Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: usb schijf  (gelezen 5128 keer)

Offline Petervdw

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #25 Gepost op: 2008/12/13, 20:44:27 »
Aan hansve
Je maakt een denkfout, denk ik. Je schrijft dat de schijf het op een andere machine met Windows het goed doet.
Praktisch gesproken zou ik de schijf dan in NTFS geformatteerd houden. Kan ie ook Ubuntu aan zonder complicaties.
Nu hang je de schijf aan een oudere machine, een Compac Deskpro met P3, met Ubuntu en je schrijft dat Ubuntu de schijf niet herkent. Maar niet Ubuntu maar de computer herkent de schijf niet. De USB poorten van die oudere computers van Compac werkten gewoon niet goed. Er was nog te weinig standaardisatie in USB. Later heeft men voor P3 Bios upgrades en updates uitgebracht, die ook de USB beter lieten werken.
Ik heb dat zelf ook bij een machientje met P3 gedaan en de poorten werken nu goed, zij het onder USB 1.1, dus langzaam.
Kijk maar op de site van Compac bij de updates, even precies het type vermelden, alles gaat via HP tegenwoordig, maar het is terug te vinden.
Vr.groet, peter

Na een uurtje pitten schoot me dat weer te binnen.   =D
En die USB 1.1 ben ik ook niet zo zeker van, misschien wel USB 2.0. Net effe geprobeerd, maar gaat als een speer. Spelletjes maaghien voor de kleinkinderen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/13, 21:16:10 door Petervdw »

Re: usb schijf
« Reactie #26 Gepost op: 2008/12/13, 20:50:21 »
Zat ik er toch niet ver naast  =D Ik had op zo'n Compaq destijds mijn USB modem aangesloten maar die deed iedere keer raar. Kan me niet meer herinneren dat ik het BIOS heb geüpdate, maar is ook alweer een jaar of vijf terug. Heb toen gevraagd om een ethernet modem, probleem ook opgelost.

Offline hansve

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #27 Gepost op: 2008/12/13, 21:14:18 »
OK,
even iets lastiger dan dat ik dacht. Maar de update lijk ik binnen te hebben (SP14513.exe), alleen hoe ga ik zo'n .exe file onder linux installeren? Bij de keuze bij de downloads staat immers geen linux os als keuze vermeld.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #28 Gepost op: 2008/12/13, 21:20:54 »
Aan hansve
Gaat bios updaten niet vanuit het setup menu bij opstart?
Anders is de enige remedie, even een schijf met XP er in hangen.
Wat is precies het type van die P3 van jou, kijk ik even mee op de site.
Vr.groet, peter

Offline hansve

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #29 Gepost op: 2008/12/13, 21:38:45 »
P3 (coppermine) 667

En een schijf met XP erin hangen?
Die schijven heb ik, maar dan laptop-gebonden (een sony en een toshiba) licenties van XP en niet voor een oude Compaq.

Offline rja

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #30 Gepost op: 2008/12/13, 22:18:07 »
Bekijk die exe met winzip bijvoorbeeld.

Of start die exe op een Windows XP machine.

Grote kans dat hij een floppy wil aanmaken om de bios flash te doen, dat kun je ook op een andere computer doen.


Offline Petervdw

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #31 Gepost op: 2008/12/13, 22:21:30 »
Aan hansve
Nee, ga vooral niet met die 2,5 schijfjes rommelen.
Ik heb even op het etiketje van die P3 bij mij gekeken. Daar staat: Compac EPa/P667E/10b/9/64C NL
Stickertje onder de Windows sticker op de zijkant of bovenkant. Is er van die P3 bij jou ook niet zoiets te vinden?
Ik ga even zoeken op Compac Deskpro EN zometeen.
Ik zag dat bij de setup geen mogelijkheid was om de Bios te flashen. Dat is pas bij latere modellen.
Heb je niet een installatieschijfje van W2000 of XP? Ik dacht trouwens dat die Compac's een collectieve licentie hadden.
Je hoort zo snel mogelijk.
Wat rja schrijft komt me vaag bekend voor, maar precies herinneren doe ik het me niet hoe ik dat toen gedaan heb.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #32 Gepost op: 2008/12/13, 22:58:46 »
Aan hansve
Nee, het is me niet helemaal duidelijk geworden. Maandag zie ik iemand die dat precies weet, dan kan ik het vragen hoe dat ook alweer moest. Als je zolang kunt wachten, dan zoek ik het voor je uit. Misschien is er iemand anders die het nu al weet hoe het moest.
Bij het zoeken kwam ik ook nog opstartdiskettes tegen voor die P3 bij mij. Gewoon MSDos dus. Heb je die misschien?

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #33 Gepost op: 2008/12/14, 00:41:20 »
Aan hansve
Nee, het probleem bestaat helemaal niet. Je hebt immers XP op die P3 staan? Was toch dual boot? Nou als je de juiste update hebt gedownload aan de hand van het nummer van de Systeem Rom (Te bekomen via Setup) kun je die toch onder XP installeren. Die update heeft alleen met de Bios te maken, niet met Ubuntu.
Controleer nog eens of je de juiste biosupdate hebt, want als het de verkeerde is, heb je kans dat je P3 wijlen is.
Bij de P3 van mij, een Deskpro EP is dat een Romnummer 686 J1 v3.08. Vooral die J1 zal bij jou verschillen.
Daarna zal Ubuntu gewoon weer die Verbeterde Bios gebruiken.
Vr.groet, peter

Is die SP14513 wel de goede?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/14, 02:05:06 door Petervdw »

Offline hansve

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #34 Gepost op: 2008/12/14, 10:42:15 »
Beste Petervdw,
want een zorgzaamheid, tot in de kleine uurtjes  ;)
Helaas is het geen dualboot meer, als ik dat geweten had ... :'(

Ik heb deze ooit helemaal kaal gekocht en moest alle benodigde drivers zelf installeren. Ik kan je verzekeren dat dat ook iets van de lange adem en een bijzondere uitdaging was, vooral omdat ik drivers van intel moest hebben en toen alleen maar pc's met amd processors had.
Ik heb geen opstartdiskettes voor dos (meer...). Al eens eerder weggemikt.
Wel nog wat w98 (ook se) op cd.

