Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe laptop  (gelezen 1028 keer)

Offline jabuca

  • Lid
nieuwe laptop
« Gepost op: 2017/09/20, 09:08:17 »
Hallo allemaal.
Ik ben van plan een nieuwe laptop te kopen, de ASUS Vivobook K541UA-DM895T heeft mijn voorkeur.
Waar ik nog niet achter ben of hier UEFI of een BIOS op zit, en kan ik hier gewoon Ubuntu 16.04 op zetten, of een dual-boot installatie van maken.
Met vriendelijke groet,
jabuca
   
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: nieuwe laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/20, 09:52:19 »
Hoi Jabuca,

Bij de voorloper (540) ging het volgens dit verhaal goed met Mint 18. Meer kon ik over jouw machine niet vinden.

Uefi? Ja, maar dat gaf bij die 540 geen probleem. Of het goed gaat met Ubuntu 16.04 is nog niet helemaal met zekerheid te vinden. Je zou die winkel kunnen vragen of je een USB stick in een demo machine mag proberen. Nee kan je van mij krijgen, de helft heb je dus al en wie weet zeggen ze ja :D

Groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jabuca

  • Lid
Re: nieuwe laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/20, 09:57:01 »
Bedankt Just.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jabuca

  • Lid
Re: nieuwe laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/08, 10:26:55 »
Afgelopen week mijn nieuwe laptop ontvangen, niet de Asus Vivobook  K541UA-DM895T, maar de Asus Vivobook R541NA-DM198T met UEFI.
Deze wilde ik dual boot maken, en de installatie met Ubuntu 16.04 ging snel en goed!?  Na de installatie herstarten, maar dan wordt het niet duidelijk wanneer de CD, of memorystick moet worden verwijderd. in de grub zie je dan in een heel klein soort DOS-scherm keuzemenu wat gestard moet worden. Ubuntu dus. Ik heb daar een half uur mee gewerkt, en afgesloten. De volgende dag laptop aangezet, en toen kwam er weer een soort DOS-scherm zonder keuze menu, met deze melding; Minimama BASH-like editing is supported, for the first word, TAB list possible command completions. Anywhere else TAB list possible device or file completions.[/size][/size]
Na wat zoeken en vragen bleek dat de grub was beschadigd, en repareren lukte niet. Toen maar met het programma Gparted, de partities met de defecte installatie verwijderd, en een nieuwe installatie gedaan, die helemaal goed ging. Maar na de melding van herstarten blijft het toch onduidelijk wanneer de stick moet worden verwijderd. UEFI is wel mee te werken, dit was voor mij de eerste keer, maar als je heel lang met de oude BIOS hebt gewerkt, isdit echt wel wennen. Maar het is gelukt, en het werkt.
Vr.gr.
jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: nieuwe laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/08, 15:01:29 »
@jabuca,
Normaal gesproken zou je bij het melden van herstarten die knop in moeten drukken en dan tijdens de afsluitperiode na een aantal seconden (dit varieert) de opdracht krijgen om het installatie medium te verwijderen.

Maar goed het is gelukt en daar gaat het maar om!

Succes verder!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jolo

  • Lid
Re: nieuwe laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/08, 16:44:34 »
Je zou inderdaad zoals pederoco zegt, na op de "NU herstarten" knop een melding behoren te krijgen over het verwijderen van het installatiemedium. Zelfs als er gekozen is voor de Nederlandse taal, kan deze in het Engels worden getoond
Citaat
Please remove the installation medium, then press Enter:

Zie onderstaande afbeelding



Het ging toch neem ik aan over de derde punt uitgave Ubuntu 16.04.3.

Verder valt op dat je gekozen Asus Vivobook R541NA-DM198T pas vanaf 1 augustus 2017 verkrijgbaar is. Dus dat daarop Ubuntu 16.04 nog niet volledig correct werkt. Dan zal daarop wellicht Ubuntu 18.04 beter functioneren.   
« Laatst bewerkt op: 2017/10/08, 16:58:19 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jabuca

  • Lid
Re: nieuwe laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/08, 18:27:26 »
Hallo pederoco en jolo.
Ja, echt vreemd dat de melding over het verwijderen van het installatie-medium niet werd gegeven, zelfs niet bij de tweede maal. En het is wel Ubuntu 16.04, maar 16.04.03 weet ik niet zeker. Maar gelukkig alles werkt naar behoren, en het was een leuke ervaring.
Vr.gr.
jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!