Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage  (gelezen 4295 keer)

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Ik heb mij zojuist bij een geweldige campagne aangesloten om een jonge held die alles op gaf om ons allemaal te waarschuwen voor overheidsspionage, te steunen. Ik denk dat jij het ook interessant zult vinden.

Kom nu met mij achter hem staan: https://secure.avaaz.org/nl/stop_prism_global/?email

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/02, 20:11:29 »
Ik zou graag tekenen maar de petitiemakers 'eisen' ook dat de NSA PRSIM stopzet en daar sta ik dan weer niet achter... ik sta er wel achter dat Snowded een eerlijk en niet al te zwaar proces krijgt.

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/02, 23:37:33 »
Ik dacht dat over politiek discussiëren hier niet was toegestaan?  :o
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/02, 23:41:34 »
Ik dacht dat over politiek discussiëren hier niet was toegestaan?  :o

De NSA is niet politiek? (of in ieder geval niet politiek genoeg aangezien we al een paar topics hebben gehad met de NSA erin en die zijn nog steeds open)

Bovendien hebben we de meldknop hè ;)

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/03, 11:25:07 »
Ik zou graag tekenen maar de petitiemakers 'eisen' ook dat de NSA PRSIM stopzet en daar sta ik dan weer niet achter... ik sta er wel achter dat Snowded een eerlijk en niet al te zwaar proces krijgt.

De petitiemakers zijn democratisch, en je kan tekenen waar je achter staat, en niet tekenen waar je niet achter staat, dus ik zie het probleem niet zo.
Nu scheer jij ze over 1 kam door te zeggen als iemand  van 1000 zaken 1 ding doet wat je niet bevalt je helemaal niet achter die persoon staat.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/03, 11:37:27 »
Ik scheer niet over 1 kam, ik ga uit van wat er in de beschrijving van de petitie staat. En zoals het daar staat teken ik zowel voor een eerlijk Snowden-proces als stopzetten van de NSA/PRISM. En dat laatste wil ik niet stopgezet zien worden.

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/04, 09:28:20 »
Hmz voor iemand die nogal snel ergens op tegen is, en daarnaast is atm zo'n beetje de hele wereld erop tegen , vind ik het vreemd uit jouw mond te horen dat je tegen het stopzetten bent van de NSA/PRISM activiteiten.
Je zal ongetwijfeld goede redenen hebben maar vind het toch vreemd.  :o
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/04, 12:49:13 »
Ik scheer niet over 1 kam, ik ga uit van wat er in de beschrijving van de petitie staat. En zoals het daar staat teken ik zowel voor een eerlijk Snowden-proces als stopzetten van de NSA/PRISM. En dat laatste wil ik niet stopgezet zien worden.


Dus als ik het goed begrijp ben jij voor het overtreden van wetten, in dit geval door de NSA, of heb ik je gewoon verkeerd begrepen  :P

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/04, 14:02:43 »
Ik scheer niet over 1 kam, ik ga uit van wat er in de beschrijving van de petitie staat. En zoals het daar staat teken ik zowel voor een eerlijk Snowden-proces als stopzetten van de NSA/PRISM. En dat laatste wil ik niet stopgezet zien worden.


Dus als ik het goed begrijp ben jij voor het overtreden van wetten, in dit geval door de NSA, of heb ik je gewoon verkeerd begrepen  :P

Ik ben voor het overtreden van wetten in bepaalde gevallen, zoals in dit geval in het kader van veiligheid (NSA).
« Laatst bewerkt op: 2013/11/04, 14:09:01 door Vistaus »

Offline petervs

  • Lid
Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/04, 16:58:55 »
Onder de vlag van terrorismebestrijding kan men alles doen wat men wil.
Ubuntu MATE 16.04

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/04, 17:06:36 »
Ik scheer niet over 1 kam, ik ga uit van wat er in de beschrijving van de petitie staat. En zoals het daar staat teken ik zowel voor een eerlijk Snowden-proces als stopzetten van de NSA/PRISM. En dat laatste wil ik niet stopgezet zien worden.


Dus als ik het goed begrijp ben jij voor het overtreden van wetten, in dit geval door de NSA, of heb ik je gewoon verkeerd begrepen  :P

Ik ben voor het overtreden van wetten in bepaalde gevallen, zoals in dit geval in het kader van veiligheid (NSA).
Eigenlijk zeg je dat sommigen die meer gelijk zijn dan anderen de wetten mogen overtreden. Maar wie bepaalt dan wie dat dan is? En wanneer mag dat dan? En wie controleert dat?

Wetten gelden voor iedereen. Als je het anders wilt, verander je de wet.

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/04, 20:20:32 »
Eigenlijk zeg je dat sommigen die meer gelijk zijn dan anderen de wetten mogen overtreden.

