Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Moet de werkgroep rechtspersoon namens de gemeenschap direct contact opnemen met Canonical?

Ja, ik ondersteun de petitie richting Canonical
81 (97.6%)
Nee, we moeten dit overlaten aan de leiding van Ubuntu-NL
2 (2.4%)

Totaal aantal stemmen: 74

Poll gesloten: 2009/02/16, 14:52:01

Auteur Topic: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical  (gelezen 28798 keer)

[Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Gepost op: 2009/02/01, 12:22:51 »
De werkgroep rechtspersoon Ubuntu-NL is van mening dat zij direct met Canonical in contact moet treden om duidelijk te krijgen over de positie van Canonical inzake het instellen van een rechtspersoon voor onze gemeenschap. Wij willen dit echter uitsluitend doen met steun van de gemeenschap. Ben je bereid om dit verzoek mede te ondertekenen en op deze manier de werkgroep het mandaat te geven direct met Canonical in contact te treden?

De (concept)tekst van de petitie is:

Dear Sir/Madam <wordt nog specifieker ingevuld>,

The Dutch Ubuntu community kindly requests your urgent attention for the following.

We are members of a technical committee that was requested by the community and leadership of Ubuntu-NL to work on establishing a legal entity to support the work of Ubuntu-NL in the Netherlands. The community has expressed the need for such an entity on various occassions and more forcefully as time progresses. It is safe to say the issue is one of the most divisive in the community, one that needs solving.

The technical committee drafted a proposal for it's task. This task consists of the following elements:
(1) Research into which legal entities are available under Dutch law and which of these entities fulfil the needs of Ubuntu-NL, taking into consideration the Ubuntu Code of Ethics and wishes of Canonical;
(2) Support Ubuntu-NL in formally establishing the legal entity that is chosen by the community and leadership of Ubuntu-NL.
The process should be supported by a steering committee, consisting of members of both the community and leadership of Ubuntu-NL, and contains various moments for decision making. We believe this process creates maximum support for the outcome and takes into account all aspects concerning the legal entity, including aspects raised or to be raised by Canonical.

However, the leadership of Ubuntu-NL stated that it will not consider the outcome of the process binding. It refers to the position of Canonical concerning this, however without given any specifics on the forementioned position. The leadership states it is unable to provide any further specifics other than that Canonical is looking into the matter.

Considering the amount of work that needs to be done and the uncertainty on what will be done with the outcome, the technical committee decided that, in good faith, it could not begin with it's work. The process involves such a strong commitment by the community that it will increase expectations, and we believe it is irresponsible to do so without solid guarantees that the outcome will be honored by the leadership of Ubuntu-NL.

On the other hand, the issue is so divisive in our community that it requires a solution. Barring such a solution we believe that future activities of the Dutch Ubuntu community will seriously be hampered, up to a point that for instance no Ubuntu Release Parties can be organized since the needed legal framework would be missing.

Thus, on behalf of the Dutch Ubuntu community, we urgently request you to clarfiy your position on establishing national legal entities that have no other goal than to support the local communities and provide them with a legal framework for their activities. Considering the fact that both Germany and France have established such legal entities already, why would a similar entity for the Netherands necesitate further scrutiny?

The technical committee understands it is bypassing the normal channels of communication of Canonical with the leadership of Ubuntu- NL. We do this reluctantly and only because the leadership had been unable to receive the needed information. With this petition, signed in the Dutch Ubuntu forum by various members, we add our voice to theirs.

We kindly request your urgent response,

With the kindest regards.

Je kunt naast je stem via een reactie een nadere toelichting geven. Bij voorkeur in het Engels, want dan kunnen wij daar naar verwijzen, maar het mag natuurlijk ook gewoon in het Nederlands.

