Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Te lange downtime forum  (gelezen 4427 keer)

Offline M_aD

  • Forumteam
Te lange downtime forum
« Gepost op: 2020/09/21, 18:29:12 »
Het forum was sinds gisteren tot en met vanmiddag voor lange tijd wederom niet beschikbaar, welke eerlijk gezegd een te lange downtime is. Ik heb begrepen dat het forum en de site draait op een gesponsorde server van HCC?
Mocht dit weer gebeuren is het dan niet het overwegen waard om eens op zoek te gaan naar een meer professionele host? Of desnoods vragen aan Canonical om te sponsoren, mits Ubuntu NL nog een officieel LoCo statuut heeft.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/21, 18:37:42 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline siegi

  • Lid
Re: Te lange downtime forum
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/21, 20:08:25 »
Opzich over de jaren valt de downtime nog goed mee. Zolang hcc dit met de huidige uptime wil blijven doen lijkt me dit een goeie service. Vergeet niet dat het heropzetten van deze site weer een hoop tijd van de vrijwilligers kost.

Je haalt aan om sponsers te zoeken voor een profesionele host.
In stichting ubuntu-nl zat tot voor kort nog redelijk wat geld, mijn voorstel was toen dit te doneren aan een partij die de hosting van de site bleef ondersteunen.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107580.msg1045374#msg1045374
Ik weet niet onder welke voorwaarden de donatie nu uiteindelijk gedaan is...

Re: Te lange downtime forum
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/21, 20:26:09 »
@siegi,
Ik ben het het met jouw stelling helemaal mee eens.

En ja, het was jammer dat het forum voor een onbepaalde tijd niet bereikbaar was.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Te lange downtime forum
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/21, 20:33:36 »
Ik best aan een soort contributie meedoen want voor niets gaat de zon op :blank:
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Te lange downtime forum
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/22, 09:51:08 »
Het is natuurlijk altijd vervelend wanneer het forum niet beschikbaar is. Zonder wetenschap van wat de oorzaak is, en hoeveel energie het kost om het op te lossen vind ik je conclusie van 'te lang' voorbarig. Hetzelfde geldt voor je impliciete conclusie dat het bij een andere host niet gebeurd zou zijn of sneller opgelost zou zijn. Het forum wordt gerund door vrijwilligers, die moeten ook maar net even tijd hebben op het moment dat de boel plat gaat.

Het was sowieso wel een bijzonder iets. Als ik de 'back' knop in mijn browser gebruikte was het forum wel zichtbaar. Iedere klik naar een andere pagina betekende wel weer 'niet beschikbaar' dus bruikbaar was het niet.

Mijn eerste vraag was overigens hoe en waar ik zou kunnen melden dat het forum er uit ligt... De tweede waar ik zou kunnen zien of de beheerders daar al van op de hoogte zijn.

JorisC

  • Gast
Re: Te lange downtime forum
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/22, 09:59:30 »
Het forum of laten we zeggen , de server waarop het forum runt was deze morgen terug een tijdje niet bereikbaar en dat moet opgelost worden door wie de server beheert maar niet door wie het forum beheert .
Is de software voor de server zelf up to date ?


Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Te lange downtime forum
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/22, 21:48:49 »
Het is natuurlijk altijd vervelend wanneer het forum niet beschikbaar is. Zonder wetenschap van wat de oorzaak is, en hoeveel energie het kost om het op te lossen vind ik je conclusie van 'te lang' voorbarig. Hetzelfde geldt voor je impliciete conclusie dat het bij een andere host niet gebeurd zou zijn of sneller opgelost zou zijn. Het forum wordt gerund door vrijwilligers, die moeten ook maar net even tijd hebben op het moment dat de boel plat gaat.

Het was sowieso wel een bijzonder iets. Als ik de 'back' knop in mijn browser gebruikte was het forum wel zichtbaar. Iedere klik naar een andere pagina betekende wel weer 'niet beschikbaar' dus bruikbaar was het niet.

Mijn eerste vraag was overigens hoe en waar ik zou kunnen melden dat het forum er uit ligt... De tweede waar ik zou kunnen zien of de beheerders daar al van op de hoogte zijn.
Neem Linux Mint NL die gratis gehost wordt door LinProfs, daar zijn de site en het forum nooit zo lang offline. Daar worden de servers goed onderhouden en is er iets dan maken ze het zo snel mogelijk in orde. Zo ook bij andere betalende hosts, er zitten daar mensen die werken om de boel in de gaten te houden dus worden zaken sneller opgelost.

Hier heb je een forum wat gerunt wordt door vrijwilligers dat is één, er zijn ook mensen die de server beheren bij HCC blijkt en een vrijwilliger (hobbyist) blijken te zijn dat is twee. Die twee zaken staan los van elkaar. Deze vrijwilliger bij HCC heb ik destijds gecontacteerd gehad toen Ubuntu NL (plus HCC) helemaal op z'n gat lag. Ronduit een onbeschoft persoon gezien het antwoord wat ik kreeg en nog niet eens vertelde wat er aan de hand was. Het duurde een hele tijd eer dat er gecommuniceerd werd met de forum beheerders van Ubuntu NL.

