Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling  (gelezen 6034 keer)

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Gepost op: 2007/02/23, 21:38:34 »
Op 21 feb. was er de eerste vergadering met de kernredactie van Ubuntu Magazine. Hieronder staan de notulen:

* We hebben overlegd wie nou eigenlijk in de kernredactie zaten en wat de status is van de 'vaste auteurs' die we hadden uitgenodigd om mee te werken aan het Magazine. Aan de ene kant willen we de kernredactie niet te groot maken om het overzichtelijk te houden. Daarentegen zijn we natuurlijk erg blij als iemand een bijdrage wil leveren aan het Magazine, maar willen we geen onderscheid maken tussen mensen die iets schrijven. Daarom hebben we besloten om voor het eerste nummer de kernredactie te laten voor wat het is en verder iedereen de mogelijkheid te geven om mee te werken (zie indeling). Na het eerste nummer kijken we hoe het is gegaan en beslissen we of we op dezelfde manier verder gaan of dat we het anders doen.
 * Om de opmaak van de artikelpagina's vast te stellen maakt Math. een opzet op basis van de tekst over Gobby die al min of meer af is. Aan de hand daarvan wordt bekeken wat de definitieve opmaak wordt.
 * De workflow wordt als volgt geregeld:
   1. Uit de ideeen die vanuit alle kanten binnenstromen, maakt de kernredactie een indeling voor het nieuwe nummer. Daarin wordt in ieder vastgelegd hoeveel pagina's de tekst moet worden en wat de invalshoek van het verhaal ongeveer moet zijn.
   2. Daarna kijken we wie het beste een bepaald artikel kan schrijven. Als iemand een bepaald onderwerp heeft aangedragen en heeft aangegeven dat hij/zij daar zelf ook graag over wil schrijven, dan heeft die persoon uiteraard eerste keus. Als dat niet het geval is, kijken we of we direct een geschikt persoon kunnen vinden, anders houden we het open en kan iedereen zich melden om een artikel te schrijven.
   3. De auteurs gaan aan de slag met hun onderwerp en sturen de tekst op naar magazine_AT_ubuntu-nl.org voor de vastgestelde deadline.
   4. De kernredactie plaatst de tekst in Gobby waar de tekst wordt nagekeken op een technisch redacteur en een taalredacteur en daarna nog door de hoofdredacteur.
   5. Als de tekst in orde is, gaat hij naar de vormgever en die maakt de tekst op. Als er nog wat aan moet worden gesleuteld, dan wordt dit gedaan door de auteur zelf of door iemand van de kernredactie.
 * Vervolgens hebben we een indeling gemaakt voor het eerste nummer. Voorlopig ziet die er zo uit:

   1  Cover:   Afhankelijk van inhoud (Math.)
   2  Voorwoord:   Intro op het mag. van de redactie + colofon
              (wie werkten er mee aan dit nummer? (KenSentMe)
   3  Inhoudsopgave:   Wie? Wat?
   4  Release/nieuws:   Interessant Ubuntu nieuws
   5  Release/nieuws:   Belangrijke features in Feisty Fawn (2 of 3 per pag.)
   6  Release/nieuws:   Belangrijke features in Feisty Fawn (2 of 3 per pag.)
   7  Release/nieuws:   Overige features in Feisty Fawn
       8  Ubuntu-NL:      Verslag van Meeting in Den Haag (SWAT)
   9  Ubuntu-NL:      Ubuntu use-case, http://forum.ubuntu-nl.org/message/75082#p75082 (KenSentMe)
   10 Ubuntu-NL:      computerbeurzen in België met ubuntu-be leden + Ubuntu-be op FOSDEM (bartek)
   11 Ubuntu-NL:      0,5 pag column (Seveas) 0,5 pag De tools van... (Emiel van Cad4linux.nl)
   12 Workshop 1:      Intro in IRC, Xchat, netiquette, (???)
   13 Workshop 1:      Intro in IRC, Xchat, netiquette, (???)
   14 Workshop 2:      Evolution (Eendje)
   15 Workshop 2:      Evolution (Eendje)
   16 Workshop 3:      W32codecs etc., het hoe en waarom, is het illegaal, zijn er alternatieven etc. (???)
   17 Workshop 3:      W32codecs etc., het hoe en waarom, is het illegaal, zijn er alternatieven etc. (???)
   18 Games:      Inleiding tot gamen op Linux (native games, wine, cedega) (SWAT)
   19 Games:      Bespreking 2 games: Game 1 ??? Game 2 ???
   20 Workshop 4:      Hoe installeer je LAMP Webserver + mogelijke webbased software in repo's (???)
   21 Workshop 4:      Hoe installeer je LAMP Webserver + mogelijke webbased software in repo's (???)
   22 Workshop 4:      Hoe installeer je LAMP Webserver + mogelijke webbased software in repo's (???)
   23 Workshop 4:      Hoe installeer je LAMP Webserver + mogelijke webbased software in repo's (???)
   24 Workshop 5:     Gobby (bartek)
   25 Workshop 5:      Gobby (bartek)
   26 Tips & Trics:   Iedereen verzamelt korte trucs, handigheidjes, oplossingen voor kleine probleempjes
   27 Tips & Trics:   Iedereen verzamelt korte trucs, handigheidjes, oplossingen voor kleine probleempjes
   28 : ???      Wordt nog bepaald