Bedankt,

namens de werkgroep

Jan Stedehouder
« Laatst bewerkt op: 2009/02/01, 14:45:07 door Jan Stedehouder »
Blog | http://www.janstedehouder.nl
Basiscursus Ubuntu  12.04 en verder| http://www.basiscursusubuntu.nl

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/01, 12:38:58 »
Ik heb de petitie gesteund.

Overigens, zoals ik al eens eerder heb gezegd: ik geloof er werkelijk *helemaal* niks van, dat Canonical tegen een stichting zou zijn. Dat zou onzinnig zijn. Het is wel eens geroepen, maar niemand heeft die bewering hard kunnen maken. Nu kunnen we de proef op de som nemen.

Ik vind trouwens het standpunt van Canonical weliswaar interessant, maar niet doorslaggevend. Ook al zou Canonical tegen zijn (wat ik bijna onvoorstelbaar acht), dan vind ik nog dat een *goede* leiding van Ubuntu-NL dan zijn eigen plan moet trekken en toch zo'n hulpstichting in het leven moet roepen. Het gaat immers om de juridische bescherming van onze vrijwilligers.

Offline Tom

  • Lid
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/01, 12:47:28 »
Heb de petitie ook gesteund.
Heb nog wel wat gedachte over de verzekering voor de vrijwilligers.
Maar die kan ik pas zeggen als ik bij mijn verzekerings agent geweest ben.
PS : Moet daar zijn voor een aanpassing van mijn autoverzekering.
En daar wil ik eens horen hoe het met zo een groeps verzekering zit (voor vrijwilligers werk in Belgie).
Zal in NL wel ongeveer gelijk zijn .
Snap ook nog niet goed wat Canonical daar mee te maken heeft , volgens mij geen fluit.
Toch niet wat die verzekering voor de vrijwilligers betreft.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/01, 12:51:19 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/01, 13:24:27 »
I've voted for the petition because I think a community like Ubuntu.nl needs a transparent organization structure and good leadership. To me at the moment it is not even clear who these so called leaders are. Are they all of the people listed here:
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/organisatie or just some of them..?  I have tried to contact them several times with some issues, but they do not even reply.

Also I find it very odd  that Canonical does not respond to them with a clear statement. I've contacted Mark Shuttleworth and Jono Bacon a few times and both of them have been responding in a cooperative and clear way any time and most of the times within 24 hours.. so why would they not do that to the leaders of the dutch community ???

I have seen many, in my opinion capable and active people leave the organization in the last year and I think ubuntu.nl can not afford this any longer. I hope the workgroup will get the space and commitment they need, so I stongly support their action.

Offline chaos7

  • Lid
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/01, 13:46:09 »
nu heb ik altijd begrepen dat de op te richten rechtspersoon geen direkte bemoeienis zou hebben met ubuntu-nl forum.
juist om alles transparant  en duidelijk te houden.
als je dan de communicatie met canonical via de leiding ubuntu-nl laat doen dan is het in mijn optiek niet erg duidelijk en transparant.
een soort van belangenverstrengeling waar niemand bij gebaad is.
ik heb gekozen voor, dat de rechtspersoon zelf de communicatie houdt met canonical, voor zover dat nodig zou moeten zijn.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/01, 13:55:37 »
Per ongeluk op verkeerd rondje gesubmit, kan iemand dat nog herstellen? Per ongeluk nee gestemd, moest ja zijn.

Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/01, 14:46:14 »
ik zie nu dat er geen verwijder knop zit, bij andere poll's heb ik dat wel eens gezien

Aj, misschien heb ik die optie dan niet goed aangevinkt. Ik kan het zelf ook niet meer wijzigen.

Offline siegi

  • Lid
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/01, 14:53:07 »
Ik heb het juist even gewijzigd.
Nu heeft de gebruiker het recht zijn stem te aan te passen. (Het was een vinkje)

EDIT: Ah ik was je voor arie.

Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/01, 14:55:56 »
Ik heb het juist even gewijzigd.
Nu heeft de gebruiker het recht zijn stem te aan te passen. (Het was een vinkje)

EDIT: Ah ik was je voor arie.


