Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu wordt traag  (gelezen 3965 keer)

Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #25 Gepost op: 2017/07/27, 17:42:49 »
Je kan het gebruiken als opslag maar dat zou ik persoonlijk niet doen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #26 Gepost op: 2017/07/27, 17:46:18 »
Wellicht heb je hier wat aan om verder te komen met Gparted http://people.zeelandnet.nl/bliekron/gparted.html
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #27 Gepost op: 2017/07/27, 18:39:57 »
Ik wil gewoon een harde schijf zonder partities. Zodat ik daar Xubuntu opnieuw op kan zetten en de rest vrij is. Is dat ook mogelijk?
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #28 Gepost op: 2017/07/27, 18:58:57 »
Je kunt die 78GB gebruiken om data op te slaan, zoals foto's, muziek, enz.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #29 Gepost op: 2017/07/27, 19:03:54 »
Je hebt minimaal altijd 1 partitie nodig en die kan je dan verder onderverdelen met je boot, home en swap.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #30 Gepost op: 2017/07/27, 20:14:36 »
Standard is
/
en swap

Maak geen home, als je dit verkeerd doet heb je weer problemen.

En laat je niks wijsmaken, dat een windows partitie je pc langzaam maakt.

Om je hd leeg te maken:
Let op harde schijf wordt nu helemaal leeg gemaakt:

Nu booten van de ubuntu livecd,(of gparted livecd of parted magic(hier zit gparted
 en clonezilla in)).
Gparted starten,
kies rechtsboven je hd,
unmount hd,
verwijder alle partities,
boven in gparted de pulldown menu, kiezen device, Create partion table(mbr wissen),
(boven in gparted de pulldown menu, kiezen partition, manage flags, vink hier alles uit,)
doe dit voor alle hd's, reboot en installeer ubuntu of windows.

Zo maak je de hd ook schoon van virussen, formateren is niet genoeg.
En als je meerdere hd's hebt, dan moet je ook de andere hd's de mbr wissen,
want als je 1x boot vanaf die hd's die geinfecteerd is, dan ben je weer geinfecteerd.


Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #31 Gepost op: 2017/07/27, 20:27:49 »
Huh, het wordt steeds ingewikkelder voor mij als complete leek  :'(

Op mijn oude pc had ik een hd waar ik naar hartelust nieuwe besturingsprogramma's op kon zetten. De rest van de schijf was dan gewoon vrij,
zoiets wil ik weer.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #32 Gepost op: 2017/07/27, 20:50:09 »
Maar ja wat je ook gaat doen, linksom of rechtsom, het blijft "ingewikkeld" omdat er eigenlijk bij het installeren van Xubuntu al iets niet goed is gegaan.
Nu zit je dus met een NTFS partitie van 78 gb die niet meer wordt gebruikt behalve voor het opstarten maar die je niet zo maar kan verwijderen want dan start je PC niet meer op.

Kan je niet een steunpunt in Limburg benaderen die je kan helpen als je het niet aandurft.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #33 Gepost op: 2017/07/27, 21:45:41 »
Dat zou geweldig zijn, maar er is volgens de kaart geen steunpunt in limburg  :'(
Ik durf het zelf echt niet aan.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #34 Gepost op: 2017/07/27, 23:10:38 »
Dat zou geweldig zijn, maar er is volgens de kaart geen steunpunt in limburg
Waar in Limburg?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #35 Gepost op: 2017/07/27, 23:12:30 »
Midden limburg in Stramproy, 7 km ten zuiden van Weert.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #36 Gepost op: 2017/07/28, 05:27:28 »
Met gparted zoals boven vermeld is redelijk gemakkelijk.

Een harde schijf heeft een MBR, master boot record, hier schrijft windows of linux de boorloader in.
En een stukje van de bootloader zit in windows en linux map.
Door deze te wissen voor elke hd, dan verdwijnt de partitie indeling, en wordt de MBR nieuw gemaakt.
dan heb je de hd leeg.(en alle mappen zijn weg).
Je kunt dan als ext4 voor linux partitioneren, dus bijv voor beide harde sschijven.

