Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op  (gelezen 1537 keer)

Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Gepost op: 2016/09/16, 16:32:36 »
Probleem: zojuist op een computer windows 10 geinstalleerd. Linux mint 18 xfce stond hier al op.
Vervolgens met de live USB de grub weer terug halen. Dit ging wel maar niet helemaal goed omdat ik de melding kreeg dat sector 33 in gebruik was
door FlexNet (een of ander windows software iets).

De grub deed het daarna wel, maar ik kon alleen maar voor mint en geavanceerde opstartopties voor mint kiezen.
Windows was niet verkiesbaar.

Er vanuit gaande dat dit aan FlexNet lag, ben ik in die richting naar oplossingen gaan zoeken.
Truc gevonden om FlexNet te verwijderen door sector 33 te wissen. Nu kon ik de Grub helemaal normaal installeren.
Echter: grub start nu niet op en machine gaat gelijk over tot opstarten van Linux Mint 18.

De windows installatie is een noodzakelijkheid die ik voor een enkele functie nodig heb dus moet daar wel bij kunnen.

Wat is hier aan de hand? En wat is een oplossing?

Vriendelijke groet,

ZijneBalorigheid
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/16, 18:20:53 »
Linker shift-toets ingedrukt houden tijdens het opstarten, komt dan wel een grub menu?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/16, 19:16:09 »
Zal dat maandag gelijk eens gaan proberen. Het betreft een machine die ik op mijn werk heb gekregen van de systeembeheerder. Die begrijpt mijn voorkeur voor Linux niet maar respecteert het wel ;).

En heb jij (Ron) of iemand anders een idee hoe dit op te lossen als er geen grubmenu komt?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/16, 20:32:19 »
Jaja, Bal, dat is een nare situatie.

Je zou het zo kunnen doen nadat je al je data van de bestaande Mint heb veiliggesteld: Je gooit je installatie CD of stick erin en start een live sessie. Je gaat dus niet installeren. Dan open je een terminal en start Gparted, want dat zit met opzet in die live sessie.

Daarin zie je partities met ntfs. Dat is je Windows.Blijf af!  Daarnaast zie je Ext4 partities en een swap. Kies eerst voor swapoff in het menu en gooi die swap daarna weg. Vervolgens gooi je alle Ext4 partities weg en eventueel ook de nu lege uitgebreide partitie waar ze allemaal inzaten.

Voor je Gparted afsluit eerst alles laten uitvoeren.  Dan, in dezelfde Live sessie - na het sluiten van Gparted en die terminal, start je de installer, die vervolgens Windows ontdekt en je vraagt of je Mint naast Windows wilt installeren.

Als je de Live sessie sluit zonder de installatie te hebben voltooid start er wellicht helemaal niks meer op. Dan zou Supergrub wellicht je redding moeten zijn.

Doodsimpel en bloedlink. Je bent gewaarschuwd.

Succes!

groet,

Just



GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/16, 20:35:04 »
Misschien is een grub update voldoende:sudo update-grub
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/17, 11:02:21 »
Goedemorgen,

Voor uw beide oplossing is wat te zeggen. Ik denk dat ik eerst de update ga proberen zoals Ron voorstelt en daarna kan de radicale aanpak
(waar ik eerlijk gezegd wel immer van gecharmeerd ben) altijd nog. Gelukkig is het voorstel van Vecht ook weer niet zo link, aangezien alle documenten keurig op een aparte partitie staan waar ik verder afblijf en alle partities waar systeemspul op staat ook als zodanig van tevoren zijn aangemerkt.

Ik dank u heren en u hoort van mij
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/17, 11:17:32 »
Hoi Bal,

Lijkt me een goed plan. Wie weet werkt het plot via Ron en dan ben je zo klaar. Grub opnieuw installeren of Supergrub gebruiken zijn wellicht ook goede opties.

Ik zou persoonlijk wel je data van die partitie even tijdelijk naar een andere schijf kopiƫren. Een externe joekel met 1 TB in een kleine behuizing kost tegenwoordig nog maar 5 tientjes. 1TB, dat krijg je niet gauw vol.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/17, 11:27:09 »
Het geval wil dat ik nog een 250 gb WD heb liggen. ZOveel staat er nog niet op, maar dat is slechts een kwestie van tijd.
Maar het is zeker aan te raden om er voorzichtig mee te zijn. Het is langzaam ontwikkeld en uitgebouwd lesmateriaal.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/18, 08:03:30 »
Om in grub te komen, linker shift of esc indrukken, sommige biossen gaan zeer snel, dus timing is belangrijk.
Misschien andere toetsenbord gebruiken.

Grub ziet windows misschien niet door uefi bios, google hier op hoe je uefi moet instellen.

Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/18, 11:38:39 »
Goedemorgen Jan en de andere raadgevers.

De tip over de UEFI zal ik meenemen. Hoewel als ik het zo lees, weet ik niet of dat hier op gaat.
Het betreft een vrij oude bak en als ik het goed heb begrepen, is UEFI redelijk nieuw.
Daarbij ging het installeren van Linux Mint vlekkeloos. Ik check uiteraard wel grondig of dit toch een oorzaak kan zijn.

Tot nu toe dit gevonden: http://www.hetcomputermannetje.nl/verschil-bios-uefi-systemen/

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/19, 10:05:21 »
Geachte meedenkenden,

De oplossing van Ron bleek gelijk al de zaak op te lossen. De grub update maakte dat Windows werd gevonden en
na de herstart was alles weer pais en vree.

Dank en groeten van ZijneBalorigheid
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/19, 11:02:37 »
Hoi Bal,

Goed van Ron! Mooi en simpel opgelost zo.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/19, 11:10:07 »
Goed van
Nee, niet goed, maar ik ben een voorstander van simpel beginnen, en werk dat niet, dan pas moeilijk(er) gaan doen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Grub werkt niet, Linux Mint 18 start gelijk op
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/20, 08:25:49 »
Uh Ron,

Dan heb jij toch een goed advies gegeven?
Ik zal es doen wat ik altijd vergeet.....het topic als opgelost markeren :P

Dank allen
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.