Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 11.04 loopt vast na login  (gelezen 2697 keer)

Offline ajgelder

  • Lid
Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Gepost op: 2011/04/29, 08:12:37 »
Hallo, ik had net 11.04 geinstalleerd, maar nu loop ik tegen een probleem aan: na de login loopt hij vast! Hij geeft aan draadloze netwerken beschikbaar, de computer zelf doet niks(geen lampje e.d.), ik kan alleen de cursor verplaatsen, nergens op klikken! Dit gebeurt zowel Unity als GNOME(2.32)

Wat ik de vorige boot(toen ie het nog deed) had gedaan:

Drivers videokaart installeren(voor Unity)
Via een pagina op deze site SWAP instellen als bestand, omdat ik geen partitie ervoor had aangemaakt.

Vraag 1: Hoe komt dit?
Vraag 2, de belangrijkste: Hoe los ik dit op? ???

Bvd

Offline stafhorst

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/29, 08:39:03 »
Bij mij exact hetzelfde probleem, na update is er na de login nergens meer beweging in te krijgen. Niets is aan te klikken. Niet bij Unity, niet bij Gnome.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/29, 08:42:41 door stafhorst »

Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/29, 09:03:45 »
Hier ook hetzelfde probleem in zowel classic als Unity omgeving, inloggen gaat nog wel, maar zodra ik ingelogt ben kan ik alleen de muis bewegen en verder geen icoontjes o.i.d. aanklikken, niets doet het. Zou toch niet zijn dat deze versie niet meer geschikt is voor oudere pc's/laptops?

Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/29, 09:15:08 »
@TS

Dit is een probleem die ik ook had, dit heeft dus te maken met jouw videokaart(drivers) die nog niet of fout geïnstalleerd zijn. Wat je kan doen om het op te lossen is als je in het GRUB bent (als deze niet verschijnt, hou dan shift ingedrukt tijdens het opstarten) dan kies voor recovery mode. Als je de recovery mode hebt gekozen kun je vanaf daar kiezen voor iets dat failsafex of iets in die richting heet. Schakel de drivers in en hopelijk is het opgelost.  ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


walternijssen

  • Gast
Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/29, 10:22:55 »
zie het van de zonnige kant, het lukt julli in ieder geval om 11.04 te installeren. bij mij lopen sinds vanmorgen alle updates vast en is google er mee opgehouden.
iemand die dit bekend voorkomt?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/29, 11:12:26 »
bij mij lopen sinds vanmorgen alle updates vast en is google er mee opgehouden.
Dat klinkt mij als een probleem met je internetconnectie, en niet met het systeem.

Offline stafhorst

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/29, 14:09:35 »
Ik zal vanavond de oplossing van Lord4163 proberen. Fijn als dat de oplossing zal blijken te zijn, maar dan tevens blaam voor Canonical dat daar in de installatieprocedure geen controle voor is ingebouwd!

Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/29, 14:42:12 »
Ik zal vanavond de oplossing van Lord4163 proberen. Fijn als dat de oplossing zal blijken te zijn, maar dan tevens blaam voor Canonical dat daar in de installatieprocedure geen controle voor is ingebouwd!

Volgens mij heeft dat te maken met de videokaart drivers, volgens mij niet opensource. Welke videokaart heb je trouwens?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/29, 16:33:43 »
Ik zal vanavond de oplossing van Lord4163 proberen. Fijn als dat de oplossing zal blijken te zijn, maar dan tevens blaam voor Canonical dat daar in de installatieprocedure geen controle voor is ingebouwd!

Volgens mij heeft dat te maken met de videokaart drivers, volgens mij niet opensource. Welke videokaart heb je trouwens?

Ik heb een ATI video kaart en daar heb ik nooit last van gehad met de vorige versies, dus wel een beetje vreemd dat dit nu ineens niet meer lukt, maar ik ga het dit weekend  proberen of ik het handmatig kan installeeren.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/29, 16:54:40 »
ATI heeft op de valreep nog wat nieuwe drivers beschikbaar gesteld voor 11.04.

http://www.webupd8.org/2011/04/amd-ati-catalyst-114-released-just-in.html
 

Offline ajgelder

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/29, 18:06:16 »

Volgens mij heeft dat te maken met de videokaart drivers, volgens mij niet opensource. Welke videokaart heb je trouwens?

Nou, ik heb een nVidia Geforce 7300(SE dacht ik)

Offline stafhorst

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/29, 19:21:05 »
De gedeeltelijke oplossing: Bij het inlogscherm kiezen voor veilige modus. Daarna werkt de muis, althans, alleen in de veilige modus!

