Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)  (gelezen 13231 keer)

Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #25 Gepost op: 2015/09/01, 08:20:33 »
Overweeg ook eens een smartphone met 5"-scherm + TomTom Mobile Go app, dat heeft dezelfde functionaliteit (en meer) als zo'n los TomTom toestel, hoeft niet aan een computer voor de updates (dat doet hij zelf) en heeft geen last van de beroemde TomTom hardwarebug dat na een paar jaar het touchscreen niet meer op aanrakingen reageert.
Die weg heb ik gevolgd en ik heb er me geen seconde over beklaagd. Een Wiko Rainbow smartphone (dual SIM en met verwisselbare batterij) kostte vorig jaar 99 euro in sommige winkels en de TomTom Mobile Go app heb ik 39 euro betaald. Véél goedkoper dan een fatsoenlijke losse TomTom!
Dat noem ik een GOUDEN tip! Ik heb een 4 inch smartphone Samsung S6810P in gebruik. Daar moet het TomTom probleem mee op te lossen zijn! Bedankt!
PS Ik heb geen last van mijn TomTom One 2nd Ed qua ongevoeligheid van het scherm... Wel heb ik de batterij na 10 jaar moeten vervangen, maar dat moest bij de auto ook...   

   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #26 Gepost op: 2015/09/01, 09:09:01 »
Overweeg ook eens een smartphone met 5"-scherm + TomTom Mobile Go app, dat heeft dezelfde functionaliteit (en meer) als zo'n los TomTom toestel,
Draait die app ook als je geen internet hebt (of wilt vanwege de kosten)? Maw staan de kaarten lokaal op het device?

Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #27 Gepost op: 2015/09/01, 09:12:12 »
Overweeg ook eens een smartphone met 5"-scherm + TomTom Mobile Go app, dat heeft dezelfde functionaliteit (en meer) als zo'n los TomTom toestel,
Draait die app ook als je geen internet hebt (of wilt vanwege de kosten)? Maw staan de kaarten lokaal op het device?
Volgens mij draait die app echt InTheCloud voorzover ik heb gezien. Aangezien mijn PC's allemaal leeg zijn en alleen op TheCloud draaien, vind ik dat normaal.
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #28 Gepost op: 2015/09/01, 09:19:48 »
Overweeg ook eens een smartphone met 5"-scherm + TomTom Mobile Go app, dat heeft dezelfde functionaliteit (en meer) als zo'n los TomTom toestel,
Draait die app ook als je geen internet hebt (of wilt vanwege de kosten)? Maw staan de kaarten lokaal op het device?
Ja, de kaarten worden lokaal opgeslagen en er is dus geen internet vereist. Alleen als je realtime verkeersinformatie voor files (en flitsers!) wil hebben, dan vereist dat wel internettoegang maar veel is dat niet qua data.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #29 Gepost op: 2015/09/01, 09:22:17 »
Draait die app ook als je geen internet hebt (of wilt vanwege de kosten)? Maw staan de kaarten lokaal op het device?
Volgens mij draait die app echt InTheCloud voorzover ik heb gezien. Aangezien mijn PC's allemaal leeg zijn en alleen op TheCloud draaien, vind ik dat normaal.
Het gaat om de TomTom app voor Android smartphones en die draait niet in de cloud. Alles inclusief kaarten lokaal op je smartphone. Die moet dus wel genoeg opslagruimte hebben, want een kaart van West-Europa neemt al gauw meer dan 2 GB in beslag.
De TomTom app kan dus werken zonder internet. Alleen als je graag realtime info wil ivm files (intelligente route-aanpassingen) of flitsers, dan heeft de app alleen daarvoor wel internettoegang nodig maar qua dataverbruik is dat maar miniem.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #30 Gepost op: 2015/09/01, 09:26:41 »
Draait die app ook als je geen internet hebt (of wilt vanwege de kosten)? Maw staan de kaarten lokaal op het device?
Volgens mij draait die app echt InTheCloud voorzover ik heb gezien. Aangezien mijn PC's allemaal leeg zijn en alleen op TheCloud draaien, vind ik dat normaal.
Het gaat om de TomTom app voor Android smartphones en die draait niet in de cloud. Alles inclusief kaarten lokaal op je smartphone.
Ah, dan lijkt het me goed bruikbaar. Met name in het buitenland, waar je G3 bij voorbaat uitzet om niet tegen een gigantische rekening aan te lopen.

Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #31 Gepost op: 2015/09/01, 16:44:46 »
@Pjotr
Sorry, ik heb van de BioStar en de T43 de Virtualbox5 verwijderd.
TomTom heeft er één keer op gewerkt. Een dag later kon ik alles opnieuw gaan instellen.
Ik was voortdurend mijn USB-muis kwijt. Allemaal erg storend dus: weg ermee...

Mijn Garmin Etrex 10 GPS wordt gewoon via de browser bijgehouden: inloggen bij Garmin en de rest gaat vanzelf...
Ik koop een Garmin voor de auto, dan ben ik van het gezeur van TomTom met z'n Windows af. 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #32 Gepost op: 2015/09/01, 16:49:10 »
Ik koop een Garmin voor de auto, dan ben ik van het gezeur van TomTom met z'n Windows af.
Laat ze het bij TomTom niet horen (of juist wel), ai ai een klant die vertrekt omdat hun software niet deugt ....  :D

Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #33 Gepost op: 2015/09/01, 16:55:48 »
Maar Garmin moet je toch ook via Windows of MAC updaten?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #34 Gepost op: 2015/09/01, 17:15:22 »
Offtopic:
Maar Garmin moet je toch ook via Windows of MAC updaten?
De meeste Garmins kunnen OSM kaarten aan; dat kan simpel via bestandsbeheer.
Of via QLandkarte.
http://garmin.openstreetmap.nl/

Offline Nero

  • Lid
Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #35 Gepost op: 2015/09/01, 18:26:30 »
Kan perfect, maar dan mis je wel de Lane Assist en de Junction View. Deze kan je enkel gebruiken me de Garmin kaarten, en dus uitsluitend via Windows of Mac te updaten.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #36 Gepost op: 2015/09/01, 19:54:33 »
Offtopic:
Maar Garmin moet je toch ook via Windows of MAC updaten?
De meeste Garmins kunnen OSM kaarten aan; dat kan simpel via bestandsbeheer.
Of via QLandkarte.
http://garmin.openstreetmap.nl/
Nog verder offtopic: ben nu Osmand aan het testen. Dat is een android-app die gebruikmaakt van openstreetmap-kaarten. Standaard staan die offline (dus lokaal op het apparaat). Tsja, dan heb je je tomtom ook niet meer nodig denk ik met zo'n gratis alternatief....

Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #37 Gepost op: 2015/09/01, 21:00:25 »
Nog verder offtopic: ben nu Osmand aan het testen. Dat is een android-app die gebruikmaakt van openstreetmap-kaarten. Standaard staan die offline (dus lokaal op het apparaat). Tsja, dan heb je je tomtom ook niet meer nodig denk ik met zo'n gratis alternatief....
Dat komt meer in mijn belangstelling! Ik heb OSMAND 2.1 op mijn Samsung S6810P gezet.
Maar inderdaad: dit is offtopic. Hoort meer thuis op OSMAND-forum.
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #38 Gepost op: 2015/09/01, 22:27:30 »
Zelf gebruik ik ook OSMAnd (veel detail) en Navfree (eenvoudiger GUI), beide gebruiken gratis offline OSM kaarten.
Overigens; als je OSMAnd via F-droid.org installeerd heb je geen beperking qua aantal kaarten. :D

Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #39 Gepost op: 2015/09/02, 19:59:30 »
Zullen we weer ontopic gaan? :)

Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #40 Gepost op: 2015/09/02, 20:55:09 »
Ik ben begonnen met Ubuntu 06, definitief einde MicroSof voor mij.
Nu ben ik dus 9 jaar in het genot van bloedsnelle PC's die net als een ouwe Commodore64 > aan > ff wachte > beeld geven. Afsluiten gaat zeker zo snel.