Nee, ik zeg dat er voor een ieder uitzonderingen op de wet zijn in *mijn* ogen. In dit geval de NSA, in een ander geval die heldhaftige buschauffeur die vorige week onder de dichte spoorbomen doorging om iemand te redden en zo zijn er naar mijn mening wel meer uitzonderingen te bedenken maar daar gaat dit topic niet over. Ik vind het goed wat de NSA doet en daarmee klaar. Ik snap niet waarom daar zo'n discussie over moet zijn. Moet ik persé jullie anti-NSA-kant kiezen? Ik heb toch een eigen mening, of niet?

Als je het anders wilt, verander je de wet.

Is goed, ik zal morgen via de publieke omroep laten weten dat ik de Eerste Kamer heb omzeild en zo veranderingen in de wet heb aangebracht ;)

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/04, 20:21:46 »
@Vistaus
Lekker dan, dus als jij het ergens niet mee eens bent mag de wet worden overtreden, als een ander iets wil dan niet?  Dus kort samengevat er is er alleen een wet zolang het jou goed uitkomt  :o

De wet is er namelijk om te voorkomen dat niet mensen zelf kunnen bepalen wat wel en niet mag, het staat vast en is niet buigzaam zoals de NSA en mensen zoals jij denken!   :evil:

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/04, 20:27:40 »
@Vistaus
Lekker dan, dus als jij het ergens niet mee eens bent mag de wet worden overtreden, als een ander iets wil dan niet?  Dus kort samengevat er is er alleen een wet zolang het jou goed uitkomt  :o

De wet is er namelijk om te voorkomen dat niet mensen zelf kunnen bepalen wat wel en niet mag, het staat vast en is niet buigzaam zoals de NSA en mensen zoals jij denken!   :evil:

Jeetje, volgens mij snap je helemaal niet wat ik bedoel :O Ik zeg dat er *uitzonderingen* zijn op de wet. De wet geldt altijd, maar er zijn gevallen waarbij er naar *mijn* mening een uitzondering mag worden gemaakt.

Maar goed, ik zal me wel bij jullie kant voegen want kennelijk mag ik geen eigen mening hebben en word ik geacht ook anti-NSA te worden om geaccepteerd te worden.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/04, 20:30:12 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/04, 20:44:33 »
Eigenlijk zeg je dat sommigen die meer gelijk zijn dan anderen de wetten mogen overtreden.

Nee, ik zeg dat er voor een ieder uitzonderingen op de wet zijn in *mijn* ogen.
Dat zou een rare boel worden als iedereen te as en te onpas vindt dat bepaalde wetten niet voor hem of voor haar gelden. We leven in een rechtsorde waar op democratische wijze wetten gemaakt en gehandhaafd worden. Uiteraard kun je individueel de mening hebben dat een bepaalde wet minder handig is, maar dat betekent nog steeds dat die wet geldt.

Citaat
Als je het anders wilt, verander je de wet.
Is goed, ik zal morgen via de publieke omroep laten weten dat ik de Eerste Kamer heb omzeild en zo veranderingen in de wet heb aangebracht ;)
Dat bedoel ik natuurlijk niet, als individu heb je weinig in te brengen. In dit geval is het de overheid *zelf* in de vorm van de NSA die de wet overtreedt. Een overheid die geacht wordt die wet te kennen, te maken, na te streven én te handhaven.  Willens en wetens die wet overtreden gebeurt alleen maar bij regimes die weinig met democratie ophebben.

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/04, 23:25:05 »
Oké, dan pleit ik voor straf van die chauffeur die ik aanhaalde. Die heldhaftige buschauffeur klom onder gesloten spoorbomen door om iemand te redden en overtrad daarmee de wet dus eigenlijk had dat bekeuringenteam van ProRail hem een boete moeten geven want ja, de wet is de wet. Geen uitzonderingen, volgens jou.

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #16 Gepost op: 2013/11/04, 23:28:33 »
Je bent bekend met het principe "nood breekt wet"?  Ik denk niet dat markba die buschauffeur zou willen bekeuren of berechten.
Wat de NSA doet heeftmet nood echter niks te maken.

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #17 Gepost op: 2013/11/04, 23:29:56 »
Je bent bekend met het principe "nood breekt wet"?  Ik denk niet dat markba die buschauffeur zou willen bekeuren of berechten.
Wat de NSA doet heeftmet nood echter niks te maken.

Neuh neuh, Markba zei heel duidelijk dat er geen uitzonderingen op de wet zijn. Nood breekt dus geen wet.

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #18 Gepost op: 2013/11/04, 23:41:24 »
"Nood breekt wet" is een uitzondering die bij wet is toegestaan:
Citaat van: Wetboek van Strafrecht, artikel 41, eerste lid
Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.

