Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!  (gelezen 4562 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Gepost op: 2014/06/26, 14:12:35 »
Vandaag hebben de Mint-ontwikkelaars Linux Mint 17 Xfce officieel uitgebracht:
http://blog.linuxmint.com/?p=2656

Fantastische distro: mooi, elegant, compleet en met allerlei handige gereedschapjes en aanpassingen aan boord.  =D

Uiteraard heb ik er ook een direct-doen-lijstje voor gemaakt:
https://sites.google.com/site/computertip/8

Doe er je voordeel mee!  :)

Voor de volledigheid: voor sommige oude computers die ooit zijn verkocht met een voorgeïnstalleerde Windows XP, is Linux Mint 13 Xfce een betere keuze dan Linux Mint 17 Xfce.

Dat heeft te maken met de beschikbaarheid van het niet-vrije stuurprogramma nvidia-96 voor oude Nvidia-videokaarten, het beste stuurprogramma voor SiS671/771-videokaarten en met de (non)PAE-kernel.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/26, 17:36:02 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/26, 15:47:14 »
@Pjotr, wat is het verschil tussen Linux Mint 17 Xfce 64 bit en de Linux Mint 17 Qiana 64 bit die ik nu heb draaien op mijn werk Pc?

Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/26, 17:14:38 »
@Henkp, Linux mint 17 , versies naam is Qiana.
Dus alle Mint 17 is Qiana alleen de verschillende werkomgevingen worden apart daarbij vermeld.
Bv Cinnamon, Mate, KDE en Xfce.
Die ene versie is wat zwaarder qua memory gebruik dan de ander en dat komt door bv de toepassingen die er standaard inzitten.
Bekijk dit lijstje maar eens: http://www.linuxmint.com/release.php?id=22
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/26, 18:07:18 »
@pederoco, Ik werk momenteel met Linux mint 17 Qiana Cinnamon, dus ik wilde graag het verschil horen van iemand die de Linux mint 17 Qiana Xfce nu gebruikt.

Vriendelijke groet,
Henk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/26, 18:15:58 »
Ik werk momenteel met Linux mint 17 Qiana Cinnamon, dus ik wilde graag het verschil horen van iemand die de Linux mint 17 Qiana Xfce nu gebruikt.
Cinnamon heeft meer toeters en bellen; die is het vlaggeschip van Mint. Erg mooi, maar gebruikt daardoor relatief wat meer systeemkracht. De "Audi" van de Mintfamilie.

Xfce is de lichtgewicht; elegant, vraagt vrij weinig systeemkracht, maar is toch even compleet en gebruikersvriendelijk als Cinnamon. De "Volkswagen" van de Mintfamilie.

Waaraan je de voorkeur geeft, is grotendeels een kwestie van smaak. Voor de meeste gebruikers maakt het in de praktijk totaal niet uit: met beide kunnen de meesten goed uit de voeten. Kortom: probeer 'm zelf eens uit!  =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/26, 18:38:40 »
@Pjotr, Dit is tenminste een antwoord waar ik wat aan heb, en ik heb hem al gedownload en nog wel een beetje ruimte om hem uit te proberen  =D

Vriendelijk bedankt,
Henk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/26, 20:43:57 »
Zowat alle informatie is altijd wel elders te vinden.... Dat kunnen we dan wel gaan lopen roepen tegen iederéén die op dit forum een vraag stelt. Zo'n houding lijkt me nou niet bepaald erg nuttig.

Ik vond het geen probleem om als gebruiker van beide werkomgevingen, even mijn ervaringen te melden over de verschillen. Overigens was het antwoord van pederoco ook nuttig, omdat de vraag aanvankelijk wat onduidelijk was gesteld.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/26, 22:49:43 »
Beste @femke98, waar is dit Forum voor?. En is er iemand verplicht om een antwoord te geven?, ik dacht het niet. en de toon die u slaat staat mij al helemaal niet aan daar ik niet bij u in de klas heb gezeten, dus als u graag de bezoekers van dit forum weg wil hebben, dan moet u zeker op deze manier verder gaan!!

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/26, 23:07:39 »
Persoonlijk vind ik de huidige mint versies bijzonder gepolijst
« Laatst bewerkt op: 2014/06/26, 23:10:21 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/27, 11:55:38 »
Citaat
Zowat alle informatie is altijd wel elders te vinden.... Dat kunnen we dan wel gaan lopen roepen tegen iederéén die op dit forum een vraag stelt. Zo'n houding lijkt me nou niet bepaald erg nuttig.
Klopt helemaal, dat ben ik met je eens. Maar het antwoord van pederoco was in principe hetzelfde antwoord als wat jij gaf. Maar HenkP had daar niets aan, schrijft hij. Toch was de informatie erg nuttig.
Niet de boel gaan lopen verdraaien. Daar kom je bij mij niet mee weg.

Antwoord pederoco nuttig: mee eens, want de oorspronkelijke vraag was onduidelijk. Maar pederoco's antwoord ging over een ander aspect dan waar ik het over had.