Bedankt, jullie beiden  :D

Offline heir4c

  • Lid
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/01, 17:07:53 »
Snap ook nog niet goed wat Canonical daar mee te maken heeft , volgens mij geen fluit.
Toch niet wat die verzekering voor de vrijwilligers betreft.
Canonical heeft daar eigenlijk ook niets mee te maken, maar wel met de naam, tenslotte moet dat toch verwijzen naar ubuntu(-nl).

edit: ik heb ook ja gestemd.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/01, 20:07:25 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/01, 17:51:21 »
Even gestemd, Ja dus. Lijkt mij ook de meest logische stap.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wutnubu

  • Lid
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/01, 19:55:50 »
Ik stem voor de petitie omdat ik geloof in transparantie en openheid. Van mij naar de community (met als vertegenwoordigers Ubuntu-NL), van de community naar Ubuntu/Canonical en uiteraard de andere kant op evenzo, zo niet meer.

Ik ben van mening dat wat Jan schrijft en doet bevorderend werkt voor deze transparatie en openheid.

Succes!!

Groet

Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/01, 22:33:04 »
Voor natuurlijk.
Ik vind het erg vervelend dat het zo moet, maar zie in alle redelijkheid ook geen andere mogelijkheid om die helderheid te krijgen die we zo hard nodig hebben.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/02, 14:51:45 »
Ik heb ook ja gestemd, ben het eens met Jan :)

Offline Dave

  • Lid
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/02, 15:04:53 »
Ik stem voor de petitie omdat ik geloof in transparantie en openheid. Van mij naar de community (met als vertegenwoordigers Ubuntu-NL), van de community naar Ubuntu/Canonical en uiteraard de andere kant op evenzo, zo niet meer.

Ik ben van mening dat wat Jan schrijft en doet bevorderend werkt voor deze transparatie en openheid.

Succes!!

Groet

Nee gestemd (voorlopig?).
Ik twijfel niet aan Jan, maar die stelt de vraag niet voor niets en het is 1 mij niet duidelijk wat hij zelf aanbeveelt en 2 is er al een contact persoon richting Canonical en wat vind die er van en waarom kan dat niet via dat al open kanaal.

Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/02, 15:41:38 »
Nee gestemd (voorlopig?).
Ik twijfel niet aan Jan,

Altijd leuk om te horen  ;)

Citaat
maar die stelt de vraag niet voor niets en het is 1 mij niet duidelijk wat hij zelf aanbeveelt en 2 is er al een contact persoon richting Canonical en wat vind die er van en waarom kan dat niet via dat al open kanaal.

Om met het tweede te beginnen: de werkgroep geeft hierover een toelichting in het onderstaande bericht:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,37335.0.html

In het kort komt het er op neer dat de leiding van Ubuntu-NL al een tijdje probeert duidelijkheid te krijgen van Canonical en deze niet krijgt.

Voor wat betreft de aanbeveling: ik ben lid van de werkgroep en dit is het verzoek van en namens de werkgroep.

Groetjes

Jan

Offline Dave

  • Lid
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/02, 17:39:43 »
ja dat was een hele lap tekst(in de link) en ben ik wat allergisch voor  =D

Citaat
De leiding van Ubuntu-NL kan deze toezegging -ook na een herhaald dringend verzoek-  echter niet doen, omdat zij veel waarde hecht aan het standpunt van Canonical en omdat op dit moment niet bekend is wat dat standpunt van Canonical is. Zij heeft getracht bij het bedrijf meer duidelijkheid te krijgen, maar dat is tot dusverre nog niet gelukt.