Hierna linux schoon installeren,
laat linux de hele partitie pakken, klaar.

Je hebt nu linux op 1 hd staan en op de andere een windows nog staan.
Als je zeker weet dat dit weg mag,
dan met gparted de partitie verwijderen, goed kijken of dit windows is, ntfs.(dus rechtsboven de goede hd kiezen),
dan dit wissen, en een ext4 partitie maken, klaar.
Dan hoef je geen linux opnieuw te installeren.

Zoek goed op youtube/google dan zie je films hoe dit gaat, als voorbeeld, dan is het gemakkelijker om dit te oefenen. Op een extra laptop pc zou ook leuk zijn.
Ook vooral in het engels zoeken.

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #37 Gepost op: 2017/07/28, 08:00:26 »
@ Jan,
Ik ga op you tube kijken en iemand zoeken, die me hier mee kan helpen.
Ik durf dit zelf niet echt aan, daarvoor heb ik te weinig kennis.
Ik heb begrepen, dat ik gparted op een cd moet branden, maar ik heb geen cd brander,
dus loop ik al meteen tegen een probleem aan. Verder is ook mijn Engels niet voldoende
om dit alles te snappen, dus moet ik dit aan een ander overlaten.

Dank je wel voor de tips allemaal!!!
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #38 Gepost op: 2017/07/28, 10:42:23 »
Midden limburg in Stramproy, 7 km ten zuiden van Weert.
Momenteel zit ik op een camping onder Eindhoven, maar met de spullen hierheen komen is waarschijnlijk geen optie........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #39 Gepost op: 2017/07/28, 11:07:32 »
Ik heb helaas geen vervoer en het is een desktop  :(
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline JanUbu

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #40 Gepost op: 2017/07/28, 13:54:23 »
Dag Cisca,

Ik heb het vermoeden dat de Windows 7 efi partitie nog op de schijf aanwezig is. Dat is een lastig parket dat zich niet zomaar laat verwijderen. Het is nogal overheersend. Zelfs onder Windows kun je het alleen verwijderen volgens een speciale procedure.
Hoewel in het Engels (ik heb geen Nederlandse stappenplan kunnen vinden) wordt het hier uitstekend uit de doeken gedaan:
http://www.winability.com/delete-protected-efi-disk-partition/
Nadeel: je zult de schijf met behulp van een HD Docking station moeten aansluiten op een andere Windows computer.

Maar voor alles:

Een ander punt wat nog niet ter sprake is gekomen: Je spreekt over een schijf van 160GB dus ik vermoed een schijf die toch al wat jaartjes meegaat. Daarom zou je voor je verder gaat met alle goede tips die je hier al hebt gekregen eens moeten testen of de schijf nog wel goed is.

Tweemaal heb ik ervaren onder zowel Mac Os èn Windows dat onverklaarbare traagheid of andere abnormaliteiten ontstaan door een verlopen S.M.A.R.T. status van een schijf.

https://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Je kunt dit gemakkelijk controleren met behulp van GSmartControl dat je via het Xubuntu-Menu onderdeel 'Software' kunt installeren.
Herstart na installatie Xubuntu en start dan GSmartControl (beheerderswachtwoord noodzakelijk) Als je de melding krijgt 'FAILED' weet je 99% zeker dat de schijf niet meer betrouwbaar is.

Heel veel succes! 

Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #41 Gepost op: 2017/07/28, 14:13:21 »
Dag Cisca,

Ik heb het vermoeden dat de Windows 7 efi partitie nog op de schijf aanwezig is. Dat is een lastig parket dat zich niet zomaar laat verwijderen. Het is nogal overheersend. Zelfs onder Windows kun je het alleen verwijderen volgens een speciale procedure.
Hoewel in het Engels (ik heb geen Nederlandse stappenplan kunnen vinden) wordt het hier uitstekend uit de doeken gedaan:
http://www.winability.com/delete-protected-efi-disk-partition/
Nadeel: je zult de schijf met behulp van een HD Docking station moeten aansluiten op een andere Windows computer.

