Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De lezer aanspreken met " U "  (gelezen 7137 keer)

De lezer aanspreken met " U "
« Gepost op: 2010/07/19, 15:00:41 »
In het artikel FTPServer word de lezer met je aangesproken, wat zijn hier de regels van?


GR,
Dooitze

Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/19, 16:23:16 »
Aanspreken met "u" is de norm. Geen discussie mogelijk. Tevens:

U kunt. U kan wordt beschouwd als informeel in het Standaardnederlands, in het Vlaams is het echter gemeengoed.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/19, 16:26:51 »
Voor Vlamingen geldt "u" als beleefd / formeel en "je" als onbeleefd / informeel. Voor Nederlanders maakt het volgens mij niet uit.

Dus om onze documentatie geschikt te maken voor alle Nederlandstaligen dient men de lezer met "u" aan te spreken, want je spreekt iemand aan die je niet kent en waaraan je dus beleefd moet zijn.

Dit en nog veel meer kun je terugvinden in de documentatierichtlijnen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/19, 16:33:06 »
U is de beleefdheidvorm. In een zeer vormelijk Nederlands moet je dat vervoegen met de DERDE persoon enkelvoud, niet de tweede zoals 'jij'. Dus: u heeft, u is, u kan, u zal. Minder vormelijk met de tweede persoon enkelvoud: u hebt, u bent, u kunt, u zult.
Voor artikels bepaalt de hoofdredacteur of hij zijn lezers formeel of informeel wil aanspreken. Tijdschriften gericht op particulieren en zeker als ze op de jeugd gericht zijn, zullen meestal kiezen voor een informele aanspreking en dus de 'jij'-vorm gebruiken. Tijdschriften gericht op bedrijven gebruiken vrijwel altijd de formele 'u'-vorm. De enige uitzondering die ik ken is Computable dat zich tot het bedrijfsleven richt maar de informele 'jij'-vorm hanteert.
Voor jezelf is de juiste aanpak de 'jij'-vorm te gebruiken voor mensen die je kent en op hetzelfde niveau staan als jijzelf, en de 'u'-vorm voor onbekenden of hogergeplaatsten of als dat gebruikelijk is in een werkomgeving. De derde-persoons-'u'-vorm is dan niet gebruikelijk: die is voorbehouden voor de zéér vormelijke aansprekingen: bijvoorbeeld voor zeer hooggeplaatsten.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/19, 16:52:17 »
@Bloom: interessant punt. Ik zal die graad van beleefdheid met "u" morgen op de IRC-meeting eens aanhalen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/19, 17:30:45 »
Een voorbeeld van een situatie waarin je de u-vorm met derde-persoon-enkelvoud-vervoeging zou moeten gebruiken, is als je in het gezelschap van de Koningin verkeert en Hare Majesteit aanspreekt. Dan moet je verplicht deze vorm gebruiken, anders is dat een inbreuk op het protocol. Al vermoed ik dat H.M. Koningin Beatrix zelf er niet moeilijk over zal doen als je de u-vorm vervoegt met de tweede persoon enkelvoud. Haar met 'jij' aanspreken zou ik echt niet doen. :O

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/19, 17:34:47 »
"u" is van oorsprong een hij-woord: "Uedele". Dus eigenlijk is het "u is zeer vriendelijk" en niet "u bent zeer vriendelijk". Zelfde geldt voor kan/kunt enzovoorts.

Gevoelsmatig is het natuurlijk een jij-woord, dus in de praktijk raken "u bent" en "u kunt" steeds meer ingesleten. Maar eigenlijk is dat dus fout....

Enfin, als een fout maar vaak genoeg wordt gemaakt, dan wordt het de nieuwe regel. Vergelijk "eieren": oorspronkelijk was het meervoud van "ei" natuurlijk "eier", net als in het Duits.

Taal is bijna volledig logisch, maar net niet helemaal. Nogal ergerlijk eigenlijk...  :P

Offline Thijsg

  • Lid
Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/19, 17:40:37 »
Als ze "hun hebben" maar niet legaliseren. :P

Offline Bloom

  • Lid
Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/19, 18:12:00 »
Als ze "hun hebben" maar niet legaliseren. :P
Gelukkig onwaarschijnlijk: het is gewoon een taalfout. Zoiets als in Vlaanderen "hoe noemt dat?" i.p.v. "hoe heet dat"? Maar omdat het daar eerder om een betekenisverschuiving gaat, zou het wel eens in de Vandale kunnen terechtkomen als maar genoeg mensen het gebruiken. :(

Offline Bloom

  • Lid
Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/19, 18:13:12 »
"u" is van oorsprong een hij-woord: "Uedele". Dus eigenlijk is het "u is zeer vriendelijk" en niet "u bent zeer vriendelijk". Zelfde geldt voor kan/kunt enzovoorts.
Dat is correct, maar het hedendaagse Nederlands laat beide vervoegingen toe en stelt dat de derde-persoonsvorm zeer vormelijk en nogal archaïsch is.

Offline Ikke

  • Lid
Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/03, 09:50:19 »
Voor Vlamingen geldt "u" als beleefd / formeel en "je" als onbeleefd / informeel. Voor Nederlanders maakt het volgens mij niet uit.

Dus om onze documentatie geschikt te maken voor alle Nederlandstaligen dient men de lezer met "u" aan te spreken, want je spreekt iemand aan die je niet kent en waaraan je dus beleefd moet zijn.

Dit en nog veel meer kun je terugvinden in de documentatierichtlijnen.
voor ik (belg) is dat hetzelfde...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/03, 10:17:25 »
voor ik (belg) is dat hetzelfde...
Als reactie op een bericht van (bijna) één jaar oud ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/03, 10:51:00 »
Maar zoals vaak in de Krant de Telegraaf "de meisje" hoop ik toch liever niet in de vanDale.... ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De lezer aanspreken met " U "
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/03, 10:59:12 »
Oude koeien...