Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is er een goed open source bridgeprogramma? (het kaartspel contract bridge)  (gelezen 12716 keer)

Offline laudaka

  • Lid
Hoi allemaal,
Ben net begonnen met bridge leren en ik heb wel een goed leerboek maar ik zou ook echt graag een programma willen hebben om mee te oefenen. In ieder geval zoek ik iets waar ik mee tegen AI's kan spelen, offline dus. Maar het is wel leuk als ik later ook met datzelfde programma ook online kan spelen. Ben vanmiddag voor het eerst bij een bridgeclub geweest en ze vonden het niet erg dat ik alleen nog maar kon meekijken. Maar het zou wel leuk zijn om over een maandje terug te komen en dat ik dan heel redelijk kan bridgen... dankzij een open source bridgeprogramma :) Hieronder wat ik tot nu toe gevonden heb aan bridgeprogramma's die op Ubuntu werken.

Met synaptic heb ik gezocht met deze zoekwoorden:
* contract bridge: Vindt pybridge. Een bridgeprogramma om online bridge te spelen. (N.B. contract bridge is wat meestal bij bridgeverenigingen wordt gespeeld.)
* bridge: Allerlei irrelevante treffers over bv. netwerk bridges. Maar ook een paar interessante treffers. Behalve pybridge ook ggz-gtk-games. Verder vooral interessante hulpmiddelen voor gevorderde spelers.
* bridge program: Alleen interessante hulpmiddelen voor gevorderde bridgespelers.
* bridge software: Niks relevants.
* bridge hand: Alleen interessante hulpmiddelen voor gevorderde bridgespelers.

Bij synaptic krijg ik zoveel treffers dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Misschien dat het via het Ubuntu Softwarecentrum makkelijker gaat:
* contract bridge: Vindt pybridge.
* bridge: Vindt pybridge en ook allerlei spelletjes die niet contract bridge zijn.
* bridge program: Vindt pybridge en twee spelletjes die het niet zijn.
* bridge software: Niks relevants.
* bridge hand: Zelfde treffers als synaptic.

Hier dan een overzichtje van andere topics over bridgeprogramma's die ik heb gevonden toen ik op het forum zocht. Niet allemaal even relevant, en allemaal van lang geleden:

* http://forum.ubuntu-nl.org/games/goed-bridge-progje/
In dit topic uit 2008 wordt pybridge aangeraden. Maar ook de programma's deal en dealer, maar dat zijn hulpmiddelen voor gevorderde bridgespelers. Ook staat er een link naar het programma aBridge. Dit is wel een echt bridgeprogramma, en het heeft ook bots, al waren die alleen sterk genoeg voor absolute beginners. Helaas is de website daarvan op dit moment dood. Heeft iemand hier de broncode misschien van? Het is open source (GNU GPL licentie) http://linux.softpedia.com/get/GAMES-ENTERTAINMENT/Arcade/aBridge-19653.shtml
* http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/bridge-%28met-ubuntu%29
Ook hier wordt pybridge aangeraden.
* http://forum.ubuntu-nl.org/games/bridgeprogramma-jack-48739/
Het closed source Windows bridgeprogramma Jack aan de praat krijgen onder Ubuntu. Ja dat lukt, maar dat is dus niet wat ik zoek.

Conclusie:
* PyBridge maar eens proberen. Het is wel alleen maar online spelen, niet offline. Ik zie wel hoe boos mijn gelegenheidspartner is als ik een puinzooi maak van het bieden :P
* En dan wat ik zelf nog via synaptic heb gevonden: ggz-gtk-games (de naam van het programma zelf is GGZ Gaming Zone: game clients). Dit zijn client programma's om online te spelen op een server voor allerlei spellen zoals schaken, hartenjagen, boter-kaas-en-eieren, en ook bridge. Dit lijkt een goede, als ik het werkend zou krijgen.

Ik hoop dat ik anderen met dit overzichtje een beetje kan helpen. Maar nu dan mijn twee vragen:
* Weet iemand andere bridgeprogramma's? En dan vooral een programma waarmee ik offline kan oefenen tegen AI's/bots. Ik heb echt heel veel gehad aan PokerTH om poker No Limit Hold'em te oefenen. Als er net zoiets zou zijn voor contract bridge zou dat echt leuk zijn.
* En als iemand toevallig weet hoe die GGZ Gaming Zone werkt zou ik daar blij mee zijn. Ik ben er inmiddels achter dat het niet bij Toepassingen > Spellen staat maar dat je het vanaf de command line opstart met ggz-gtk. Maar er gaan allerlei dingen mis als ik probeer te verbinden met een GGZ game server.

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen,
Paulus/laudaka

P.S. Ik gebruik op dit moment Ubuntu 11.04 Natty.

Offline Wout55

  • Lid
Helaas is de Bridgewereld voornamelijk een Windowswereld :( . En als je eenmaal met Jack gespeeld hebt dan ga je toch niet meer met een of ander brak bouwseltje van een amateur aan de gang. Kort en goed, ik heb hier in VB een Windows8 draaien omdat ik weleens Jack draai en binnenkort met BIC aan de gang ga. En ik heb niets behoorlijks in Linux kunnen vinden.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
GnuBridge is misschien wel wat: http://gnubridge.org/index.php
Heb het niet zelf uitgeprobeerd omdat het niet vertaald is en mijn schoonmoeder, waarvoor het bedoeld was, liever een NL-talige versie heeft.

Offline laudaka

  • Lid
Bedankt voor jullie reacties Wout en Markba. Daar kan ik wat mee. Ik heb een uurtje met GnuBridge gespeeld en voor mij is het voorlopig genoeg om mee te oefenen. Ik ben al blij als ik niet meer beginnersfouten maak bij het afspelen en als ik niet bijvoorbeeld vaste slagen weggeef. Niet erg realistisch maar het werkt wel: als ik wil oefenen met een sans atout contract (NT contract) afspelen dan bied ik gewoon steeds een stapje hoger NT. Dan krijg ik vanzelf een sans atout contract. Het maakt voor het afspelen verder niet uit dat ik dat contract toch niet kan halen.

Ook leuk is dat je gewoon steeds op het knopje "New game..." kan klikken totdat je makkelijke kaarten hebt :D

Bedankt!
Paulus/laudaka

Offline krogtwil

  • Lid
Ik heb pybridge geïnstalleerd via het softwarecentrum. Bij openen worden enkele gegevens gevraagd. Welke zijn dat en waar vind ik die?
Met dank voor jullie hulp

krogtwil

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Maak daar een eigen onderwerp voor aan, je reageert nu op een bericht van 4 jaar geleden.

Slotje.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.