De chauffeur heeft met zijn actie wetten overtreden, maar hij hoeft daar door dit artikel niet om vervolgd of veroordeeld te worden.  Geen enkele officier van Justitie die dat in zijn hoofd haalt.  ;)

« Laatst bewerkt op: 2013/11/04, 23:43:01 door Stefan de Vries »
Bezoek ook eens de Ubuntu NL IRC-kanalen! |

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #19 Gepost op: 2013/11/05, 00:11:23 »
Neuh, officier niet maar markba kennelijk wel gezien zijn woorden...

Ach, wat boeit het ook.  Ik stop met deze gare discussie. Ik accepteer maar gewoon dat het niet is toegestaan om voor de NSA te zijn. Je zou maar eens een mening hebben die afwijkt van de rest... Doegjes!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #20 Gepost op: 2013/11/05, 09:13:27 »
ik sta er wel achter dat Snowded een eerlijk en niet al te zwaar proces krijgt.
Hoe kan Snowden nu een eerlijk proces krijgen van de overheid als hij misdrijven van diezelfde overheid aan de kaak stelt? Moet dan niet die overheid berecht, beboet en bestraft worden, liefst hoofdelijk? Laten we daar eens naar kijken, hoe een overheid die zich nadrukkelijk buiten de rechtsorde plaatst, gecorrigeerd kan worden.

De omgekeerde wereld dus. Het zou wat zijn als *jij* een misdaad meldt (een inbraak of zo) en *jij* bestraft wordt ipv de dader. Is toch niet logisch?

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #21 Gepost op: 2013/11/05, 09:33:38 »
De omgekeerde wereld dus. Het zou wat zijn als *jij* een misdaad meldt (een inbraak of zo) en *jij* bestraft wordt ipv de dader. Is toch niet logisch?
echter zijn die documenten die Snowden heeft gepubliceerd staatsgeheim, hij heeft dus ook de wet overtreden, deze vergelijking gaat hier dus niet op want beide zijn dader.

er staat een hoop in die documenten wat niet overal publiekelijk staat, o.a. namen en andere persoonsgegevens niet eens van mensen die deze misdaden gedaan hebben maar hun familie, en die gegevens had Snowden wel geheim moeten houden, het is goed dat hij gemeld heeft wat de regering deed, maar daar had hij niet al die andere mensen mee in gevaar mogen brengen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #22 Gepost op: 2013/11/05, 09:39:26 »
De omgekeerde wereld dus. Het zou wat zijn als *jij* een misdaad meldt (een inbraak of zo) en *jij* bestraft wordt ipv de dader. Is toch niet logisch?
echter zijn die documenten die Snowden heeft gepubliceerd staatsgeheim, hij heeft dus ook de wet overtreden, deze vergelijking gaat hier dus niet op want beide zijn dader.
En wie bepaalt of dat staatsgeheim is? Diezelfde overheid!  Door het aanmerken van documenten als staatsgeheim kan de overheid een klokkenluider tot misdadiger maken en zichzelf vrijpleiten. De overheid kan zichzelf boven de wet plaatsen. Makkelijk zo, heeft niets met democratie te maken.

Citaat
o.a. namen en andere persoonsgegevens niet eens van mensen die deze misdaden gedaan hebben maar hun familie, en die gegevens had Snowden wel geheim moeten houden, het is goed dat hij gemeld heeft wat de regering deed, maar daar had hij niet al die andere mensen mee in gevaar mogen brengen.
Deze gegevens hadden helemaal niet verzameld *mogen* worden. En nu ze wel verzameld zijn, krijgt de klokkenluider de schuld als deze ze in de openbaarheid brengt? Zonder het (illegale) verzamelen zou er helemaal geen probleem zijn namelijk want dan valt er niets te openbaren. Kip-en-ei.

De oorzaak is niet de klokkenluider, maar de verzameldrift van de overheid.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/05, 09:46:26 door markba »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #23 Gepost op: 2013/11/05, 10:05:42 »
Ik snap Vistaus wel met zijn: "Er zijn uitzonderingen".
Voor zover ik iets over gevolgd heb in nieuws en dagblad, denk ik wel dat NSA heel ver gaat en dat onder de noemer van "terreurbestrijding" alles kan, ook afluisteren van andere landen enzo, zoals bij Merkel gebeurde. Wat hebben zij in ons land zich te moeien?
In België kan men (in theorie) pas afluisteren als men daar een gerechtelijke toelating voor krijgt, wat niet wil zeggen dat het wel ook zal gebeuren zonder die toelating.
De ex van mijn vriendin bijvoorbeeld heeft 10 jaar geleden eens in mijn dossier gekeken om mij na te checken. Hij is politieagent. Dat is dus niet toegelaten om mij zomaar na te trekken, maar hij zit aan de bron en kon dat dus doen. Hiervoor moest hij normaal gezien eerst toestemming vragen en zoiets kan alleen in het belang van een onderzoek. Ik heb dit zo gelaten en dat niet aangegeven omdat ik wel begreep waarom hij het deed.