In die negen jaar heb ik drie keer getracht VMBox er op te zetten om mijn TomTom te hanteren. Dat werd steeds een puinhoop en hield ik twee PC's met dualboot op de reserve-bank alleen voor TomTom.

Aangetrokken door Pjotr's verhaal de laatste poging ondernomen. Dat werd typisch MicroSof. Ik had na XP dus niks meer geprobeerd en daar zie ik ineens Win7. Alweer de gebruikelijke onbegrijpelijke kreten en weer steeds mijn muis zoek.

Ik had in vol enthousiasme de dual-boots opgeruimd met de installatie van Ubuntu 14... ff te snel dus.
Twee dagen hard werken voor niks. Gelukkig ging het opruimen van de VMBox met Synaptic gesmeerd.

En TomTom? Ach ik ben78. Ik rij niet zoveel meer. Ik zit liever op een zeilboot met een navigatie-programma te spelen. Minder gevaarlijk ook dan door een TomTom afgeleid te worden...

VirtualBox heeft voor mij hierbij afgedaan.
   
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #41 Gepost op: 2015/09/03, 12:22:40 »
Ik denk dat je in verwarring gebracht wordt door het gedrag van de muis in VirtualBox voordat de gastaddities geïnstalleerd zijn. Zonder die gastaddities moet je eerst klikken op de Windows-desktop in het VB-venster en dan verdwijnt je cursor van je Linux desktop en is hij alleen nog te zien in het VB-venster. Om daar weer uit te raken kun je twee dingen doen: ofwel Windows afsluiten, dan sluit ook het VB-venster af en komt de cursor weer terug bij Linux; of de 'host'-toets gebruiken om de consolefix op het VB-venster los te maken en terug te geven aan Linux. Die 'host'-toets is standaard de rechter Ctrl-toets, maar die kan ook veranderd worden. Rechter Alt (of Alt-Gr) is in de States populair, maar hier niet zo omdat wij die toets vaak gebruiken om extra tekens te kunnen intypen.
Je moet eerst de gastaddities installeren voordat dit fixeergedrag met de muiscursor verdwijnt en je een vloeiende muis van Windows- naar Linux-desktop kunt krijgen.

Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #42 Gepost op: 2015/09/03, 12:56:48 »
@Bloom
Ik ben het helemaal met je eens. Maar om eens per kwartaal voor TomTom HOME die hele riedel weer uit te voeren -met opnieuw uitzoeken van "hoe was het ook weer"- is me teveel.
De rest van handige utilities, die nog niet onder Linux draaien (onder andere Irfanview), draai ik incidenteel met WineHQ zonder problemen. TomTom HOME heeft het met WineHQ niet eens tot Brons geschopt. Dat zegt wel iets over de samenhang van TomTom HOME. Bagger. Het hangt -net als host MS Windows- van lapwerk aan elkaar.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #43 Gepost op: 2015/09/03, 19:17:05 »
Ik denk dat je in verwarring gebracht wordt door het gedrag van de muis in VirtualBox voordat de gastaddities geïnstalleerd zijn.
Meer informatie over installeren over de gastuitbreidingen: wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBoxGast#Gast_uitbreidingen
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Tip: gratis legale Windows in VirtualBox (o.a. voor TomTom bijwerken)
« Reactie #44 Gepost op: 2015/09/03, 20:55:56 »
Meer informatie over installeren over de gastuitbreidingen: wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBoxGast#Gast_uitbreidingen
De gastaddities waren erbij gezet, maar ik blijf het geklooi in de marge vinden. Het is geen dagelijks werk en ik wil dat ook zo niet hebben...
MindFullnes: gooi weg waar je niet blij van wordt...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail