Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: volgende slachtoffer  (gelezen 10679 keer)

Offline RikRik

  • Lid
volgende slachtoffer
« Gepost op: 2017/11/14, 19:08:34 »
https://community.acer.com/es/discussion/533312/bios-no-guarda-cambios-ni-se-puede-bootear-por-usb-despues-de-instalar-ubuntu-17-10
BIOS BEWAART GEEN VERANDERINGEN, MAAR KAN GEEN OPLOSSING GEVEN DOOR USB NA HET INSTALLEREN VAN UBUNTU 17.10 Vertaald via translate
Ik wil hier geen paniek trappen, hoor. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/14, 19:15:15 »
Voor het gemak de vertaling van het bedoelde artikel:
(Een waarschuwing is echt wel op zijn plaats voor Ubuntu 17.10 en UEFI!)

Mijn oude ES1-111M was mijn partner van 2014 tot zeer recent, en ik hoop dat iemand me kan helpen ...

Ik installeerde Ubuntu 17.10 in een moment van zwakte in de UEFI-modus, maar na het voltooien van de installatie stopte mijn netbook me om op te starten vanaf een USB, zelfs niet om Windows opnieuw te installeren. (simpelweg de optie om via USB op te starten verschijnt niet, maar als het menu door op F12 te drukken) Toen ik het UEFI BIOS bekeek, besefte ik dat het om de een of andere reden altijd terugkwam naar LEGACY na het opnieuw opstarten, en elke wijziging die het maakte van revertia, zelfs het opslaan van veranderingen. (zelfs als u een beheerderswachtwoord aan het BIOS hebt toegewezen): OF

Nu wil ik mijn netbook niet voor dood opgeven, ik heb altijd producten van het merk gebruikt omdat ze altijd betrouwbaar zijn geweest in mijn werk, en ik voel me echt erg slecht voor wat er is gebeurd. Kan iemand me helpen?

Ik heb het volgende al geprobeerd:
1.- Bewaar veranderingen in het bios om terug te keren naar UEFI
2.- Verwijder de BIOS-batterij en download deze
3.- Installeer Ubuntu of Windows opnieuw. je kunt gewoon niet opstarten vanaf USB
4.- Ja, de optie om het infuusapparaat met F12 te selecteren werkt, alleen lijkt het niet via USB op te starten
5.- Probeer het BIOS te flitsen met de hulp van FREEDOS, geef me een foutmelding.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/14, 19:22:52 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/14, 19:23:44 »
Ik had alle opties ook al geprobeerd, en nog veel meer. Maar dit probleem wordt nog veel groter,  op heel veel websites zie je enthousiaste berichten over Ubuntu 17:10, ik voorzie een rampscenario als mensen hun 17:10 gaan vervangen door de lts versie volgend jaar. 
https://www.gratissoftwaresite.nl/ubuntu-1710-artful-aardvark-gaat-er-zo-uitzien-gnome-zijbalk-instellingen

Offline h2o

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/14, 20:31:48 »
@Ronaldus: Ik heb even gegoogled op ES1-111M en zie dat jouw netbook een SSD aan boord heeft. Klopt toch?
Kun je die niet in een andere laptop stoppen en daarop Ubuntu installeren en dan de SSD terugplaatsen?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/14, 21:09:29 »
@Ronaldus: Ik heb even gegoogled op ES1-111M en zie dat jouw netbook een SSD aan boord heeft. Klopt toch?
Kun je die niet in een andere laptop stoppen en daarop Ubuntu installeren en dan de SSD terugplaatsen?
Goeie tip. Heb ik ook wel eens moeten doen bij een bedrijfsflaptop met een volledig dichtgetimmerd en afgegrendeld BIOS. Werkte perfect.  =D

swake

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/14, 21:19:12 »
Hoe zitten sommige Biossen in elkaar ?
In sommige Biossen kan men instellen, de laptop mag booten via USB
De bootopties zijn dan ingesteld dat er mag geboot worden via een USB apparaat .
Met als extra optie . Alhoewel er mag geboot worden via USB , staat de bootoptie voor USB op Disabled . De laptop kan dus niet booten via USB !

Offline MKe

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/14, 22:52:33 »
Vreemd. Dit gebeurde bij het installeren van Ubuntu 17.10, bij RikRik gebeurde het bij het verwijderen van die versie. Wat doet Ubuntu dan met het bootproces dat er niets meer met de computer aan te vangen is?

RikRik, heb je al een bug reports naar Ubuntu gestuurd? Als er meer mensen dit probleem gehad heeft dan moet Canonical dat weten en misschien kunnen ze dan een gemene noemer vinden.

