Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.[Opgelost]  (gelezen 3774 keer)

Offline KeesS

  • Lid
image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.[Opgelost]
« Gepost op: 2018/12/31, 19:55:08 »
OS= Linuxmint 18.1 Cinnamon 64 bit.

Ik heb "LinuxMint -18.1 xfce - 64bit.iso"  gedownload en wil daar nu een opstart-dvd van branden, maar dat lukt me niet.
In "XBURN" krijg ik de volgende foutmelding:
"Mislukking: SCSI error on write(0.16):[53006] illegal request"

en bij "Brassero" krijg ik, ondanks het gebruik van een nieuwe dvd, de melding:
"vervang de schijf door een ondersteunde CD of DVD".
Het is niet mogelijk om op het scherm voor een schijf te kiezen.

Vreemd vind ik, dat ik zojuist wél een image-schijf kon branden van "Gparted-Live 0.33.0-1-686.iso" op een CD (met Brassero); en die werkt ook.

« Laatst bewerkt op: 2019/01/13, 16:03:53 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/31, 22:51:56 »
In deze Engelstalige topic Burn failure heeft de TS een vergelijkbare foutmelding met Xfburn. In de laatste reactie zegt de TS dat het aan de kwaliteit van de gebruikte  dvd+/-r(w) s schijfjes lijkt te liggen. Een vriend adviseerde het te proberen met merk Verbatim. Met duurdere dvd+/-r(w) s schijfjes kon wel worden gebrand.

Als je dvd+/-r(w) schijfjes te lang bewaard kan deze ook achteruit gaan in kwaliteit. Een spindle van honderd dvd+/-r(w) schijfjes kun je waarschijnlijk beter niet kopen, als er daarvan jaarlijks weinig gebrand worden.

Als je wel goede dvd+/-r(w) schijfjes hebt, zou je nog kunnen dat er vingerafdrukken, vlekjes of krassen opzitten. Als de brander stokoud is, zou het daaraan ook nog kunnen liggen.

Voor de cd-r(w) gebruikt de brander een andere lens. Dus schoonmaken met een schoonmaak dvd van de brander lenzen, zou je ook nog kunnen proberen. En als je er bij kunt komen, zou het schoonmaken ook nog kunnen proberen met Alcohol 70%. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/01, 00:25:45 »
Niet direct hulp tav je probleem.
Tegenwoordig worden usb sticks gebruikt, probeer daar een iso op te zetten, daar kun je ook van booten.
Is handiger dan dvd's.

Offline KeesS

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/01, 02:09:54 »
Heren, dank voor Uw snelle reactie en Gelukkig Nieuwjaar !!
@jolo, dat zou best de oorzaak kunnen zijn.  De CD en DVD's die ik probeerde lagen al geruime tijd ongebruikt, nog in plastick-verpakking in de kast .
Ik zal nieuwe gaan kopen en kijken of in de buurt 'Verbatim-schijven' te vinden zijn.
Ergens in huis moet ook nog zo'n schoonmaak dvd liggen, maar of die nog bruikbaar is weet ik niet; hij is net zo oud als de cd's en dvd's die ik gebruikte.

@jan11000, ik wilde een opstart-DVD maken om daarmee een dual-boot te realiseren op een oude Windows7-laptop. (ASUS K50IJ).
Dat lukte niet met een usb-stick omdat de laptop daarmee niet wil opstarten.
Ik heb diverse keren in de BIOS de USB-stick als eerste opstart ingesteld, maar Windows loopt daar telkens weer overheen. Ook met andere CD's/DVD's lukte het niet; steeds viel na een poosje draaien de laptop weer terug in 'Windows starten'.
Alleen met een oude orginele "Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition "-cd-schijf kon ik de laptop met Ubuntu wél aan de praat krijgen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jan11000

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/01, 08:22:19 »

Dat lukte niet met een usb-stick omdat de laptop daarmee niet wil opstarten.
Ik heb diverse keren in de BIOS de USB-stick als eerste opstart ingesteld, maar Windows loopt daar telkens weer overheen. Ook met andere CD's/DVD's lukte het niet; steeds viel na een poosje draaien de laptop weer terug in 'Windows starten'.