Maar voor alles:

Een ander punt wat nog niet ter sprake is gekomen: Je spreekt over een schijf van 160GB dus ik vermoed een schijf die toch al wat jaartjes meegaat. Daarom zou je voor je verder gaat met alle goede tips die je hier al hebt gekregen eens moeten testen of de schijf nog wel goed is.

Tweemaal heb ik ervaren onder zowel Mac Os èn Windows dat onverklaarbare traagheid of andere abnormaliteiten ontstaan door een verlopen S.M.A.R.T. status van een schijf.

https://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Je kunt dit gemakkelijk controleren met behulp van GSmartControl dat je via het Xubuntu-Menu onderdeel 'Software' kunt installeren.
Herstart na installatie Xubuntu en start dan GSmartControl (beheerderswachtwoord noodzakelijk) Als je de melding krijgt 'FAILED' weet je 99% zeker dat de schijf niet meer betrouwbaar is.

Heel veel succes! 
Maar een EFI partitie zou je met Gparted toch moeten zien of heb ik dat mis?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline JanUbu

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #42 Gepost op: 2017/07/28, 14:57:00 »
@Maasnet,

Dat is nu juist het vreemde. Daardoor mijn vermoeden dat het een hardnekkige efi partitie is.
Cisca schrijft gisteren om 16:24 uur: "Ik heb toen de schijf leeg gemaakt en windows7 er af gehaald, maar de partitie is helaas wel gebleven.
Als ik Xuubutu opstart, zie ik altijd wel Loader windows 7 staan."

En om 16:39 uur: "Ik heb Xubuntu op een volledig lege schijf geinstalleerd. Als ik dat nu opnieuw doe, blijft die partitie volgens mij gewoon bestaan."

Een voorbeeld:

Onder Windows veroorzaakte bij mij het gebruikelijk formatteren naar FAT32 van een USB 32GB stick waarop een efi partitie van 20MB stond dat na het formatteren er maar 20MB leeg/beschikbaar was.

Analoog hieraan zou dat kunnen verklaren dat volgens GParted het lijkt dat de schijf van Cisca nog ruim 80GB ruimte heeft maar die ver....de efi-partitie strooit roet in het eten, en maakt deze 80GB onbruikbaar voor Xubuntu.   

Offline h2o

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #43 Gepost op: 2017/07/28, 15:49:24 »
Ik heb die indeling eens bekeken. Je hebt een partitie van 70 GB waarvan er > 12 GB zijn gebruikt. Ruimte zat. Daar wordt het systeem echt niet langzaam van. En v.w.b. die NTFS partities, die kunnen het probleem niet zijn.
Zelf heb ik op mijn werk ook een dualboot computer staat en die draait (mét een Windows 7 Enterprise erbij) vlot. Debian Jessie met XFCE4 (wordt binnenkort ge-upgrade naar Stretch).
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline JanUbu

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #44 Gepost op: 2017/07/28, 18:37:39 »
Ik heb die indeling eens bekeken. Je hebt een partitie van 70 GB waarvan er > 12 GB zijn gebruikt. Ruimte zat. Daar wordt het systeem echt niet langzaam van. En v.w.b. die NTFS partities, die kunnen het probleem niet zijn.
Zelf heb ik op mijn werk ook een dualboot computer staat en die draait (mét een Windows 7 Enterprise erbij) vlot. Debian Jessie met XFCE4 (wordt binnenkort ge-upgrade naar Stretch).

Er is geen sprake meer van een dualboot computer bij Cisca:

Cisca heeft, naar ze aangeeft in haar diverse posts, tot 2 maal toe de schijf gewist doordat zij eveneens tot twee maal toe de Xubuntu installer de volledige schijf had toegewezen om te gebruiken.

Maar de volledige schijf is echter niet in gebruik door Xubuntu. Dat is te zien in de foto’s van GParted die Cisca heeft gepost. De schijf bestaat feitelijk uit twee grote partities waarvan een – 77,9GB – niet gebruikt kan worden door Xubuntu.

De Xubuntu installer heeft het dus niet voor elkaar gekregen om de voorheen aan Windows 7 toebedeelde partitie te assimileren, omdat deze hoogstwaarschijnlijk wordt beheerst/beveiligd door een Microsoft efi partitie die de voormalige Windows 7 partitie (77,9GB) afschermd tegen hergebruik inclusief formatteren. Zelfs met Windows schijfbeheer alleen, lukt dat dus óók niet.

Zolang echter Cisca geen verder inzicht kan geven – wat ze zelf ook aangeeft – wordt nooit duidelijk of er  sprake is van een dwarsliggende efi partitie, omdat deze alleen als zodanig benoemd/geïdentificeerd kan worden als ‘efi’ door het Windows programma Schijfbeheer.

Als de schijf hierin dus wordt geopend, kan indien er dus een ‘efi’ op staat deze, hoewel  omslachtig, worden verwijderd door de leidraad in de link die ik gaf toe te passen en komt de 77,9GB wèl vrij om geassimileerd te worden door een Xubuntu installer.

Maar ik denk dat vooral prevaleert of je deze schijf van 160GB nog wel wil gaan gebruiken. Niet omdat hij maar 160GB is; dat vind ik volslagen irrelevant, maar vooral omdat het nagenoeg zeker een schijf is van vóór 2008 en dan mag je – hoeft niet persé ! – aan de betrouwbaarheid gaan twijfelen. In 2008 waren schijven van het dubbele, 320GB,  namelijk al heel normaal, dus het is een oudje.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/28, 18:40:07 door JanUbu »

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #45 Gepost op: 2017/07/28, 18:50:36 »
Voordat ik Xubuntu heb geinstalleerd, heb ik geprobeerd om Windows 7 weer te installeren en kreeg ik de mededeling, dat er niet voldoende vrije ruimte op de schijf was, terwijl ik de oude windows 7 had verwijderd. Ik had toen geen besturingssysteem meer alles bleef zwart en windows startte niet meer op.

@ Jan Ubu, je hebt gelijk het is een oude pc die gerefurbished is.

Ik ga GS smart Control nu uitproberen
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #46 Gepost op: 2017/07/28, 19:09:25 »
GS smart Control is niet gelukt, ik krijg mijn softwarecentrum niet meer open.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #47 Gepost op: 2017/07/28, 19:17:36 »
Installeer softwarecentrum even opnieuw:

In terminal:
sudo apt install software-center
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Cisca

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #48 Gepost op: 2017/07/28, 19:49:27 »
Gelukt, GS smart Control geinstalleeerd en test gestart.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline JanUbu

  • Lid
Re: Xubuntu wordt traag
« Reactie #49 Gepost op: 2017/07/28, 20:23:44 »
Gelukt, GS smart Control geinstalleeerd en test gestart.

Mooi! GSmartcontrol geeft aan 'PASSED' zie ik in je rapport. Dus de schijf is met 99% zekerheid te stellen goed!

Ik heb jouw rapport vergeleken met wat ik krijg te zien voor mijn HardDisk maar.... wat mij wel opvalt is dat er bij jouw een zogenaamd "Unknown HDD Attribute is."  Ik zie dat in mijn rapport niet terug.
Ik heb er absoluut geen notie van wat dat is.

Wel even een andere geruststelling: De aanduidingen Pre-Fail betekenen niet dat er iets dreigt mis te gaan maar duiden slechts aan dat de betreffende meting wordt uitgevoerd binnen het kader van een Harddisk functie die altijd defect zal gaan vroeger of later. Het is dus geen direct aanwijsbaar rapportcijfer  ;)

Ik vermoed nu dat de schijf dus wordt beheerst door de Microsoft efi partitie.

Ik kan die efi partitie verwijderen. Ik heb dat al eerdere gedaan. Je zou de schijf op mijn werk af kunnen geven.
Ik kan je wel het adres geven maar ik kan niet vinden hoe ik een persoonlijk bericht moet sturen.
Ben een beetje nieuw hier....