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/15, 00:02:04 »
Vreemd. Dit gebeurde bij het installeren van Ubuntu 17.10, bij RikRik gebeurde het bij het verwijderen van die versie. Wat doet Ubuntu dan met het bootproces dat er niets meer met de computer aan te vangen is?

RikRik, heb je al een bug reports naar Ubuntu gestuurd? Als er meer mensen dit probleem gehad heeft dan moet Canonical dat weten en misschien kunnen ze dan een gemene noemer vinden.
Na het verwijderen van Ubuntu 17:10 drong het pas tot me door, dat er iets goed mis was. De eerste keer dat ik met 17:10 gebruik wilde maken van een USB- apparaat, merkte ik, dat het apparaat niet goed werkte. Dus ik dacht, dit is een kinderziekte, 17:10 verwijdert. Maar toen kreeg ik met geen mogelijkheid de lts versie geïnstalleerd. Een bug report kon ik niet meer versturen, ik had immers geen besturing meer. Wat me wel opviel, ik kon geen USB apparaat meer gebruiken, maar ook niet de kaartleze, pas na het terugplaatsen van een image op de hd via een andere laptop, kan ik nog steeds geen usb gebruiken, maar windows start normaal op. Eenmaal in windows beland, en alle usb ingangen werken weer. Tijdens het booten werkt geen enkele usb- ingang meer. En het bios onthoudt geen instellingen, behalve de tijd en datum.  Ik ga niet nogmaals de hele discussie herhalen, daar ben ik veel te moe voor. Ik reageer, omdat de vraag van MKe in mijn beleving heel relevant is.   
« Laatst bewerkt op: 2017/11/15, 00:04:17 door RikRik »

swake

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/15, 00:50:50 »
Een Phoenix BIOS  , aandachtig lezen !
Het BIOS is ingesteld om te booten vanaf HD.
Ik wil mijn  computer nu booten via USB stick en ga naar mijn BIOS om de computer te laten booten via USB .De USB stick is aangesloten .
Ik enter en druk op de ESC toets om mijn computer opnieuw op te starten. De computer boot met de USB stick  met een LIVE Linux distro normaal .
Na de Live versie wat uitgeprobeerd te hebben schakel ik de computer uit en verwijder de USB stick niet .
Omdat ik niet bevestigd heb met F10 om de instellingen te bewaren, gaat de volgende maal dat ik mijn computer aanzet terug opstarten vanaf de HD !

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/15, 08:42:01 »
@Pjotr en @h2o

Excuus voor de kennelijke onduidelijkheid.

RikRik post een link naar een of andere spaanse site. Ik heb, in een poging om duidelijk te zijn, de Nederlandse vertaling gepost van deze site. Het betrof niet mijn laptop.

Ik heb een Toshiba en had wel hetzelfde issue (zo ook RikRik). Een schijf met een werkend besturingssysteem terugplaatsen, werkte bij mij niet (USB poorten werkten ook niet meer + bios was ook niet meer aan te passen). Bij mij werkte, gelukkig, het eruit halen en weer terugzetten van het bios batterijtje. Toen de laptop terug kunnen zetten naar CSM/'klassieke bios'-stand. Daarna werkte alles weer (UEFI + CSM). Ik laat hem nu, voor de zekerheid, maar even op CSM staan. Op deze laptop draait nu Cinnamon 18.2. Ubuntu 17.10 heb ik op deze laptop nog wel met CSM geprobeerd: ging prima en alles bleef gewoon goed werken.

Het gevaarlijke is dat het best mogelijk is om Ubuntu 17.10 in UEFI-mode te kunnen gebruiken, dat steeds meer mensen dat gaan doen, maar dat als men er straks ooit vanaf wil, de hele boel vastzit. Dat zal wellicht niet voor iedere laptop gelden, maar kennelijk wel voor meerdere types Toshiba's en enkele andere merken.

Het rare is dat op de Toshiba's in UEFI-mode al heel wat versies probleemloos gewerkt hebben. M.i.v. 17.10 dus niet meer... Secure-boot heeft bij mij altijd uitgestaan.

Ik bezit twee Toshiba's en een oudere Compaq laptop. De Toshiba's hebben een UEFI-bios, de Compaq heeft een klassiek bios. Op één van de Toshiba's draait W10 met UEFI, op de andere dus nu Cinnamon 18.2. Op de Compaq draait Ubuntu 17.10. Ik heb geen dual-boot machines meer (met W10 mee gestopt) en op het moment draait alles hier in huis weer als een zonnetje en is de rust weer teruggekeerd. Ik hoop dat een ander niet hetzelfde overkomt.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/15, 08:51:41 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline palm

