Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe start je een script op?  (gelezen 671 keer)

Offline wim1948

  • Lid
hoe start je een script op?
« Gepost op: 2018/05/02, 22:49:02 »
i.v.m. een hoge CPU-temperatuur start ik de terminal het vlg script op:      sudo /home/wim/temp-throttle-stable/temp_throttle.sh 60

Dit scripts werkt prima en het zou gemakkelijk zijn als dit script automatisch opstart als de PC opstart.

Hoe kan ik dat doen?

wim

Re: hoe start je een script op?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/02, 23:29:53 »
Hallo, ik denk dat het een beter idee is om eerst uit te zoeken waarom je zo'n hoge cpu-temperatuur hebt.
1. Wat is hoog?
2. Waardoor komt dat? (Hint, typ 'top' in een terminal en wie weet zie je al welk programma je cpu sterk belast).

Offline wim1948

  • Lid
Re: hoe start je een script op?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/02, 23:41:08 »
Zodra ik in kdenlive een filmpje omzet naar mp.4 loopt de temp op naar ca. 90 gr.
De PC is schoon en onlangs nog de koelpasta vervangen.
Ik heb een i7 3.6 Ghz en grafische kaart Geforce 1030.

met het throttle script wordt de freq verlaagt naar ca1.6 GHz  en de temp zakt onder de 60gr.

Dus ik ben wel blij met dit script. 
nu nog autom starten.
wim






Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: hoe start je een script op?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/03, 00:08:28 »
Hoi Wim,

Dat de boel zo warm wordt bij het renderen is niet goed, maar ook niet vreemd. Mijn i5 Dell laptop wordt ook zo heet, maar de i3 Dell desktop boven weer helemaal niet. Dus gebruik ik die om te renderen. Dat kan ook een kwestie zijn van te weinig koeling. Een kastventilator erbij plaatsen kost niet veel.

Om te beginnen zou je domweg je kast eens open kunnen zetten onder het renderen en dan de temperaturen aankijken. Als je ventilatoren bijplaats, dan wel de luchtstroom bekijken. Ze moeten niet tegen elkaar in blazen, nietwaar?

Welke temperaturen zie jij precies?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: hoe start je een script op?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/03, 08:07:07 »
Kijk of je genoeg lucht naar buiten blaast, dus dat er genoeg lucht circuleert door de kast.
Warme lucht stijgt, dus zorg dat alle ventilators ook zo de lucht verplaatsen, naar beneden blazen werkt dus niet.

Is de lucht uit je kast ook erg warm?

Start pc start je programma die je cpu zo heet maakt, voel dan aan je koelblok, is deze ook heet.
Misschien koel pasta opnieuw aanbrengen, of je hebt er teveel tussen zitten.


Ook altijd aangeven wat voor hardware je hebt,
en ook belangrijk voor je vraag, welke linux gebruik je.
Reden, elke versie van linux kan grote wijzigingen hebben op de achtergrond, die belangrijk voor je vraag kan zijn.

Sh file kun je starten door toe te voegen aan je "session en startup", dit is een icoon waar je software kunt toevoegen.
Soms kan het zijn dat je sh te vroeg start, dan moet je bovenin in je script als eerste een pauze inbouwen (sleep 50) bijv.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/03, 08:11:08 door jan11000 »

Offline wim1948

  • Lid
Re: hoe start je een script op?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/03, 08:39:05 »
bedankt voor  jullie reacties.

Omdat een paar maanden geleden de ventilator continue hard stond te blazen en de PC steeds vast liep dacht ik dat het Ub 16.04 lag. Door de jaren heen steeds wat programma's binnengehaald.  Dus nu 18.04 binnengehaald en geïnstalleerd.  Vastlopen gebeurt niet meer , maar nadat ik Psensor heb geïstalleerd zag ik dat de temp tot aan ca 90 gr. komt. Na wat zoeken kwam ik uit bij Throttle. Dit program zet de cpu-freq direkt omlaag.

