Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Openshot  (gelezen 6027 keer)

Offline yJi

  • Lid
Openshot
« Gepost op: 2017/09/14, 18:11:25 »
Kan je de video- en de dvdrecorder beiden met Openshot verbinden?
Om zo dus de videoband eerst te bewerken en vervolgens op de hardeschijf van de dvdrecorder te zetten?
Veel videobanden hebben eigenlijk bewerking nodig om zo de slechte stukken eruit te halen.
Ooit deed ik dat nog wel in XP in een Pinnacle programma.
Werkt dus Openshot ongeveer gelijk aan Pinnacle?

Hoop dat het duidelijk is.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

swake

  • Gast
Re: Openshot
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/14, 19:12:26 »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Openshot
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/14, 19:27:29 »
Hoi yJi,

Dat gaat andersom. Eerst haal je het videosignaal op via een scartaansluiting en een grabber, zet die op je harde schijf en daarna kan je de video bewerken met een programma als Openshot.

Ik heb er een gedetailleerd artikel over geschreven. Kijk hier.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/14, 19:53:19 »
Aangezien jij een DVD recorder hebt, is de volgende oplossing wellicht gemakkelijker. Je neemt je VHS banden op op de DVD recorder. Dan ga je de digitale video van de opgenomen DVD rippen naar je computer. Dit gaat eenvoudiger dan rechtstreeks naar je computer inlezen, en je hoeft geen extra hardware te kopen.

Offline yJi

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/15, 09:30:24 »
Dank voor jullie tips, ga het nu even onderzoeken wat voor mij het beste is.
Die van @Vanadium lijkt het tegenovergestelde van @jvecht.
De link van @swake ga ik ook nog bekijken.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/15, 11:21:57 »
Die van @Vanadium lijkt het tegenovergestelde van @jvecht.
Een DVD recorder is net gemaakt om TV beelden op DVD op te nemen. Als je dat digitaal omzetten via je computer wil doen, dan moet je een stukje hardware hebben met de juiste software en goede instellingen om de conversie te doen. Dat is al wat technischer dan gewoon opnemen op DVD met een consumentenapparaat dat daar speciaal voor gemaakt is.

Offline yJi

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/15, 16:29:58 »
Die van @Vanadium lijkt het tegenovergestelde van @jvecht.
Een DVD recorder is net gemaakt om TV beelden op DVD op te nemen. Als je dat digitaal omzetten via je computer wil doen, dan moet je een stukje hardware hebben met de juiste software en goede instellingen om de conversie te doen. Dat is al wat technischer dan gewoon opnemen op DVD met een consumentenapparaat dat daar speciaal voor gemaakt is.

Is opnemen van een Videoband anders dan van TV, of begreep ik je niet goed. Je zegt toch dat van VHS-band naar de HDD in de recorder, het proces rippen toch gemakkelijker maakt, zonder dat ik extra hardware benodig.
Van de harde schijf in de recorder naar Openshot via de extra VGA-poort of via de HDMI-poort.

Ik doe het dus eigenlijk nooit van TV, wel van bestaande VHS-banden, maar heb ook uitgevonden dat ik van de reeds bestaande DVD's ook Iso-images kan maken en die dan op een losse HDD kan opslagen. Kan daar ook een NAS van maken eventueel.
Maar ik wil wel eerst de rommel eruit halen, en ze dan pas op een dvd-schijf branden voor direct gebruik, en daarna als Iso-image op een HDD/NAS zetten. 
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Openshot
« Reactie #7 Gepost op: 2017/09/15, 16:53:19 »
Volgens mij kan ik onze dvd recorder met firewire op de pc hangen. Dan kun je ook versneld 'overspoelen'.
Ook kan onze dvd speler gewoon pc formaten als mp4 en avi en zo afspelen en inlezen, dus daar hoeft ook geen hindernis te liggen.
In het extreemste geval zou je de dvd recorder een dvd kunnen laten branden en die in je pc leggen. Dat is met onze ook mogelijk.