Dat heb ik ook steeds, ik zou proberen om toch op usb te zetten, maar op verschillende manieren proberen.
Blijkbaar is er verschil met iso(blijkbaar zijn deze niet allemaal hetzelfde) of met de oude bios en nieuwe uefi.
Zelf maak ik linux normaal met programma disks(schijven in het nederlands), daar kun je de iso naar de usb stick  schrijven.
Unetbootin kun je proberen.
Winusb en woeusb, normaal voor windows iso.

https://fossbytes.com/create-bootable-usb-media-from-iso-ubuntu/

Normaal via disks zou moeten werken,
ik zou booten vanaf de usb stick, maar dan direct naar de bios gaan,
en daar de bootvolgorde en welke apparaten mogen booten, opnieuw instellen, en proberen.

Misschien ook op een andere pc testen, dan weet je dat de usb stick werkt, en misschien aan je pc ligt.

Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/01, 10:34:14 »
ik wilde een opstart-DVD maken om daarmee een dual-boot te realiseren op een oude Windows7-laptop. (ASUS K50IJ).
Dat lukte niet met een usb-stick omdat de laptop daarmee niet wil opstarten.
Ik heb diverse keren in de BIOS de USB-stick als eerste opstart ingesteld, maar Windows loopt daar telkens weer overheen.
Heb hier ook een Asus, en het heeft enkele jaren geduurd voor ik ontdekte hoe je via een USB kan booten.
Tijdens de opstart de toets ESC indrukken en er komt een keuzemenu waar je een bootdevice kunt kiezen.
Ik weet niet of dit ook op jouw Asus werkt.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Nero

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/01, 10:44:56 »
Bij mijn ASUS K95VJ is het boot menu ook dmv de ESC toets te bereiken. Bij een vorige Asus was dat met F8.

Een onvolledige lijst met bootmenu toetsen vind je hier. Daarin geven ze ook ESC of F8 aan als keuzetoets bij diverse Asus modellen..

Offline KeesS

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/02, 01:17:33 »
Citaat van: jan11000

ik zou booten vanaf de usb stick, maar dan direct naar de bios gaan,
en daar de bootvolgorde en welke apparaten mogen booten, opnieuw instellen, en proberen.

In de bijdrage van 'Nero' vond ik de oplossing voor het opstarten van de USB-stick in de oude Asus-laptop.
"USB-stick in de laptop steken en deze starten met de "escape"-toets ingedrukt.
Dan verschijnt het bootmenu en daar kiezen voor de USB-stick + "Enter"

Dan start 'Linux Mint 18.1-XFCE 64bits.iso' en kan ik hem uitproberen en/of installeren.
Mijn pogingen om de boot-volgorde in de BIOS te regelen mislukten telkens en dan startte Windows toch weer op van de harde schijf. Op een of andere manier hield de laptop die BIOS-instelling niet vast.

Maar..........ik zit toch nog met het eerste probleem, het branden van een opstart-DVD in Brassero of Xfburn, wat niet lukte.
Hiervoor heb ik op advies van 'jolo' nieuwe 'Verbatim'-DVD's besteld en als die komen zal ik kijken of daarop wel een image-schijf kan branden in Xfburn of Brassero.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline aartje

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/02, 09:40:29 »
Je zou ook eens na kunnen gaan welk type CD/DVD's je brander kan branden en lezen. sommige
branders en/of lezers kunnen niet alle types aan. En dan denk ik aan DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW
etc.
Ik persoonlijk vind trouwens k3b het beste brandprogramma, maar sommigen vinden dan
dat je teveel kde-libraries moet installeren. Ik heb daar in de .twaalf jaar dat ik Linux
gebruik nooit last van gehad.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/02, 09:42:35 door aartje »

Offline KeesS

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/02, 15:27:22 »
Je zou ook eens na kunnen gaan welk type CD/DVD's je brander kan branden en lezen.
Hoe en waar kan ik dat na gaan?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

nahjo

  • Gast
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/02, 16:09:05 »
Je zou ook eens na kunnen gaan welk type CD/DVD's je brander kan branden en lezen.
Hoe en waar kan ik dat na gaan?
inxi -d

Offline peer

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/02, 16:16:48 »
probeer eerst eens of je in windows (staat toch ook op de laptop?) een dvd kan branden bv. met imgburn.

Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/02, 17:30:36 »
Probeer eens het programmatje: Opstartschijf aanmaken
Zo typen in bash. Staat bij mij standaard onder Ubuntu 16 (eventueel installeren?).

Daar doe ik het altijd mee, en dat werkt prima. Onlangs nog.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/02, 17:32:07 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline KeesS

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/02, 17:36:04 »
Je zou ook eens na kunnen gaan welk type CD/DVD's je brander kan branden en lezen.
Hoe en waar kan ik dat na gaan?
inxi -d

ca@CAPC ~ $ inxi -d
Drives:    HDD Total Size: 760.2GB (5.1% used) ID-1: /dev/sda model: WDC_WD6400AAKS size: 640.1GB
           ID-2: /dev/sdb model: TOSHIBA_A100 size: 120.0GB
           Optical: /dev/sr0 model: HL-DT-ST DVDRAM GH24NSD1 dev-links: cdrom,cdrw,dvd,dvdrw
           Features: speed: 12x multisession: yes audio: yes dvd: yes rw: cd-r,cd-rw,dvd-r,dvd-ram
ca@CAPC ~ $
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/02, 17:38:43 »
probeer eerst eens of je in windows (staat toch ook op de laptop?) een dvd kan branden bv. met imgburn.
Ga ik doen zodra ik de nieuwe schijfjes binnen heb.  ;)

Aanvulling op dit bericht:
Dat branden gaat even niet lukken. Op deze oude laptop van mijn dochter stond Windows 10. Die was gecrasht en door haar niet meer aan de praat te krijgen.  Ik dacht, heel optimistisch, dat ik met Linux nog wel iets kon bereiken.
Het lukte me om de laptop terug te zetten naar de originele fabrieks-instelling; dat bleek Windows 7 te zijn. Ik dacht er nu een lichte Linux als dual-boot naast te zetten, maar opstarten van een dvd-schijf of usb-stick lukte ook nog niet.
Om te voorkomen dat bij opstarten Windows 7 alle updates gaat binnen halen zit de laptop (nog) niet aan het internet. Zonder internet kan ik dus geen linux--iso downloaden en branden op een dvd.

Hiernaast heb ik op mijn desktop-PC even problemen met Brassero en Xfburn om een goede Live-dvd te branden.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/03, 00:57:47 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/03, 19:46:28 »
In Windows 7 kan je toch het updaten vrolijk uitzetten? Als je dat eerst doet, en dan pas verbinding met internet maakt, kan je rustig een iso downloaden.

Maar in het BIOS USB bovenaan zetten moet toch lukken? Je moet natuurlijk wel het BIOS verlaten met 'wijzigingen opslaan'.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline aartje

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #16 Gepost op: 2019/01/03, 20:47:40 »
Je zou ook eens na kunnen gaan welk type CD/DVD's je brander kan branden en lezen.
Hoe en waar kan ik dat na gaan?
inxi -d
Ik weet niet of dat wel laat zien welke de DVD-writer aankan. Bij mij geeft dat commando :

         
           Optical: /dev/sr0 model: HL-DT-ST DVDRAM GH24NSD1 dev-links: cdrom
           Features: speed: 12x multisession: yes
           audio: yes dvd: yes rw: cd-r,cd-rw,dvd-r,dvd-ram

en de writer kan wel degelijk dvd+r en dvd+rw aan, dus dat klopt niet met elkaar.

Je zou gewoon moeten googelen op je dvd-writer modelnaam en "specs" of "specifications"
en dan kom je wel wat tegen, de specs van de mijne zijn wat dat betreft:

Lezen - DVD-ROM    16 x    
     Schrijven - DVD+R    24 x    
     Schrijven - DVD+R DL    16 x    
     Schrijven - DVD+RW    8 x    
     Schrijven - DVD-R    24 x    
     Schrijven - DVD-R DL    8 x    
     Schrijven - DVD-RW    6 x    
     Schrijven - DVD-RAM    5 x    
     Toegangstijd    140 ms    
en niet dus wat "inxi -d" aangeeft.
Of misschien heb je nog een manual van je writer.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/03, 20:51:16 door aartje »

Offline KeesS

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #17 Gepost op: 2019/01/04, 18:55:01 »
In Windows 7 kan je toch het updaten vrolijk uitzetten? Als je dat eerst doet, en dan pas verbinding met internet maakt, kan je rustig een iso downloaden.
Linux vind ik moeilijk, maar Windows 7 weet ik helemaal niets meer van.
Hoe en/of wáár kan ik het updaten uitzetten ??


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #18 Gepost op: 2019/01/04, 19:01:41 »
Je zou ook eens na kunnen gaan welk type CD/DVD's je brander kan branden en lezen.

Je zou gewoon moeten googelen op je dvd-writer modelnaam en "specs" of "specifications"
en dan kom je wel wat tegen, de specs van de mijne zijn wat dat betreft:

Lezen - DVD-ROM    16 x    
     Schrijven - DVD+R    24 x    
     Schrijven - DVD+R DL    16 x    
     Schrijven - DVD+RW    8 x    
     Schrijven - DVD-R    24 x    
     Schrijven - DVD-R DL    8 x    
     Schrijven - DVD-RW    6 x    
     Schrijven - DVD-RAM    5 x    
     Toegangstijd    140 ms    
Als ik Google op de CD-rom krijg ik uiteraard dezelfde gegevens als U.
Hetzelfde antwoord op dezelfde vraag  ;)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #19 Gepost op: 2019/01/04, 20:00:08 »
In deze Engelstalige topic Burn failure heeft de TS een vergelijkbare foutmelding met Xfburn. In de laatste reactie zegt de TS dat het aan de kwaliteit van de gebruikte  dvd+/-r(w) s schijfjes lijkt te liggen. Een vriend adviseerde het te proberen met merk Verbatim. Met duurdere dvd+/-r(w) s schijfjes kon wel worden gebrand.

Ik heb nieuwe Verbatim DVD-RW schijven aangeschaft en daarmee in Brassero een image -schijf gebrand van LinuxMint 18.1 xfce 64bits. (althans dat probeerde ik)
Alles ging goed, tot het branden voor 100% klaar was en het programma begon met het aanmaken van een controlesom. Op het scherm bleef het schijfje ronddraaien(vroeger het zandlopertje) waar ik uit opmaakte dat hij bezig was en op de CD-rom-drive bleef het lichtje knipperen omdat daar ook activiteit  plaats vond.
Ik heb de schijf meer dan een half uur laten draaien maar er gebeurde verder niets. Uiteindelijk heb ik maar op <Annuleren> geklikt; dat was de enige mogelijkheid. Hierna werd de schijf uitgeworpen, maar toen ik daarmee wilde opstarten gebeurde er niets en leek de schijf nog helemaal leeg te zijn. Als ik hem in de computer stop wordt hij ook niet op het scherm aangegeven; hij (b)lijkt er gewoon niet te zijn.

Een nieuwe poging om met Xfburn te branden gaf (in rood) de volgend fout-melding:
"Mislukking: SCSI error on write(0,16): [3 73 03] Medium error. Power calibration area error."
Is er iemand die mij kan vertellen wat dit betekend; ik snap er niets van en als ik probeer op die term te googlen krijg ik Engelstalige antwoorden waar ik niets mee kan.

