Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: resolutie beeldscherm Xubuntu  (gelezen 5322 keer)

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Gepost op: 2007/05/09, 20:54:28 »
Ik heb Xubuntu geïnstalleerd op mijn Pentium 3, 800 MHZ, 128 MB geheugen. Het beeldscherm is een Sony TFT Color SDM-N50. Ik wil de resolutie verhogen, want alles komt heel groot over, er is een deel niet zichtbaar. Bij instellingen Monitor staat alleen Default, ik kan dat niet wijzigen. Hoe kan ik de resolutie veranderen ??

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/09, 20:56:36 »
Doe eens:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/09, 21:09:09 »
Waar, hoe, wanneer ? Ik ben een beginner. Waar kan ik de bovengeschreven regel veranderen, toevoegen ??

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/09, 21:18:12 »
Kun je via toepassingen systeem aan je terminal? of terminalvenster?
Ik gebruik zelf Ubuntu en niet Xubuntu dus ik weet niet goed waar ie staat.
Daar moet je die regel invoeren. Paswoord geven en als je aan de resolutie komt deze selecteren met de spatiebalk.
Daarna terug je instellingen wijzigen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/09, 21:43:32 »
Ik kan het niet vinden in Xubuntu: Ik kan het volgende doen: apllications, instellingen, configuratiemanager, en dan ???  kiezen uit monitor ?, vensterbeheer ?? Vensterbeheer bijstellen ??


of applications, instellingen, configuratiemanager, en dan ??

het woord terminal kan ik nergens vinden, bij vensterbeheer kan ik geen regel toevoegen.

Offline Ruben

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/09, 22:05:14 »
applications>accessoires>terminal

Dan krijg je een zwart scherm met tekst. Hier moet je dus dit typen:
Citaat
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Dan druk je op enter.
Alles gewoon standaart houden, als je zelf dingen gaat selecteren kan het misgaan, gewoon overal ok en enter doen. Op een gegeven moment kun je met spatie resoluties kiezen. Als je alles gehad hebt kun je resoluties instellen bij
applications>instellingen>monitorinstellingen resoluties kiezen. Als je vindt dat alles in verhouding is, maar er valt nog iets buiten het scherm, dan kun je dat op je monitor zelf instellen (staat wel een knopje op met menu ofzo).

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/09, 23:12:13 »
Ik heb de terminal gevonden op deze manier . Bedankt. Echter.... als ik daar op klik krijg ik korte tijd vertikale strepen en vervolgens start hij opnieuw op. Ik kan dus niet in dat menu. Kun je me nog verder helpen ??

Offline Ruben

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/10, 13:48:20 »
Als je op terminal klikt, start je pc opnieuw op? Of als je de code intoetst en op enter drukt?

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/10, 18:32:31 »
als ik op terminal klik met de muis  !! Ik krijg niet de kans de code in te toetsen en te enteren. Eerst verticale kleurige strepen, daarna start hij dan opnieuw op, niet helemaal, van begin af aan maar ik moet opnieuw naam en password geven en dan krijg ik het blauwe beginscherm met dat rondje dat ronddraait en daarna verschijnen de pictogrammen van programma's weer.

Offline mcgyver

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/10, 19:46:06 »
Start Xubuntu dan op in veilige modus. Log vervolgens in het "DOS" scherm in, en geef je password op. Dan doe je:

Citaat
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Citaat
Dan druk je op enter.
Alles gewoon standaard houden, als je zelf dingen gaat selecteren kan het misgaan, gewoon overal ok en enter doen. Op een gegeven zie je een aantal resolutie. Op dat moment kun je met spatie resoluties kiezen. Navigeren doe je met de pijltjestoets. Om iets te bevestigen druk je op enter. Als dat niet gaat, dan eerst op tab en dan op enter. Als je alles gehad hebt kun je resoluties instellen bij
applications>instellingen>monitorinstellingen resoluties kiezen. Als je vindt dat alles in verhouding is, maar er valt nog iets buiten het scherm, dan kun je dat op je monitor zelf instellen (staat wel een knopje op met menu ofzo).
@ RR1991: ik heb je post lichtelijk aangepast.

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/10, 20:05:48 »
Misschien een domme vraag, ik ben nog steeds een beginner,: hoe kom in veilige modus ??

Offline mcgyver

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/10, 20:21:23 »
Schaam je niet, toen ik begon was ik nog "dommer" dan jij (en misschien nog steeds). Bij het opstarten kan je met je pijltjestoets naar  recovery mode of zo iets.

Ik vind het begin niveau van de nieuwkomers tegenwoordig eerlijk gezegd vaak vrij hoog.