Het probleem schijnt hier de communicatie te zijn tussen de beheerder van de server bij HCC en de forumbeheerders van Ubuntu NL want anders was er al een antwoord geweest wat de oorzaakt was van de lange downtime eergisteren.

Om te melden dat het forum en de site eruit liggen zul je dus contact moeten opnemen met HCC zelf. Melden op de Ubuntu NL Facebook pagina wat niet veel nut heeft want ik had na mijn melding daar nog geen antwoord op gekregen en via het Ubuntu NL IRC kanaal heb ik helaas ook geen antwoord gekregen door afwezigheid van de forum mods en admins.  Dus een andere optie is er niet.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/22, 21:53:34 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Te lange downtime forum
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/22, 22:19:47 »
Als ik de 'back' knop in mijn browser gebruikte was het forum wel zichtbaar. Iedere klik naar een andere pagina betekende wel weer 'niet beschikbaar' dus bruikbaar was het niet.
Dan zat je naar de cache van je PC te kijken, de server(s) reageerden zelfs niet op een ping, dus ..........

Zo ook bij andere betalende hosts, er zitten daar mensen die werken om de boel in de gaten te houden dus worden zaken sneller opgelost.
Was dat maar waar, begin deze maand lagen 3 van mijn websites plat gedurende een hele dag, daarnaast heeft het ruim een week geduurd, voordat de email weer werkte.

Melden op de Ubuntu NL Facebook pagina wat niet veel nut heeft want ik had na mijn melding daar nog geen antwoord op gekregen
Er waren meerdere mensen die dit doorgaven, jij was niet de enige.
Het is logisch, dat niet iedereen apart een reactie krijgt, op één persoon (de 1e melder) reageren moet voldoende zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Te lange downtime forum
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/22, 23:59:29 »
Zo ook bij andere betalende hosts, er zitten daar mensen die werken om de boel in de gaten te houden dus worden zaken sneller opgelost.
Was dat maar waar, begin deze maand lagen 3 van mijn websites plat gedurende een hele dag, daarnaast heeft het ruim een week geduurd, voordat de email weer werkte.
Dat wat lag aan iets heel anders dan wat zich destijds voor deed en eergisteren bij HCC. Dat wat er gaande was in het begin van de maand was over heel de wereld aan de gang, dat kan je dus niet hiermee vergelijken.

Citaat
Melden op de Ubuntu NL Facebook pagina wat niet veel nut heeft want ik had na mijn melding daar nog geen antwoord op gekregen
Er waren meerdere mensen die dit doorgaven, jij was niet de enige.
Het is logisch, dat niet iedereen apart een reactie krijgt, op één persoon (de 1e melder) reageren moet voldoende zijn.
Enkel ik heb gisteren via Facebook en IRC een melding gedaan rond half zes 's morgens  dat het forum wéér (te lang) niet bereikbaar was sinds de dag ervoor. Geen haan die ernaar gekraait heeft. ;)
Het gaat verder ook niet over de eerste melder zijn of niet die wat te horen krijgt, reageer gewoon op zulke berichten zodat we een melding krijgen en we op de hoogte zijn. We gaan of kunnen ook niet steeds kijken of er een ander iets gemeld heeft en waar wel op gereageerd is geweest.

Edit: Zo'n 4 uur later heeft nog iemand anders op Facebook ernaar gevraagd gehad of Ubuntu NL eruit ligt, daar zijn wel reacties op gekomen schijnbaar maar wist helaas wederom niemand wat er precies loos was. Enkel dat "het hele domein eruit ligt". Dat kan niet vind ik en zou op communicatie vlak verbeterd kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/23, 03:31:49 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Te lange downtime forum
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/23, 09:59:49 »
v.w.b. Facebook, denk ik dat ik de enige ben, die daar af en toe iets doet.
Maar ik lees daar niet dagelijks, maar 2 á 3 keer in de week, het is (voor zover ik weet) een initiatief geweest van een lid, en niet van Ubuntu-nl.org.

Je gaat er van uit, dat onze tijd onbeperkt is, maar zelfs op het forum sla ik wel eens een dag over, een antwoord door mij kan dus best een dag (of meer) duren.
Ook log ik wel eens in, zonder te lezen, maar alleen om iets op te zoeken.

Mijn idee is, dat het bij de anderen niet anders zal zijn.
Er zijn een paar beheerders, schrijf die aan, mogelijk dat je dan meer te weten komt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Te lange downtime forum
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/23, 13:00:35 »
Als ik de 'back' knop in mijn browser gebruikte was het forum wel zichtbaar. Iedere klik naar een andere pagina betekende wel weer 'niet beschikbaar' dus bruikbaar was het niet.
Dan zat je naar de cache van je PC te kijken, de server(s) reageerden zelfs niet op een ping, dus ..........

Je hebt gelijk. Mijn cache werd na iedere sessie gewist maar die instelling blijkt aangepast.

Moderator edit: Quote gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/23, 13:29:04 door Ron »