Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nog steeds geen toegang naar de HD  (gelezen 1240 keer)

Offline Jeroen

  • Lid
nog steeds geen toegang naar de HD
« Gepost op: 2008/01/29, 17:54:53 »
hoi jongens,

ik begin nu echt er zat van te geraken van die !@#$%^&*()_+ schijf

dat mormel wil dus gewoon niet werken cq leesbaar/schrijfbaar

wie kan me asjeblieft helpen?

ik snap geen reet van dat fstab gewauwel....

welk bestands type moet ik hebben? ik wil dus op 2pc's met een externe schijf werken

allebei Buntu 7.10

( heb nu al een aantal keer de boel geformateerd... denk niet dat het best is voor mijn schijf)

Groetjes Jeroen

misschien een idee voor een gedegen how to

Offline Dirk Tas

  • Lid
nog steeds geen toegang naar de HD
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/29, 20:17:59 »
Citaat van: Jeroen
hoi jongens,
ik begin nu echt er zat van te geraken van die !@#$%^&*()_+ schijf
dat mormel wil dus gewoon niet werken cq leesbaar/schrijfbaar
wie kan me asjeblieft helpen?
ik snap geen reet van dat fstab gewauwel....
welk bestands type moet ik hebben? ik wil dus op 2pc's met een externe schijf werken
allebei Buntu 7.10
( heb nu al een aantal keer de boel geformateerd... denk niet dat het best is voor mijn schijf)
Groetjes Jeroen
misschien een idee voor een gedegen how to
Hallo jeroen,


Ik ben even niet mee met de zaak, kun je me eens zeggen welke externe harddisk het is (merk, grootte, ...) en hoe je hem reeds verschillende malen geformateerd hebt (linux, windows ??) Normaal sluit je in Ubuntu 7.10 je externe usb harde schijf aan en komt hij tevoorschijn op je desktop, ik heb een aantal usb sticks liggen van Sandisk en een 2tal usb harde schijven van lacie en dat werkt meteen, ik ben benieuwd naar je verhaal.

Mvg.
Dirk
Ubuntu User #14670

Offline Jeroen

  • Lid
nog steeds geen toegang naar de HD
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/29, 20:50:55 »
Hoi Dirk,

het is een 400 Gig Freecom gedeeld in 4 primary partitions via gparted live cd

eerste boot dan zie ik ze en kan ik er zo in lees openen maar niks toevoegen ( mappen bestanden)

ik heb storage device manager ginstalleerd en nog niks
heb nu : owner,errors=remount-ro,users,user toegevoegd in options van storage device manager...

wat ik eigenlijk wil is gewoon 1 schijf vooor 2 pc's ( laptop/ desktop) is fat 32 dan de weg om te gaan?????

alvast bedankt Gr Jeroen

Offline Dirk Tas

  • Lid
nog steeds geen toegang naar de HD
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/29, 22:18:57 »
Citaat van: Jeroen
Hoi Dirk,
Citaat
het is een 400 Gig Freecom gedeeld in 4 primary partitions via gparted live cd
eerste boot dan zie ik ze en kan ik er zo in lees openen maar niks toevoegen ( mappen bestanden)
Linux/Ubuntu ziet ze dus staan, dus dat is blijkbaar geen probleem
Heb je al eens geprobeerd van er iets op te schrijven als root ? Op die manier weten we dat we NIET kunnen schrijven of dat we niet kunnen schrijven als gebruiker. Open hiervoor een shell en geef het commando 'sudo nautilus'.
In nautilus ga je nu naar /media waar je de 4 partities moet zien staan als mappen, open 1 van deze mappen en plak hier iets in. Lukt dit wel dan kun je schrijven naar je schijf en is het een rechten probleem.  Je zegt overigens dat je 4 primaire partities hebt, hoe zijn die geformateerd ?

Citaat
ik heb storage device manager ginstalleerd en nog niks
heb nu : owner,errors=remount-ro,users,user toegevoegd in options van storage device manager...
Dat programma gebruik ik niet en het is in principe voor dit probleem ook niet nodig

Citaat
wat ik eigenlijk wil is gewoon 1 schijf vooor 2 pc's ( laptop/ desktop) is fat 32 dan de weg om te gaan?????
alvast bedankt Gr Jeroen
Zijn beide computers Ubuntu ? Dan is ieder filesystem dat Linux kent goed, indien er een Windows computer is dan dien je het beste fat32 te gebruiken, NTFS is nog niet echt te vertrouwen, alhoewel dat mijn persoonlijke mening is.

Mvg.
Dirk
Ubuntu User #14670

Offline Jeroen

  • Lid
nog steeds geen toegang naar de HD
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/29, 22:48:32 »
hoi Dirk

ik heb nu de 4 partities in gnome partitioner opnieuw geformateerd als ext3

nu start de boel wel op...

nu heb ik via Gksudo nautilus de rechten aangepast in Jeroen Thuis ipv Root ( dit heb ik gedaan terwijl de schijven niet gemount waren ( ze hadden toen ze gemount waren een Lost en found map die zag ik nu niet)

heb nu ook Sda 1 tm 4 plus 3x 97.9 gig volume en sda in mijn computer staan

ik hoop dat dit in de volgende release beter gaat of snap ik het niet ( ben geen ster met de terminal)

heb net gekeken en de lost en found map is nu in te komen ( geen slotje)

moet ik nu via gksudo nautilus een map aanmaken en die aan Jeroen thuis rechten koppelen en de rest weer als root?

alvast bedankt met Vriendelijke groet Jeroen

( Ik voel me een Noob :( )

Offline Jeroen

  • Lid
nog steeds geen toegang naar de HD
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/29, 23:11:52 »
nou het mag in de Krant ~!!!!!!!

het is eindelijk gelukt !!

ik heb de HD aangezet en Via Gksudo nautilus rechten toegewezen ( de map Lost and found is ROOT)
ik heb een nieuwe map aangemaakt en daar dus mijn rechten gewijzigd in Jeroen Thuis)
en walla succes.....

rest me nog een laatste vraag:
ik heb op mijn laptop ook Buntu staan moet ik nu op mijn laptop het zelfde doen??
en hoe zit dat dan met toegang van de HD????

Heel erg bedankt !!!!

Groetjes Jeroen

PS deze mag ( ik zou bijna zeggen MOET !! in de Wiki )