Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitie niet benaderbaar  (gelezen 501 keer)

partitie niet benaderbaar
« Gepost op: 2015/09/09, 11:01:15 »
Geachte helpers
Ik heb een nieuwe installatie gedaan met ubuntu 14 LTS
Dat ging allemaal prima. Om bestanden zoals foto's en docmenten op een "veilige" plaats te zetten heb ik een extra partitie aangemaakt en geformatteerd ext4. Deze is echter niet te benaderen. Hij moet gemount worden heb ik begrepen maar heb hier nagenoeg geen ervaring mee. Ik heb overal gezocht op internet naar opdracht voorbeelden maar kom er niet uit. Als het goed is zou de aangemaakte partitie links op het bureaublad beschikbaar moeten zijn zodat je er bestanden op kan zetten.
Misschien denk ik teveel windows. Bijgevoegd een schermafdruk van gparted.
Ik hoop dat ik er via dit forum wel uit kom :)

Offline palm

  • Lid
Re: partitie niet benaderbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/09, 13:12:13 »
Geachte helpers
Ik heb een nieuwe installatie gedaan met ubuntu 14 LTS
Dat ging allemaal prima. Om bestanden zoals foto's en docmenten op een "veilige" plaats te zetten heb ik een extra partitie aangemaakt en geformatteerd ext4. Deze is echter niet te benaderen. Hij moet gemount worden heb ik begrepen maar heb hier nagenoeg geen ervaring mee. Ik heb overal gezocht op internet naar opdracht voorbeelden maar kom er niet uit. Als het goed is zou de aangemaakte partitie links op het bureaublad beschikbaar moeten zijn zodat je er bestanden op kan zetten.
Misschien denk ik teveel windows. Bijgevoegd een schermafdruk van gparted.
Ik hoop dat ik er via dit forum wel uit kom :)
Ik zie een fout in de terminal:
het correcte is:
sudo mkdir /data
dus een spatie laten tussen mkdir en /data
en in gparted het koppelpunt instellen als /data
(kan je heel zeker intypen)
Dan rebooten


Re: partitie niet benaderbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/09, 15:45:47 »
Dag Palm
Bedankt voor je reactie. Komt de map dat dan op sda1 of op sda3.  En hoe maak ik een koppeleling.
Sorry maar ubuntu is redelijk nieuw voor mij

Re: partitie niet benaderbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/09, 17:00:34 »
Nog even een schermadruk

Offline palm

  • Lid
Re: partitie niet benaderbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/09, 18:02:46 »
Nog even een schermadruk
Ik zie die /dev/sda3 gemount op /media/mohamed
Is het deze partitie die je gemaakt hebt?
Dan moet met gparted er op klikken en het koppelpunt veranderen naar /data (eerst ontkoppelen natuurlijk)
Nadat je natuurlijk sudo mkdir /data
gedaan hebt

Re: partitie niet benaderbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/09, 18:25:36 »
Ja de dev/sda3 heb ik aangemaakt. Dan hoef ik er niets aan te veranderen. De huidige naam mag er blijven staan. Waar het mij om gaat is dat als er iets met de root gebeurd, raak ik dan de foto's of documenten kwijt die op dev/sda3 staan. Stel ik moet ubuntu opnieuw installeren verdwijnt dan dev/sda3 ook.

Offline palm

  • Lid
Re: partitie niet benaderbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/09, 18:32:38 »
Ja de dev/sda3 heb ik aangemaakt. Dan hoef ik er niets aan te veranderen. De huidige naam mag er blijven staan. Waar het mij om gaat is dat als er iets met de root gebeurd, raak ik dan de foto's of documenten kwijt die op dev/sda3 staan. Stel ik moet ubuntu opnieuw installeren verdwijnt dan dev/sda3 ook.
De naam sda3 kan blijven, maar zoals het nu is moet hij waarschijnlijk altijd gemount worden.(manuele mounts komen in /media)
Als je het koppelpunt verandert naar /data, zal die schijf steeds te zien zijn in /data

Als je ubuntu herinstalleert, moet je natuurlijk die /dev/sda3 houden en terug een koppelpunt geven (bv /data)

Maar dan moet je natuurlijk ubuntu installeren via handmatige schijfindeling
Als je echt zeker wilt spelen, moet je je foto's en docs op een externe usb harde schijf backuppen( en zeker ook uw /home).
« Laatst bewerkt op: 2015/09/09, 18:44:55 door palm »

Re: partitie niet benaderbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/09, 18:59:46 »
Het begint duidelijk te worden. Als ik gewoon media aanhoud hoef ik hem niet te wijzigen in data.
het is iets lastiger dan in windows. Partitie aanmaken, formatteren  en klaar.  Ubuntu heb ik op deze computer gezet als alternatief voor XP. Het is een prima alternatief en werkt uitstekend en veiliger dan windows.
Bedankt voor je hulp
Met vriendelijke groet
Henk