Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help: F-spot start niet meer op.  (gelezen 449 keer)

Help: F-spot start niet meer op.
« Gepost op: 2014/08/31, 09:45:45 »
F-sport start niet meer op: ik kan mijn foto's niet uitlezen. Gisteren nog wel. Vandaag niet meer. Help!
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Help: F-spot start niet meer op.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/31, 09:50:44 »
Programma starten in een terminal, dan zie je de foutmeldingen.

Re: Help: F-spot start niet meer op.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/31, 11:47:47 »
Welke Ubuntu-versie gebruik je inmiddels? Nog steeds 10.04? Want 10.04 wordt niet meer ondersteund voor desktop dus dan is het logisch dat er dingen kunnen breken...

Offline roeland

  • Lid
Re: Help: F-spot start niet meer op.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/10, 13:53:01 »
Voor de duidelijkheid.  Je fotobestanden zijn niet weg.  Alleen F-spot kan ze niet benaderen/vinden.

Via bestandsbeheer kan je ze nog wel zien zolang je geen nieuwe versie van Ubuntu hebt geinstalleerd.

Ik maak van (belangrijke) foto´s altijd twee backups:
1. een rechtstreekse backup via bestandsbeheer naar de computer (aparte map foto originelen)
2. een externe schijf

Als ik met fotoprogramma ga werken, maak ik daarna nog een ´werkkopie´ voor gebruik in een fotoprogramma.
Die werkkopie kan je maken door de camera aan de PC te koppelen en bijvoorbeeld met F-Spot (of een ander programma) de foto´s binnen te laten halen.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Help: F-spot start niet meer op.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/10, 21:54:57 »
Even kijken in de Afbeeldingenmap,of ze daar niet in een map staan.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Help: F-spot start niet meer op.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/16, 23:25:56 »
Dit probleem leek opgelost door F-spot te verwijderen. PC uit te doen en PC weer aan en opnieuw F-spot te installeren. Zo heb ik het uitgehouden tot vandaag.

Maar nu werkt F-spot niet meer. Ik kan mijn foto's niet van mijn geheugenkaart via de cardreader inlezen. Help! Onder dit bericht staat welke versie ik gebruik van Ubuntu.

Graag Jip- en Janneke taal gebruiken, die ik kan begrijpen (stap voor stap). Thanks.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Help: F-spot start niet meer op.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/17, 01:06:52 »
Wellicht dat er iets niet meer lekker zit in de configuratie van F-Spot? Ik gebruik zelf geen F-Spot, maar kijk eens in je Home-map of je een configuratiemap vindt van F-Spot. Dat doe je zo:

1. Open je bestandsbeheerder, waarbij je naar je Home-map gaat
2. Druk, nu je in je Home zit, op de CTRL-toets, en druk tegelijk de "H" in (de "H" staat voor "hide", en maakt verborgen mappen zichtbaar of weer onzichtbaar na wederom op CTRL+H te hebben gedrukt). Verborgen mappen herken je aan het feit dat ze beginnen met een punt  (ja, echt een ".")
3. Kijk of je een mapje ziet die dus begint met een punt en de naam "F-Spot" heeft. Zie je die niet, klik dan de map ".config" open. Kijk of je dat mapje daarin ziet staan.
4. Heb je 'm gevonden? Gooi dat mapje met de volledige inhoud weg. Gewoon erop gaan staan en "del" drukken op je toetsenbord moet voldoende zijn
5. Start nu eens F-Spot opnieuw op, en kijk of 'tie nu wel weer werkt?

Ik garandeer je niet dat dát de oplossing biedt, maar vaak biedt dit wèl soelaas zonder al te ingewikkeld te hoeven doen. Probeer het eens...

Succes ermee! ;)

P.S. Overweeg ook eens een update naar een versie die nog wèl ondersteund wordt. Wat Vistaus al zegt: Lucid Lynx wordt niet meer ondersteund. :)
« Laatst bewerkt op: 2014/09/17, 01:11:23 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Help: F-spot start niet meer op.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/17, 09:24:42 »
Ik vind dat maar onzin allemaal.Je sluit de cardreader aan als die los is,dan komt er in je verzameling partities dat te staan in je home map,en dan klik je daar op en je kopieert ze naar de plek waar je wil.Of komt dat zelfs niet daar te staan?Dan is het een USB defekt of een cardreaderdefekt..
Oftewel,ik gebruik helemaalgeen shotwel of navenant ander proggie er voor.Gaat ook een stuk sneller..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline PKing

  • Lid
Re: Help: F-spot start niet meer op.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/17, 10:30:54 »
Eh, moet dat niet 14.04 zijn?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04