

Re: [OPGELOST] De beste externe hard drive voor Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/28, 12:47:33 »
Er is een WD MyPassport Essential van 250 GB met 7200 rpm (en die is dus 2,5 inch)