Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zwart scherm; low graphics mode  (gelezen 3107 keer)

Offline Hsapiens

  • Lid
Zwart scherm; low graphics mode
« Gepost op: 2014/02/25, 17:04:25 »
Ubuntu 12.04: bij het opstarten verschijnt een bericht "The system is running in low-graphics mode; you need to configure screen, graphic card en input device settings yourself"
In het volgende menu zijn er diverse opties waaronder uitvoering van een sessie in low-graphics mode, maar als ik hiervoor kies blijft het scherm zwart . Andere opties uit het menu (bv reconfigure) brengen me in een loop waar ik niet uitkom, dan wel mededelingen die ik niet begrijp
Een poging om de settings van het scherm aan te passen dmv rebooting met een 12.04 CD en wijziging van de scherm settings via Systeem, toont wel is waar aan dat mijn monitor goed functioneert maar de gewijzigde scherm instellingen blijven niet behouden, want als ik opnieuw opstart (zonder CD) krijg ik opnieuw alleen zwart scherm met de low-graphics pop-up

Hopelijk kan iemand het licht aandoen voor me

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/25, 18:04:04 »
Staat je scherm wel aan?
Welke versie?
Waarop draai je dat?
Enz.

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/25, 18:47:25 »
Staat je scherm wel aan?
JA
Welke versie?
12.04
Waarop draai je dat?
PC met 1 of 2Gb gheugen
Enz.
Is dit wat je wilde weten ?

Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/25, 19:25:50 »
Kies bij advanced mode herstelmodus, en dan drop to root terminal en type in de terminal lspci (eerste letter is een kleine L) en geef een ENTER kijk in de lijst bij VGA welke kaart genoemd wordt. Als je zo weet welke grafische kaart erin zit vermeld dan het merk en type.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/25, 22:18:18 »
Hoe kom ik bij advanced mode als mijn scherm zwart is en ik geen enkele handeling kan verrichten m.u.v het doorlopen van het pop=up low graphics mode ?

Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/25, 23:01:47 »
Krijg je ook het Grub menu niet te zien? Die met al die regels?
Hier wat opties: http://askubuntu.com/questions/162075/my-computer-boots-to-a-black-screen-what-options-do-i-have-to-fix-it
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/25, 23:15:04 »
Staat je scherm wel aan?
Nee die mededeling stond op z'n Google glasses, vandaar dat-ie hier verder vraagt. Pff.

Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/26, 08:21:15 »
Met een live sessie vanaf de cd worden de instellingen niet opgeslagen. Alles draait vanaf de cd en de harde schijf is standaard niet aangekoppeld.

Wel kan je in de live sessie de gegeven commando's uitvoeren voor het verkrijgen van de gevraagde informatie.

Kan je vanuit de low graphics mode of zwarte scherm wel in een terminal mode komen met [ctrl]+[alt]+[F1]?
Commando's dan ingevoerd blijven wel gewoon opgeslagen.

Je kan weer terug in de grafische mode komen met [ctrl]+[alt]+[F7].

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/26, 08:54:10 »
Erik,
Kan je vanuit de low graphics mode of zwarte scherm wel in een terminal mode komen met [ctrl]+[alt]+[F1]?

Nee,  zolang het menu van low-graphics mode zichtbaar is reageert de muis, maar niet  [ctrl]+[alt]+[F1]
Als ik daarna bv kies voor terugkeer naar "console login" wordt het scherm helemaal zwart met een ronddraaiende mededeling dat deze video mode niet getoond kan worden, en is [ctrl]+[alt]+[F1] niet uitvooerbaar

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/26, 09:48:37 »
Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 19:25:50 »
Ik heb de terminal bereikt via live CD; resultaat lspci is bijgevoegd
Ik hoop dat je hieruit de info haalt die je zocht; mij zegt zoiets niets

Intussen zal ik je reactie #5 bestuderen

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/26, 11:11:15 »
antwoord op reactie #5,  Gijsbert,
  Krijg je ook het Grub menu niet te zien? Die met al die regels?
Nee

Hier wat opties: http://askubuntu.com/questions/162075/my-computer-boots-to-a-black-screen-what-options-do-i-have-to-fix-it

Ik heb onderstaande suggestie (via bovenstaande link) gevolgd, maar die heeft me alleen maar verder in het moeras gewerkt

  When the desktop appears, open terminal using CTRL+ALT+T
    Remove lightdm using sudo apt-get remove lightdm
    Wait for it to finish, then install GDM using sudo apt-get install gdm
    After it's done, use sudo reboot to restart the computer and GDM should be working

want, nadat ik lightdm had verwijderd, bleken GDM en lightdm niet beschikbaar. Rara hoe kan dat

Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/26, 14:37:43 »
Vreemd dat de terminal mode ook niet werkt.

Het is in dit geval erg belangrijk te weten om welke grafische kaart het gaat.
Voer eens in een live sessie het volgende commando uit:
lspci
Hier ook een uitleg over hoe je een duidelijk hardware overzicht kan maken:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzicht-van-de-apparatuur-in-uw-computer
(rechter kolom)

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/26, 18:55:36 »
reactie op laatste opmerking  Erik,
Het is in dit geval erg belangrijk te weten om welke grafische kaart het gaat.
Voer eens in een live sessie het volgende commando uit:
Code: [Selecteer]

lspci

Bij mijn reactie #9 zit bijgevoegd de lspci file; misschien haal je hieruit wat je zoekt





Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/27, 00:37:44 »
antwoord op reactie #5,  Gijsbert,
  Krijg je ook het Grub menu niet te zien? Die met al die regels?
Nee

Hier wat opties: http://askubuntu.com/questions/162075/my-computer-boots-to-a-black-screen-what-options-do-i-have-to-fix-it

Ik heb onderstaande suggestie (via bovenstaande link) gevolgd, maar die heeft me alleen maar verder in het moeras gewerkt

  When the desktop appears, open terminal using CTRL+ALT+T
    Remove lightdm using sudo apt-get remove lightdm
    Wait for it to finish, then install GDM using sudo apt-get install gdm
    After it's done, use sudo reboot to restart the computer and GDM should be working

want, nadat ik lightdm had verwijderd, bleken GDM en lightdm niet beschikbaar. Rara hoe kan dat
lightdm is er niet omdat deze verwijdert is. Is gdm wel geinstalleerd?  sudo apt-get install gdm
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/27, 08:08:18 »
...
Bij mijn reactie #9 zit bijgevoegd de lspci file; misschien haal je hieruit wat je zoekt

Deze had ik over het hoofd gezien. Mijn excuus.
Zo te zien heb je een nVidia GeForce 7025

Dit is een wat oudere kaart, maar zou met de 173 en 304 drivers gewoon goed moeten werken.
sudo apt-get install
Ik kom op het engelse forum de zelde vraag tegen tegen en is opgelost.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1968492&page=4
Laatste post geeft de verwijzing naar het antwoord.

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/27, 12:12:06 »
Gijsbert, (reactie #13
lightdm is er niet omdat deze verwijdert is. Is gdm wel geinstalleerd?  sudo apt-get install gdm

Omdat ik alleen de terminal kan gebruiken via de live CD kan ik geen gdm installeren; hoe het mogelijk is dat ik ldm heb kunnen verwijderen is me, achteraf, een raadsel.
Geeft dit een probleem als zowel ldm als gdm verwijderd zijn ?

Erik, (reactie #14) ik begrijp dat de drivers 173 en 304 opnieuw geinstalleerd moeten worden; maar hoe moet dat als ik alleen de terminal via de live CD kan gebruiken.

Eenzelfde probleem heb ik met de oplossing die in
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1968492&page=4
Laatste post geeft de verwijzing naar het antwoord.
wordt aangedragen (zie bijlage)

Ik kan niet bij Nautilus en niet bij de terminal


Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #16 Gepost op: 2014/02/27, 15:40:50 »
Even terug komend op een eerdere vraag: Zie je wel eerst het Grub menu? Direct na het op starten de linker SHIFT knop ingedrukt houden. Dan de tweede regel in het menu kiezen, in het menu wat dan verschijnt weer de tweede regel kiezen.
Dan drop in root shell kiezen in het recoverymenu. Dus niet van dvd,cd of usb starten.
Vanuit die terminal kan je wel installeren.
Via een live cd kan het ook wel, is alleen veel lastiger.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #17 Gepost op: 2014/02/27, 18:44:52 »
Grub met [shift] oproepen kan soms wat lastig zijn. Zeker als je het nog niet kent.
Als je te vroeg of te laat indrukt werkt het niet.
Wat ik vaak doe is tijdens het bios scherm op de [shift] toets rammelen en na het bios scherm ingedrukt houden totdat het grub menu volledig zichtbaar is.