Verder is de wet de wet, zegt men hier in dit topic ook. Wel dat is nu eens waar ik een grondige hekel aan heb. Wetten zijn eigenlijk niet iets goed. Men zou "Samenlevingsregels" moeten maken zodat men in goede verstandhouding kan samenleven.
In eerste instantie heeft iedere mens de vrije keuze om te doen wat hij wil. (Echt letterlijk alles wat je maar wil) Ja, dat klinkt raar maar dat is de beste Hoofd"wet"die er is.
Daaruit volgt dat ook alle andere de vrije keuze hebben om te doen wat men wil.
Daaruit volgt dat je de vrije keuze van een andere niet kan afnemen en dus JOUW vrije keuze EINDIGT waar de vrije keuze van een ander begint.
Daaruit volgt dat elke daad TEGEN de vrije keuze van een ander een 'misdrijf' is.

Een voorbeeld: Men moet hier rechts rijden. Dat is vroeger zo ingesteld en men doet dat zo.
Als men nu vanuit mijn redenering vertrekt en de vrije keuze toestaat dan kan je dus ook LINKS rijden. Van MIJ mag dat. Maar doordat "we" afgesproken hebben om RECHTS te houden (om het leefbaar te houden) dan zal je vanzelf ondervinden dat vasthouden aan je LINKS rijden niet veel op brengt want je zal zo STIL komen te staan tegenover iemand die de "Samenlevingsregels" volgt (En dus niet noodzakelijk ZIJN vrije keuze) (En aan deze vast houd zoals jij dit doet aan het links rijden).
Dus men past zich ten dele aan en geeft zijn Vrije Keuze hierbij op om vooruit te geraken.

Alle wetten zouden aangepast moeten worden  (en nieuwe wetten die gemaakt worden zouden beïnvloed moeten zijn) door één basisregel te volgen: "Als er een uitzondering op de regel is dan is er GEEN regel"
Dus stel zodanig de wetten op dat er geen uitzondering kan zijn.

Bij voorbeeld:
Aan een kruispunt zou de eerste regel moeten zijn: De agent maakt uit welke richting eerst door mag.
Als er geen agent is zijn het de verkeerslichten die dit uitmaken. Na de verkeerslichten komen pas de borden. Na de borden (bij afwezigheid) komt de indeling van de weg er aan te pas. Een grote weg heeft voorrang op een smalle weg. (Als je bijvoorbeeld uit een aardeweg komt of uit een zijstraat dan moet je altijd de auto's van de grote straat voorlaten.) Zo vervalt ook het voorrang van rechts (of links in sommige andere landen).

In het geval van de man die onder de spoorwegbomen doorging is in het geval van mijn visie géén overtreding gebeurd omdat de regel die vóór het onder doorgaan van de spoorwegbomen komt die is van: "Iedere mens die in nood is moet je helpen". (Beetje kort verwoord maar je begrijpt wat ik bedoel, hoop ik).

Dit alles is natuurlijk in een notendop.

Om ontopic te gaan: Al die gegevens hadden inderdaad niet verzameld moeten zijn, en dus zoiets kan aan de klok gehangen worden.
De oorzaak van de handelingen die de Amerikaanse overheid doet is voor mij gewoon: Angst en wantrouwen. In Amerika word alles en iedereen opgevoed met het creëren van angstgevoelens. In plaats van "Voorzichtigheid".
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ga achter Edward Snowden staan klokkenluider overheidsspionage
« Reactie #24 Gepost op: 2013/11/05, 11:28:19 »
@heir4c: Ik ken ook Amerikaanse mensen die opgevoed zijn met voorzichtigheid en Nederlandse mensen die opgevoed zijn met angstgevoelens (sterker nog: die laatste groep is stijgende hier). Dus om dat nu allemaal over één kam te gaan scheren...

Wel bedankt dat je me snapt, heir4c en ik ben het ook volledig eens met die samenlevingsregels. Dát zou wat mij betreft veel beter zijn! :)
(en ik ben het natuurlijk ook eens met foxoinfinity)

@markba: Je spreekt jezelf tegen. Volgens jou geldt de wet voor iedereen. Dan geldt diezelfde wet ook voor Snowden en dus is hij een misdadiger, volgens de wet gezien. Maar daar maak je een uitzondering voor. En dan zeg je tegen mij dat er geen uitzonderingen bestaan?
« Laatst bewerkt op: 2013/11/05, 11:37:30 door Vistaus »