Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop - Audio lage kwaliteit  (gelezen 4025 keer)

Offline Marking

  • Lid
Laptop - Audio lage kwaliteit
« Gepost op: 2009/12/30, 22:53:46 »
Ik heb een tijd met Ubuntu 8.10 gewerkt, maar vanwege mijn opleiding gedwongen weer terug te stappen naar Vista... (C# development met o.a XNA, directX wrapper)
Gelukkig ben ik hier vanaf en ben ik lekker verder gegaan in C++, en dus een perfecte reden om weer terug naar Ubuntu te stappen.

Ik heb de nieuwe versie 9.10 geinstalleerd, en wat me  opviel was dat de geluids kwaliteit een stuk slechter was geworden.
Ik miste totaal de treble en Bass in de muziek, het klonk naar goedkope laptop speakertjes van 5 jaar oud...

Na een hoop gegoogle kwam ik ik erachter dat er tegenwoordig gebruik gemaakt werd van PulseAudio, waar ik alleen met ALSA bekend was.
Na wat zoeken vond ik iemand die een PulseAudio-equaliser had gemaakt, wat mijn probleem netjes oploste.

Het geluid klinkt nu weer prima, en probleem opgelost.... tot ik het boven de 30% zet... Het klinkt dan alsof ik naar boxen luister die zwaar boven hun fysieke limiet presteren...
Als ik hem boven de 70% zet lijkt het alsof de boel gaat ontploffen :P
Met het aanpassen van de alsamixer PCM iets onder de 100% te zetten is het wat minder, maar nog steeds verre van gewenst.
Dit is naar mijn idee doordat de equaliser hier over zijn limiet gaat en het geluid vervormd.
Als de equaliser uit staat heb ik hier namelijk geen last van, maar dan klinkt de muziek gewoon te leeg zonder bass/treble.


dus ben ik toch weer terug bij mijn eerste probleem, waarom klinkt mijn geluid standaard zonder bass en treble?
Vista heeft hier geen probleem mee, en ik kan me niet  herinneren dat ik dit ook met ubuntu 8.10 had.

Te reproduceren bij: Ubuntu systeem geluiden, totem movie player, Rythmbox en Listen.
Van toepassing op laptop speakers en goede Sennheiser koptelefoon (

resultaat van 'lshw -c multimedia':
 *-multimedia            
       description: Audio device
       product: 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 1b
       bus info: pci@0000:00:1b.0
       version: 03
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list
       configuration: driver=HDA Intel latency=0
       resources: irq:17 memory:e8044000-e8047fff
resultaat 'aplay -l':
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: AD198x Analog [AD198x Analog]
  Subdevices: 0/1
  Subdevice #0: subdevice #0

Vanaf hier kom ik echt niet meer verder met zoeken naar een oplossing (+6 uur al aan het googlen), en hoop dat iemand mij zou kunnen helpen?
Ik kan niet programmeren zonder mijn muziek  :P
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 23:04:14 door Marking »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Laptop - Audio lage kwaliteit
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/31, 08:20:57 »
Installeer VLC player, die heeft net ff meer mogelijkheden...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Laptop - Audio lage kwaliteit
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/31, 08:50:55 »
Voor Rhytmbox bestaat ook een equalizer: http://cornerofseven.com/blog/tag/equalizer/
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline mrGee

  • Lid
Re: Laptop - Audio lage kwaliteit
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/31, 09:35:36 »
Hmmm, ondanks de meer mogelijkheden in de diverse afspelers, lost dat natuurlijk
niet het achterliggende probleem op lijkt me.

In 9.10 zijn er vervelend genoeg, meerdere issues met alsa/pulse ed.

Misschien dat de juiste model vermelding, met wat opties in je alsa-base.conf de truuk
doet.
Of het installeren van de; linux-backports-modules-alsa-karmic-generic
Installeer ook even de pavucontrol en ga daar ook eens mee spelen.

Wat voor laptop is het eigenlijk; misschien krijg ik dan wat meer zoek resultaten
om te kijken, of dit misschien al als bug op launchpad bekend staat.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Marking

  • Lid
Re: Laptop - Audio lage kwaliteit
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/31, 14:32:13 »
Bedankt voor jullie reacties.
Zoals mrGee ook aangaf lost dit inderdaad niet mijn probleem op. Echter, als ik het echt niet opgelost krijg, kan ik zeker daar nog naar kijken :)

Ik heb een HP 8710W laptop, in mijn eerste post staat info over de on-board geluids kaart.
Ik heb Pavucontrol al op mijn laptop staan, en al eens mee lopen spelen. Wanneer ik een configuration mijn profile van "analog stereo duplex" naar een andere optie verander crasht deze en valt mijn geluid totaal weg. Een herstart lost het gelukkig weer op. Geen idee of dit normaal / verklaarbaar is.