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/10, 20:46:31 »
Het gaat me allemaal wat snel:
1. bij opstarten druk ik op escape, ik kies voor recoverymode
2. ik krijg een zwart scherm met letters, rolt naar beneden, daarna allemaal commando's met o.k.
3. dit eindigt met root C (geen C, maar iets dat er op lijkt) naamcomputer: ~#

Wat dan ? ik gaf mijn password, dat commando herkende hij niet.

Ik heb er trouwens nog een probleem bij: Als ik de computer helemaal opstart met gebruikersnaam en password, krijg ik op het bureaublad het scherm: The configuration could not be loaded, you are not allowed to acces the system configuration.
Dit had ik eerst niet. Probleem erbij in plaats van opgelost

Offline Ruben

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/10, 21:03:22 »
Staat er ook nog een ander besturingsprogramma op je pc, bv windows? Kun je als je de computer opstart kiezen uit verschillende dingen om op te starten, of word je gewoon gelijk in xubuntu geladen?

Offline mcgyver

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/10, 21:07:22 »
Citaat van: tryer
Het gaat me allemaal wat snel:
1. bij opstarten druk ik op escape, ik kies voor recoverymode
2. ik krijg een zwart scherm met letters, rolt naar beneden, daarna allemaal commando's met o.k.
3. dit eindigt met root C (geen C, maar iets dat er op lijkt) naamcomputer: ~#
dan je inlognaam dan enter, dan je password en weer enter en dan ben je binnen en kan je die sudo dpkg .... doen.

Als je niets hebt veranderd, kan er ook geen probleem bijkomen. Het probleem was er waarschijnlijk al, maar diende zich nog niet aan.

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/10, 21:28:35 »
als ik dan mijn inlognaam geef, dan komt er: "command not found" en daarna na password"command not found".

Herkent hij mijn inlognaam niet ? Zoals ik eerder schreef krijg ik na volledige opstart op het bureaublad staan: The configuration could not be loaded, you are not allowed to acces the system configuration.

Echter ik kom wel op het bureaublad na inlognaam en password.

Ik heb alleen Xubuntu op de computer staan

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/10, 21:37:04 »
Nog iets: als ik i.p.v. naam en password de sudoregel schrijf, dan krijg ik het volgende:

"Xserver -xorg postinst. warning: overwriting possibly customised configuration file; backup in /etc/X11/xorg.conf. heleboelcijfers

Offline mcgyver

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/10, 21:43:24 »
als je op het buroblad komt, kan je toch een terminal openen?

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/10, 21:51:47 »
dat was nou net het probleem: ik ga van applications, accessoires, naar terminal. Dan klik ik op terminal en dan start hij na een paar seconden van vertikale strepen (soms een kwart seconde zwartbeeld) opnieuw op. moet ik opnieuw inloggen en password geven om in het bureaublad te komen.

Is er niet een andere manier om resolutie in te kunnen stellen ??

Offline mcgyver

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/10, 21:56:43 »
Ja, recoverymode. Als dat niet lukt is er iets mis. Jongens wie helpt?

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2007/05/10, 22:13:16 »
Als leek vraag ik je het volgende: als ik nou eens Ubuntu alternate installeer, en vanuit deze optie xubuntu installeer. Ik las dat het gemakkelijk is om van de ene ubuntu versie naar een andere versie te switchen. dan kan ik de resolutie in Ubuntu instellen en vervolgens xubuntu installeren.

Offline mcgyver

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2007/05/10, 22:15:15 »
Ik zou je eerder aanraden om de xubuntu alternate te gebruiken. Is er een reden om xubuntu te gebruiken? Zo niet, gebruik dan ubuntu.

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2007/05/10, 22:20:11 »
Ik heb de Xubuntu alternate nu geïnstalleerd. De reden dat ik voor xubuntu heb gekozen is dat het een oude (trage) computer is: pentium 3, 800 Mhz, 128 mb ram. Ubuntu is dan veel te langzaam. Maar mijn idee was om Ubuntu dan te installeren, alles goed in te stellen, en vanuit ubuntu dan te switchen naar Xubuntu Of kan dat niet zonder opnieuw te installeren ?

Offline tryer

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2007/05/11, 13:25:15 »
Probleem opgelost: ik heb xubuntu opnieuw geïnstalleerd met een ouder 17" beeldscherm in plaats van mijn tft 15 " beeldscherm. Nu heb ik wel de resolutie kunnen verkleinen.
Overigens vind ik het wel raar dat hij dit niet automatisch doet. Ik als beginneling Xubuntu ben hier 4 uur mee bezig geweest en heb dus zelf de oplossing moeten zoeken. Zou het niet goed zijn dit op de basis cd te veranderen ?

Offline mcgyver

  • Lid
resolutie beeldscherm Xubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2007/05/11, 19:30:34 »
Je kan nu gewoon je andere scherm er op zetten en je resolutie aanpassen.