Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Manjaro KDE  (gelezen 1680 keer)

Offline satshow

  • Lid
Manjaro KDE
« Gepost op: 2013/12/16, 20:35:51 »
Ik wil eens wat anders gaan proberen en vind Manjaro KDE er prima uitzien.
Heeft iemand ervaring met deze distro?
Ik ben iemand die meer de gui gebruikt dan de terminal. Is manjaro KDE hiervoor prima te gebruiken via alleen maar de gui en uiteraard als stabiel werkssysteem.

Ken iemand hier meer over vertellen?

Re: Manjaro KDE
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/16, 21:13:35 »
Ik gebruik zelf Antergos (dat is Arch Linux met een grafische installer en een paar standaardprogramma's) en mijn ouders ook en dat werkt heerlijk. Je kunt alles gewoon grafisch doen. Manjaro is ook gebouwd op Arch Linux, vandaar dat ik het aanhaal. Manjaro gaat zelfs nog een stapje verder door eerst de door Arch vrijgegeven updates te testen, dus er zit soms een kleine vertraging (meestal een paar dagen) in. Daardoor is het zelfs nog stabieler dan Arch. Zeker een aanrader! :)

Offline satshow

  • Lid
Re: Manjaro KDE
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/16, 21:53:55 »
Zover ik begrijp is het een rolling release. Ik neig toch daar naar toe te gaan ipv regelmatig een nieuwe versie te installeren. Heb zelf nog nooit gewerkt met arch dus dat zal wel even wennen zijn.

Re: Manjaro KDE
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/16, 22:09:20 »
Zover ik begrijp is het een rolling release. Ik neig toch daar naar toe te gaan ipv regelmatig een nieuwe versie te installeren. Heb zelf nog nooit gewerkt met arch dus dat zal wel even wennen zijn.

Het is inderdaad een beetje wennen, dat klopt. Zo is er bijv. geen apt-get maar Pacman.

Voorbeeld:
-Updaten: Debian/Ubuntu: sudo apt-get update && sudo apt-get (dist-)upgrade = Arch (en afgeleiden als Manjaro): sudo pacman -Syu
-Installeren: Debian/Ubuntu: sudo apt-get install pakketnaam = Arch(en afgeleiden als Manjaro): sudo pacman -S pakketnaam
-Verwijderen: Debian/Ubuntu: sudo apt-get remove pakketnaam = Arch(en afgeleiden als Manjaro): sudo pacman -R pakketnaam

Kan ook grafisch, weet niet of Manjaro het standaard heeft maar Antergos heeft standaard PacmanXG aan boord. Anders zelf even installeren. Dat is zeg maar de Synaptic voor Arch.

En verder een paar andere dingetjes zoal systemd i.p.v. upstart en sysvinit. Maar goed, dat is wat meer 'onder de motorkap'. Verder komt het wel aardig op hetzelfde neer. KDE = KDE, GNOME Shell = GNOME Shell, etc. De standaarddingen op updaten/installeren van pakketten na komen goed overeen gezien de werkomgevingen overal in de basis hetzelfde zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/16, 22:13:00 door Vistaus »

Offline satshow

  • Lid
Re: Manjaro KDE
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/16, 22:21:03 »
Ga er morgen eens mee aan de slag. Even wat updates maken van huidig systeem en dat erop zetten. Heb het via een live sessie bekeken en het zag er netjes uit moet ik zeggen.
Vind trouwens ook software zoals "whatpulse" dat ik onder debian zelf moet installeren en bij Arch kun je het zo downloaden namelijk hier https://aur.archlinux.org/packages/whatpulse/

Zag zelfs mijn printer staan namelijk de brother hl 230, zou ik dus zo moeten kunnen installeren als het goed is.

Re: Manjaro KDE
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/16, 22:39:11 »
Klopt, alleen AUR is iets anders dan de Arch/Manjaro-pakketbronnen. Om dingen uit AUR (eigenlijk 1 grote Arch-community PPA, om het maar even naar Ubuntiaans te vertalen ;)) te installeren kun je het beste Yaourt gebruiken, dat is het gemakkelijkst. Dat kan gelukkig heel simpel:

-In de terminal: sudo kate /etc/pacman.conf
en voeg aan het einde toe:

[archlinuxfr]
SigLevel = Never
Server = http://repo.archlinux.fr/$arch

-Daarna: sudo pacman -Sy yaourt
-Daarna: sudo yaourt whatpulse
« Laatst bewerkt op: 2013/12/16, 22:41:29 door Vistaus »

Offline satshow

  • Lid
Re: Manjaro KDE
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/18, 09:39:01 »
Wanneer ik vandaag tijd heb ga ik hier mee aan de slag. Heb trouwens KAos KDE ook eens bekeken via een live sessie, die ziet er ook leuk uit. Dat zit wel een beetje anders in elkaar zo te lezen. Hier bouw je zelf je eigen builds van software die niet in de repo te vinden is zoals in dit geval whatpulse.
Neem aan dat deze distro te gebruiken is door iemand die alleen gebruik maakt van de gui, althans zoveel mogelijk toch.

Re: Manjaro KDE
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/18, 11:15:02 »
Mijn ouders en ik gebruiken Antergos voornamelijk met de GUI, is meer dan prima te doen. En Manjaro is nog iets meer geschikt voor mensen die veel GUI gebruiken dat gaat geen probleem zijn.

Offline satshow

  • Lid
Re: Manjaro KDE
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/18, 15:12:08 »
Zijn er nog speciale zaken waar ik op moet letten zoals updaten ed?

Re: Manjaro KDE
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/18, 15:16:02 »
Ja. Grafisch updaten kan met PacmanXG (ga naar Package Management en dan rechtermuisknop op een pakket --> Upgrade system), of via de terminal: sudo pacman -Syu
Voor de rest valt er niet veel op te letten als 'normale' gebruiker.

drum

  • Gast
Re: Manjaro KDE
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/18, 19:18:05 »
Ja. Grafisch updaten kan met PacmanXG (ga naar Package Management en dan rechtermuisknop op een pakket --> Upgrade system), of via de terminal: sudo pacman -Syu
Voor de rest valt er niet veel op te letten als 'normale' gebruiker.
Ik draai ze hier alle twee, zowel manjaro als KaOS en in beide vindt je "octopi" terug als gui-installer, pacmanxg is in Antergos(voormalige Cinnarch)

Offline satshow

  • Lid
Re: Manjaro KDE
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/20, 15:38:14 »
Ik heb besloten om KAos te installeren. Ik moet zeggen dat die tot nu zonder problemen draait. Na dat ik de installatie had gedaan en de printer aanzette werd deze volledig automatisch geinstalleerd, in mijn geval een brother. De meeste programma's die ik gebruik staan daar in de pakketten, whatpulse was het enigste die ik zelf heb moeten builden, wel met hulp overigens maar die draait ook zonder problemen.
Is de eerste keer dat ik een rolling release draai dus ben benieuwd.

Re: Manjaro KDE
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/22, 18:47:43 »
Ja. Grafisch updaten kan met PacmanXG (ga naar Package Management en dan rechtermuisknop op een pakket --> Upgrade system), of via de terminal: sudo pacman -Syu
Voor de rest valt er niet veel op te letten als 'normale' gebruiker.
Ik draai ze hier alle twee, zowel manjaro als KaOS en in beide vindt je "octopi" terug als gui-installer, pacmanxg is in Antergos(voormalige Cinnarch)

Oh, in dat geval mag PacmanXG het hoofdscherm wel eens bijwerken want volgens het hoofdscherm zit PacmanXG ook in Manjaro...