Bovenstaande erbij genomen beantwoord mijn vraagtekens wel afdoende dat er geen mensen zomaar gepasseerd worden.
Ga mijn stem veranderen in accoord  8)


Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/02, 18:33:19 »
ja dat was een hele lap tekst(in de link) en ben ik wat allergisch voor  =D

LOL. Dat is de prijs van transparantie  =D

Citaat
Bovenstaande erbij genomen beantwoord mijn vraagtekens wel afdoende dat er geen mensen zomaar gepasseerd worden.
Ga mijn stem veranderen in accoord  8)

Top!

Mochten er nog meer vragen zijn, stel ze gerust. Als we geen antwoorden hebben, dan vertellen we dat ook.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/02, 21:39:41 »
Heb ook voor gestemd. Het lijkt me tijd dat we deze zaak eens opgehelderd krijgen.

Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/03, 13:10:13 »
Voor gestemd.
Niet omdat ik van mening ben dat het passeren van de leiding van Ubuntu-NL in deze noodzakelijk of wenselijk is, maar omdat de petitie als die naar Canonical gaat een zo groot mogelijke steun behoeft.

Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/03, 15:50:57 »
Voor gestemd; de noodzaak voor transparantie neemt alleen nog maar toe nu zopas ook Johan van Dijk zich uit het fameuze team heeft teruggetrokken. Hopelijk helpt deze crisis om toch nog een goede oplossing te bevorderen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

el_andalus

  • Gast
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/03, 17:05:06 »
Ik heb ook voor gestemd.

Ik meen dat de creatie van een rechtspersoon zelfs om loutere redenen van aansprakelijkheid, meer bepaald om te vermijden dat je je een hoop hommeles op de hals haalt als feitelijke vereniging, waarbij elk der leden, in solido aansprakelijk kan gehouden worden, reeds opportuun kan zijn.

Maar er is meer dan dat.

Jammer genoeg stel ik vast dat er blijkbaar wat gaande is. Johan houdt er kennelijk mee op en gewaagt van structurele problemen.

Een goed team met duidelijke statuten, een duidelijke vertegenwoordiging en solide juridische verankering als rechtspersoon is m.i. alles behalve een slecht voorstel.

Ik hoop echt dat deze community niet ten onder gaat. Als leek ben ik hier altijd zeer beleefd ontvangen en kreeg ik antwoorden op vragen die totaal irriterend moeten werken voor de onderlegde kenners. Maar mettertijd leer je bij en trek je je uit de slag.

M.a.w. ik zie dit forum als meer dan een vraagbarak, het heeft ergens zelfs een stichtende werking, nl. de ubuntu-filosofie verspreiden en de zweem van esoterie die soms in het verleden rond linux en linuxdistributies hing verhelpen.

Ik denk b.v. ook aan thematische acties, zoals het sensibiliseren van scholen om toch evt. openbrontoepassingen niet a priori ter zijde te laten.

Ik denk ook niet dat als de ubuntu-filosofie hoog zou worden gehouden in deze evt. op te richten rechtspersoon (voor, door en van mensen) Canonical zich daartegen kan verzetten, zonder de eigen principes van de ubuntu-filosofie te desavoueren.

Ubuntu-NL moet gewoon blijven bestaan en als er echt structurele problemen zijn, dan kunnen die worden opgelost. Alles is voor oplossing vatbaar.

Bij deze mijn steun.

Offline Dave

  • Lid
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/03, 19:00:40 »
Voor gestemd.
Niet omdat ik van mening ben dat het passeren van de leiding van Ubuntu-NL in deze noodzakelijk of wenselijk is, maar omdat de petitie als die naar Canonical gaat een zo groot mogelijke steun behoeft.

Nou dat was ook mijn vraag maar gezien de antwoorden staat Ubuntu-NL (Dennis?) er verder ook geheel achter maar kregen ze zelf maar geen duidelijkheid.



Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/04, 20:28:08 »
Ik heb ook voor gestemd.
Ik vraag me wel af wie er tegen gestemd heeft :)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Petitie richting Canonical
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/04, 21:22:21 »
Je bent niet de enige Bartek ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.