Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is dit nog goed te krijgen ?  (gelezen 1235 keer)

Offline lebon

  • Lid
Is dit nog goed te krijgen ?
« Gepost op: 2018/02/04, 13:39:24 »
Ik wil een pc die nauwelijks gebruikt werd weer in gaan zetten voor een aantal zakelijke activiteiten.
Op de pc stond 14.04 ( Xubuntu )
Helaas heb ik me laten verleiden tot een "automatische " upgrade naar 16.04.3
Halverwege het proces hing de computer ( zelfs de tijd stond stil )
Na een half uur wachten restte mij niets anders dan de stekker uit het stopkontakt trekken.
Als ik nu de pc opstart kom ik in het Grub menu, als ik dan kies voor Ubuntu ( staat bovenaan in het menu )
dan krijg in een paar terminalschermen vol met tekst, en daarna de vraag om loginnaam en password.
Als ik dat invoer zie ik op het scherm Welcome to Ubuntu 16.04.3
Daarna volgt de prompt : hans@hans-Thinkcentre-M57:$ en gebeurd er verder niets.
In de geavanceerde opties ( nr 2 in het menu)staan 3 kernels t.w.
3.13.0.141
3.13.0.139
3.2.0.79
Alle drie staan er als generic en als recovery
Ik heb ze allemaal uitgeprobeerd maar het resultaat is hetzelfde als hierboven reeds aangegeven.

Ik ben niet zo technisch en heb weinig ervaring met de terminal, maar is deze situatie nog te herstellen ?

Hoor graag reactie van ervaren gebruikeres,
Bvd

Hans



Re: Is dit nog goed te krijgen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/04, 14:12:49 »
Hans,

Ik vrees van niet.
Als er niets belangrijk op deze PC stond, een nieuwe installatie is de kortste en makkelijkste weg.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Is dit nog goed te krijgen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/04, 15:44:44 »
Kijk eens of je internet hebt, door een host te pingen.
Heb je internet, dan kan je proberen, om sudo apt install xubuntu-desktop te proberen.
Maar het blijft glibberig, een verse installatie geeft zekerheid.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Is dit nog goed te krijgen ?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/04, 16:32:43 »
Verreweg het beste: schone installatie van 16.04.3.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Is dit nog goed te krijgen ?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/04, 17:00:06 »
Hans,

Je kan het volgende proberen in de terminal:
sudo apt update
sudo apt install -f
sudo apt dist-upgrade

De 1e zorgt voor een actualisatie van de beschikbare pakketten, de 2e doet een reparatiepoging (-fix broken) en de 3e pakt de nieuwere pakketten.

Ik ga ervan uit dat je een back-up hebt, zo niet: start met een live-USB en maak kopieën van je data.

Een schone installatie is beter, maar ik zou dan voor Xubuntu 17.10.1 gaan en in april upgraden naar de volgende LTS 18.04.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline jan11000

  • Lid
Re: Is dit nog goed te krijgen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/04, 18:27:06 »
Misschien eerst met een livecd smart uitlezen van je harde schijf.
Dan kun je zien of je hd defect is, zeker omdat het een oude pc is.

Met livecd booten, dan disks (of schijven) installeren, en daar smart uitlezen.

Pc schoon van binnen.
Temperatuur uitlezen, na installatie.

Re: Is dit nog goed te krijgen ?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/04, 22:57:52 »
Daarna volgt de prompt : hans@hans-Thinkcentre-M57:$ en gebeurd er verder niets.
Wat gebeurt er als je daar intypt:
startx?

Ben het wel met de anderen eens dat je het best even een nieuwe installatie doet, na een en ander gebackupt te hebben (maar het is een oude pc zeg je, dus misschien is dat niet urgent).

Re: Is dit nog goed te krijgen ?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/05, 15:40:09 »
Verreweg het beste: schone installatie van 16.04.3.

Hans,

Ik vrees van niet.
Als er niets belangrijk op deze PC stond, een nieuwe installatie is de kortste en makkelijkste weg.

Volgens mij moet het mogelijk zijn je bestanden nog te redden. Ik heb het zo zelf al wel eens gedaan.

Je kunt een install-dvd of usb opstarten en daar kiezen voor nieuwe installatie met behoudt van bestanden.
Ja ik weet het, dan heb je vrijwel altijd een slecht werkende installatie, maar .... net genoeg om nog vlug even je bestanden te redden.
Daarna wel opnieuw installeren en dan kun je je bestanden terug zetten en draait alles prima.

Werkt het niet dan werkt het niet. Maar natuurlijk altijd de moeite waard om eens te proberen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

  • Lid
Re: Is dit nog goed te krijgen ?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/05, 17:28:35 »
Citaat
Je kunt een install-dvd of usb opstarten en daar kiezen voor nieuwe installatie met behoudt van bestanden.
Ja ik weet het, dan heb je vrijwel altijd een slecht werkende installatie, maar .... net genoeg om nog vlug even je bestanden te redden.
Het is toch veel veiliger voor je bestanden op de HD om ze er in een live sessie vanaf te halen? Hoe minder HD-acties hoe beter, lijkt mij.

Offline lebon

  • Lid
Re: Is dit nog goed te krijgen ?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/02/05, 18:46:40 »
@ allen
Dank voor de tips/adviezen.
Ik ga er komend weekend mee aan de slag en zal het resultaat melden.
Hans

Re: Is dit nog goed te krijgen ?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/02/05, 19:14:43 »
Citaat
Je kunt een install-dvd of usb opstarten en daar kiezen voor nieuwe installatie met behoudt van bestanden.
Ja ik weet het, dan heb je vrijwel altijd een slecht werkende installatie, maar .... net genoeg om nog vlug even je bestanden te redden.
Het is toch veel veiliger voor je bestanden op de HD om ze er in een live sessie vanaf te halen? Hoe minder HD-acties hoe beter, lijkt mij.

Nee hoor. Kan geen kwaad. Je overschrijft in dat geval niets (ja alleen de OS en zijn benodigdheden, maar niet de bestanden). Maar je 'reset' je OS wel om in een werkende versie zonder fouten.
In principe zou je daarna zelfs gewoon door moeten kunnen draaien (maar ik prefereer ook een cleane installatie).

Ooit bij een live sessie naast win had ik de ervaring dat ik niet zomaar alles kon gaan kopiëren.  :|
Ik weet eerlijk gezegd niet of het met een live sessie makkelijker is om er in te komen? Je zit dan denk ik nog steeds met een 'hdd met OS fouten' lijkt me, wat misschien alsnog conflicten kan gaan leveren?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore