Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laat GIMP lijken op Photoshop :(  (gelezen 1334 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Laat GIMP lijken op Photoshop :(
« Gepost op: 2016/08/17, 11:15:05 »
Persoonlijk heb ik er even uit nieuwsgierigheid naar gekeken en het werkte hier subliem in al zijn eenvoud. Verder vind ik het eigenlijk een schandaal. Maar ik heb begrepen dat gebruikers van Photoshop soms grote moeite hebben te wennen aan GIMP en dan moet je wat, nietwaar? Eerlijk gezegd kan ik er niet goed bij dat je als Photoshop gebruiker zo vergroeid raakt aan een stuk software, maar we hebben natuurlijk allemaal wel eens wat. Het ziet er trouwens fraai uit.

Mocht je daar anders over denken, Photoshop en Lightroom zijn heel tijdelijk met korting (20%) te krijgen voor een abonnement van een jaar. Daarna heb je niks meer aan je werkbestanden, want geen software meer (kan het even niet latuh).

Op verschillende plekken op Internet staat nu een stukje over deze aanpassing aan GIMP 2.8. Het komt er op neer dat je de inhoud van  je originele instellingenmap .gimp-2.8 (Let op de punt in de bestandsnaam vooraan) vervangt door de inhoud van de hier  te downloaden gezipte map. (Klik op de blauwe ZIP link - zie bijlage- en pak de bestanden uit). GIMP starten, klaar. Het beste vervang je de inhoud niet, maar verander je de naam van de originele map naar bijvoorbeeld .gimp-2.8-bak en maak je een nieuwe lege map .gimp-2.8. Daar kopieer je dan de nieuwe bestanden in.

Om de verborgen instellingenbestanden zichtbaar te maken: ga naar je thuismap met je bestandsbeheerder en druk op Ctrl+H.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Laat GIMP lijken op Photoshop :(
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/17, 11:48:49 »
Gimp is super!
Voor sommigen is Gimp verwarrend omdat het meerder windows heeft. Ik heb ergens eens een instelling gezien dat je dit kunt wijzigen (was een eenvoudige instelling in Gimp zelf), maar kan dit niet meer vinden...  :|
Iemand?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Laat GIMP lijken op Photoshop :(
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/17, 11:51:38 »
Gimp is super!
Voor sommigen is Gimp verwarrend omdat het meerder windows heeft. Ik heb ergens eens een instelling gezien dat je dit kunt wijzigen (was een eenvoudige instelling in Gimp zelf), maar kan dit niet meer vinden...  :|
Iemand?
Werkbalk Gimp - Vensters: Modus Enkel venster

Dat zou 't moeten doen.  :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Laat GIMP lijken op Photoshop :(
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/17, 11:55:17 »
Hoi Vuurvosje,

Ik zie net dat Pjotr me net voor was :D .  Het werkt trouwens ook zo in de PS aanpassing. Soms wel handig bij het werken op een kleine monitor.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Laat GIMP lijken op Photoshop :(
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/17, 12:49:47 »
Thanx!  :)
(hoe had ik dat over het hoofd kunnen zien..  :o )

Re: Laat GIMP lijken op Photoshop :(
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/17, 13:42:28 »
Gimp wordt door veel Photoshop-gebruikers (in mijn dorp/gemeente) honend weg gelachen als ik dit even ter sprake breng.
Het programma Gimp wordt 'miskend'. Het verdient in feite alle aandacht.

Zelfs het argument: betaal U die aankoopsom dan zo graag, wordt honend weg gewuifd.

Ik glimlach dan eens, en ik doe in stilte verder met Gimp. Doe 't stille voort en ziet niet omme, denk ik dan.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Laat GIMP lijken op Photoshop :(
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/17, 15:02:02 »
Hoi Spievensterke,

Het programma kent zo langzamerhand een steeds groeiende belangstelling. Het helpt ook dat Adobe tegenwoordig met abonnementen werkt.

Ik schrijf elke maand een artikel voor de Helpmij Nieuwsbrief in een serie over GIMP en krijg daar leuke reacties op. Ik kijk er al naar uit aan het einde van dit jaar weer een jaarbundel in elkaar te zetten. Dat zijn dan 24 afleveringen tezamen, met een volledige set oefenmateriaal en tal van links naar interessante bronnen op internet. Al is de opzet wat anders, het is in wezen een compleet boek. Nederlandstalig, kosteloos en helemaal bij de tijd.

Als je alles wat er via de links ook nog te lezen valt meetelt is het nog veel meer. Dat is het grote voordeel van zo'n digitale uitgave.

Bovendien: de serie is gericht op vooral de beginners. Ik neem ze mee naar al het moois wat je met GIMP kan doen. In de komende Nieuwsbrief gaat het over zoiets simpels als opslaan en dus ook over bewaren. Over selecteren,  met een snufje Rio inclusief een kijkje in de keuken van de topfotografen aan het werk op de Olympische Spelen.

Maar goed, dat terzijde. Ik kreeg de vraag of je weer gemakkelijk terug kan keren naar de gewone versie van GIMP. Ja, dat is ook al simpel. Hernoem de instellingenmap naar iets anders, bijvoorbeeld .gimp-2.8-PS en je onder een andere naam bewaarde map van de originele GIMP naar .gimp-2.8. Start GIMP opnieuw en je bent weer terug in je vertrouwde GIMP.

Let op als je eigengemaakte brushes en dergelijk hebt: die worden bewaard in deze mappen! Daarom alleen al is het goed de originele map niet te overschrijven, maar onder een andere naam te bewaren.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/08/17, 15:11:47 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ramana

  • Lid
Re: Laat GIMP lijken op Photoshop :(
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/17, 15:47:04 »
En versie 2.10 wordt ook heel mooi (heb de ontwikkelversie 2.9 een paar dagen geleden bekeken)!