Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 hardeschijven  (gelezen 2300 keer)

2 hardeschijven
« Gepost op: 2006/11/25, 12:05:36 »
Hallo.
Ik ehb nu een pc met Linux Ubuntu derop 1 harde schijf van 4 GB.
Maar ik wil er nog 1 inzetten(dat kan ik wel)
Maar hoe installeer ik die.
Op die hd die ik er bij in wil zetten staat Windows 2000
Hoe kan ik die tweede hd formatteren zonder die helemaal te laten opstarten??????
En hoe installeer je zo iets ofzo???

En ik wil Ubuntu niet opnieuw installeren
Een trotse linux-beginner!

Offline db

  • Lid
2 hardeschijven
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/25, 13:00:48 »
Gewoon tweede schijf erin steken.  Zorg er wel voor dat de tweede schijf als slave ingesteld staat (dmv jump-switch achteraan schijf).  Voeding en IDE(?) kabel aansluiten.  Opstarten en schijf laten herkennen dmv BIOS.  Normaal gebeurt dit dmv auto recognize.
Als schijf door BIOS herkend wordt gewoon pc opstarten en mounten in linux.  Daarna formateren.  Naar ik begrijp (men ook maar een nooby) is ext3 beste formaat om te formateren.

Mvg

2 hardeschijven
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/25, 13:13:17 »
Citaat van: db
Gewoon tweede schijf erin steken.  Zorg er wel voor dat de tweede schijf als slave ingesteld staat (dmv jump-switch achteraan schijf).  Voeding en IDE(?) kabel aansluiten.  Opstarten en schijf laten herkennen dmv BIOS.  Normaal gebeurt dit dmv auto recognize.
Als schijf door BIOS herkend wordt gewoon pc opstarten en mounten in linux.  Daarna formateren.  Naar ik begrijp (men ook maar een nooby) is ext3 beste formaat om te formateren.

Mvg
Dus als ik gewoon die harde schijf erin gestoken heb (jumper op slave) start dan gewoon linux op???????(of windows 2000?????)
Een trotse linux-beginner!

Offline db

  • Lid
2 hardeschijven
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/25, 13:23:58 »
Ja, Linux start dan gewoon op.  Linux staat nl al ge

2 hardeschijven
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/25, 13:25:47 »
Citaat van: db
Ja, Linux start dan gewoon op.  Linux staat nl al ge
Een trotse linux-beginner!

Offline db

  • Lid
2 hardeschijven
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/25, 13:59:44 »
Normaal gezien kan je schijf dan formateren.  Vermoedelijk zal schijf echter geformateerd zijn als NTFS systeem.  Dit is MS Windows 2000 en XP indeling.  Hierin kan je wel bestanden openen in linux doch echter niet aanpassen.  Vandaar keuze om over te stappen naar Ext 3.
Als je hardware aangekoppeld hebt, bios aangepast en pc opgestart hebt, moet je je slave dus vermoedelijk opnieuw partitioneren en formateren in ext3 formaat.
Hierover kan ik je echter ook niet veel info geven aangezien ik dit zelf ook nog niet gedaan heb in linux.  Ben ook nog maar net over gestapt.
Ik raad je aan om gewoon eens uit te proberen en te zien hoever je komt.  Wel zorgen dat je al je een backup hebt van al je documenten en dat je nog op dit forum kan om vragen te stellen bij nieuwe problemen.

2 hardeschijven
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/25, 14:07:19 »
Citaat van: db
Normaal gezien kan je schijf dan formateren.  Vermoedelijk zal schijf echter geformateerd zijn als NTFS systeem.  Dit is MS Windows 2000 en XP indeling.  Hierin kan je wel bestanden openen in linux doch echter niet aanpassen.  Vandaar keuze om over te stappen naar Ext 3.
Als je hardware aangekoppeld hebt, bios aangepast en pc opgestart hebt, moet je je slave dus vermoedelijk opnieuw partitioneren en formateren in ext3 formaat.
Hierover kan ik je echter ook niet veel info geven aangezien ik dit zelf ook nog niet gedaan heb in linux.  Ben ook nog maar net over gestapt.
Ik raad je aan om gewoon eens uit te proberen en te zien hoever je komt.  Wel zorgen dat je al je een backup hebt van al je documenten en dat je nog op dit forum kan om vragen te stellen bij nieuwe problemen.
Ja.
De harde schijf is aangekoppelt en linux herkent ze.
Maar ik weet niet hoe ik moet formatteren.
Als ik Systeem-->Beheer-->Schijven klik staat die ertussen maar het knopje Formatteren kan ik niet op klikken?
Een trotse linux-beginner!

Offline db

  • Lid
2 hardeschijven
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/25, 14:27:59 »
Misschien moet je deze link maar eens lezen.

Hier vindt je denk ik wel antwoord op al je vragen.

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/733

2 hardeschijven
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/25, 15:05:30 »
Citaat van: db
Misschien moet je deze link maar eens lezen.

Hier vindt je denk ik wel antwoord op al je vragen.

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/733
Volgende vraag.
Hoe kan je van een Windows ntfs hardeschijf
Een extended 3 hardeschijf formatteren???????
Een trotse linux-beginner!

Offline db

  • Lid
2 hardeschijven
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/25, 15:11:55 »
Dmv herpartitionering.  Als je je schijf opnieuw herpartitioneerd moet je ze daarna ook opnieuw formateren.  Dan maak je de keuze tussen de verschillende formaten waarin je kan formateren.

2 hardeschijven
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/25, 15:13:50 »
Citaat van: db
Dmv herpartitionering.  Als je je schijf opnieuw herpartitioneerd moet je ze daarna ook opnieuw formateren.  Dan maak je de keuze tussen de verschillende formaten waarin je kan formateren.
Hoe herpartitioneerd je?
Een trotse linux-beginner!

Offline db

  • Lid
2 hardeschijven
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/25, 15:25:22 »
Dmv progje gparted.
Hoe je dit gebruikt kan je verder opzoeken op dit forum.  Er zijn heel wat verwijzingen naar.

2 hardeschijven
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/25, 15:26:02 »
Citaat van: db
Dmv progje gparted.
Hoe je dit gebruikt kan je verder opzoeken op dit forum.  Er zijn heel wat verwijzingen naar.
?????
Dmv progje gparted.<---wat is dat?????
Een trotse linux-beginner!

Offline Dave

  • Lid
2 hardeschijven
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/25, 15:38:08 »
gparted is een programma om je schijf in te delen.
maar partitionering en formatering loopt wat door elkaar in dit topic.

je kunt dit ook doen met de live cd van ubuntu.
in het begin van de installatie krijg je die mogelijkheden.
desnoods om zeker te zijn dat er niets aan je installatie wijzigd koppel je de schijf met Ubuntu even los en formateer je de andere HD met de ubuntu cd.

Citaat
Ja, Linux start dan gewoon op.  Linux staat nl al ge