Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verwijderen Kubuntu en meer  (gelezen 1222 keer)

Doet

  • Gast
Verwijderen Kubuntu en meer
« Gepost op: 2007/10/13, 22:02:29 »
Hallo allen,

Ik heb zeer recent 2 nieuwe pc's gekocht en beiden geinstalleerd met Kubuntu.
Kubuntu heeft zeker mijn interesse, maar zeker voor 1 pc heb ik gewoon niet te tijd om mij hierin te verdiepen. Teveel dingen werken niet en de rest van het gezin begint te morren. Nu wil ik dus 1 pc weer gaan voorzien van Windows XP en gebruik ik de 2e om mij eens rustig op Kubuntu te concentreren.
Mijn vraag is dan ook en ajb een antwoord in lekentaal (want bij de woorden booten en partities begin ik al te zweten) hoe kan ik of Windows XP naast Kubuntu installeren en als hoofdsysteem gebruiken of alleen Windows XP erop krijgen. Ik heb het reeds geprobeerd met het plaatsen van de Windows cd in de cd/dvd-rom en dan hernieuwd op te starten, maar dan gebeurt is dus niets en ben ik gewoon weer in Kubuntu terecht gekomen. Wel herkent Kubuntu de inhoud van de Windows cd, maar de exe componenten kan dus niets mee gedaan worden.
Graag jullie hulp en alvast bedankt voor de moeite.

steven

  • Gast
Verwijderen Kubuntu en meer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/13, 22:11:22 »
Je kan een dual boot maken.
Eerst Windows XP installeren en daarna Kubuntu
Als je dat heb gedaan , dan krijg je bij het opstarten een schermpje waaruit je kan kiezen tussen XP en Kubuntu.
Wil je kubuntu eraf hebben en alleen XP op de pc hebben, dan moet de Windows XP CD erin doen en dan herstellen kiezen (R)
Als je dat gedaan hebt dan in het zwarte scherm "fixmbr"typen .
En dan start kubuntu niet meer op.

Doet

  • Gast
Verwijderen Kubuntu en meer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/13, 22:32:21 »
Citaat van: steven
Je kan een dual boot maken.
Eerst Windows XP installeren en daarna Kubuntu
Als je dat heb gedaan , dan krijg je bij het opstarten een schermpje waaruit je kan kiezen tussen XP en Kubuntu.
Wil je kubuntu eraf hebben en alleen XP op de pc hebben, dan moet de Windows XP CD erin doen en dan herstellen kiezen (R)
Als je dat gedaan hebt dan in het zwarte scherm "fixmbr"typen .
En dan start kubuntu niet meer op.
Dank steven voor het antwoord. De laatste optie begrijp ik (geloof ik). Maar hoe krijg ik dan windows xp geinstalleerd nu Kubuntu er al opstaat en daarna dus kan kiezen tussen beiden. Want dat zou voor mij de mooiste optie (de dual boot zoals je dat noemt dus) zijn.
Want ik heb dus reeds al geprobeerd om Windows XP te installeren door de Windows cd in de cd-rom te stoppen en dan opnieuw op te starten. Er gebeurde toen niets en Kubuntu startte gewoon weer op. Wel werd de inhoud van de Windows installatie cd herkent alleen kon ik er niets mee.

steven

  • Gast
Verwijderen Kubuntu en meer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/13, 22:48:13 »
De gebruikelijke gang van zaken is dat je eerst XP installeert en pas dan een linux systeem.
Misschien kan het wel andersom ,maar dat weet ik niet.
Je moet de Windows XP CD in de CD speler doen en de pc opnieuw starten.
Dan moet je op een gegeven moment tijdens het opstarten een toets indrukken om de XP installatie te starten.
Als je nu alleen kubuntu wil verwijderen moet je op een gegeven moment de R kiezen in het menu.
En als je XP wil installeren dan natuurlijk kiezen voor install.
Ook moet de bios goed ingesteld staan.
De juiste opstartvolgorde instelling moet zijn CD speler; eerste
Als dat niet zo is dan start gewoon de harde schijf op.
Dus zorg ervoor dat de opstart volgorde in de bios juist is.
Anders start de XP CD niet op.

