Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: help deze newbee bitte :)  (gelezen 3605 keer)

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Gepost op: 2007/05/16, 14:14:52 »
Hallo,

Ik had t gister he-le-maal gehad met vista.
Na een verse install draaide het hier redelijk stabiel.

Maar de laatste weken werd t allemaal te traag.

toen herinnerde ik mensen die heel erg positief te spreken waren over ubuntu.
ik gister gelijk gedownload en geinstalleerd.

Vroeger (5 of 6jaar geleden wou ik me ook meer in linus verdiepen) had ik precies t zelfde probleem. vroeger wou linux nooit mn LAN installen/begrijpen. nu dus met wireless. En aangezien ik hier geen UTP heb liggen (boven verdieping) moet ik wel met wireless werken.

ik de help en internet door gespit. ik moest ndiswrapper installen.
op de 'diehard' methode ging t me niet lukken. (kreeg 4 verschillende how to's :? )

Dus ik net naar beneden met mn complete PC om er ff een LANtouwtje in te prikken. gelijk internet! ik updates installen de de GFXversie van ndiswrapper.

Ik ga de windows drivers van mn linksys WMP54g (v2) installen en er schijnt weinig te gebeuren. toen ik het nogmaals probeerde vertelde hij me dat de drivers geinstalleerd waren.

ik denk mooi. eindelijk. (ben vannacht tot half 4 bezig geweest.)

Maar t werkt dus nog steeds niet.

dus wie o wie kan mij hier aub mee helpen. want nu zit mn vista HD er weer in en wordt er gek van. Ik weet dat linux niet altijd makkellijk is maar ben bereid het te gaan snappen/leren. Dus hopelijk hoor je nog veel van me dan.

Alvast bedankt,


Gerard

Offline hadez

  • Lid
help deze newbee bitte :)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/16, 15:02:04 »
Het probleem is meestal dat wireless niet door alle kernel-types ondersteund worden. Bij mijn install van Feisty Ubuntu, geen probleem, hij herkende hem meteen. Ik weet niet precies hoe of welke files je daarvoor moet hebben, maar heb je de restricted gedownload? (even in synaptic zoeken, en de -restricted kiezen waarvan je de gewone kernel al hebt geïnstalleerd.

Je kan natuurlijk ook even kijken op welke chipset je wlan-kaartje is geinstalleerd.
Systeem --> Voorkeuren --> Hardware InformationDaar moet je hem even in zoeken. Als je een USB-variant hebt, kan je ook in de console lsusbtypen, dan zie je hem staan. Op internet rondstruinen en je merk en type, de dingen die dus op het doosje staan, opzoeken, en dan kom je waarschijnlijk wel.

Ook een hoop wireless-programma's kan je in de synaptic vinden. Gewoon op wireless zoeken.

succes!

Hadez

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/16, 15:26:08 »
bedankt voor je reactie.

heb nu andere drivers gevonden (ook voor windows) maar nu wil heel dat ndiswrapper niet meer opstarten :?


als ik 'lsusb' intik dan laat ie alle usb devices zien. echter heb ik nu ook een USB wireless adaptertje gevonden. (linksys WUSB54g).

en deze doet het wederom ook niet :')

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/16, 15:44:45 »
en ja synaptic heeft genoeg proggies.
alleen die moet je wel kunnen downloaden :')

en zonder internet gaat dat niet zo snel. :)  mja ik dacht dat linksys toch wel t betere merk wlan kaartjes was. zouden toch meer users problemen mee moeten hebben.

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/16, 15:51:35 »
bij hardware info

vendor: Broadcom corporation
device: BCM4306 802.11b/g Wireless LAN

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/16, 16:30:29 »
ik heb waarschijnlijk de oplossing gevonden.

nu moet ik wat toevoegen in de blacklist (etc/modprobe.d/blacklist)
hoe doe ik dat? want als ik t gewoon open dan kan ik niets opslaan... terwijl ik (volgens mij) gewoon als root ingelogd bent.

Offline vis

  • Lid
help deze newbee bitte :)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/16, 16:33:09 »
In de terminal:

sudo gedit etc/modprobe.d/blacklist

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/16, 16:40:50 »
thnx! werkt alleen nog steeds niet geloof ik :D

Offline mcgyver

  • Lid
help deze newbee bitte :)
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/16, 16:59:01 »
Er wordt hier geadviseerd zonder te vragen wat de foutmeldingen zijn. Als je niet weet wat het probleem is, hoe wil je het dan oplossen?

En als je toch advies geeft, wees dan helder, duidelijk en volledig.

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/16, 17:13:35 »
nja ik lees allemaal howto's
en die loop ik door.

er is hier een topic gaande op dit forum met de juiste oplossing.
mja nu is heel mn netwerk kaart weg. tenminste volgens networking. ndiswrapper geeft daarintegen wel aan dat de driver geinstalld is...

ja sorry kan niet echt duidelijk zijn omdat ik er teweinig vanaf weet enzo.

