Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Geluid verdwenen..  (gelezen 795 keer)

[opgelost] Geluid verdwenen..
« Gepost op: 2009/09/23, 10:56:30 »
Xubuntu 8.1

Ik weet niet precies hoe het geluid op mijn laptop verdwenen is, maar het kan te maken hebben met updates of met pakketten die ik te ruimschoots verwijderd heb met [sudo apt-get autoremove --purge ....] oid. Ik weet ook niet precies wanneer het verdwenen is. Afgeloppen weekeinde werkte het nog in ieder geval.

Als ik mplayer opstart krijg ik de volgende foutmelding:
could not open/initialize audiodevice -> no sound
Is het mogelijk om met een bepaald commando oid. de software nodig om de hardware aan te sturen opnieuw te installeren, of te resetten naar de oorspronkelijke toestand? Of heeft iemand een lijstje met paketten nodig voor geluid in Xubuntu? (dan kan ik kijken of ik die allemaal heb geïnstalleerd)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/23, 12:32:09 door Thomas de Graaff »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geluid verdwenen..
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/23, 11:18:04 »
Als je "standaard" xubuntu pakketten zou verwijderd hebben, dan zal je die allemaal terug binnenhalen door het pakket "xubuntu-desktop" terug te installeren.

Is bij jou het pakket "xubuntu-desktop" nog steeds geïnstalleerd, dan zal het probleem ergens in de configuratie zitten. Probeer eens of het probleem blijft bij een nieuw account: dan weet je al wat beter waar het configuratieprobleem zich kan situeren.

Re: Geluid verdwenen..
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/23, 11:46:20 »
Kijk, dat is een goede aanpak. Als ik een nieuwe account aanmaak, dan is het geluid weer terug.  :)

Xubuntu-desktop is ook nog steeds geïnstalleerd.

Toch zou ik liever geen nieuwe acount maken omdat ik nogal wat heb gecustomized aan de desktopomgeving. En ook kloppen dan waarschijnlijk allerlei paden in documenten, blender files etc. niet meer. Is het mogelijk het geluid te herstellen in de bestaande acount?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geluid verdwenen..
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/23, 11:51:05 »
Spijtig genoeg houdt het hier voor mij essentieel op: ik heb je enkel kunnen helpen het probleem een beetje in te perken. Ergens in je verborgen bestanden in je home directory is de boosdoener, maar waar ... Controleer in elk geval eerst heel goed alle mogelijke instellingen: het zou eenvoudig één kleine verkeerde instelling kunnen zijn. Hopelijk komt vlug een pulseaudio expert langs...

Re: Geluid verdwenen..
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/23, 12:08:38 »
Pulseaudio is volgens mij niet geïnstalleerd in ubuntu. Tenminste, in synaptic zie ik de pakketten van pulseaudio niet aangevinkt. Volgens mij behelpt xubuntu zich met alsa.

Ik zal eens een beetje rondstruinen in de verborgen bestanden in de home map. Kijken of ik iets van geluid kan vinden.

In ieder geval bedankt! :)

Re: Geluid verdwenen..
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/23, 12:31:55 »
Het werkt weer. Nog maar eens geprobeerd wat ik eerder ook al geprobeerd had, maar toen wellicht niet goed gedaan..

asoundconf listkies de hardware uit en gebruik die in het volgende commando:
asoundconf set-default-card Intel
Daarna werkte het geluid weer. :)