Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie  (gelezen 2423 keer)

Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Gepost op: 2007/10/13, 23:55:41 »
Daar was ik weer aan het experiemteren, ditmaal met Gparted, want ik kreeg een error 17. Nu ben ik alles kwijt, vista, ik vrees al mijn bestanden en nog steeds kan ik niet in ubuntu opstarten (error 22)

Ik wilde een dual boot met vista. Dit lukte niet dus kreeg ik de tip met Gparted wat aan te kloten met de partities, dat lukte niet maar nu heb ik het voor elkaar gekregen (cynisch) dat ik nog maar 1 partitie van een gigabyte of 80 heb die 'ongebruikt' is volgens Gparted. Als ik mijn laptop aanzet krijg ik stage 1.5 te zien, error 22, en kan ik helemaal niks.

Ik heb dus nu een laptop waar ik helemaal niks mee kan, dus ik hoop heel erg dat iemand mij kan helpen. Als ik vista kwijt ben, daar geef ik niks om. Als ik als mijn bestanden kwijt ben, dat is erg, maar ik heb gelukkig vrij recent een backup van mijn belangrijke bestanden van gemaakt. Alleen zou ik heel graag toch willen beginnen in Ubuntu om er vervolgens een dual boot met Xp van te maken.  Ik zit nu al te denken om ubuntu opnieuw te installeren, maar ik weet nie of er andere oplossingen zijn waarmee ik minder schade maak en die zeker werken, want mijn ervaringen met ubuntu zijn tot nu zeer negatief.

Dus, alle hulp is ontzettend welkom want ik kan nu helemaal niks!

alvast bedankt

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/14, 00:04:48 »
Je bent nog niets kwijt hoor. Met de live-cd moet je alle bestanden nog kunnen benaderen via de map /media/ ...
Kun je een screenshot plaatsen van gparted?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline rja

  • Lid
Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/14, 00:20:37 »
Als je nog precies weet hoe de partities ingedeeld zijn.

Is er misschien nog wat  te redden.

Als je precies de zelfde parities aanmaakt, zonder te formateren, dus niet via Gparted, die formateert de partitie volgens mij  via fdisk of cfdisk bijvoorbeeld.

Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/14, 00:26:01 »
@ Bartek: een printscr zit er niet in, want hij slaat m ergens op waar ik m niet kan vinden. Veel is er niet op te zien, alleen dit:

Partitie: ongebruikt
Bestandssysteem: ongebruikt
Grootte: 74,53 GB
Gebruikt: ---
Vrij: ---

@Rja: ja de partities die weet ik wel, dat heb ik ergens opgeslagen. Bedoel je dat Gparted de partitie via fdisk verwijdert of dat ik via fdisk nieuwe partities kan aanmaken? Sorry, ik heb hier allemaal geen verstand van dus ook al weet ik wat je bedoelt, dan begrijp ik het nog niet.

Offline rja

  • Lid
Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/14, 00:57:14 »
Citaat van: SlechteNaam
@ Bartek: een printscr zit er niet in, want hij slaat m ergens op waar ik m niet kan vinden. Veel is er niet op te zien, alleen dit:

Partitie: ongebruikt
Bestandssysteem: ongebruikt
Grootte: 74,53 GB
Gebruikt: ---
Vrij: ---

@Rja: ja de partities die weet ik wel, dat heb ik ergens opgeslagen. Bedoel je dat Gparted de partitie via fdisk verwijdert of dat ik via fdisk nieuwe partities kan aanmaken? Sorry, ik heb hier allemaal geen verstand van dus ook al weet ik wat je bedoelt, dan begrijp ik het nog niet.
Er is een tool die je kan helpen, als je partities gewist hebt, gpart.

http://www.stud.uni-hannover.de/user/76201/gpart/

Maar het probleem is, hoe start je die tool op, je mag niks op die betroffen harddisk installeren.

In Knoppix live cd zit gpart, volgens deze blog, http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1928207,00.asp

Offline vanadium

  • Lid
Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/14, 13:14:15 »
Uit je uitleg kunnen wij niet weten hoe erg de schade is, maar het klinkt in elk geval niet mooi. Als je windows partitie effectief overschreven is, dan mag je het vergeten volgens mij. Gelukkig heb je je reservekopie, die hopelijk niet te oud is.

Vooraleer je definitief herinstalleert, kan je zoals reeds gesuggereerd eens zien of je met een live CD die Windows partitie terugvindt en kan mounten. Als dat kan, dan zal je nog je persoonlijke gegevens kunnen redden. Een ntfs partitei die niet "clean" is, zal niet automatisch mounten. Je kan dergelijke partitie nog steeds handmatig mounten met de optie "force", wat nog steeds zou toelaten gegevens te recupereren.

Ik stel voor dat je het systeem opstart met de Ubuntu live CD. Dan open je een commando terminal en je post het resultaat van volgende commandos:

sudo fdisk -l
mount

(-l = de l van list)
Post de output van die commandos hier. Dan kunnen wij een precies beeld hebben van wat er nu nog op je schijf over is en gericht hulp geven (of zeggen: "beyond rescue"), bijvoorbeeld om een ntfs manueel te mounten.

Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/15, 10:23:06 »
Dit krijg ik na sudo fdisk -l
"
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk-l

Disk /dev/sda: 80.0 GB 80026361856
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot     Start        End      Blocks       Id              System
"

na mount:
"
ubuntu@ubuntu:~$ mount
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
tmpfs on /lib/modules/2.6.20-15-generic/volatile type tmpfs (rw,mode=0755)
tmpfs on /lib/modules/2.6.20-15-generic/volatile type tmpfs (rw,mode=0755)
/dev/bus/usb on /proc/bus/usb type none (rw,bind)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw)
"
als ik dan weer fdisk - l doe, krijg ik dit als resultaat:
"
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk-l

Disk /dev/sda: 80.0 GB 80026361856
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot     Start        End      Blocks       Id              System
Note: sector size is 2048 (not 512)

Disk /dev/sdb: 1009 MB, 100947616
67 heads, 26 sectors/track, 283 cylinders
Units = cylinders of 1742 * 2048 = 3567616 bytes

     Device  Boot     Start        End      Blocks       Id              System
/dev/sdb1     *             1        283     985920      6               FAT16
Partition 1 has different pysical/logical beginnings (non-linux?):
      phys=(0, 0, 26) logical=(0, 1, 1)
"

(ik weet nie of t erg is, maar daarna heb ik nog een keer 'mount' ingetypt)

Offline vanadium

  • Lid
Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/15, 12:18:01 »
Dat ziet er niet mooi uit: op je 80 GB sda schijf wordt geen enkele partitie herkend. Ik vind het eigenaardig dat je pas de tweede keer ook informatie krijgt omtrent een 1 GB sdb schijf met een fat16 partie erop. Zou dit een floppy kunnen zijn of een USB stick?

Volgens mij is herinstalleren de enige optie.

Offline hadez

  • Lid
Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/15, 12:57:45 »
Anders moet je op de livecd van gparted, http://gparted.sourceforge.net/livecd.php, downloaden en branden. Dan moet je daar in ee terminal oid "testdisk" uitproberen, erg handig programma, welke bij mij in het verleden ook heeft geholpen! Bij mij was het geval dat ik de disklabels of zoiets had verwijderd :S Met testdisk kon ik het allemaal herstellen.

rv

  • Gast
Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/15, 16:04:33 »
(blijkbaar hier niet van toepassing)
Ik heb ook eens gehad dat gparted alleen maar vrije ruimte zag. De partities waren er toch nog wel.
Ik kon ze toen zien met cfdisk en later zag gparted ze ook weer.
Start een linux live cd. Open een terminal. Typ in:
sudo cfdisk
en kijk of je de partities ziet. Zo ja dan herkent gparted ze niet, maar zijn ze er wel. Kijk dan meteen of je windows partitie onder flag een boot (opstartbaar) heeft, dat is nodig om de boot weer in orde te krijgen via super grub disk.
succes.

terminal open je via: Toepassingen--Hulpmiddelen--Terminalvenster
engels: Applications--Accesoires--Terminal

Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/15, 18:12:45 »
Ik denk idd da mijn usb stick in mijn computer zat toen ik dat deed, die sdb is dan extern.

De livecd van Geparted heb ik al, die heeft al mijn ellende veroorzaakt.

Als ik thuis ben zal ik eerst cfdisk eens proberen. Wat je met 'onder flag een boot' bedoelt, dat vat ik niet helemaal. En hoe je een terminal opent dat weet ik, anders had ik de resultaten niet kunnen laten zien :D

Iedereen alvast heel veel dank voor jullie inbreng en ideeeen. Hoewel mijn ervaringen met Ubuntu tot nu toe nog erg tegenvallen, is het forum in ieder geval een groot pluspunt.

Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/17, 11:43:47 »
Bij sudo cfisk zie ik nog steeds maar een schijf met een ruimte van 80 gig, hetzelfe dus na sudo fisk -l. Nu ga ik dus maar even testdisk proberen te runnen via Geparted, en als dat niet werkt Knoppix. Dan zal er wel nog steeds niks gebeuren dus ga ik maar gewoon Ubununtu installeren, hoop dat het dan wel een keertje lukt

Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/17, 12:08:33 »
Ook testdisk via een terminal in Geparted laat maar één partitie zien. Ik zie wel, net als bij cfdisk, dat ik nieuwe partities aan kan maken. Is het mogelijk dat wanneer ik precies dezelfde partities aanmaak als voorheen, dat ik nog iets kan herstellen?

Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/17, 14:23:33 »
Knoppix krijg ik ook niet opgestart, dus vanavond maar gewoon aan de slag met Ubuntu, dan ben ik helaas al mijn bestanden kwijt, maar kan ik hopelijk weer iets doen met laptop

Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/17, 19:16:08 »
Ik wil nog even laten weten dat ik Ubuntu nu met succes heb geinstalleerd, vista is er dan wel af, maar goed, komt nog wel een dual boot met xp voor in de plaats.

Offline vanadium

  • Lid
Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/18, 09:39:23 »
Hou het enkele weken zo. Misschien kom je wel tot de conclusie dat het zonder die Vista ook wel lukt ...

Offline mp

  • Lid
Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/18, 18:58:12 »
Citaat van: SlechteNaam
Ik wil nog even laten weten dat ik Ubuntu nu met succes heb geinstalleerd, vista is er dan wel af, maar goed, komt nog wel een dual boot met xp voor in de plaats.
Voorzover ik er iets van ken kun je op een ubuntu pc geen dual boot met XP maken. Omgekeerd wel.

Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/18, 19:22:41 »
Had al gegoogled voor een dual boot ubuntu + XP, en vond oa dit: http://apcmag.com/5459/dualboot_ubuntu_and_windows_xp alleen staan er veel reacties met problemen, dus daar wacht ik iig van mee. Heb Wine al geprobeerd, maar dat is niks voor mij, dus misschien dat ik Virtual Box maar eens ga proberen, ik heb het vrees ik toch echt nodig...

Offline vanadium

  • Lid
Help! alles kwijt na Gparted, nog maar één partitie
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/18, 19:33:38 »
Citaat van: mp
Voorzover ik er iets van ken kun je op een ubuntu pc geen dual boot met XP maken. Omgekeerd wel.
Uiteraard kan je dat wel. Alleen zal Windows niet zo behulpzaam zijn  om je te laten kiezen bij het opstarten, en zul je na het installeren grub of een andere niet MS bootmanager moeten installeren om terug een keuze te krijgen.