Ik heb "linux-backports-modules-alsa-karmic-generic" geinstalleerd, en voor de zekerheid even geherstart.
Ik merk, met en zonder EQ, geen verschil. Aangezien ik niet echt bekend ben met Linux, weet ik ook niet of ik iets verder zou moeten doen.

Ik heb al eens op mijn geluidskaart gezocht naar problemen, maar niks echt tegen gekomen, ik ga hier dan ook eens naar mijn laptop model zoeken :)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/31, 14:50:02 door Marking »

Offline Marking

  • Lid
Re: Laptop - Audio lage kwaliteit
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/31, 15:23:41 »
Na wat op internet gesurft te hebben over problemen met geluid, heb ik daar wat dingen getest die genoemd werden...

Ik heb in de Pulseaudio volume control het volgende ingesteld


Het lijkt nu dat het geluid dat de EQ binnenkomt zachter is, waardoor hij minder op zijn limiet zit te werken (dat balkje was anders constant vol)
In het tweede plaatje heb ik het geluid ook wat zachter gezet, wat ik opmerkte is dat deze balk in ALSA de PCM naar 75% brengt, en daarna de master volume geleidelijk omlaag gooit.
De muziek klinkt nu... redelijk, bij stukken waar erg veel bass en treble in voorkomt merk ik het nog wel, bv veel nummers van Linkin' park s het best duidelijk nog.
(btw, ik maak gebrik van FLAC's, die perfect klinken op een grote versterker die ik aan mijn windows desktop heb gekoppeld, to be sure heb ik ook de Ubuntu restricted pack)

toch ben ik weer bezig geweest met het tunen met de EQ aan, terwijl het oorspronkelijke probleem nog steeds op de achtergrond aanwezig is....
Het geluid dat plat klinkt...
« Laatst bewerkt op: 2009/12/31, 15:27:18 door Marking »

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Laptop - Audio lage kwaliteit
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/01, 16:59:45 »
Hm, ik zou zeggen dat het beter is om Pulseaudio uit te schakelen. naar mijn weten is PA allleen handig als je geluid uit twee bronnen (bijv. een videospeler en een muziekspeler) tegelijkertijd wilt horen. Het feitelijke aansturen gebeurt als het goed is gewoon door ALSA. Ik weet allleen niet precies hoe je PA uit kunt schakelen.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Laptop - Audio lage kwaliteit
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/01, 21:13:32 »
Ik heb een HP 8710W laptop, .......

Ik heb dezelfde laptop en heb absoluut geen problemen.... Weet je zeker dat het niet aan je laptop ligt?
Je weet uiteraard dat dit geen multimedia apparaat is, maar een werkpaard van t zuiverste water. Mijn vrouw heeft wel een multimedia laptop en het geluid van dat ding is absoluut beter. Maar niet zodanig dat ik met schele oren naar die van mij moet luisteren.....

Overigens is naar mijn idee Ubuntu 9.10 op alle fronten een stuk zwakker dan zijn voorganger. Net zoals dat gold voor 8.10. Er zullen er wel weer een hoop het hier niet mee eens zijn, maar het is nu eenmaal mijn beleving.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Marking

  • Lid
Re: Laptop - Audio lage kwaliteit
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/02, 01:29:32 »
Nee ik weet dat het geen bijzonder audio system had...
De speakers zijn niet al te best, maar de koptelefoon aansluiting is weldegelijk van goede kwaliteit (rond mijn Ipod Classic niveau). Toch heb ik ook hier dat ik totaal bass en treble mis, en ook niet zo'n klein beetje.
Toch vreemd dat jij dezelfde machine hebt en totaal gene problemen hebt...

Morgen zal ik er om te testen eens even W7 naast zetten en het daar op proberen. Hoewel ik betwijfel, wil ik het toch even zeker weten. :)
Dan zal ik verder kijken wa ik zou kunnen doen, misschien wel pulse verwijderen om te testen... :)

Ook zal ik eens kijekn of ik een goede microfoon heb die de verschillen op zou kunnen nemen :)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 01:32:19 door Marking »