De allerbeste oplossing is voorlopig: UPDATE NIET NAAR 11.04, zonde van alle tijd die je verliest.

Een updateprocedure hoort je niet te laten zitten met een systeem waarmee je niks meer kunt, open source of niet, hier wordt Ubuntu niet populair mee. Zolang een probleemloze update niet lukt, is Ubuntu alleen geschikt voor freaks (en sufferds zoals ik). Windows 7 is best wel goed, en echt niet duur!

Offline stafhorst

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login EINDOPLOSSING...
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/29, 21:18:22 »
Bij het opstarten in het inlogscherm in de grijze balk onderin kiezen voor "Ubuntu klassiek (geen effecten)". Daarna naar Beheer/Extra stuurprogramma's. Bij mij: "Grafisch versneld stuurprogramma van NVIDIA (versie 173)" kiezen en de knop "inschakelen" aanklikken. Daarna wordt beheerderswachtwoord gevraagd. Het stuurprogramma wordt gedownload en geïnstalleerd. Daarna moet de computer worden herstart. Je kunt nu op het inlogscherm (bij mij de grijze balk onderin) kiezen voor starten in Ubuntu (d.i. met Unity) of Ubuntu klassiek (dat is Gnome met tierelantijntjes).

Ik hou mijn kritiek overeind. In dit geval had tijdens de upgrade-procedure moeten worden gesignaleerd dat het extra stuurprogramma nog niet was geïnstalleerd, waarna Ubuntu automatisch als "Ubuntu klassiek (geen effecten)" opstart, bijvoorkeur met een welkomstbericht waarbij de weg gewezen wordt hoe het extra stuurprogramma wordt geïnstalleerd. Dit grapje kostte mij ruim 3 uur prutsen. Niet goed!

Offline ajgelder

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login EINDOPLOSSING...
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/30, 10:12:06 »
Bij het opstarten in het inlogscherm in de grijze balk onderin kiezen voor "Ubuntu klassiek (geen effecten)". Daarna naar Beheer/Extra stuurprogramma's. Bij mij: "Grafisch versneld stuurprogramma van NVIDIA (versie 173)" kiezen en de knop "inschakelen" aanklikken. Daarna wordt beheerderswachtwoord gevraagd. Het stuurprogramma wordt gedownload en geïnstalleerd. Daarna moet de computer worden herstart. Je kunt nu op het inlogscherm (bij mij de grijze balk onderin) kiezen voor starten in Ubuntu (d.i. met Unity) of Ubuntu klassiek (dat is Gnome met tierelantijntjes).

Ik hou mijn kritiek overeind. In dit geval had tijdens de upgrade-procedure moeten worden gesignaleerd dat het extra stuurprogramma nog niet was geïnstalleerd, waarna Ubuntu automatisch als "Ubuntu klassiek (geen effecten)" opstart, bijvoorkeur met een welkomstbericht waarbij de weg gewezen wordt hoe het extra stuurprogramma wordt geïnstalleerd. Dit grapje kostte mij ruim 3 uur prutsen. Niet goed!

Bedankt Stafhorst! Met versie 173 kan ik meer dan met current. Als ik via Unity opstart(nu zit ik op klassiek, geen effecten) dan start de GUI niet op, maar de muis en rechtsklikken werkt wel! Maarja, zonder GUI kan ik moeilijk werken(geen programma's openen, geen systeem tabblad e.d.)! Iemand NÓG een oplossing?

Offline BBB

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/30, 14:54:25 »
Ik heb hetzelfde probleem. Ik overweeg om een andere distributie te gaan uitproberen. Ubuntu is vanaf 9.04 bergafwaarts gegaan, met deze 11.04 als dieptepunt.

Offline ajgelder

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 loopt vast na login
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/30, 19:00:33 »
Ik heb hetzelfde probleem. Ik overweeg om een andere distributie te gaan uitproberen. Ubuntu is vanaf 9.04 bergafwaarts gegaan, met deze 11.04 als dieptepunt.

Ik vond 9.04 ook niet geweldig, 9.10 en 10.04 LTS, die waren goed!

Maar: Ik wou eens GNOME 3 proberen, toen liep de hele pc vast(GNOME 2.x werkte niet, Unity al helemaal niet), dus had ik geen andere keus 11.04 te herinstalleren, gedaan: resultaat: Unity werkt!(nVidia 173 werkt alleen, current version en daarna 173 werkte niet!)

Bedankt voor iedereen die hulp heeft gegeven!

En: die Unity is een best fijne GUI!