Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Map verwijder probleem  (gelezen 1815 keer)

Offline Remmie

  • Lid
[OPGELOST] Map verwijder probleem
« Gepost op: 2011/06/24, 22:38:12 »
Ik heb een map in mijn persoonlijke map staan met een hangslotje erin. Ik wil dit graag verwijderen maar het lukt me niet.
In de terminal heb ik al met commando rm geprobeerd........zonder resultaat. Melding " kan de [bestandsnaam] niet verwijderen. Is een map"
Vervolgens heb ik gedaan gksudo nautilus dan krijg ik melding " Gtk warning cannot open display" . Vervolgens naar de map gegaan en wederom geprobeert hem te verwijderen. Echter zonder resultaat.
Wat doe ik fout?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 16:25:06 door heir4c »

Re: Map verwijder probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/25, 00:17:03 »
Die Gtk warning krijg je altijd te zien, maar opent Nautilus wel in rootmode? Maak ander een starter aan, dan heb je die melding niet meer.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Map verwijder probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/25, 01:01:02 »
Probeer het verwijderen in de terminal eens met rm -r mapnaam De optie -r wil zeggen dat het verwijderen recursief moet plaatsvinden, dus ook alle onderliggende bestanden en mappen verwijderen. Zelfs voor lege mappen moet je die optie gebruiken.

Mocht ook dat niet werken kun je dan ls -l /home/jouwnaam eens uitvoeren en dan de lijn met die beruchte map hier plakken? Ben benieuwd hoe de rechten dan staan.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/25, 01:03:37 door erik1984 »

Offline Remmie

  • Lid
Re: Map verwijder probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/25, 10:47:20 »
Probeer het verwijderen in de terminal eens met rm -r mapnaam De optie -r wil zeggen dat het verwijderen recursief moet plaatsvinden, dus ook alle onderliggende bestanden en mappen verwijderen. Zelfs voor lege mappen moet je die optie gebruiken.

Mocht ook dat niet werken kun je dan ls -l /home/jouwnaam eens uitvoeren en dan de lijn met die beruchte map hier plakken? Ben benieuwd hoe de rechten dan staan.

Ik heb beide gedaan. Bij rm -r [mapnaam] vraagt hij: " afdalen in voor schrijven beschermde map [mapnaam]?
dan zeg ik "Y" vervolgens:" kan de map niet verwijderen".
Bij ls -l home/[mijn naam]/[mapnaam] loopt-ie door de volledige map en maakt alle onderliggende files in de terminal in rood. En de map is dus niet weg.

Re: Map verwijder probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/25, 10:53:35 »
Heb je wel rechten op dat mapje?

- Selecteer mapje
- Rechtermuisknop
- Klik op eigenschappen
- Tabblad Rechten.....

Xubuntu 15.04

Offline HarzG

  • Lid
Re: Map verwijder probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/25, 11:57:17 »
@helpers:
A.u.b. uitkijken met adviezen de het systeem kunnen slopen.

@Remmie:
Hoe is deze beschermde map tot stand gekomen?
Achtergrond: als je onbedoeld een systeemmap hebt verplaatst in de beheerdersmodus, dan kan je beter de plek zoeken waar die vandaan kwam en de map terugplaatsen (dat kan alleen in de beheerdersmodus).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Remmie

  • Lid
Re: Map verwijder probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/25, 13:35:28 »
De map komt van een backup programma. En ik heb geen rechten. Kan deze ook niet instellen. Ik zou de backup kunnen laten restoren maar dat wil ik niet omdat de data te oud is.

Re: Map verwijder probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/25, 13:38:42 »
sudo chown gebruikersnaam:gebruikersnaam -R ~/mapnaam

Uiteraard gebruikersnaam en mapnaam invullen met jouw gebruikersnaam en de mapnaam moet uiteraard de map met de back-up zijn.

Offline Remmie

  • Lid
Re: Map verwijder probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/25, 14:28:36 »
Hij geeft aan: kan geen toegang krijgen. Map of bestand bestaat niet


Offline HarzG

  • Lid
Re: Map verwijder probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/25, 14:38:57 »
Hoe heb je Ubuntu geïnstalleerd (normaal of met Wubi)?
Wat is het antwoord op het opvragen van de gekoppelde mappen in de terminal met:
mount... a.u.b. de tekst van het antwoord hier laten zien. Dat kan je in de terminal met de muis selecteren en dan de selectie met de rechter muisknop kopiëren.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/25, 14:40:51 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Remmie

  • Lid
Re: Map verwijder probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/25, 14:45:42 »
Ik heb geen muis in terminal. En het bericht is behoorlijk lang. Is er een andere manier om te selecteren en kopieren?

