Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Moz://a Internet Health Report 2018  (gelezen 499 keer)

Moz://a Internet Health Report 2018
« Gepost op: 2018/04/16, 16:02:03 »
Interessant leesvoer uit de kokers van Mozilla: het Internet Health Report 2018 (Engels, Frans, Duits, Spaans, geen Nederlandse versie). In samenwerking met onderzoekers, privacybeschermers en andere groepen is een rapport gecompileerd over de waarde van het internet voor mensen anno 2018.

Dat gaat niet over toegenomen productiviteit of de voordelen van internetwinkelen, maar gaat via vijf invalshoeken in op de vraag wat we als mensen vandaag de dag aan internet hebben. Of anders geformuleerd: hoe gezond - of niet - is het internet nog vanuit een menselijk perspectief?

Die invalshoeken zijn:

- Is het veilig? (Denk onder meer aan het internet der dingen)
- Hoe open is het? (Kan inderdaad iedereen vrijelijk deelnemen aan internet? - zeker niet altijd: financiële of politieke redenen)
- Wie is welkom? (Digitale omarming [versus uitsluiting] - denk aan online pesten en is dat tegen te gaan met bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie?)
- Wie heeft succes? (Online zijn is niet genoeg, je hebt skills nodig om succesvol van internet gebruik te kunnen maken, om te kunnen lezen, schrijven en participeren: "webalfabetisme")
- Wie controleert het? (Dat handjevol bekende grote Amerikaanse bedrijven. Maar het internet zou veel gezonder zijn als het door velen zou worden gecontroleerd).

Naast deze vragen is er ook een sectie waarin beschreven wordt wat je als gebruiker kunt doen om te helpen het internet gezond te houden. Dat kan bijvoorbeeld door een 'data detox' te volgen, een soort data-ontgifting, met als doel een beter beeld te krijgen van je digitale zelf, of je persoonlijke digitale pasfoto. Weet jij wat Facebook allemaal van je weet? En Google? Heb je nog grip op wie je bent in het digitale bereik en waartoe je nog dient? Zijn mensen op internet gereduceerd tot kleine radertjes van een gigantische advertentie- en ideeënmachine met bijbehorende brainwash-praktijken (fake news), à la Chaplin in Modern Times?

Ik denk het wel ja. Ik heb al langer het gevoel dat er in het digitale bereik iets uit de klauw begint te lopen en dan denk ik aan algoritmen waarover de controle is verloren en die hun eigen logische ding doen, zonder nog langer aan mensen te denken. Maar goed, ik ben dan ook een vrolijke pessimist! ;)

Die genoemde data-detox is overigens een externe site en een bezoekje zeker waard, alleen al vanwege de leuke opzet ervan. Dat ontgiften bereik je door een half uurtje per dag, acht dagen lang de dingen te doen die van je gevraagd worden.
https://datadetox.myshadow.org/detox

Het rapport is via deze zeer vrolijk opgemaakte pagina te lezen of te downloaden:
https://internethealthreport.org/2018/