Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba share werkt niet naar behoren  (gelezen 2716 keer)

leonard

  • Gast
Samba share werkt niet naar behoren
« Gepost op: 2009/03/11, 18:40:19 »
Hallo Allen,

Ik heb een tijdje geleden een 1tb hd aangeschaft. deze ext3 geformateerd en gemount naar /fileserver, na het maken van die map uiteraard. dit heb ik onder root gedaan. We hebben in het netwerk een fileserver share waarvan alle data gekopieerd moet worden naar deze hd. Heb met webmin de samba share fileserver aangemaakt, met bijbehorende rechten read en write. Echter, wanneer ik nu inlog via m'n windows pc, kan ik geen bestanden kopiëren. Heb besloten het dan maar met samba vanaf de bak zelf te doen. dus heb de map /fileservershare aangemaakt en smbmount //10.0.0.170/fileserver /fileservershare gebruikt dit te mounten.
heb verschillende dingen geprobeerd:
cp /fileservershare/* /fileserver: op deze manier werden alle bestanden die op de hele share te vinden zijn naar de root van /fileservershare gekopieerd, zonder de mappenstructuur te kopieren, bij elke map kreeg ik omitting directory.
met cp -av /fileservershare/* /fileserver werd de mappenstructuur naar behoren gekopieerd, maar bij elke file die gekopieerd zou moeten worden krijg ik een no such file or directory error zoals deze:
cp: cannot open `/fileservershare/audio bestanden/pop/testfile.mp3' for reading: No such file or directory

Hoe los ik deze kwaaltjes op? ZOu het kunnen dat voor /fileserver niet de juiste rechten beschikbaar zijn om de boel te kopiëren?

Alvast bedankt
Leonard

Re: Samba share werkt niet naar behoren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/11, 19:13:35 »
Of de rechten goed staan, kan je bekijken met bijv. nautilus, rechts klik op de schijf en eventueel ook op de map /fileservershare klik op Eigenschappen>Derde tabblad rechten en pas deze aan. Om direct de rechten te veranderen open je nautilus in de root mode met gksudo nautilus. Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Samba share werkt niet naar behoren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/11, 19:17:36 »
Hallo Leonard,

Ten eerste kun je het beste rsync -avH gebruiken ipv cp.
Ten tweede, hoe is /fileserver precies gemount? Zou je de desbetreffende fstab regel kunnen posten?

leonard

  • Gast
Re: Samba share werkt niet naar behoren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/11, 21:29:26 »
OPMERKING: IK BEN VERGETEN TE VERMELDEN DAT IK GEBRUIK MAAK VAN UBUNTU SERVER, GEEN WERKOMGEVING DUS, ALLEEN TERMINAL.

  GNU nano 2.0.7              File: /etc/fstab                                 

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda1
UUID=1c751d6b-8cf0-4802-b6a3-c3aaad242c25 /               ext3    relatime,erro$
# /dev/sda5
UUID=8df46e0b-6830-40b4-8f2e-7ad941c53409 none            swap    sw           $
# /dev/sdb1
UUID=3a36c8da-4d36-4b58-acb4-33557a04d33c /fileserver               ext3       $
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0

Offline woteb

  • Lid
Re: Samba share werkt niet naar behoren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/11, 22:22:03 »
Bij Samba moeten de rechten inderdaad goed staan. Dat is wel duidelijk.
Maar de rechten moeten op de server ook goed staan. Wanneer je /etc/samba/smb.conf goed hebt ingesteld voor een share, dus de bevoegdheden hebt toegekend, moeten aan de Linuxkant van dezelfde share de rechten ook overeenkomen.

Voorbeeld:

Samba: Share  /muziek met rechten:
[muziek]
comment = Muziek bestanden op de server
path = /home/muziek
browsable = yes
writable = yes
create mask = 0777
directory mask = 0777

Dat iedere gebruiker daar bij moeten kunnen komen.

MAAR.... wanneer de directory /home/muziek het volgende heeft
r-x r-- r-- (oftewel: 611) dan kun je er alleen maar in lezen, maar niets schrijven. Die rechten moeten dan ook op 777 worden gezet. Met sudo chmod -R 0777 /home/muziek worden de rechten van /home/muziek met de onderliggende directories en bestanden op 0777 gezet.

En.... Gebruikers moeten zowel op de server als op de werkstations bestaan met exact dezelfde namen en wachtwoorden. Alles moet identiek zijn. Een verkeerd of niet bestaand wachtwoord resulteert in het weigeren van de toegang. Linux is daarin heel streng.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

leonard

  • Gast
Re: Samba share werkt niet naar behoren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/12, 06:43:32 »
Is het wel verstandig om de mappen en bestanden allemaal 777 te doen? ik wil later nog een ftp server opzetten waar men alleen lees en downloadrechten heeft.

Offline woteb

  • Lid
Re: Samba share werkt niet naar behoren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/12, 07:12:58 »
Is het wel verstandig om de mappen en bestanden allemaal 777 te doen? ik wil later nog een ftp server opzetten waar men alleen lees en downloadrechten heeft.
Dat is natuurlijk je eigen keuze. Maar in het voorbeeld geef ik eerst de rechten aan iedereen, later kun je dat natuurlijk terugdraaien. Maar je moet ook eerst een en ander uitsluiten en het eerst op eén share uitproberen. Lukt dat, dan kun je de rechten stap voor stap terugnemen.

Waar je ook op moet letten is dat de gebruikers in de juiste groep zitten. Op mijn huisnetwerk heb ik allen gebruikers in users zitten, op de server en ook op de werkstations. Het gaat fout als op werkstations locale groepen, (bijv. pietje met als groep pietje) gebruikt, en op de server pietje in een andere groep hebt zitten.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

leonard

  • Gast
Re: Samba share werkt niet naar behoren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/13, 19:10:10 »
Ik heb het grootste gedeelte inmiddels met rsync gekopieerd. er zijn echter een paar problemen met bestandsnamen. Zo moeten er verschillende bestanden gekopieerd worden met vreemde tekens, zoals –. Deze worden door rsync herkent als vraagtekens, en vervolgens krijg k de fout dat het bestand vanished is. Hoe kan ik dit voorkomen?

Re: Samba share werkt niet naar behoren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/13, 20:41:17 »
Het systeem waar je naartoe kopieert en de machine waarvan je kopieert moeten dezelfde locale hebben of in je mounts moet je specifiek aangeven welke locale op de machine wordt gebruikt die je mount. Zo zeg ik dat toch goed?

leonard

  • Gast
Re: Samba share werkt niet naar behoren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/14, 07:18:51 »
ik kopieer van een ntfs-schijf met daarop gewone windows files, opgeslagen in neem ik aan de windows tekenset. Met welke opdracht kan ik dit precie converteren?