Zoals je ziet, zijn er nog een heleboel teksten waar nog geen auteur aan is gekoppeld. In een reply op dit topic, kun je je aanmelden voor een bepaalde tekst. Wacht wel even tot je definitief een opdracht van de redactie hebt en een duidelijk omschrijven van wat er van je wordt verwacht.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/23, 22:50:52 »
Citaat
19 Games: Bespreking 2 games: Game 1 ??? Game 2 ???
Ik stel voor om populaire spellen te bespreken en niet twee uit  dezelfde categorie. Ik zat zelf te denken aan:

1. Counterstrike Source of Unreal Tournament
2. Second life of misschien een andere RPG of Stratergie, maar daar ben ik niet zo in thuis
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/23, 22:52:40 »
Citaat van: Ronnie
Citaat
19 Games: Bespreking 2 games: Game 1 ??? Game 2 ???
Ik stel voor om populaire spellen te bespreken en niet twee uit  dezelfde categorie. Ik zat zelf te denken aan:

1. Counterstrike Source of Unreal Tournament
2. Second life of misschien een andere RPG of Stratergie, maar daar ben ik niet zo in thuis
Dankje voor je input. Ik denk zelf dat we vooral games moeten bespreken waar iets nieuws over valt te vertellen, bijvoorbeeld een nieuwe versie of zelfs een helemaal nieuwe game.

Offline Kev

  • Lid
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/23, 23:09:01 »
Zeker veel fotomateriaal over de Ubuntu-be stands op de beurzen, ik dacht eigenlijk om een fotoreportage samen te stellen, uit foto's die getrokken worden door Ubuntero's op deze beurzen, aangezien ik geen fototoestel heb zal dit voor de meer fotograaf onder ons wel een leuke taak vormen, dacht ik he.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline jopy

  • Lid
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/25, 11:49:21 »
Citaat van: KenSentMe
Citaat van: Ronnie
Citaat
19 Games: Bespreking 2 games: Game 1 ??? Game 2 ???
Ik stel voor om populaire spellen te bespreken en niet twee uit  dezelfde categorie. Ik zat zelf te denken aan:

1. Counterstrike Source of Unreal Tournament
2. Second life of misschien een andere RPG of Stratergie, maar daar ben ik niet zo in thuis
Dankje voor je input. Ik denk zelf dat we vooral games moeten bespreken waar iets nieuws over valt te vertellen, bijvoorbeeld een nieuwe versie of zelfs een helemaal nieuwe game.
Het lijkt me handig om er een soort index bij te zetten van goede spellen. (in categorieën verdeelt ofzo) Het is lastig om een goed spel te vinden voor Linux, omdat veel spellen niet afgemaakt zijn en er niet veel spellen zijn.

Je hebt mensen die de artikelen controleren op juistheid (of wat er gezegd wordt ook echt klopt), is dat een taak voor de kernredactie?

Pensacola

  • Gast
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/25, 12:17:31 »
Misschien is het beter om een native linux game te bespreken en eentje die via wine draait, zo kunnen mensen zien dat er ook goeie games voor linux zijn. (counterstrike:source en tremulous ofzo).
Een index van populaire games voor linux is ook een mooi idee...

Offline Soul-Sing

  • Lid
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/25, 12:20:47 »
Citaat van: Pensacola
Misschien is het beter om een native linux game te bespreken en eentje die via wine draait, zo kunnen mensen zien dat er ook goeie games voor linux zijn.
dat was ook mijn idee. :)

[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/25, 12:32:32 »
Het gaat natuurlijk niet alleen om games bij linux. Misschien is t ook leuk wat minder bekende zaken uit de synaptic te bespreken.
Ik ben bv erg onder de indruk van Celestia en de kinderen van tuxpaint.

Een soort onderwerp als: "Grepen uit de schatkamer van de Synaptic" misschien?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/25, 13:25:53 »
Je kan misschien medal of honor allied assault ook aan het licht brengen.?
ZIjn nog heel wat mensen die dat spelen en er moet een manier zijn dat het kan onder linux hoe weet ik zelf jammer genoeg ook niet :(
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/01, 11:41:03 »
Ik wil workshop 4 over de LAMP-server wel schrijven... :D

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/01, 11:44:18 »
Citaat van: Sander50
Ik wil workshop 4 over de LAMP-server wel schrijven... :D
Nice!

Ik zal een dezer dagen wel een opzet maken zoals wij het hadden bedacht tijdens de vergadering.