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/15, 10:40:58 »
https://community.acer.com/es/discussion/533312/bios-no-guarda-cambios-ni-se-puede-bootear-por-usb-despues-de-instalar-ubuntu-17-10
BIOS BEWAART GEEN VERANDERINGEN, MAAR KAN GEEN OPLOSSING GEVEN DOOR USB NA HET INSTALLEREN VAN UBUNTU 17.10 Vertaald via translate
Ik wil hier geen paniek trappen, hoor. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee
En kan je bevestigen dat dit met een andere versie zoals 16.04 of 17.04 niet het geval is?

swake

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/15, 12:00:05 »
Toch echt zeer opvallend vind ik . Ga eens wat meer info opzoeken van deze notebook.
Wat is er nu zo opvallend aan .
Het jaartal : 2014
De Accu : Ja ga maar kijken ook dit model van Acer heeft identieke batterij zoals de Toshiba van RikRik , de medion , en nu deze Acer ook .
http://www.top-batterij-adapter.nl/ACER-laptop-accu/ACER-Aspire_ES1-111M-accu-294460.html

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/15, 13:02:58 »
https://community.acer.com/es/discussion/533312/bios-no-guarda-cambios-ni-se-puede-bootear-por-usb-despues-de-instalar-ubuntu-17-10
BIOS BEWAART GEEN VERANDERINGEN, MAAR KAN GEEN OPLOSSING GEVEN DOOR USB NA HET INSTALLEREN VAN UBUNTU 17.10 Vertaald via translate
Ik wil hier geen paniek trappen, hoor. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee
En kan je bevestigen dat dit met een andere versie zoals 16.04 of 17.04 niet het geval is?
Goede vraag, nooit geen probleem gehad met 16.04 en 17.04 op de laptop, de procedure van verwijdering van een Linux-partitie, nooit gewijzigd.
Na het verwijderen van de Ubuntu partie ext.. kreeg ik na een herstart de grub regel... ook dit is niet vreemd voor mij, alleen ik kon geen os meer installeren.
Ik had al veel meer varianten van 17: 04 getest, incl Mint, Zorin, en nog veel meer.  Ervaring heb ik wel, als het gaat om installeren en verwijderen van Ubuntu  ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/15, 13:12:34 »
@swake, je kan veel beter je tijd ergens anders aan besteden, je zoektocht is nutteloos  :|

Offline MKe

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/15, 13:14:37 »
Het gevaarlijke is dat het best mogelijk is om Ubuntu 17.10 in UEFI-mode te kunnen gebruiken, dat steeds meer mensen dat gaan doen, maar dat als men er straks ooit vanaf wil, de hele boel vastzit. Dat zal wellicht niet voor iedere laptop gelden, maar kennelijk wel voor meerdere types Toshiba's en enkele andere merken.

Mee eens, er zit hier een potentieel gevaar. Laten we een initiatief nemen om dit te melden op de bug lijst van Ubuntu (https://launchpad.net/ubuntu/+bugs) https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugs

swake

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/15, 13:21:08 »
Bij wie zit dat potentieel gevaar ? Bij het OS of bij de fabrikant van het moederbord ?
Ook Windows gebruikers zijn na een update of na herinstallatie  tegen identiek hetzelfde probleem aangelopen !

Offline koos4401

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/15, 14:13:08 »
Hoort in dit forum-onderdeel https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103073.0 (wat vinden we van 17.0) niet een verwijzing te komen naar dit topic?
« Laatst bewerkt op: 2017/11/15, 14:14:55 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

swake

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/15, 14:14:34 »
Swake de zaag is hier nog eens . Ik ga eens het artikel opzoeken van onze minister van consumentenzaken waarin hij fabrikanten gaat verbieden Om toestellen die pas uit garantie zijn plots niet meer bruikbaar zijn .Niet iedereen beschikt over de financieën om om de twee of drie jaar een nieuw toestel te kopen .
Zo is er ook een fabrikant van printers , ik ga de naam niet noemen maar ik denk wel dat er sommigen wel zullen weten over welk merk het gaat .
In de printer zit een chip gebouwd dat na drie jaar de printer onbruikbaar is.  Waarom zou in dat type batterij ook zo geen chip of dergelijks kunnen zitten dat de laptop na drie jaar (deels) onbruikbaar maakt ?
Ik hoop dat men ook weet waarom president Trump  het laptopverbod op vliegtuigen heeft ingevoerd na een toevallige ontdekking ?

