Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagje over tip  (gelezen 2364 keer)

Vraagje over tip
« Gepost op: 2012/06/24, 00:21:07 »
Ik las toevallig deze tip:

Citaat
Use TMPFS To Reduce Disk I/O

 The /tmp folder receives a lot of hard disk read/write operations. You can simply use your system RAM instead of your hard disk to speed up read/write operations for the /tmp folder. To do this, you can follow these instructions:

 - Open the terminal and edit the /etc/fstab file with this command:

sudo gedit /etc/fstab

 or

sudo pluma /etc/fstab

 - At the end of the file, add these two lines:

# Move /tmp to RAM
tmpfs /tmp tmpfs defaults,noexec,nosuid 0 0

Is dat veilig en werkt het ook, weet iemand dat toevallig?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Vraagje over tip
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/24, 01:22:56 »
Yep, dat kan probleemloos en het is ook veilig. Wel alleen op moderne systemen met meerdere GiB aan RAM.
Dit is trouwens een maatregel die je moet nemen als je een ssd als OS-schijf gebruikt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraagje over tip
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/24, 10:37:48 »
# Move /tmp to RAM
tmpfs /tmp tmpfs defaults,noexec,nosuid 0 0
Zojuist even toegevoegd aan /etc/fstab en de laptop opnieuw opgestart.
Alles blijft lopen, geen fout-melding, dus het werkt .......... (4GB RAM)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vraagje over tip
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/24, 10:42:54 »
Er zit geen omvangbeperking op /tmp.... Dit lijkt me dus mogelijk een riskante ingreep.

Ik ga nog eens kritisch kijken naar mijn eigen instructie voor SSD's, want volgens mij is dat risico ook daarin aanwezig.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/24, 10:45:04 door Pjotr »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vraagje over tip
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/24, 10:48:17 »
Ook net gedaan. Geen echte snelheidswinst merkbaar.

Maar, Pjotr, als dit trucje gevaarlijk is, dan zijn al die systemen met SSD's waarbij je deze instelling zou moeten doen ook niet echt gezond?

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Vraagje over tip
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/24, 10:50:17 »
@allen: Dank! Dan ga ik dit eens toepassen :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vraagje over tip
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/24, 10:53:26 »
Ook net gedaan. Geen echte snelheidswinst merkbaar.

Maar, Pjotr, als dit trucje gevaarlijk is, dan zijn al die systemen met SSD's waarbij je deze instelling zou moeten doen ook niet echt gezond?

Just
Het risico lijkt me, dat het RAM-geheugen weleens *volledig* vol zou kunnen lopen met tijdelijke bestanden. Omdat er geen omvangbeperking op /tmp zit...

Ik heb de instructie op mijn webstek voor SSD's, daarom maar even aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/24, 10:55:08 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraagje over tip
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/24, 10:53:33 »
Er zit geen omvangbeperking op /tmp.... Dit lijkt me dus mogelijk een riskante ingreep.
Wanneer ik virtualbox gebruik, dan reserveer ik standaard 1GB voor het gast-systeem.
Zelfs dan is er geen vertraging merkbaar in mijn systeem.
Nu moet ik wel vertellen, dat ik 1 jaar lang mijn swap heb gemonitord, maar dat de swap nooit gebruikt is, behalve wanneer ik een stress-test probeerde :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vraagje over tip
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/24, 10:57:26 »
@Ron: /tmp is geen swap.... Het lijkt me beslist denkbaar, dat onder omstandigheden /tmp meer ruimte opeist dan de omvang van het RAM-geheugen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vraagje over tip
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/24, 11:10:49 »
Google is je vriend.

Dus maar even aan het zoeken gegaan. Ja, ik vind meer over dit gevaar.  Hier http://askubuntu.com/questions/62928/why-doesnt-tmp-use-tmpfs/62949#62949 onder andere. Ik weet ook uit eigen ervaring dat er soms dikke bestanden in /tmp worden geladen en dan zit mijn RAM bij gebruik van tmpfs helemaal vol.

Teruggedraaid. Zo flitsend werd mijn laptop er nou ook niet van. Ik kijk eerst wel even de kat uit de boom.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraagje over tip
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/24, 11:12:23 »
@Ron: /tmp is geen swap.... Het lijkt me beslist denkbaar, dat onder omstandigheden /tmp meer ruimte opeist dan de omvang van het RAM-geheugen.
Dan ga ik nu een stress test uitvoeren en kijken wat er gebeurt ........ ik laat het hier weten !

Edit:
Wanneer ik alle grote programma's opstart (alle Libre-office pakketten, gimp, 5 browsers, virtualbox met Zorin-6 en een paar spelletjes), blijft alles gewoon stabiel.
Dit is op MIJN hardware en MIJN configuratie, gewoon blijven proberen dus, gaat het fout, dan is het zo weer verholpen :lol:
« Laatst bewerkt op: 2012/06/24, 11:22:38 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vraagje over tip
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/24, 11:25:39 »
@Ron: jouw stress-test is een swaptest, geen test van /tmp....

Ga maar eens een DVD-iso branden of zo... Dan wordt /tmp gebruikt. En hoe.  :)

@jvecht: dank voor het opzoeken. Dat bevestigt mijn vermoeden; deze ingreep kun je beter niet toepassen. Ook niet bij een SSD.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/24, 11:28:57 door Pjotr »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Vraagje over tip
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/24, 11:45:23 »
tmpfs /tmp tmpfs defaults,noexec,nosuid 0 0
Met het 'noexec' maken van /tmp moet je trouwens ook voorzichtig zijn. Het lijkt een goeie beveiligingsmaatregel, maar het apt-updatesysteem van Debian en Ubuntu vereist dat dingen in /tmp uitgevoerd kunnen worden of ze geven allerlei fouten.
Als je uit veiligheidsoverwegingen toch /tmp 'noexec' wil maken, dan moet je een uitzondering definiëren voor het apt-systeem.
Je kunt bijvoorbeeld in het apt-proces een instructie opnemen om /tmp 'exec' te maken en na afloop weer 'noexec'. Open een terminal:
sudo -i
echo -e 'DPkg::Pre-Invoke {"mount -o remount,exec /tmp";};\nDPkg::Post-Invoke {"mount -o remount /tmp";}' >/etc/apt/apt.conf.d/tmp-noexec
exit
exit
En nu kun je /tmp in fstab rustig als 'noexec' definiëren. Dit gebruik ik zelf en het werkt perfect.
Over het te groot worden van de bestanden in /tmp zou ik me geen zorgen maken, vermits /tmp bij elke reboot gewist wordt en dus altijd leeg begint. Ik heb trouwens ook /var/tmp omgeleid naar RAM. Nog nooit is mijn geheugen volgelopen daardoor. Maar dvd-iso's branden doe ik normaal inderdaad niet. Ik zou niet weten waarvoor. Usb-sticks zijn dan véél handiger.