Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gutsy installeren - er gaat iets mis  (gelezen 1044 keer)

DFreeze

  • Gast
Gutsy installeren - er gaat iets mis
« Gepost op: 2008/02/08, 22:02:58 »
Ik wilde Hardy Alpha 4 installeren op een stukje hardeschijf wat ik nog over had. Maar ik kreeg de CD niet geboot (ik kom tot de taakbalken getekend worden, en dan stopt X er mee). Dus ik dacht: ach, ik installeer Gutsy en doe een dist-upgrade. Nou is Gutsy geinstalleerd, maar er ging heel wat scheef:

- Grub had ineens alleen UbuntuStudio, geen Ubuntu Gutsy, geen Kubuntu, geen PCLinuxOS, welke ik allemaal heb geinstalleerd. Dus niet ééns de Gutsy die ik net had geinstalleerd. Ik moest mijn menu.lst kopieren van de Gutsy waar ik normaal op werk om tenminste weer mijn computer te kunnen gebruiken.
- de pas geinstalleerde Gutsy had geen initrd.img geinstalleerd in /boot, dus ik kon deze Gutsy ook niet aan de menu.lst toevoegen om 'm te booten

Ik heb in totaal 3 keer Gutsy geinstalleerd, om te zien of Grub weer goed zou komen, maar steeds het zelfde liedje. Ik moest dus alles met de hand weer recht zetten.

Hoe kan Gutsy zichzelf installeren, de Grub aanpassen en dan zichzelf niet in het menu toevoegen? Hoe krijg ik die partitie nu toch nog bootable, zodat ik 'm kan upgraden naar Hardy?

Gutsy installeren - er gaat iets mis
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/08, 23:25:08 »
Deze al geprobeerd? http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/
Gaat over Windows maar werkt ook voor andere systemen. Wel de getallen aanpassen aan jouw situatie.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

DFreeze

  • Gast
Gutsy installeren - er gaat iets mis
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/09, 09:12:53 »
dag Gijs, bedankt voor je antwoord. Dat is inderdaad een handig hulpmiddel. Hoe kan ik Grub zelf de inhoud van de harde schijf laten zoeken? Dus dat Grub zelf PCLinuxOS en Gutsy, die er het laatst bij zijn gekomen, ontdekt. Deze krijg ik namelijk niet aan de praat...

Gutsy installeren - er gaat iets mis
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/10, 18:03:13 »
Volgens mij lukt dat niet met Grub, zou wel erg makkelijk zijn.
Kan je niet met Gparted ,zit op de Ubuntu Live CD,nakijken welke partitie's EXT3 zijn?
Een paar keer je grub aanpassen misschien, dan moet je toch de juiste partitie kunnen vinden.
Verder heb je nog SuperGrub, hier te downloaden http://supergrub.forjamari.linex.org en op een cd branden, volgens mij kan je er aardig wat mee doen, moet je maar even de documentatie lezen op de site.
Ik heb hem zelf wel op een cd staan voor de veiligheid maar ik heb er nooit mee gewerkt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Gutsy installeren - er gaat iets mis
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/10, 20:31:45 »
Volgens mij kan supergrub alles scannen, dan moet je die downloaden, is dacht ik een live-CD....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DFreeze

  • Gast
Gutsy installeren - er gaat iets mis
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/10, 22:35:56 »
Ik heb uiteindelijk met de Hardy alternate installatie de meeste opties weer terug in mijn Grub menu. De ontbrekende kan ik nu zelf wel weer invullen met mijn oude menu.lst. Dus het probleem is nagenoeg opgelost (maar ik weet nog steeds niet hoe Grub er bij de live-CD zo naast kon zitten).

Nu heb ik wel een ander probleem met de verse Hardy: ik kan niet in mijn Gnome sessie komen. Alleen met een failsafe Gnome sessie kom ik er door, bij normaal opstarten kom ik niet verder dan de taakbalken in beeld. Daarna wordt  ik weer teruggeworpen naar het gdm login scherm. De logfiles melden een segfault in gdm.
Het feit dat het met een failsafe Gnome er wel in kom, betekent dat één van de services niet goed wordt opgestart, toch? Of kan het ook ergens anders aan liggen? Heeft iemand anders hier ook last van?

Gutsy installeren - er gaat iets mis
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/11, 02:47:44 »
Wanneer je een Linux tester bent, is het leuk om met Hardy te stoeien.

In alle andere gevallen kan je er beter even vandaan blijven en wachten tot april.

Zo werkt iets, zo werkt er nix meer, zeker in dit stadium.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D