En als inlezen en afspelen gewoon werkt moet het dus ook mogelijk zijn om het in je pc met openshot (of wat voor proggie dan ook) te bewerken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline yJi

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #8 Gepost op: 2017/09/15, 18:08:55 »
Volgens mij kan ik onze dvd recorder met firewire op de pc hangen. Dan kun je ook versneld 'overspoelen'.
Ook kan onze dvd speler gewoon pc formaten als mp4 en avi en zo afspelen en inlezen, dus daar hoeft ook geen hindernis te liggen.
In het extreemste geval zou je de dvd recorder een dvd kunnen laten branden en die in je pc leggen. Dat is met onze ook mogelijk.

En als inlezen en afspelen gewoon werkt moet het dus ook mogelijk zijn om het in je pc met openshot (of wat voor proggie dan ook) te bewerken.

Begrijp ik dit werkelijk? Neen, geen idee wat je met firewire bedoel, heb ik dat al geinstalleerd. Staat dat er dan dus al lang op?
Er is jammer genoeg geen Pinnacle programma voor. Dan zou het immers kunnen met mijn Dazzle.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Openshot
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/16, 17:09:27 »
Begrijp ik dit werkelijk? Neen, geen idee wat je met firewire bedoel, heb ik dat al geinstalleerd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/FireWire  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/16, 18:28:48 »
Is opnemen van een Videoband anders dan van TV, of begreep ik je niet goed. Je zegt toch dat van VHS-band naar de HDD in de recorder, het proces rippen toch gemakkelijker maakt, zonder dat ik extra hardware benodig.
Je speelt met je VHS-videorecorder je VHS-band af op TV, en neemt het beeld op met je DVD recorder. De DVD die je zo bekomt, kan je rippen naar je computer. Als je uit die DVD het mpg videobestand haalt, kan je het bewerken. Na bewerking kan je het eindresultaat opslaan in een moderne codec, zoals H264 (mp4 bestand of mkv bestand), waardoor het videomateriaal praktisch zijn kwaliteit behoud maar minder dan een vijfde van het mpg bestand inneemt (als het niet nog minder is).
Citaat
Van de harde schijf in de recorder naar Openshot via de extra VGA-poort of via de HDMI-poort.
Je digitale opnamen van de DVD-recorder inlezen via firewire? Dat zou handiger zijn, want bespaart de noodzaak een DVD te maken en die daarna te rippen. Je moet dan wel in de handleiding van de DVD-recorder zien of dat met je model mogelijk is.

Citaat

Ik doe het dus eigenlijk nooit van TV, wel van bestaande VHS-banden,
Wat bedoel je hier? Digitaliseren? Maar dat is net je vraag.
Citaat
maar heb ook uitgevonden dat ik van de reeds bestaande DVD's ook Iso-images kan maken en die dan op een losse HDD kan opslagen.
Inderdaad. Een je van je VHS banden DVD's hebt gemaakt, kan je op die manier verder.
 
Citaat
Maar ik wil wel eerst de rommel eruit halen, en ze dan pas op een dvd-schijf branden voor direct gebruik, en daarna als Iso-image op een HDD/NAS zetten.
Daarvoor moet je de videostroom uit je DVD halen. Je krijgt dan een vob bestand. Ik denk dat je dat al direct in een video-editor kan gebruiken. Anders moet je dit omzetten naar mpg.

Offline yJi

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #11 Gepost op: 2017/09/18, 16:47:24 »
Dat eerste hoeft dus niet je kunt ook zonder TV-beeld het gelijk van de VHS-recorder op de harde schijf van de HDD/DVD-recorder zetten, alleen kan je het dan niet bewerken.

Heb het gevoel dat firewire niet werkt op de HDD/DVD-recorder. Die is daar mogelijk net te oud voor. Firewire staat ook niet in de Handleiding.

Is van de VHS-recorder naar de HDD/DVD-recorder digitaliseren?, meende dat beide analoog gaat via de scartkabels!

Ja, via Brasero kan ik er Iso-images van maken, maar alleen van reeds gemaakte DVD's, ook Iso-images van het net kunnen dan ook zo gebruikt worden.

Die laatste opmerking begrijp ik niet  helemaal, kun je die nog iets anders omschrijven?

Bedankt ook voor je uitleg !
 

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #12 Gepost op: 2017/09/18, 17:05:16 »
Dat eerste hoeft dus niet je kunt ook zonder TV-beeld het gelijk van de VHS-recorder op de harde schijf van de HDD/DVD-recorder zetten, alleen kan je het dan niet bewerken.
Even goed, maar het principe blijft: inplaats van je VHS op de computer op te nemen, neem je het op op de DVD recorder. Hierbij wordt het gedigitaliseerd.

Citaat
Is van de VHS-recorder naar de HDD/DVD-recorder digitaliseren?, meende dat beide analoog gaat via de scartkabels!
DVD is digitaal. Het analoog beeld wordt door de DVD recorder gedigitaliseerd.

Citaat
Die laatste opmerking begrijp ik niet  helemaal, kun je die nog iets anders omschrijven?
Videomateriaal op DVD is in mpeg 2 formaat. Audio kan ac3 zijn. Audio en video zitten zeer vaak samen in één videobestand. Op DVD zijn dat VOB bestanden. Als je DVD video wol bewerken, moet je eerst die VOB bestanden uit de DVD halen (of uit de ISO van een DVD). Nu denk ik dat je zo een VOB bestand rechtstreeks kan importeren in een programma voor videobewerking (zoals Openshot of KDEnlive - Openshot raad ik af). Mocht je videoprogramma dit formaat niet herkennen, dan zal je het vob bestand naar een mpg bestand moeten omzetten. Videoprogramma's kunnen daar gegarandeerd mee weg.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/19, 08:43:49 door vanadium »

Offline yJi

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #13 Gepost op: 2017/09/19, 08:40:43 »
Hartelijk bedankt, het is me nu heel duidelijk geworden.
Ik haal Openshot er af en zet Kden er weer op via synaptic.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #14 Gepost op: 2017/09/19, 17:17:53 »
Je dient dan toch wel meer inzicht te hebben in KDEnlive, want het is me nog niet gelukt om een Iso-image te laden.
Ook geen inzicht hoe in KDEnlive een video kan laden en/of bewerken?
Openshot is dan weer iets eenvoudiger dan KDEnlive.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Openshot
« Reactie #15 Gepost op: 2017/09/19, 17:31:40 »
Hallo yJi,

Start Kdenlive, klik op Help in het meno en kies het handboek. De tweede link bevat een uitgebreide uitleg op jouw vraag, in het Nederlands.

Naar mijn mening is dit  uitstekend voor elkaar. Ik heb net voor een ander programma een Nederlandse vertaling verzorgd. Dat was een leuke klus, maar ook heel veel werk. Bij deze van mij complimenten voor alle makers en vertalers!

Wel eens van de afkorting RTFM gehoord? Ga dan maar Googlen.

Kom op! Jij kan het best, maar gebruik de mogelijkheden. En anders zijn wij er en je blijft hier welkom ook.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #16 Gepost op: 2017/09/19, 17:54:39 »
Wel eens van de afkorting RTFM gehoord? Ga dan maar Googlen.
RTFM Read The Fuckin' Manual is al jaren een hoogst onsympathiek antwoord.
Daarbij is KDEnlive niet bepaald beginners vriendelijk, waarom iedereen dit aanraad is mij werkelijk een raadsel.
KDEnlive, OpenShot en vele andere kunnen geen ISO openen vanwege het simpele feit dat een ISO geen video bestand is (kan er wel inzitten)


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Openshot
« Reactie #17 Gepost op: 2017/09/19, 18:18:12 »
Hoi Rico,

Ik gebruik Kdenlive al jaren. Niks mis mee en zeker wel degelijk gebruikersvriendelijk. Ik ben het daarin beslist niet met je eens. Er zijn tal van uitstekende tutorials van henzelf en van anderen. Die hebben me in het begin in korte tijd op weg geholpen en het handboek is ook niet verkeerd.