Offline palm

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/15, 14:59:50 »
https://community.acer.com/es/discussion/533312/bios-no-guarda-cambios-ni-se-puede-bootear-por-usb-despues-de-instalar-ubuntu-17-10
BIOS BEWAART GEEN VERANDERINGEN, MAAR KAN GEEN OPLOSSING GEVEN DOOR USB NA HET INSTALLEREN VAN UBUNTU 17.10 Vertaald via translate
Ik wil hier geen paniek trappen, hoor. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee
En kan je bevestigen dat dit met een andere versie zoals 16.04 of 17.04 niet het geval is?
Goede vraag, nooit geen probleem gehad met 16.04 en 17.04 op de laptop, de procedure van verwijdering van een Linux-partitie, nooit gewijzigd.
Na het verwijderen van de Ubuntu partie ext.. kreeg ik na een herstart de grub regel... ook dit is niet vreemd voor mij, alleen ik kon geen os meer installeren.
Ik had al veel meer varianten van 17: 04 getest, incl Mint, Zorin, en nog veel meer.  Ervaring heb ik wel, als het gaat om installeren en verwijderen van Ubuntu  ;)
Vanuit linux kan je weinig veranderen aan de bios of uefi.  Lijkt mij een bios setting.: csm, uefi etc. Ook proberen met andere usb stick, een andere usb poort.Heeft de pc een cd/dvd?Probeer eens met dit.
En usb maken met rufus en instellen als uefi/bios.

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/15, 15:27:24 »
Citaat
Vanuit linux kan je weinig veranderen aan de bios of uefi. 
Klopt als een bus, maar 17:10 kan dit blijkbaar wel, alle door jou genoemde oplossingen werken niet.

Offline palm

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #20 Gepost op: 2017/11/15, 15:31:51 »
Citaat
Vanuit linux kan je weinig veranderen aan de bios of uefi. 
Klopt als een bus, maar 17:10 kan dit blijkbaar wel, alle door jou genoemde oplossingen werken niet.
Kan je de harde schijf verwijderen en booten?

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #21 Gepost op: 2017/11/15, 15:37:08 »
Citaat
Vanuit linux kan je weinig veranderen aan de bios of uefi. 
Klopt als een bus, maar 17:10 kan dit blijkbaar wel, alle door jou genoemde oplossingen werken niet.
Kan je de harde schijf verwijderen en booten?
Geen opstartapparatuur gevonden. Niet met een dvd, of USB, elke ingang is niet beschikbaar..dat maakt het probleem ook zo lastig. Ik kon ook niet meer gebruik maken van de herstelpartitie, via F12 kom je in het bootmenu , maar elke optie werkt niet meer. Wat me opviel, Ubuntu stond daar ineens als een blauwe tegel tussen.als ik daar op klikte ..geen opstartapparatuur gevonden. Dus, de HD verwijderen of een andere plaatsen had geen nut. Wel heel vaak geprobeerd natuurlijk, ik kan vanuit Windows diverse diagnose onderzoeken doen, er worden geen fouten gevonden. Ik had een image gemaakt direct na aankoop, via een andere laptop kon de image weer terugplaatsen. Windows start normaal op, maar verder blijft voor het booten het probleem bestaan. Een image maken op de laptop lukt nu niet meer,
« Laatst bewerkt op: 2017/11/15, 15:46:59 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #22 Gepost op: 2017/11/15, 15:54:01 »

Offline palm

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #23 Gepost op: 2017/11/15, 16:03:41 »
Citaat
Vanuit linux kan je weinig veranderen aan de bios of uefi. 
Klopt als een bus, maar 17:10 kan dit blijkbaar wel, alle door jou genoemde oplossingen werken niet.
Kan je de harde schijf verwijderen en booten?
Geen opstartapparatuur gevonden. Niet met een dvd, of USB, elke ingang is niet beschikbaar..dat maakt het probleem ook zo lastig. Ik kon ook niet meer gebruik maken van de herstelpartitie, via F12 kom je in het bootmenu , maar elke optie werkt niet meer. Wat me opviel, Ubuntu stond daar ineens als een blauwe tegel tussen.als ik daar op klikte ..geen opstartapparatuur gevonden. Dus, de HD verwijderen of een andere plaatsen had geen nut. Wel heel vaak geprobeerd natuurlijk, ik kan vanuit Windows diverse diagnose onderzoeken doen, er worden geen fouten gevonden. Ik had een image gemaakt direct na aankoop, via een andere laptop kon de image weer terugplaatsen. Windows start normaal op, maar verder blijft voor het booten het probleem bestaan. Een image maken op de laptop lukt nu niet meer,
Dus de ubuntu uefi key info  is nog aanwezig in de bios, maar de computer vindt geen efi partitie.  Blijkbaar moeten alle andere opstartmethoden ook uefi hebben.
Is natuurlijk moeilijk diagnose te stellen zonder de notebook en bios te zien.

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #24 Gepost op: 2017/11/15, 16:34:45 »
 https://postimg.org/image/z7jokh9jv/  voorbeeld plaatje. Na het terugzetten van de image start Windows normaal op. De image was van alle bestaande partities, de fabrieksinstelling hier plaatje, is bedoeld om de boot partitie te tonen.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/15, 17:16:35 door RikRik »