Zoals ik al zei de kast is schoon, kabels zitten keurig opgeborgen en de uitstromende lucht is normaal warm.  Bij plaatsen van een extra ventilatie zorgt wel voor extra geluid. De PC staat in de woonkamer.

Dus ik ben wel blij met Throttle. Ik heb dit script nu toegevoegd aan session en startup. Ik denk dat het script loopt, alleen kan ik dit ook nog ergens controleren?

wim


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: hoe start je een script op?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/05/03, 10:13:03 »
Hoi Wim,

Ik ben eens wezen zoeken voor je.

Zet het volgende commando in een terminal:

ps -ef | grep scriptnaam
Pas de scriptnaam aan naar die van jou.

Je kan ook kortweg

ps -ef
gebruiken en even bladeren in de reacties.

Om de werking te zien gebruik je als scriptnaam bijvoorbeeld bash
Bron: https://stackoverflow.com/questions/16828035/linux-command-to-check-if-a-shell-script-is-running-or-not

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline wim1948

  • Lid
Re: hoe start je een script op?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/05/03, 12:15:06 »
Hallo Just,
ik heb jouw tutorial gevolgd en krijg de vlg uitkomst:

wim@PC-kamer:~$ ps -ef | grep temp-throttle-stable/
wim       3069  2997  0 12:10 pts/0    00:00:00 grep --color=auto temp-throttle-stable/    (temo-throttle-stable is in roord)
wim@PC-kamer:~$

betekent dit nu dat het script draait?
wim

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: hoe start je een script op?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/05/03, 12:17:43 »
Hoi Wim,

Nee, maar probeer het eerst eens zonder die / aan het einde! Die hoort daar niet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: hoe start je een script op?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/05/03, 12:28:50 »
De oorspronkelijke vraag was, dacht ik, hoe een script automatisch op te starten. Mannem met baarden maken tegenwoordig hun eigen systemd service, maar de gemakkelijkste manier is:

sudo nano /etc/rc.local

Plak daarin, net voor het lijntje "exit 0", je commando. Het geheel ziet er uit als:
#!/bin/bash
/home/wim/temp-throttle-stable/temp_throttle.sh 60
exit 0
De sudo is er niet, want rc.local loopt als root.

Een derde mogelijkheid, naast systemd en naast rc.local, bestaat erin cron te gebruiken.

Offline wim1948

  • Lid
Re: hoe start je een script op?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/05/03, 12:31:06 »
dank je.

ga ik vanmiddag even proberen.
wim

Offline jan11000

  • Lid
Re: hoe start je een script op?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/05/03, 13:08:12 »
Als je koeler(koelblok) niet goed werkt,
dan ben je de pc langzamer aan het zetten,
dus alles wat je doet duurt nog langer.
Dus dit is niet de goede weg.

Vervang de koelpasta van de cpu koeler.
Google hoe je dit het beste kunt doen. Teveel is heel erg slecht om warmte af te voeren.

Heb je al aan je koeler gevoeld , en als de cpu zeer heet is, dan zou de koeler ook zeer heet moeten zijn. Als deze te lauw warm is dan maakt de koelblok geen goede contact.

Offline wim1948

  • Lid
Re: hoe start je een script op?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/05/03, 16:09:21 »
Ok, ik  ga eerst maar voor de optie van Jan.
Ik vervangen morgen nogmaals de pasta.

Sluit ik dat in ieder geval uit.

daarna de oplossing van Vanadium.
bedankt
wim

Offline wim1948

  • Lid
Re: hoe start je een script op?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/05/06, 21:12:55 »
Ik heb de koelpasta vervangen en het lijkt erop dat de cpu niet meer zo warm wordt.
Tussen een gedeelte van de cpu en het koelblok zat geen past.

Ik kijk het een tijdje aan.
bedankt voor de oplossing.
wim