Het stoort me wel dat die video's niet altijd in het nederlands zijn. Maar zoiets maken is een erg grote klus.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yJi

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #18 Gepost op: 2017/09/20, 09:06:38 »
Hallo yJi,

Start Kdenlive, klik op Help in het meno en kies het handboek. De tweede link bevat een uitgebreide uitleg op jouw vraag, in het Nederlands.

Hallo @jvecht, ik zie nergens in de submenu's het woord menu staan, (onder een afbeelding van de diverse submenu's in KDEnlive)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Openshot
« Reactie #19 Gepost op: 2017/09/20, 09:38:41 »
Hoi yJi,

Het zit gewoon in het hoofdmenu!



Maar heb jij een engelse versie? Enne, welke dan? Die van mij is de 15.12.03 uit Ubuntu 16.04 en inmiddels is er al een 17.08. Een Appimage die je zo kan draaien is in de versie 17.04 te downloaden.

En hier een clip uit het Handboek



Succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yJi

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #20 Gepost op: 2017/09/20, 16:56:43 »
In vergelijk met jouw menu dan ziet het er nogal anders uit dan de versie die ik laadde vanuit Synaptic.
Kan ook niet eens zien welke versie KDEnlive van mij is.

Heb jij het uit Softwarebeheer geladen? Kan niet eens zien welke versie dit is en ik vind het een apart menu beginnende 2 x met notext
en niet de opties die jij toont.

Dit is slechts een 09.08-1 versie van KDenlive in Synaptic en Softwarebeheer, en de versies 16.04 ondersteunt weer geen Trusty versie  :(
« Laatst bewerkt op: 2017/09/20, 17:12:08 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Openshot
« Reactie #21 Gepost op: 2017/09/20, 17:19:48 »
Hoi yJi,

Draai jij dan op Trusty Tahr?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #22 Gepost op: 2017/09/20, 17:26:23 »
KDEnlive ziet er op jou schermafdruk niet juist uit. Die "No text" keuzes in je menu kloppen niet. Ik raad je aan een nieuwere versie te installeren via de PPA van de ontwikkelaars.
- Verwijder daartoe je huidige KDEnlive
sudo apt purge kdenlive
- Voeg de PPA van KDEnlive toe (stabiele versie, dus dat loopt heus goed)
sudo apt-add-repository ppa:kdenlive/kdenlive-stable && sudo apt-get update
en installeer kdenlive opnieuw.
sudo apt install kdenlive

Zo ziet ie er bij mij uit (versie 17.08.1)

Offline yJi

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #23 Gepost op: 2017/09/20, 19:58:53 »
Hoi yJi,

Draai jij dan op Trusty Tahr?

groet,

Just

Ja, inderdaad !
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Openshot
« Reactie #24 Gepost op: 2017/09/20, 20:02:50 »
KDEnlive ziet er op jou schermafdruk niet juist uit. Die "No text" keuzes in je menu kloppen niet. Ik raad je aan een nieuwere versie te installeren via de PPA van de ontwikkelaars.
- Verwijder daartoe je huidige KDEnlive
sudo apt purge kdenlive
- Voeg de PPA van KDEnlive toe (stabiele versie, dus dat loopt heus goed)
sudo apt-add-repository ppa:kdenlive/kdenlive-stable && sudo apt-get update
en installeer kdenlive opnieuw.
sudo apt install kdenlive

Zo ziet ie er bij mij uit (versie 17.08.1)

Het schijnt niet te lukken omdat ik op Trusty Tahr draai, toen ik het zo installeerde in terminal, zoals jij het ook zegt,  kreeg ik deze kreet in beeld.
Heb het tot twee maal toe geprobeerd, dan zal ik het hele systeem blijkbaar moeten veranderen, en dat lijkt me lastig.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro