Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"  (gelezen 3673 keer)

Offline vutter

  • Lid
Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Gepost op: 2009/10/27, 23:22:04 »
Hallo beste medecomputeraars.
Sinds enkele dagen heb ik bovenvermeld probleem met mijn computer. Na het opstarten komt alleen de buroblad achtergrond in beeld (volledig scherm, dus ook geen balken boven en onder). Daarna gaat de P.C. eindeloos zoeken op de harddisk, maar zonder resultaat.
Aangezien ik de installatie-cd van versie 8.04LTS niet meer heb, heb ik de cd van versie 8.10 opgestart, om te zien,  of daarop mogelijke reparatie mogelijkheden waren te vinden.
Maar helaas niets. Maar op het keuzemenu staat wel de mogelijkheid "computer opstarten van master HD".
 Dit gedaan en tot  mijn verbazing startte de P.C. toen wel goed op, maar tijdens de opstart werd de cd een paar keer kort opgestart. Vermoedelijk werden er een of meer? bestanden van de cd gelezen, welke in mijn bestandsysteem mogelijk beschadigd zijn???
De P.C. leek toen weer goed te werken. Na afsluiten hoopte ik, dat alles weer goed zou functioneren, maar helaas, na opnieuw een opstart bleek het probleem niet verholpen!!
Ook opstarten in recovery mode leverde geen resultaat op.

Iemand een idee, wat het probleem is?? Of nog belangrijker:Weet iemand de oplossing voor dit probleem?
 
Met vr. groet, vutter.

Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/27, 23:41:42 »
Heb je een dualboot of via Wubi geïnstalleerd? Ik denk de laatste, "computer opstarten van master HD" dit heb ik nog niet zien staan in Grub, de bootmanager van linux. Er is geen mogelijkheid in je opstart menu om te kiezen voor de recovery mode of een terminal opstarten?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/27, 23:50:28 »
Gijsberth, dat opstarten van HD staat niet in grub maar wel in het menu van de LiveCd.


Vutter,
Start eens op in recovery mode en kies voor:
1. Herstellen van gebroken pakketten. (iets in die zin)
En na je weer in het menu komt kies je voor de root-shell:
2. Open de shell met rootrechten én internetverbinding en tik in:
apt-get install ubuntu-desktop gnome-panelHopelijk lost dit iets op.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/28, 00:11:27 »
Gijsberth, dat opstarten van HD staat niet in grub maar wel in het menu van de LiveCd.


Vutter,
Start eens op in recovery mode en kies voor:
1. Herstellen van gebroken pakketten. (iets in die zin)
En na je weer in het menu komt kies je voor de root-shell:
2. Open de shell met rootrechten én internetverbinding en tik in:
apt-get install ubuntu-desktop gnome-panelHopelijk lost dit iets op.

Tja, ik heb nooit problemen, dus dat menu kom ik ook niet tegen. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/28, 00:56:09 »
 =D
Wel als je ubuntu installeerd.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/28, 13:08:14 »
Hoi vutter,

dit blijkt een probleem met jouw desktop te zijn.  Heb ik het goed dat je wél kunt inloggen, en de boel pas
vastloopt als de desktop wordt opgebouwd ?
Als het lukt (met behulp van die Uby 8.10-CD of hoe dan ook)  toch nog op jouw eigen desktop te komen ist dat
vanuit hier waarschijnlijk het best op te lossen.

Ga daar op [systeem] - beheer - gebruikers en groepen  en maak er gewoon een nieuwe gebruiker aan.
(met volle rechten uiteraard !)  Als dat lukt heb je tenminste weer een uitgangspunt om de boel recht te zetten.
(en desnoods gewoon de persoonlijke data (bepaalde verborgen bestanden incluis) naar de nieuwe gebruikler over nemen)

Lukt het op die manier ?

track
« Laatst bewerkt op: 2009/10/28, 13:10:13 door track »

Offline vutter

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/28, 19:35:13 »
Hallo beste forumleden.

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik zal ze straks allemaal even beantwoorden.
Maar allereerst: Mijn systeem is inmiddels iets achteruit gegaan, want ik moet nu via de 8.10 cd de opstart van de master-HD kiezen voor de recovery mode en daarna daar vanuit krijg ik mijn systeem aan de praat!

Antwoorden:
1. Gijsbert: ik heb een dual bootsysteem en de opstart van de master-HD staat in het menu van de 8.10-cd.

2. Heir4c: herstel via de recovery mode leverde niets op, geen gebroken paketten en geen binnengehaalde bestanden enz.
Verder leverde "apt-get install ubuntu-desktop gnomepanel" ook niets op: ik kreeg de melding:Ubuntu-desktop en gnome-panel zijn reeds de nieuwste versie's.

3. Track: U hebt het goed begrepen, de boel loopt vast bij het opbouwen van desktop.
Inloggen vond ik te storend, en heb dit vanaf het begin al uitgeschakeld!
Maar is het echt zinvol, om een nieuwe gebruiker aan te maken? Als de opbouw van de desktop vast loopt, lijkt het me, dat hij dat ook zal doen bij een nieuwe verbruiker. Of is dit te simpel beredeneerd?

Met vr. groet, vutter.

Offline FTRacers

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/28, 19:38:08 »
Je kunt net zo goed morgen ubuntu 9.10 karmic koala erop zetten.  =D
Het is minder moeite.  :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2009/12/02, 16:43:20 door FTRacers »

Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/28, 20:15:50 »
=D
Wel als je ubuntu installeerd.
Ook nooit gezien. ???

vutter start de PC eens op en kies in het grub menu de tweede regel, recovery, je ziet nu een keuzemenu voer de diverse dingen uit. Start dan opnieuw op. Kan je nu wel het systeem in komen en zijn de balken te zien?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/28, 20:38:23 »
Deze klacht komt vaker voor.
De oorzaak ligt vaak in het feit dat je iets verwijdert hebt, waardoor belangrijke bestanden voor je desktop mee worden verwijdert.

De vraag is nu, heb je voordat je probleem begon iets verwijdert?

Een topic wat in de buurt komt van jouw omschreven klacht: Empty Desktop...

Of deze site: A Blank Desktop in Ubuntu
« Laatst bewerkt op: 2009/10/28, 20:40:47 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/28, 21:43:35 »
vutter:  ik denk eigenlijk dat alleen jouw persoonlijke instellingen verkloot zijn. 
En als je een nieuwe gebruiker aanmaakt zal hij automatisch weer de standaard-instellingen inzetten.

Als het lukt heb je het makkelijk gered, zo niet kun je nog steeds jouw persoonlijke bestanden veilig stellen
en andere maatregelen bedenken.  (Desnoods het gehele systeem opnieuw installeren)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/10/28, 21:45:31 door track »

Offline vutter

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/04, 21:59:39 »
Hallo beste forumleden.Na een aantal dagen "uit de lucht" te zijn geweest i.v.m. familiebezoek, ben ik er weer!
Allereerst even kort antwoord op jullie tips:
1. FTRacers: Mijn voorkeur is om nog even bij V.8.04 te blijven.
2. Gijsbert: De recovery mode leverde helaas niets op.
3. donpedroII: op de door U genoemde sites stonden wel een paar interessante tips, maar ook hier mee was geen resultaat te behalen.
4. track: Dat mijn persoonlijke instellingen "om zeep" zijn, had ik ook al bedacht, maar na aanmaak van een  2e gebruiker is het probleem NIET weg!

Wel is er een klein probleempje bijgekomen: als ik af wil sluiten duurt het ca 1 minuut voordat het afsluitmenu komt! Misschien nog een kleine aanwijzing?
Iemand nog een idee?

met vr. groet, vutter.

Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/05, 15:34:42 »
Heb je al eens via de synaptic pakketbeheer te kijken of er 'gebroken' pakketten zijn.

Dit kun je doen door je synaptic te starten en dan via Bewerken > Gebroken pakketten repareren.
Daarna, alleen als er iets mis is, kun je op Toepassen klikken.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/05, 15:51:26 »
Probeer eens gewoon op te starten en dan dit: ctrl+alt+f1, dan kom je in een console terecht (ctrl+alt+f7 haalt je weer terug naar de grafische interface). Log daar in (wachtwoord gewoon invullen, geen sterretjes o.i.d.), type dan: sudo dpkg-reconfigure gnome-panel. Opnieuw zie je je wachtwoord niet in sterretjes. Nadat dit voltooid id, terug gaan naar grafische interface en Xorg herstarten of de computer rebooten. Met dank aan Cumulus007. Nog een vraagje: Gebruik je Compiz?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vutter

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/06, 23:54:28 »
Hallo beste forumleden.

Allereerst antwoord op de laatste 2 reacties, waarvoor hartelijk dank.

1. donpedroII: Geboken pakketten reparatie had ik al eens gedaan in de recovery-mode, maar op Uw advies nogmaals gedaan via Synaptic. In beide gevallen: geen resultaat.

2. Gijsbert: het commando "sudo dpkg-reconfigure gnome-panel" had wel resultaat, want bijna alles lijkt weer in orde.
Bijna alles, want in mijn vorige reactie meldde ik, dat er een probleempje bijgekomen was:
Na het intoetsen "afsluiten" duurde het ca 1 minuut, voordat het "afsluitscherm" verscheen, en dat is helaas nog zo!

Met vr. groet, vutter.

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/07, 10:41:24 »
vutter:  in dat geval zou je een hint in de "systeemlogboeken" kunnen vinden (onder [systeem] - beheer).
Die even nagaan...

track

Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/07, 11:03:39 »
vutter : je zit al sinds 27/10 met dit probleem. Kun je nog in xp opstarten? Overweeg dan een download van de alternate cd 8.04.3 en een fresh install.

http://nl.releases.ubuntu.com/hardy/
« Laatst bewerkt op: 2009/11/07, 11:05:17 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/07, 13:22:40 »
Alt+F2
gconf-editor
/apps/indicator-session
Zet een vinkje bij suppres_logout_restart_shutdown.

Als het goed is, hoe je nu niet meer 60 seconden te wachten.

Offline vutter

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/08, 16:20:48 »
Hallo beste mede computeraars.

Allen bedank voor jullie suggesties.
Zoals gewoonlijk even mijn reactie op de laatst geplaatste berichten:

1. track: Leek mij een prima idee, maar welke van de "sub-boeken" moet ik inzien? Er zijn er 8! Na intoetsen van het commando verschijnt de 1e, nl. auth.log. Dat gaat nog goed, maar als ik een volgende kies, duurt het ontzettend lang en loopt de boel vast. Sommige logs zijn ook enorm groot, b.v. Sys.log= 62 MB.
Via terminal kreeg ik nog wel de "sub-boeken" "user.log" en "Xorg.log" geopend, maar de grotere ook niet.
Bovendien: Waar moet ik naar zoeken in zo'n log??

2. summer of 69: Als ik toen had kunnen voorzien, dat het probleem zo hardnekkig was, had ik Uw advies zonder meer opgevolgd, maar nu het probleem opgelost is, (behoudens het afsluiten), zie ik de noodzaak momenteel niet.
Het systeem loopt zoals voorheen weer als een zonnetje!

3. Thijsg: De door U gegeven "apps/indicator-session" kan ik in mijn systeem NIET vinden. Mogelijk een optie, die pas is toegepast in Ubuntu  9.04 en/of 9.10?

Met vr. groet, vutter

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/08, 17:19:17 »
.... Sommige logs zijn ook enorm groot, b.v. Sys.log= 62 MB.
....
Da's niet best.  En dat wijst ook meteen op een probleem.  Bij mij is de  syslog  (die bedoelje toch ?)  maar 1.3 kB groot.
Bij jou blijkt die dus echt vol te zitten met foutmeldingen !

Om eerst een indruk te krijgen kun je misschien de laatste 1000 regels afsplitsen naar een bestand "syslog.txt" in jouw thuismap:
tail -n 1000 /var/log/syslog  > syslog.txt(in de terminal)
Wat staat er in ?

track

Offline vutter

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/09, 15:40:36 »
Hallo track.

Dank voor je tip.
Deze heb ik uitgevoerd met als resultaat een syslog file (duurde wel ca. 1 uur!). Is dat normaal?
Voor mij is de inhoud acadabra, dus voeg ik hem als bijlage bij dit berichtje.
Ik hoop, dat je hem eens wilt inzien en ben benieuwd naar jouw mening.

Met vr. groet, vutter.

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/09, 16:14:55 »
Tjonge wat is jouw syslog kletsachtig zeg !

Zo'n gigantische syslog ken ik anders niet, zoals ik zei, bij mij is die 1..2 kB (= ± 30 regels).
En dat het even duurt voor hij zo'n 600,000 regels af heeft (om dan de laatste 1000 te pakken)
is ook begrijpelijk.

Om 16:17 gisteren  zie ik een "segfault" van nautilus staan, een zware fout dus. 
En vervolgens gooit hij van alles af en zet de boel stop.  Dat is ook niet normaal.
Het wijst zelf op een fout op een heel elementair peil.

Verder zie ik hem tot 19:17 netjes draaien zonder dat ik iets verdachts zou zien.

Normaal zou ik denken dat er (minstens) een fout op de harde schijf zit dat een programma
zoals nautilus  een segfault gooit.  Herinner je je nog of er om 16:17 een probleem
met de verkenner  nautilus was ? 
Want het best zal je nu de tijdstempels van de syslog met je eigen waarnemingen proberen
overeen te brengen.

Of, een andere aanpak: je start nu een keer vanaf de live-CD op en draait in de terminal
een  fsck  /dev/sda2  (of op welk toestel jouw Uby zit).
Dan zal je zien of er problemen met het bestandsysteem zijn.

track

p.s.: misschien is het ook een goed idee om even nog eerst de aansluitingen van de schijven binnen
 de computer te controleren.  Niet dat er een kabel een beetje los zit en die ellende veroorzaakt.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/09, 16:21:03 door track »

Offline vutter

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/09, 18:33:57 »
Hallo track, dank voor je snelle antwoord.

Het commando "fsck .. enz." heb ik uitgevoerd.

Resultaat: "dev/sda3: clean, 225862/4038944 files, 5043434/8066638 blocks (check in 5 mounts)".

De term "clean": betekent dit, dat sda3 in orde is? Zo ja, is het dan nog zinvol om de bekabeling te controleren? (Heb ik nog niet gedaan).

Met vr. groet, vutter.

Offline vutter

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/09, 18:38:51 »
Hallo track.

Sorry, maar ik was nog 1 vraag van je vergeten te beantwoorden.

Het programma Nautilus heb ik gisteren NIET gebruikt, maar b.v. met "bestand zoeken" wordt dit programma mogelijk gebruikt, zonder dat ik dat weet?

groetjes, vutter.

Re: Ubuntu 8.04 blijft bij opstart "hangen"
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/09, 18:40:36 »
Nautilus is het programma waarmee je door mappen bladert. Het verzorgt ook je bureaublad. Onder Windows wordt deze functionaliteit verzorgd door Windows Verkenner (explorer.exe).