Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub2 verwijderen, Legacy gebruiken  (gelezen 1041 keer)

Offline Lendmythe

  • Lid
Grub2 verwijderen, Legacy gebruiken
« Gepost op: 2011/06/25, 18:33:02 »
Een paar dagen geleden heb ik Ubuntu 11.04 geinstalleerd, heel mooi een goed, maar... alles was paars -_-' dus ben ik alles gaan omzetten en dat lukte allemaal behalve grub2. Dan heb ik veel geprobeerd en ineens had ik een gevechtsvliegtuig als achtergrond voor Grub. Dan heb ik beslis dat ik de oude grub terug wil, die was sneller geen achtergronden, makkelijker aa te passen...

Dus heb ik via Ubuntu softwaremanager Grub Legacy geinstalleerd, "sudo update-grub" gedaan, een nieuwe menu.lst... ,nogmaals update-grub gedaan. Dan herstart ik mijn computer en grub2 is er nog altijd! >:( >:(

Kan iemand mij helpen met Grub legacy terug te instaleren?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub2 verwijderen, Legacy gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/25, 18:38:40 »
Heb je het zo gedaan:
- Grub 1 installeren;
- Grub 2 verwijderen;
- sudo update-grub

Eventueel:
- Grub 2 verwijderen;
- Grub 1 installeren;
- sudo update-grub

Nooit geprobeerd (ben blij met Grub 2), maar zo zou het toch moeten lukken, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/25, 18:40:19 door Pjotr »

Re: Grub2 verwijderen, Legacy gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/25, 18:47:38 »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB


Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub2 verwijderen, Legacy gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/26, 12:02:30 »
Ik ken Grub2 te weinig en kan dus niet alle trucjes uitleggen om dat gedaan te krijgen wat je wilt.
Ik gebruik beide Grub-versies:
Grub1 omdat ik met simpele veranderingen in het bestand menu.lst dat kan doen wat ik wil.
Grub2 gebruik ik omdat vrijwel alle moderne Linux-versies met Grub2 werken. Het booten van (actuele) ISO-bestanden is mij alleen met Grub2 gelukt.

Maar het is zinvol om eerst de handleiding/wiki te lezen voordat je afhaakt bij Grub2. Daarin staat in het Nederlands hoe je Grub2 kan aanpassen.
Lukt dat niet dan kan je altijd nog terug naar Grub1, maar je moet elke stap ook in deze volgorde uitvoeren. Als je fouten maakt, kan je systeem misschien helemaal niet meer booten en je moet het herstellen met de live-CD.

Je hebt ook nog een ander alternatief: installeer de Startup-Manager (via het Ubuntu Software Center, intypen startup in het zoekveld rechtsboven, zoekresultaat nr. 3?) en verander daarmee de instellingen zoals je dat wilt. Op deze manier kan je Grub2 laten staan en met de Startup-Manager kan je ook de instellingen zoals "wachttijd", achtergronden etc. vastleggen.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 12:04:13 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Grub2 verwijderen, Legacy gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/26, 15:35:56 »
jullie vergeten iets:
sudo grub-install /dev/sdadit schrijft het programma grub in de Master Boot Record, dat staat dus niet op je ubuntu-partitie! in ubuntu verwijderen verwijdert alleen grub uit de partitie, niet uit het MBR