Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2  (gelezen 1562 keer)

Offline DaiKen

  • Lid
Beste,

Gisteravond heb ik geprobeerd 16.04 LTS naast Windows 10 te installeren. Deze installatie breekt aan het einde af met errorcode 2, wat naar ik begrijp slaat op onvoldoende schijfruimte. Ik heb bij een eerdere vraag blijkbaar iets verkeerd begrepen. Geen probleem, ik doe het gewoon nog een keer.
Alleen dan kom ik op een gegeven moment de vraag tegen of ik de reeds aanwezige installatie wil overschrijven of *iets* anders wil doen. Dat anders is Windows eraf vegen of iets onduidelijks met  partities. Ik heb een keer de eerste mogelijkheid geprobeerd, maar voelde eigenlijk al aan dat dat geen succes zou worden, de partitie is niet vanzelf groter geworden, dus errorcode 2. Windows er helemaal af is aanlokkelijk, maar (nog) niet echt opportuun. Zelf een partitie aanwijzen is me niet gelukt.
Wat nu?
Hoe krijg ik de nu aanwezige installatie weg?
Hoe kan ik vanuit Windows de partitie vergroten?
En als laatste, hoe wijs ik een andere partitie aan?

Ik hoop dat iemand me een zetje in de goede richting kan geven.

Alvast hartelijk dank,

Ton DaiKen Aveld

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/22, 10:07:19 »
Wanneer je opstart vanaf b.v. Een USB stick, dan kan je het programma gparted opstarten.
Hiermee kan je alle partities aanpassen en/of verwijderen.
Zorg dat je ongeveer 100GB hebt voor Windows en laat de rest ongebruikt.
Bij de installatie kan je dan aangeven, dat Ubuntu de ongebruikte ruimte mag gebruiken.
Dit is maar één manier, er zijn meerdere manieren.............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DaiKen

  • Lid
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/22, 15:59:13 »
Beste Ron,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb 16.04 lts van usb geboot en gparted gevonden.
Alvorens een partitie te wijzigen moet ik 'm eerst unmounten, toch?
Dan, neem ik aan, zal ik eerst een bepaalde partitie moeten verkleinen alvorens ik een andere met de vrijgekomen ruimte kan vergroten. Klopt dat ook?
Gaat hierbij geen enkele data verloren?

En dan ben ik er nog niet helemaal...
In de bijlage zie je partities op mijn hdu. Volume C is groot genoeg, maar bevat de windows bootloader. Ik neem aan dat dat de reden is geweest dat het installatieprogramma voor volume D heeft gekozen. Dat moet volgens het installatieprogramma 13,5 GB groot zijn, en dat is 13,3... (die twee heb ik 'ff' verwisseld)

Nu herkent het installatieprogramma dat 16.04 lts op volume D aanwezig is, en meldt vrolijk dat te kunnen verwijderen en opnieuw daar te installeren. En dat lukt natuurlijk niet.

Nu is de keuze: Het installatieprogramma z'n zin geven en volume D vergroten (waarvoor C dus kleiner moet worden), of de hele bubs op C installeren. Ook goed, maar 1. hoe? en 2. hoe krijg ik dan de 'herkende' installatie weg?

Ik hoop dat je me nog een zetje wilt en kunt geven.

Alvast dank!

Ton DaiKen

Offline HarzG

  • Lid
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/24, 11:55:52 »
Ik zie dat op D een NTFS-partitie zit. Voor de installatie van Linux/Ubuntu is NTFS niet geschikt, de standaardindeling is ext4. (Mijn vermoeden is dat je ervoor gekozen hebt de partitie niet te formatteren waardoor de NTFS-indeling behouden bleef.)
De indeling die wordt getoond in je plaatje is volgens mij gemaakt met Windows-schijfbeheer. Hierdoor zie je niet alles wat er op de harde schijf zit. Start a.u.b. de cd of USB-stick op in de live-modus (dus "uitproberen" en niet meteen installeren), laat de schijfindeling zien die GParted toont en drop dan het plaatje hier in het forum.

Of het mogelijk is met Windows de bestaande schijfindeling te veranderen, kan ik niet beoordelen (ik heb geen Windows). Het is wel mogelijk om met GParted de grootte van de partities aan te passen zoals Ron al zei. Je hebt nu voor C iets meer dan 400GB. Stel dat je daarvan ca. 100GB in gebruik hebt, d.w.z. gevuld met data, dan kan je deze C-partitie verkleinen naar bijv. 150GB zonder dataverlies met GParted. Een back-up van je data maken, voorafgaand aan de verandering van de schijfindeling, is aan te raden.

Als we je GParted-plaatje hebben, kunnen we je verder adviseren.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline DaiKen

  • Lid
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/24, 16:57:54 »
Beste HarzG,

Bedankt voor je uitvoerige en duidelijke reactie. Er gaat een belletje filesystem bij me rinkelen.
Nee, inderdaad de betreffende partitie niet geformatteerd, daar staat de nodige zinnige data op.
Het screenshot van gparted is bijgevoegd, ik kijk reikhalzend uit naar jullie advies.

Hartelijke groet,

Ton DaiKen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/24, 18:38:02 »
SDA8 lijkt mij de aangewezen plek om te installeren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nero

  • Lid
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/24, 19:50:49 »
Slechts 4.68GB lijkt mij wat klein. Dan moet je wel de swap partitie verwijderen en deze plaats bijvoegen bij sda8. Eventueel wat plaats afpitsen van sda3 of sda6. Wat geeft de info van sda3?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/24, 19:58:04 »
Slechts 4.68GB lijkt mij wat klein.
Oeps, ik zag de 60MB aan als 60GB, verkeerde bril op.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DaiKen

  • Lid
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/26, 09:35:49 »
Hi Ron & Nero,

Bedankt voor jullie reacties. sda8 uitbreiden lijkt me het meest voor de hand liggend, maar met hoeveel?

Offline Nero

  • Lid
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #9 Gepost op: 2017/08/26, 14:18:54 »
Ik zou in deze situatie - bij gebrek aan meer info - sda9 vernietigen en de vrijgekomen plaats toevoegen aan sda8. Daarna ken je sda6 verkleinen met bv 4GB en deze plaats dan inrichten als swap.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #10 Gepost op: 2017/08/26, 16:53:10 »
Nee, inderdaad de betreffende partitie niet geformatteerd, daar staat de nodige zinnige data op.
Ik had eerst begrepen dat de mislukte installatie op D zou staan en lees nu dat er (andere) data op staan.

Verder zie ik aan de plaatjes van de Windows-schijfindeling dat er nog veel ruimte beschikbaar is en dat deze C-partitie misschien met 50GB zou kunnen worden verkleind om een wat ruimere partitie voor Ubuntu te kunnen maken.
Helaas zie ik ook in het GParted-plaatje dat er een uitroepteken voor de sda2 en sda3 (=C) staan. Volgens mij hebben we hier te maken met versleutelde NTFS-partities die zonder dataverlies niet met GParted kunnen worden veranderd. Je zie daar met GParted ook niet hoeveel ruimte gebruikt is.

Maar eerst een back-up van C en D.
Hierna kan je proberen met Windows-gereedschap die NTFS-partities aan te passen. Let wel: ik heb hier geen ervaring mee, maar hier is een link met een beschrijving hoe je met de Windows-schijfindeler iets kan aanpassen.

Stap 1: Kies met Windows-schijfbeheer ervoor om de C-partitie (sda3) 50GB kleiner te maken. Schijfbeheer vraagt je volgens mij om het aantal MB, mijn voorstel - C 50.000 MB kleiner maken.
Stap 2: Bekijk zowel met de Windows-schijfbeheerder als ook met GParted hierna hoe deze partities worden getoond, graag beide plaatjes hier droppen.

