Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pardus en DreamLinux  (gelezen 2772 keer)

Offline jabuca

  • Lid
Pardus en DreamLinux
« Gepost op: 2011/04/13, 08:14:09 »
Hallo allemaal.

Gisteravond een poging gedaan om pardus 2011 te installeren op een oude laptop (Acer Travelmate 2304WLMi met 512 MB geheugen). De installatie is vlekkeloos verlopen, maar om er nadien mee te werken was geen succes. Als ik een applicatie aanklikte gebeurde er (eerst) weinig of niets, afsluiten geen succes en lang wachten, mijn vermoeden was te weinig geheugen of een videokaart die te licht was. Vanochtend in de stille uren op mijn werk DreamLinux 3.5 geïnstalleerd, en dat ging goed. Tot nu toe werkt alles naar behoren, alleen het draadloos internet kan ik hier niet testen, dat doe ik vanavond thuis wel. Ik heb even gekeken in het Dreamlinux Control Panel bij Language, maar om alles in het Nederlands te installeren, ben ik nog niet uit. Persoonlijk vind ik dit een mooie lichte distributie voor op een oude pc, mijn eerste indruk is zeer goed.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: Pardus en DreamLinux
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/13, 20:25:53 »
De videokaart in de door jou genoemde laptop is inderdaad te zwaar voor Pardus of Kubuntu of een vergelijkbare distro.

Re: Pardus en DreamLinux
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/13, 21:59:34 »
Ik heb even gekeken met Google en kwam er achter dat het videogedeelte van de laptop verzorgd wordt door de Intel 852GM. Wanneer ik deze chipset met Pardus ging google'n kwam ik berichten tegen in Turks waarvan ik één woordje wel kon ontcijferen namelijk: 'bug'.
Of het nu te licht is of dat het buggy is maakt dan niet uit... Met geen van de twee opties schiet het op.

Dreamlinux weet ik weinig van, alleen dat het Debian-based is en XFCE als standaard werkomgeving heeft. Debian-based en XFCE zou prima gaan op de laptop, maar ik heb geen idee hoe het met de ontwikkeling van Dreamlinux zit.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jabuca

  • Lid
Re: Pardus en DreamLinux
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/17, 09:23:11 »
Bedankt Vistaus en Theo1971 voor jullie reactie.
Met deze oude laptop ben ik vaak andere distributies aan het uitproberen, gelukkig draait Ubuntu 10.10 op deze machine, zonder problemen.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus en DreamLinux
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/18, 22:55:27 »
In de ontwikkeling van DreamLinux zit weinig vaart als we het moeten vergelijken met een paar jaar terug. Na het aftreden van verschillende mensen van het forum en dan eentje die weer "zogenaamd" terug kwam om weer mee te helpen aan Dreamlinux, deze keer LMDE based en dus ook rolling te maken, om nadien in zéér kort tijdsbestek weer af te treden.

Nelson is volgens mij de enige die aan Dreamlinux werkt en hoe lang staat Dreamlinux 4 al in de Beta 6? Lang in ieder geval.

Ik zie meer een ondergang in het project dan een voorzetting.



Re: Pardus en DreamLinux
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/19, 11:16:04 »
@DarkEra: Bèta 6 is er nu al een jaar.
Maar goed, niet zo pessimistisch. Misschien wordt het nog wat. Weet je hoe lang Enlightenment 17 in de bouwsteigers heeft gestaan? Zo'n 10 jaar, maar het is dan ook een pracht van een werkomgeving geworden en werkt prettiger dan voorganger E16 (maar dat moet ook wel want E16 is al meer dan 10 jaar oud). Dus wie weet wordt DreamLinux ook nog wat.

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus en DreamLinux
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/19, 11:57:47 »
Ik ben niet pessimistisch, ik kijk naar te feiten. We weten allemaal dat de meeste kleine "hobby"distro's geen stand houden of zeg, dat de toekomst er meer onzekerder voor is qua de voortzetting, zeker als er mensen opstappen.

In E16 naar E17 zat tenminste ontwikkeling en werd dat bekend gemaakt, updates vrijgegeven etc. Bij Dreamlinux blijft het wat stiller en zie je weinig tot geen vooruitgang.