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/02, 16:44:16 »
Even terug komend op een eerdere vraag: Zie je wel eerst het Grub menu? Direct na het op starten de linker SHIFT knop ingedrukt houden.

Wat ik ook probeer met de F1 knop, kort of lang ingedrukt houden, geen Grub menu

Wat ik vaak doe is tijdens het bios scherm op de [shift] toets rammelen en na het bios scherm ingedrukt houden totdat het grub menu volledig zichtbaar is.

Ook dit heb ik geprobeerd, d.w.z. tijdens BIOS telkens F1 en return, een groot aantal malen, en daarna BIOS verlaten via Esc, terwijl de F1 ingedrukt blijft. Resultaat, zwart scherm en geen Grub

Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #19 Gepost op: 2014/03/02, 16:57:28 »
Geen F1. Maar de [shift] toets.
Het bios menu hoef je niet in.

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #20 Gepost op: 2014/03/03, 09:13:14 »
Hoe is het mogelijk dat een mens zo verkeerd kan lezen, F1 ipv [shift], excuus
Maar helaas brengt ook [shift] geen uitkomst

Offline jan11000

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #21 Gepost op: 2014/03/03, 09:19:15 »
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Wel de linker shift gebruiken om in grub te komen.

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #22 Gepost op: 2014/03/05, 09:54:34 »
Vraag aan Gijsbert en Erik,
Nu blijkt dat de oplossing minder eenvoudig is dan gehoopt, is de vraag of een meer drastische aanpak kans van slagen heeft.
Die aanpak zou er uit bestaan dat ik mbv een Gparted live CD zeg 10 Gb ruimte vrij maak (van totaal 233 Gb) voor het installeren van een tweede OS.
Doel zo veel mogelijk data in veiligheid te stellen, waarna ik het tweede OS weer verwijder, en 12.04 opnieuw installeer
Als die aanpak volgens jullie kans van slagen heeft, welk OS heeft dan de voorkeur Windows XP of Mint 13 Xfce. Dit in verband met de toegankelijkheid van mijn primaire systeem, 12.04

Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #23 Gepost op: 2014/03/05, 18:12:18 »
!! Win XP zou ik niet gebruiken. Windows kan je Linux partities niet lezen en heeft zelfs de kans deze te slopen. !!

Wat je beter kan doen is om een live sessie te doen.
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopPrecise#Opstarten
Dit kan met de installatie cd/dvd/USB van Ubuntu.
Bij het opstarten kan je op een gegeven moment kiezen voor uitproberen of installeren.
Kies hierbij voor uitproberen.

Je krijgt een normale desktop van Ubuntu. Van daaruit kan je naar de bestanden op de harde schijf.
Kopieer de bestanden die je wilt bewaren naar een externe schijf.

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Zwart scherm; low graphics mode
« Reactie #24 Gepost op: 2014/03/06, 16:41:16 »
Lijkt me inderdaad een veel elegantere oplossing; maar ik kom nog wat problemen tegen die te maken hebben met rechten. Ik heb gelezen dat je met het commando gksudo nautilus de rechten voor de individuele mappen zo kon wijzigen dat kopiëren naar een extern medium mogelijk is. Bij alle mappen op een na staat als eigenaar user #1000.  Is dat goed ?  Sommige mappen kan ik wel kopiëren maar de voor mij belangrijke mappen  .thunderbird en Documenten niet. Bij de map Documenten komt user#1000 helemaal niet voor. Rara.
Ik hoop dat je hier een oplossing voor weet.
Alvast mijn dank voor de volhardendheid waarmee jullie naar de problemen van medegebruikers kijken.