[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/01, 11:55:00 »
Citaat van: Mescaline
Je kan misschien medal of honor allied assault ook aan het licht brengen.?
ZIjn nog heel wat mensen die dat spelen en er moet een manier zijn dat het kan onder linux hoe weet ik zelf jammer genoeg ook niet :(
Volgens de laatste blogpost van Jos Herni op digiplace.nl kan je dit doen via Cedega (tegen een maandelijkse vergoeding van 5 EUR om het programma te kunnen gebruiken):

http://www.digiplace.nl/pivot/entry.php?id=656

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/01, 11:58:55 »
Citaat van: Karel
Citaat van: Mescaline
Je kan misschien medal of honor allied assault ook aan het licht brengen.?
ZIjn nog heel wat mensen die dat spelen en er moet een manier zijn dat het kan onder linux hoe weet ik zelf jammer genoeg ook niet :(
Volgens de laatste blogpost van Jos Herni op digiplace.nl kan je dit doen via Cedega (tegen een maandelijkse vergoeding van 5 EUR om het programma te kunnen gebruiken):

http://www.digiplace.nl/pivot/entry.php?id=656
Het nadeel van Medal of Honor op Linux is dat de veelgebruikte anti-cheatsoftware DMW niet werkt. Hierdoor wordt multiplayer mohaa wel erg lastig.

Offline SWAT

  • Administrator
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/01, 20:54:53 »
Gelukkig gebruik ik al een lange tijd Cedega en ben er zeer tevreden mee :)
Helaas werkt PunkBuster nog steeds niet (met b.v. Call of Duty) omdat het waarschijnlijk een hele zooi enge Windows hooks heeft (tja, lekker is dat, OS specifiek programmeren)

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/02, 10:35:17 »
Citaat van: SWAT
Gelukkig gebruik ik al een lange tijd Cedega en ben er zeer tevreden mee :)
Helaas werkt PunkBuster nog steeds niet (met b.v. Call of Duty) omdat het waarschijnlijk een hele zooi enge Windows hooks heeft (tja, lekker is dat, OS specifiek programmeren)
Dat is dus vaak het nadeel. De games werken wel native of via cedega/wine, maar de anti-cheat software werkt dan weer niet.

[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/11, 14:42:21 »
Op http://www.nllgg.nl/ubuntu zag ik een zeer lezenswaardige snelstartgids Ubuntu. Ik neem aan dat de redactie van het Ubuntu Magazine dit kent?

meta4

  • Gast
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/14, 12:23:54 »
Leuk, een Ubuntu magazine, zeer goed initiatief wat mij betreft...:)

Als je beginnende Ubuntu gebruikers er ook mee wilt bereiken, dan is het misschien raadzaam om een vaste rubriek : "Ubuntu geinstalleerd... en wat nu" erin op te nemen, dit kun je dan per verschenen nummer uitbreiden. Zo'n rubriek is interessant voor diegenen die de overstap willen maken, maar de houvast nog een beetje missen.

Tot zover mijn bescheiden bijdrage, veel succes !

Paul

[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/14, 19:23:37 »
En natuurlijk in (ieder) magazine een "bestelbon" plaatsen waarmee mensen installatie CD's kunnen bestellen.
Op die manier kun je een veel groter publiek bereiken, met name als een argeloze gast het blad leest en geïnteresseerd raakt.
Mocht dat wenselijk zijn kun je natuurlijk altijd een oproepje plaatsen voor mensen die "distributeur" willen zijn van deze CD's.
Ik weet toevallig dat een onderbuurman van me dat doet voor een Linux Distru. (Vraag me niet welke, ik heb 'm al bijna een jaar niet meer gesproken).
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline Dave

  • Lid
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #18 Gepost op: 2007/03/14, 19:26:11 »
goed punt, vooral ook de starter (blijven) bereiken.
beetje computeridee (PCM) story. de basis blijven herhalen om de starter niet kwijt te raken.

Offline eendje

  • Lid
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #19 Gepost op: 2007/03/14, 22:26:37 »
N.B. het blad zal alleen als PDF verspreidt worden en niet in hardcopy.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #20 Gepost op: 2007/03/14, 22:50:04 »
Daarom ook "bestelbon".
En ik ga ervan uit dat de gemiddelde lezer het toch wel zal uitprinten om op zijn of haar gemakje het te kunnen lezen.
Alhoewel ik veel, héél veel achter mijn (s)laptop zit, lees ik nog steeds (lectuur) het liefste op papier.

*Edit* /me verbruikt een kleine 1000 A4'tjes per maand
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline eendje

  • Lid
[Magazine] Notulen vergadering en eerste indeling
« Reactie #21 Gepost op: 2007/03/16, 21:01:42 »
Citaat van: Chill_Burg
Daarom ook "bestelbon".
En ik ga ervan uit dat de gemiddelde lezer het toch wel zal uitprinten om op zijn of haar gemakje het te kunnen lezen.
Alhoewel ik veel, héél veel achter mijn (s)laptop zit, lees ik nog steeds (lectuur) het liefste op papier.

*Edit* /me verbruikt een kleine 1000 A4'tjes per maand
Aha... Ik lees het liefst ook op papier, dus ik print ook wel het één en ander. Ik heb ook wel tijden gehad dat veel printte, maar 1000 A4-tjes is wel iets boven mij quotum.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?