Re: Map verwijder probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/25, 15:00:42 »
Geen muis? Je kunt gewoon Ctrl+Alt+T doen om een terminalvenster te openen! Gebruik je soms Ubuntu Server?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Map verwijder probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/25, 15:08:19 »
Als je een grafische desktop hebt met een balk bovenin of onderin, kan een terminal gestart worden met het "startmenu" vanuit de balk.
Volgens mij was in een ander draadje de verwarring ook al, maar dat was opgehelderd.
Met een terminal wordt dus in het forum niet tty1-tty7 bedoeld, maar een terminalvenster dat als "programma" gestart kan worden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline heir4c

  • Lid
Re: Map verwijder probleem
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/25, 17:03:48 »
Klik Alt+F2 en tik in:
gksudo nautilusWachtwoord word gevraagd.
Navigeer naar de map. Nu kan je die verwijderen.
Moest het toch voorkomen dat je de map toch niet kan verwijderen dan open je die eerst en verwijder de bestanden erin. Dan de map.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Remmie

  • Lid
Re: Map verwijder probleem
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/25, 18:49:25 »
Geen muis? Je kunt gewoon Ctrl+Alt+T doen om een terminalvenster te openen! Gebruik je soms Ubuntu Server?

Daar is-ie dan:
remco_vera@Remmie-F5RL:~$ mount
/dev/sda1 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro,commit=0)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/home/remco_vera/.Private on /home/remco_vera type ecryptfs (ecryptfs_cipher=aes,ecryptfs_key_bytes=16,ecryptfs_unlink_sigs,ecryptfs_sig=90f4e94493d3a51e,ecryptfs_fnek_sig=6873b6b226acda8c)
gvfs-fuse-daemon on /home/remco_vera/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=remco_vera)

Offline Remmie

  • Lid
Re: Map verwijder probleem
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/25, 18:58:58 »
Klik Alt+F2 en tik in:
gksudo nautilusWachtwoord word gevraagd.
Navigeer naar de map. Nu kan je die verwijderen.
Moest het toch voorkomen dat je de map toch niet kan verwijderen dan open je die eerst en verwijder de bestanden erin. Dan de map.

Ja, gelukt!! Heel erg bedankt heir4c.
Hoe sluit ik nautilus trouwens weer af? Ik kan de terminal wel sluiten maar hij geeft dan aan dat nautilus nog steeds actief is.

Re: Map verwijder probleem
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/25, 21:23:03 »
Ik vraag me nog steeds af hoe een map onder /home terecht komt die je zelf (zonder super user aan te nemen) niet kan verwijderen. Maar blij dat het nu is opgelost voor de TS   :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: opgelost vermelden a.u.b.
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/25, 21:30:49 »
@Remmie:
1. Lees a.u.b. deze adviezen uit de richtlijnen voor het forum en markeer je vragen als opgelost.
Je hebt meerdere opgeloste vragen in het forum staan die voor "iedereen" als onopgeloste vragen in het forum te zien zijn.
In Jip-en-Janneke-taal:
Wijzig je eerste bericht van een vraag. Zodra je ingelogd bent, kan je op "verander" klikken en vooraan in het "onderwerp" als letters [OPGELOST] plaatsen. Anders "verzuipen" wij in het forum in berichten/vragen en willen antwoorden op vragen die reeds opgelost zijn.

edit 21:37
Net gezien, je hebt het al een keer geregeld. Zo kan het. Als je [OPGELOST] vooraan plaatst, is het nog iets duidelijker.

2. Als je werkt met ecryptfs, dan is het verstandig om dat bij problemen met mappen/bestanden vooraf te vermelden. Anders blijven de "hulpdiensten" zoeken naar oplossingen die nooit bij de oorzaak van het probleem komen. In een "normale" /home-map kan namelijk de user/gebruikersnaam zijn eigen bestanden "altijd" verwijderen. Dat lukt bij ecryptfs niet.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/25, 21:37:58 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Remmie

  • Lid
Re: OPGELOST Map verwijder probleem
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/26, 16:17:40 »
Dat heb ik in de eerste vraag wel aangegeven (in lekemans taal): "Ik heb een map in mijn persoonlijke map staan met een hangslotje erin" .

Nogmaals bedankt,  Remco

Offline heir4c

  • Lid
Re: Map verwijder probleem
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/26, 16:24:08 »
Klik Alt+F2 en tik in:
gksudo nautilusWachtwoord word gevraagd.
Navigeer naar de map. Nu kan je die verwijderen.
Moest het toch voorkomen dat je de map toch niet kan verwijderen dan open je die eerst en verwijder de bestanden erin. Dan de map.

Ja, gelukt!! Heel erg bedankt heir4c.
Hoe sluit ik nautilus trouwens weer af? Ik kan de terminal wel sluiten maar hij geeft dan aan dat nautilus nog steeds actief is.

Je hebt hem geopend via de terminal? Dan moet je dus eerst nautilus sluiten en dan pas de terminal. Als het proces nog lopende is in de terminal nadat je nautilus gesloten hebt, klik je: Ctrl+C
Dat stopt het proces en krijg je weer de prompt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu