Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server Kubuntu  (gelezen 1318 keer)

Offline fulco

  • Lid
Server Kubuntu
« Gepost op: 2011/02/07, 00:33:56 »
Beste forumleden,

Misschien een overbodige vraag maar toch.

Is het mogelijk om de nieuwe installatie van Kubuntu 10.10 om te zetten naar een server versie zonder het geheel opnieuw te moeten installeren.

Ik had geprobeerd om Ubuntu Server 10 te installeren echter ik kreeg KDE er niet bij.

De bedoeling is dat Kubuntu als server (File, Printer en Router),  gaat draaien waar aan dan de windows computers "hangen".

bijvoorbaat dank
Fulco

Re: Server Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/08, 17:53:46 »
Waarom wil je KDE, een systeemslurper op je serversysteem?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Server Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/08, 19:20:06 »
Wat je ermee wil, kan op zich wel. Voor het delen van de bestanden kun je Samba-server gebruiken. Daar zijn wel wat tutorials voor te vinden (zie de link naar de documentatie in dit board). Voor het delen van de printer kun je CUPS gebruiken. Zie wederom het topic met de documentatie over servers.

Wat betreft de router wordt het wat moeilijker. Dan heb je een proxyserver als Squid nodig (http://nl.wikipedia.org/wiki/Squid_%28web-proxyserver%29). Daarvoor moet ik je verwijzen naar de wiki van Ubuntu:
https://help.ubuntu.com/7.04/server/C/squid.html

Squid is een behoorlijk lastig programma om onder de knie te krijgen, dus ik raad eigenlijk aan dat je gewoon een normale router gebruikt. Is net zo handig en voorkomt een hoop werk ;)

KDE kun je gewoon laten staan. Al zal deze wel resources slurpen en de boel onnodig vertragen...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline fulco

  • Lid
Re: Server Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/09, 18:19:34 »
lord4163: welke grafische omgeving zou jij dan gebruiken?
Om de scrips, ect., zo even te schrijven is niet meer mijn sterkste kant.
Daarnaast ben ik nog redelijk nieuw met Ubuntu.
mvg
Fulco

Re: Server Kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/10, 21:02:15 »
Ik zelf zou geen grafische omgeving nemen en alles uit de terminal doen. En zou absoluut geen KDE er op installeren, dit vraagt veel van je systeem. Ik zou XFCE nemen of LXDE, erg licht misschien ROX Desktop of fluxbox. (moet je zelf kijken)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/10, 21:13:11 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Karting06

  • Lid
Re: Server Kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/12, 21:38:38 »
Om kde te kunnen installeren. Moet je de ppa toevoegen. Heb ik gedaan voor KDE4.6 !
Ik geef u een link als ik het vind !

Offline fulco

  • Lid
Re: Server Kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/13, 21:40:34 »
Ik heb nu gnome geïnstalleerd staan.
Alle pc zijn 64 bits machines. Samba kompleet geinstalleerd.
Porten vrij gemaakt op Vista ,UDP 137 t/m 139 en TCP445.
Alles draaiend gekregen, kan vanuit Ubuntu naar de windows machines (W7 en Vista).

Alleen geen verbinding vanuit windows. melding: network name can not found.

wat hulp gewenst.
bvd

Re: Server Kubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/14, 00:07:33 »
Ik heb nu gnome geïnstalleerd staan.
die is eigenlijk bijna net zo zwaar als KDE...


en wat betreft die fout, probeer eerst een via het IP van je Ubuntu systeem.
dus in windows gebruik maken van het adres "\\<ip ubuntu machine>" en kijken of hij hem dan vind, zo ja, dan is er toch iets mis met de configuratie van de samba server.
ik weet even niet hoe je die in Gnome vind, want ik gebruik daarvoor altijd de terminal...


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!