Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: out of range na nieuwe installatie  (gelezen 863 keer)

Offline Lutz

  • Lid
out of range na nieuwe installatie
« Gepost op: 2013/07/09, 07:34:33 »
Ik wilde ubuntu met alleen een scherm 1280x1024 herinstalleren. Ik heb een Windows 7 Ubuntu dual boot installatie. Windows start vanaf de mbr.
Van mijn bestaande oude Ubuntu installatie heb ik / opnieuw geformatteerd, en /home en swap niet geformatteerd.

Na herinstallatie is mijn scherm out of range. Heeft nog iemand een idee, hoe ik dat kan oplossen? nomodeset is niet de oplossing, dan kan ik later geen tweede scherm aansluiten.

Wat ik mij de hele tijd vraag is of Grub ook nog eens stukje op de Windows /boot map stopt, en of misschien daar de schermresolutie's staan.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: out of range na nieuwe installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/09, 09:13:20 »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline aartje

  • Lid
Re: out of range na nieuwe installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/09, 10:45:32 »
I
Van mijn bestaande oude Ubuntu installatie heb ik / opnieuw geformatteerd, en /home en swap niet geformatteerd.

Na herinstallatie is mijn scherm out of range. Heeft nog iemand een idee, hoe ik dat kan oplossen? nomodeset is niet de oplossing, dan kan ik later geen tweede scherm aansluiten.



Als je een nieuwe installatie doet moet je wel je home-partitie formatteren. De configuratie-bestanden hoeven nl. niet hetzelfde
te zijn en je oude kunnen niet geldig zijn onder de nieuwe Ubuntu-versie.

Wat ik zou doen als ik jou was, is je home-directory op een extern medium zetten, je nieuwe installatie doen, waarbij
je ook /home laat formatteren en dan kijken wat je van je oude homedir weer terug wil zetten.

Offline Lutz

  • Lid
Re: out of range na nieuwe installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/09, 18:34:35 »
Citaat
Als je een nieuwe installatie doet moet je wel je home-partitie formatteren. De configuratie-bestanden hoeven nl. niet hetzelfde
te zijn en je oude kunnen niet geldig zijn onder de nieuwe Ubuntu-versie.

Wat ik zou doen als ik jou was, is je home-directory op een extern medium zetten, je nieuwe installatie doen, waarbij
je ook /home laat formatteren en dan kijken wat je van je oude homedir weer terug wil zetten.

Ik denk dat dat een oplossing is. Ik ben net als guest ingelogt en ik heb twee schermen werkend. Ik kan nu natuurlijk nog een keer alles installeren en mijn /home partitie houden, alleen ik pak dan een nieuwe gebruikersnaam Lutz2 in plaats van Lutz. Dan zou ik alles opniuew moeten kunnen inrichten.

Blijft alleen de vraag hoe ik dan mijn mail, die ik als Lutz heb ontvangen, nu na Lutz2 kan migreren. Of is het makkelijker als Lutz2 te proberen de scherm instellingen te wijzigen?

Ik denk dat de basis van mijn /home partitie terug gaat tot 2010...

Offline jan11000

  • Lid
Re: out of range na nieuwe installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/09, 21:01:26 »
En je hebt nog een probleem, als je verder als een andere user gaat werken.
De user die je maakt tijdens installatie is anders(meer rechten dacht ik) dan een extra user die je aanmaakt.
In principe kun je als een andere user werken, maar de installatie user moet je wel behouden en niet verwijderen, je kan hem misschien nodig hebben.

Misschien toch beter om gewoon schoon te installeren, en gelijk een backup maken zodat je dit terug kunt zetten indien iets niet werkt.

Offline Lutz

  • Lid
Re: out of range na nieuwe installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/09, 22:37:39 »
Is het misschien een alternatief om naar Kubuntu over te stappen en mijn gebruikersnaam te houden? Een voordeel zou kunnen zijn, dat ik dat gewoon uit de doos in Firefox en Thunderbird mijn data heb. Het is maar een vraag.

Offline jan11000

  • Lid
Re: out of range na nieuwe installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/10, 05:43:39 »
Firefox en thunderbird, in je home map staan verborgen mappen, kopieer deze dan kun je dit later terug zetten(na installatie), en je hebt je data.
.mozilla
.thunderbird

Offline Lutz

  • Lid
Re: out of range na nieuwe installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/15, 20:08:44 »
Beste forummers, het opnieuw installeren is gelukt. Ubuntu kan niet tijdens een installatie met 2 schermen in verschillende resoluties omgaan. De oplossing was tweede schermkabel loskoppelen, Ubuntu met fullhd scherm installeren, en heel brutaal na herstart tweede scherm weer aankoppelen. Flicker, flicker, opgelost. Na opnieuw herstarten weer flicker, flicker opgelost. En nu flickered na herstarten niets meer.

Deze tip heb ik nergens op internet kunnen vinden.