Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruikersmappen aanwijzen  (gelezen 551 keer)

Gebruikersmappen aanwijzen
« Gepost op: 2011/05/30, 01:01:22 »
Hallo allemaal,

Ik heb laatst mijn Ubuntu 11.04 opnieuw moeten installeren. Ik heb twee partities, een met mijn data en een voor Ubuntu & software. Bij de installatie heeft Ubuntu automatisch gebruikersmappen (home, Muziek, enz) aangemaakt, maar op de partitie voor de software. Hoe kan ik de homeknop (en dergelijke icons) laten verwijzen naar mijn data-partitie?

Ietwat gerelateerd: ik zie mijn data-partitie ineens als ontkoppelbare schijf en op mijn desktop. Dit was volgens mij niet zo. Heb ik iets fout gedaan in de instellingen?

Alvast bedankt!

Offline Bloom

  • Lid
Re: Gebruikersmappen aanwijzen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/30, 01:19:21 »
Bij de vorige installatie had je ingesteld dat /home op een aparte partitie stond en die daaraan gekoppeld. Dat heb je nu nagelaten, waardoor de dataschijf nu apart op je desktop verschijnt als een ontkoppelbare schijf.
Je kunt dat herstellen door je /etc/fstab te wijzigen (met sudo gedit bijvoorbeeld) en een regel toe te voegen. Als je home-partitie op sda3 staat en in ext4 geformatteerd is, kun je dat doen via dit:
/dev/sda3 /home ext4 nodev,nosuid 0 2Of i.p.v. /dev/sda3 het volumenummer: dat kun je opvragen met sudo blkid -p /dev/sda3.
Doe daarna sudo mount -a of herstart je systeem.

Re: Gebruikersmappen aanwijzen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/30, 22:59:21 »
Dank voor je snelle reply! Helaas werd de partitie ineens helemaal niet meer herkend, ook niet nadat ik een verse installatie had gedaan. Uiteindelijk maar mijn data op een backup gezet en van de hele schijf weer 1 partitie gemaakt... De vorige instelling was door een linux-engineer gedaan en toen werkte het uitstekend, maar dit is toch echt even te hoog gegrepen voor me. Bedankt voor je reply!