Offline mcgyver

  • Lid
help deze newbee bitte :)
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/16, 17:29:16 »
Ik heb het tegen je helpers, jij kan er niets aan doen. Ik kan je denk ik ook niet helpen. Hoop dat er zo iemand toeschiet die het goed uitvist. Zo zal het niet gaan. Zoek naar iets met broadcom op dit forum. Zoek iets  met bwmcutter of zo (staat me zo iets bij)

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/16, 18:14:08 »
ach so.

mja ik heb de broadcom 4320 (bcm4320) en was net aan t kloten met een bcm4306. zit verschil in schijnbaar :')

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
help deze newbee bitte :)
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/16, 19:19:08 »
ik heb zelf een WPC54G Linksys kaartje, heb ik vrij gemakkelijk aan de gang gekregen in feisty (edgy en dapper ook wel gelukt, maar iets ingewikkelder) door een clean install en dan
sudo apt-get install bcm43xx-fwcutter
werkte bij mij. Met een broadcom (zeer slecht ondersteunde chipset) kun je alleen een WEP beveiliging, dus als je WPA aan hebt staan, die eraf gooien
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/16, 19:27:15 »
Citaat van: Ronnie
ik heb zelf een WPC54G Linksys kaartje, heb ik vrij gemakkelijk aan de gang gekregen in feisty (edgy en dapper ook wel gelukt, maar iets ingewikkelder) door een clean install en dan
sudo apt-get install bcm43xx-fwcutter
werkte bij mij. Met een broadcom (zeer slecht ondersteunde chipset) kun je alleen een WEP beveiliging, dus als je WPA aan hebt staan, die eraf gooien
oke dan.
ga t vanavond of anders morgen proberen.

is dat het enige wat je hoeft te doen?
Of heb je ergens een tutorial voor me oid? iig bedankt!

help deze newbee bitte :)
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/16, 19:38:18 »
Citaat van: _GdR_
Citaat van: Ronnie
ik heb zelf een WPC54G Linksys kaartje, heb ik vrij gemakkelijk aan de gang gekregen in feisty (edgy en dapper ook wel gelukt, maar iets ingewikkelder) door een clean install en dan
sudo apt-get install bcm43xx-fwcutter
werkte bij mij. Met een broadcom (zeer slecht ondersteunde chipset) kun je alleen een WEP beveiliging, dus als je WPA aan hebt staan, die eraf gooien
oke dan.
ga t vanavond of anders morgen proberen.

is dat het enige wat je hoeft te doen?
Of heb je ergens een tutorial voor me oid? iig bedankt!
Deze how to (wel in het engels) is voor jou chipkaart

(heb deze ook gebruikt, werkt perfect !!)

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=185174

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
help deze newbee bitte :)
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/16, 19:38:27 »
in feisty is dat het enige :), dapper en edgy zijn moeilijker
succes ermee

@thijssie, mijn vorige post zegt dat je alleen bcm43xx-fwcutter moet installeren, in dapper en edgy moet jhe meer doen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

help deze newbee bitte :)
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/16, 19:39:32 »
Citaat van: Ronnie
ik heb zelf een WPC54G Linksys kaartje, heb ik vrij gemakkelijk aan de gang gekregen in feisty (edgy en dapper ook wel gelukt, maar iets ingewikkelder) door een clean install en dan
sudo apt-get install bcm43xx-fwcutter
werkte bij mij. Met een broadcom (zeer slecht ondersteunde chipset) kun je alleen een WEP beveiliging, dus als je WPA aan hebt staan, die eraf gooien
Tegenwoordig is ook WPA mogelijk hoor :D gebruik het zelf ook...

@Ronnie
"in feisty is dat het enige smile, dapper en edgy zijn moeilijker"

Wat bedoel je hiermee ?

Offline bandit

  • Lid
help deze newbee bitte :)
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/16, 19:40:40 »
dat is het enigste,mischien ff opnieuw opstarten,daarna op networkmanager klikken,(linkse muis knop)deze  zit boven rechts, de monitor,daar zie je de draadloze verbindingen staan.
groetjes
bandit

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
help deze newbee bitte :)
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/16, 19:42:47 »
ook zonder ndiswrapper?
op school hebben we een WPA2 EAP/PEAP mschapv2 Dynamic WEP verbinding, maar die werkt maar een paar minuten, en dan stopt hij er mee (is ook wel iets ingewikkelder als WPA)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/16, 19:50:01 »
hey thanks gasten! ik heb feisty en WEP. dus zal t vanavond dan eindelijk goed komen? :D

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Reactie #20 Gepost op: 2007/05/20, 23:24:35 »
Hallo,

ben er nu dus mee bezig. en heb ubuntu opnieuw geinstalld.
nu wil ik die howto even volgen en dan moet ik de volgende code intikken:

sudo apt-get install bcm43xx-fwcutteren ik krijg dan:
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Could not find package bcm43xx-fwcutter
help! :|

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
help deze newbee bitte :)
« Reactie #21 Gepost op: 2007/05/20, 23:43:36 »
hoi,  

Dit kan twee oorzaken hebben
1) je bent nog steeds niet verbonden met internet (klinkt in logisch), dan kun je het bestand met de onderstaande link downloaden en installeren. Afhankelijk van je processor moet je kiezen voor een versie (waarschijnlijk de I386 versie). Sla het bestand ergens op en zet het op je eigen pc. Dan dubbelklik en het installeert zichzelf (volg de aanwijzigingen).  

2) je bent wel verbonden met internet, waarschijnlijk heb je de softwarebronnen uitgeschakeld. Ga naar systeem -> beheer -> software bronnen. Daar moet het vakje met aan het einde "(universe)" zijn aangevinkt.  

Verder zou het moeten werken, succes!

http://packages.debian.org/unstable/utils/bcm43xx-fwcutter

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Reactie #22 Gepost op: 2007/05/20, 23:47:11 »
neen heb geen internet op mn desktop. maar op mn laptop wel.
dus ga even je bestandje downloaden. :) thnx!

_GdR_

  • Gast
help deze newbee bitte :)
« Reactie #23 Gepost op: 2007/05/21, 00:01:33 »
verdomme hij doet t! :D

ik dank iedereen voor zn medewerking _O_
en dat zou waarschijnlijk nog vaak genoeg voorkomen ;)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
help deze newbee bitte :)
« Reactie #24 Gepost op: 2007/05/21, 00:04:30 »
mooi, succes met Ubuntu! ;)