Ik weet dat het allemaal wat omslachtig is, maar Windows+Lenovo hebben heel wat hulppartities aangemaakt voor systeembeheer, diagnose en herstel. Het is niet zo simpel om daar een kant-en-klaar advies voor te geen. Vandaar dat ik lever meerdere tussenstappen adviseer waardoor de kans op dataverlies kleiner wordt. (Een garantie kan ik helaas niet geven).
Op dit moment weet ik nog niet of de verschuiving van D (sda4) met Windows-schijfbeheer of met GParted moet worden uitgevoerd. Ik heb een voorkeur voor Windows-schijfbeheer in dit geval.

Het uiteindelijke doel van mij is:
C wordt verkleind (is straks 367 i.p.v. 417GB), D wordt verschoven (is en blijft 12,4GB), achter C en D ontstaat voldoende lege ruimte om zowel een Ubuntu-partitie van iets meer dan 50GB als ook een SWAP-partitie van 8GB te realiseren. Deze grootte van de SWAP is nodig/voldoende om op het systeem zonder problemen de pauzestand te kunnen gebruiken. Kleiner kan ook uiteraard, maar dan moet je niet meer applicaties/data open hebben staan dan de grootte van de SWAP als je in de slaapstand gaat.

NB: Je kan trouwens niet met Ubuntu bij de Windows-data op C komen omdat deze partitie versleuteld is. Als GParted er niets mee kan, kan de Ubuntu-verkenner Nautilus er ook niets mee volgens mij.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline JanUbu

  • Lid
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #11 Gepost op: 2017/08/26, 20:15:44 »
Om even in te haken op de raadgeving van HarzG om 16:53:10 betreffende een backup van C en D partitie een extra tip:
ReDo 1.0.4. leent zich daarvoor uitstekend. (ERVARING) Bovendien: het maakt geen Backup maar een Kloon van je complete HDD of SSD inclusief herstelpartitie van W10
Als er toch iets (ernstig) mis gaat kun je de gehele HDD of SSD weer in de staat terugbrengen van 'voor de catastrofe'.

Nadeel: afhankelijk van de beschreven sectors op je schijf kan een complete Kloon héél érg lang duren. Daarom is het raadzaam eerst een backup;  en als je helemaal zeker wil zijn een schaduwbackup te maken van je bestanden, deze dan te vewijderen van de interne HDD of SSD, en daarna pas te gaan klonen met ReDo.

ReDo werkt vanaf een boot (opstart medium en is geschikt voor zowel Linux (X)Buntu en Windows.

Info:  http://redobackup.org

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2017/08/26, 20:20:07 door JanUbu »

Offline DaiKen

  • Lid
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #12 Gepost op: 2017/08/27, 08:58:56 »
Beste HarzG en JanUbu,

Hartelijk dank voor jullie adviezen en tijd die jullie daarvoor hebben genomen.
De mislukte installatie staat inderdaad op een partitie die door de install is aangemaakt, naast reeds aanwezige data.
Ik begin echter wel tegen een aantal redelijk onoverkomelijke zaken te lopen:
  • Ik heb geen medium om een backup van C en D te maken (mijn essentiële data staat in de cloud).
  • De versleutelde NTFS-partities waar gparted niets mee kan
  • De versleutelde data op C di niet bereikbaar is voor Ubuntu.
  • Er is geen linux-versie van Safe in Cloud.
  • Er is geen linux-versie van mijn redelijke prijzige en veelgebruikte go-programma Many Faces of Go.
  • En dan nog de ellende om alle accounts, mappen en rules van Thunderbird over te zetten.

Ik geef het op voor nu, ga me wel weer een poosje verbijten over de quirks van Microsoft.

Hartelijke groet,

Ton DaiKen

Offline DaiKen

  • Lid
Re: Installatie 16.04 LTS naast Windows 10 breekt af met errorcode 2
« Reactie #13 Gepost op: 2017/08/29, 14:52:10 »
Maar wel een oude MacBook Pro uit het stof gehaald. Daar ga ik eens een dappere poging op wagen.