Doet

  • Gast
Verwijderen Kubuntu en meer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/13, 23:14:43 »
Citaat van: steven
De gebruikelijke gang van zaken is dat je eerst XP installeert en pas dan een linux systeem.
Misschien kan het wel andersom ,maar dat weet ik niet.
Je moet de Windows XP CD in de CD speler doen en de pc opnieuw starten.
Dan moet je op een gegeven moment tijdens het opstarten een toets indrukken om de XP installatie te starten.
Als je nu alleen kubuntu wil verwijderen moet je op een gegeven moment de R kiezen in het menu.
En als je XP wil installeren dan natuurlijk kiezen voor install.
Ook moet de bios goed ingesteld staan.
De juiste opstartvolgorde instelling moet zijn CD speler; eerste
Als dat niet zo is dan start gewoon de harde schijf op.
Dus zorg ervoor dat de opstart volgorde in de bios juist is.
Anders start de XP CD niet op.
Deze nieuwe pc heeft als standaard en enig besturingsprogramma dus Kubuntu en dat is ook de reden dat er nu eerst een linux systeem opstaat voor Windows.
Daar is qua dit soort dingen echt een leek ben, heb ik geen flauw idee hoe ik in de bios kom en eventuele aanpassingen hier kan aanbrengen. Kun je me dat misschien ook uitleggen.
Wederom bedankt trouwens Steven.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Verwijderen Kubuntu en meer
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/13, 23:21:21 »
Als je de pc opstart krijg je eerst een scherm van de fabrikant te zien, hier staat iets als druk op Esc of F10 of Delete. Als je daar op klikt kom je in het bios.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

steven

  • Gast
Verwijderen Kubuntu en meer
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/13, 23:25:27 »
Om in de bios te komen moet je tijdens het opstarten een toets indrukken.
Dat kan b.v del zijn of een andere toets.
Vaak staat dat in het zwarte scherm aangegeven
B.v rechts onderin of op een andere plaats.
Je moet dan wel snel kijken want het opstartscherm verdwijnt natuurlijk snel.

steven

  • Gast
Verwijderen Kubuntu en meer
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/13, 23:28:28 »
Als je in de bios bent moet je naar de opstart optie zoeken.
Als je die gevonden hebt dan met de pijltjes toetsen de CD speler op eerste zetten.
Als het is gelukt in de bios kan je XP installeren  en daarna kubuntu.
Volg deze link om XP te installeren.
http://www.computerfeeling.nl/pages/installwinXP.asp

Wanneer je kubuntu gaat installeren moet je de onderstaande link volgen.
Daarin staat precies wat je moet doen als je  Kubuntu naast XP wil installeren.
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot

Redfish

  • Gast
Verwijderen Kubuntu en meer
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/14, 13:12:28 »
Soms heb je ook een optie in het boot scherm voor boot menu. Als je daarop drukt, kun je kiezen waarvan je wilt booten.

Zelf heb ik eerst WXP geïnstalleerd en toen Ubuntu. Je moet in de windows setup een paar partities maken maar ook een deel van de harde schijf niet toewijzen. Dit staat dan als niet-toegewezen ruimte. Als je dan linux installeert, kun je in die niet toegewezen ruimte een / partitie maken en een swap.

Het verwijderen van Ubuntu doe je door in windows naar schijfbeheer in systeembeheer te gaan en de betreffende partitie te verwijderen. Dan rest nog grub uit de MBR te krijgen, daarvoor moet je even booten van de CD van windows en kiezen voor recovery mode. Als je dan eenmaal kunt typen, dan typ je fixmbr, dan is Grub ook weg.