Op mijn stickertje staat:
ENS/P667/e/03025/W51 SWI_8
Compaq serial no. 8103FHGX01L7

De system rom is: 686P2 v1.13

Ik heb alle, nou ja alle, tijd. Vanaf volgend weekend 2 weken vrij dus daar schiet nog wel een dagje linux over. Hoewel dat soort dagen meestal voorbij zijn voordat je het in de gaten hebt.
groeten, hansve

Re: usb schijf
« Reactie #35 Gepost op: 2008/12/14, 10:57:40 »
Voor zover ik me kan herinneren moest je altijd diskettes aanmaken om het BIOS van die ouwe Deskpro EN's te updaten.
Dat exe bestand maakt die floppies aan. Het zijn er 2 geloof ik, één diagnostics flop en één om bij het BIOS te kunnen.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #36 Gepost op: 2008/12/14, 11:37:25 »
Aan hansve en AutoStatic
AutoStatic: Dat zou goed kunnen. Dan heb jij het over dat pakket SP14513. Ik heb ook gezocht en speciaal nog naar het nummer van de Systeem Rom gevraagd. Als je daarop zoekt kom je op de kale Bios update SP23413.exe. Het is er allemaal wel, maar je moet wel goed uitkijken.
Leuk hoor, aan zo'n oud bakkie klungelen. Hier werkt ie als een speer met XP. Helaas is er geen Windows meer op de schijf van hansve. Nu heb ik hier wel van alles staan, dus daar komen we wel uit. Volgens mij kun je zo'n actie ook gewoon onder Dos ondernemen en dan zou een opstartfloppy voldoende zijn. Als de floppy drive het nog doet.
Wat ook zou kunnen, en hansve heeft nog een W 98 SE, die erop zetten, update uitvoeren, USB poorten uitproberen, W 98 er weer af, en Ubuntu er op. Zou kunnen dat er tijdelijk een drivertje van W98 ontbreekt, maar die zijn wel te vinden.
Voor de zekerheid zal ik het morgen toch nog even vragen, hoe het het beste gedaan kan worden.
Vr.groet, peter

Hoe ik toch bij dat dual boot kwam ......... Tot twee keer toe gezegd: geen dual boot. Krijg je als je veel dingen tegelijk doet.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/14, 12:02:43 door Petervdw »

Offline hansve

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #37 Gepost op: 2008/12/14, 14:07:37 »
Beste raadgevers,

Natuurlijk hou ik me altijd aanbevolen voor alle zinnige tips, maarrrrr......
Ik realiseerde me dat ik de externe usb disk via een hub probeerde te benaderen. Dat gaat dus niet, lees maar hierboven.
Door alle info die jullie me gaven, ben ik nog eens gaan nadenken (voor zover mogelijk  :|) en dacht, kom ik probeer het eens zonder hub.
En ja dus, het oude beestje ziet de disk opeens.
Ach een leuke tijdsbesteding tnt en ik vond het toch geen weer voor mijn andere hobbies.

Bedankt allemaal,
hansve

Offline Petervdw

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #38 Gepost op: 2008/12/14, 14:54:37 »
Aan hansve
Nah, hoe krijg je het voor elkaar. In ieder geval opgelost. We blijven lachen.   =D
Succes ermee.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #39 Gepost op: 2008/12/15, 12:56:58 »
Aan hansve
Als je de Bios nog wilt updaten. Even nagevraagd. Grote lijn: update downloaden op Windows machine, floppy klaarhouden (Schreef rja ook al), de floppy kan zo in de Ubuntu machine gestoken worden, opstarten, biosupdate gebeurt automatisch. Controleer vooraf de floppy drives op goede werking.

Je vindt de juiste update op: HP site, Invullen Deskpro ENS P667, kies Compaq Deskpro EN SmallFormFactor P667.
Kies Download and drivers, kies OS (XP?), kies in de lijst 2e regel van boven voor 686P2 Family Rom versie 3.14A van 30 Sep 2002, download. Het is SP22203. 850 kB. Opslaan op schijf en kopieren naar floppy.
Floppy in Ubuntu machine en opstarten, Update gebeurt automatisch.
Niet onderbreken of afzetten als het updaten bezig is.
Controleer het type computer want voor de EN en EP types is het weer anders.

Vr,groet, peter

« Laatst bewerkt op: 2008/12/15, 14:35:31 door Petervdw »

Offline hansve

  • Lid
Re: usb schijf
« Reactie #40 Gepost op: 2008/12/15, 21:09:50 »
Bedankt Peter,
Dit lukt me nog wel. Ik hen nog een oude Sony laptop met xp waar ook nog een floppy drive in zit. Waar vind je die nog tegenwoordig in?
groeten, hansve