Andere vraag: Als ik de 'eigenschappen' van de CDrom-drive bekijk vind ik daar op het tabblad 'rechten':
"De eigenschappen van 'HL-DT-ST DVDRAM GH24NSD1' konden niet worden bepaald".
Moeten de rechten van die CDRom misschien veranderd worden van Root naar Gebruiker?
(of is dit een hele domme vraag ?)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jan11000

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #20 Gepost op: 2019/01/04, 21:33:06 »
Google translate kun je gebruiken, al je de andere taal niet weet.
En je pc in het engels zetten, heeft een grote voordeel, dat alles tav pc's in het engels is.
Alle nieuwe technologie is in het engels, dus ook fouten tav de techniek, vind je in het engels.
Nederlandse fouten daar vind je weinig, dus nadelig voor jezelf.

Je foutmelding is of de brander of de dvd is niet goed.(misschien software).

Wat je kunt testen is:
Pc uitzetten, stroom ontkoppelen(of bij voeding), pc start knop 5 seconde ingedrukt houden, zodat pc de stroom laat weg vloeien, en storingen in je hardware los komen.
Dan weer proberen te branden.
Doe dit voor elke brand software(test diverse), ik gebruikte altijd k3b, misschien loopt je software vast(of hardware loopt vast).
En ja hardware kan vastlopen, totdat je de stroom eraf haalt, dan kan het weer los komen.

Dus diverse brand software gebruiken/testen,
diverse dvd's gebruiken,
en steeds de stroom laten weg lopen eerst.

En al je het nog niet weet, dvd rw is vanaf het begin rotzooi geweest, werkte nooit goed(vaak lege dvd's), daarom gebruikt niemand dit, zeker waar data belangrijk is. Professionele gebruikers mogen dit niet gebruiken.
En jij bent dit nog aan het gebruiken, dus..........


En in windows testen kun je nog doen,
of brander in een andere pc inbouwen en testen.

Offline KeesS

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #21 Gepost op: 2019/01/04, 22:44:59 »
Google translate kun je gebruiken, al je de andere taal niet weet.
En je pc in het engels zetten, heeft een grote voordeel, dat alles tav pc's in het engels is.
Alle nieuwe technologie is in het engels, dus ook fouten tav de techniek, vind je in het engels.
Nederlandse fouten daar vind je weinig, dus nadelig voor jezelf.
@jan11000,vriendelijk dank voor de hulp die U mij hier biedt; maar met alle respect, U schat mij te hoog in. Ik ben 84 jaar jong, heb in oorlogstijd 7 jaar lager onderwijs genoten, maar nooit Engels geleerd.
Ik ben nu te oud om dat ook nog te gaan leren. Heb mijn handen en gedachten vol om mijn hobby, computeren, nog te kunnen blijven beoefenen. Als ik mijn pc zoals U stelt in het Engels zet kan ik wel inpakken, dan ben ik helemaal nergens meer.

Citaat van: jan11000
Je foutmelding is of de brander of de dvd is niet goed.(misschien software).

Wat je kunt testen is:
Pc uitzetten, stroom ontkoppelen(of bij voeding), pc start knop 5 seconde ingedrukt houden, zodat pc de stroom laat weg vloeien, en storingen in je hardware los komen.
Dan weer proberen te branden.
Doe dit voor elke brand software(test diverse), ik gebruikte altijd k3b, misschien loopt je software vast(of hardware loopt vast).
En ja hardware kan vastlopen, totdat je de stroom eraf haalt, dan kan het weer los komen.

Dat testen zal ik gaan uitproberen. Al snap ik er niet veel van; ik zal Uw opdrachten zorgvuldig lezen en uitvoeren.

Citaat van: jan11000
Dus diverse brand software gebruiken/testen,
diverse dvd's gebruiken,
en steeds de stroom laten weg lopen eerst.

Ik heb Brassero en Xfburn geprobeerd met diverse dvd's (die nu verknoeit zijn)

Citaat van: jan11000
En al je het nog niet weet, dvd rw is vanaf het begin rotzooi geweest, werkte nooit goed(vaak lege dvd's), daarom gebruikt niemand dit, zeker waar data belangrijk is. Professionele gebruikers mogen dit niet gebruiken.
En jij bent dit nog aan het gebruiken, dus..........

Nee, dat weet/wist ik nog niet. :'(  Ik heb ze aangeschaft op advies van mensen die meer deskundig zijn dan ik. Maar als het zulke rotzooi is dat niemand dit gebruikt, wát gebruiken die Professionele gebruikers waar U naar verwijst dan wél ??

Citaat van: jan11000
En in windows testen kun je nog doen,
of brander in een andere pc inbouwen en testen.
Als ik zou proberen een brander in een andere pc te bouwen is de kans op succes minder dan 0,01%
Dat gaat mijn kennis en kunde vér te boven (zou wel willen dat ik dat kon!)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #22 Gepost op: 2019/01/05, 02:03:27 »
In Windows 7 kan je toch het updaten vrolijk uitzetten? Als je dat eerst doet, en dan pas verbinding met internet maakt, kan je rustig een iso downloaden.
Linux vind ik moeilijk, maar Windows 7 weet ik helemaal niets meer van.
Hoe en/of wáár kan ik het updaten uitzetten ??

O jee. Ehm, ik dacht Configuratiescherm > Windows Update, en dan op dat scherm ergens links iets van 'Update instellen'. Dan kan je kiezen dat ie nooit moet updaten. Ik heb nog een oude harde schijf met Windows 7 liggen, zal even kijken.

Oh, Google is uw vriendin. HIer wordt het uitgelegd: http://www.websonic.nl/pctips/windows7/windowsupdateinstellen.php

¨Ga naar Start en kies voor het Configuratiescherm. Klik hier op het kopje "Systeem en beveiliging", en klik vervolgens onder het kopje Windows Update op de regel "Automatische updates in of uitschakelen". Dan opent het scherm met de opties voor Windows Update. Onder de kop 'Belangrijke updates' kun je bepalen wat er moet gebeuren. Opties hier zijn:

    Updates automatisch installeren
    Updates downloaden maar laat mij bepalen of ik ze wil installeren
    Naar updates zoeken maar laat mij bepalen of ik ze wil downloaden en installeren
    Nooit naar updates zoeken

Maak hier een keuze. "
« Laatst bewerkt op: 2019/01/05, 02:06:39 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #23 Gepost op: 2019/01/05, 02:18:54 »
"Mislukking: SCSI error on write(0,16): [3 73 03] Medium error. Power calibration area error."
Is er iemand die mij kan vertellen wat dit betekend;

Dat betekent dat de brander de schijf niet goed vindt. Het zou kunnen dat hij het wel doet als je de brandsnelheid lager zet, bijvoorbeeld op 4x.

Maar het kan ook dat de brander zelf vuil of versleten is.

Maar is er geen steunpunt in de buurt? Als iemand even 'live', in het echt, naar dat apparaat kan kijken is het wat makkelijker. Misschien dat het toch nog mogelijk is het apparaat te dwingen van USB op te starten. Bij mij lukte dat zelfs met een laptop van 2006. Ik weet niet hoe oud deze is...?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline jan11000

  • Lid
Re: image branden lukt niet met Xfburn en/of Brassero.
« Reactie #24 Gepost op: 2019/01/05, 02:29:41 »
cd dvd en dvd rw worden al langer niet meer gebruikt.
dvd rw is al vanaf het begin nooit goed geweest, vaak verdween data, als dit aangeleverd werd door klanten, dus dvd RW mag niet gebruikt worden.
Dvd die eenmalig beschreven werd, gebruikte men vroeger.

Nu wordt dit niet meer gebruikt omdat dit de oude manier is, en zelfs nieuwe pc's zitten geen dvd branders of lezers meer in.

Dus nu wordt digitaal via internet afgeleverd.
Usb stick gebruiken de gebruikers nu om een iso op te zetten, dvd's worden niet meer gebruikt.
Externe harde schijven natuurlijk ook.

Nog een tip bij usb sticks(dvd ook), altijd de files op je pc laten staan, naar usb overzetten,
data naar andere pc kopieren, dan pas op originele pc de data wissen.
Alle dvd's en usb sticks (zelfs externe hd), hebben het probleem dat data snel verdwijnt,  door storingen of vallen laten, gestolen worden, etc.