Tegen Henkp gaan lopen roepen dat-ie z'n informatie maar zelf bij elkaar moet scharrelen: daar hoor ik je ineens niet meer over, en dat is waar Henkp, m.i. terecht, bezwaar tegen maakt.

Ondertussen hoop ik, dat je Henkp niet hebt weggejaagd met je gedoe.

En nou ben ik wel goed klaar met dit zinloze geneuzel. Pffff.....

Dus terzake: @allen: heb je al ervaring opgedaan met Mint 17 Xfce? Meld je ervaringen in dit draadje!   :)

Offline yJi

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/27, 12:23:08 »
@pederoco, Ik werk momenteel met Linux mint 17 Qiana Cinnamon, dus ik wilde graag het verschil horen van iemand die de Linux mint 17 Qiana Xfce nu gebruikt.

Vriendelijke groet,
Henk

Nu bij mij geeft Linux Mint 17 Qiana een probleem dat het dan niet de video chip gebruikt, dan gebruikt ie immers de processor daarvoor. Heb nu Mint 17 xfce er 3 dagen opstaan nu, en daar werkt dit voor mij dus beter dan 17 Qiana. Daar wordt de video chip wel gebruikt en het ziet er naar mijn gevoel ook beter uit dan Mint 13 Maya en Mint 17 Qiana.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/27, 13:08:33 »
@femke98: Gelukkig kun je voor YouTube nog SMTube installeren. Dat is een app voor YouTube die dus zonder Flash werkt en ook zeer goed draait op oude PC's (mijn hele oude laptop draait hem ook prima) :)

Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/27, 13:47:36 »
@femke98: Ja, ik had je post wel gelezen hoor ;) Ik reageerde alleen maar even ter informatie, mocht je toevallig een oude computer treffen die geen Flash aan kan en waarop HTML5 niet helemaal lekker draait :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/27, 20:39:57 »
Er is helemaal niets mis met Linux Mint 17 Xfce,  prima distro voor de wat oudere pc of voor mensen die geen poespas willen. 
Wat mij betreft de beste Xfce desktop.

« Laatst bewerkt op: 2014/06/28, 21:36:32 door RikRik »

Offline MKe

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/27, 20:56:30 »
Hoe is Mint XFCE in vergelijking to Xubuntu? Ik zit nog te twijfelen welke distro ik ga installeren op mijn oude PC (2 gb, Core Dual 1.6 gHz). Ik heb Mint eigelijk nog nooit geprobeert, omdat ik de meerwaarde niet zie, maar misschien zou ik dat een keer moeten doen, aangezien veel mensen enthousiast over dee nieuwe versie zijn.

Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/27, 22:09:37 »
Op mijn eigen notebook draait Mint 17 Cinnamon als een zonnetje. Maar ik heb twee vreemde ervaringen met Mint 17 op twee oude bakkies.

Op de eerste installeerde ik Mint 17 Cinnamon en op de tweede Mint 17 Xfce.
In beide gevallen ging de installatie goed totdat de vraag kwam of ik nog door wilde gaan met experimenteren of dat ik wilde booten.
Kies je voor het laatste dan gaat normaliter de dvd-lade open. Nadat je de installatie- dvd hebt verwijderd en [Enter] hebt gegeven,  boot de machine.

In deze twee gevallen echter hetzelfde onverwachte verschijnsel: wel de vraag, wel de opening van de dvd-lade maar  niet de reboot. De enige mogelijkheid die ik vond was: door het ingedrukt houden van de uit-knop de machine afsluiten. Daarna kon in beide gevallen de machine gewoon weer worden gestart en er verder mee worden gewerkt.
Een beetje pijnlijk als het -zoals in het eerste geval - gebeurt tijdens een promo voor een computerclub. :o
De enige reden die ik kan verzinnen is dat ik mogelijk geen 64 maar een 32-bits versie had moeten gebruiken.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/27, 22:35:21 »
Mijn ervaring met de Linux  Xfce is zeer goed na 1 dag testen en de Linux Mint 17 Qiana Cinnemon bevalt helemaal goed na een week of 6 dat ik er hele dagen mee werk. Ze lijken alle 2 heel veel op Win7 dus voor de beginners een heel gemakkelijke overstap. Ze zijn dus niet te vergelijken met Ubuntu en Xubuntu die ik ook zelf regelmatig gebruik.
Maar waar ik vandaag eindelijk achter kwam is dat op de Ubuntu en de Xubuntu wel IPv6 werkt en de Mint 17 dus niet en dat vind ik wel jammer daar het onder mijn Win7 ook al jaren goed werkt en ik daar dus mee verwend ben zeker de laatste tijd nu er steeds meer providers op IPv6 overgaan.
Ik had de Xubuntu al een poosje op mijn laptop werkend en vond het vreemd dat ik daar wel IPv6 op kon draaien, Tot ik er goed over nadacht en dacht dat het wel eens aan de versies kan liggen dus vandaag op mijn werk Pc Ubuntu ook geïnstalleerd en nu werkt daar dus ook ook de IPv6 op.

Daar ik zelf een weblog heb waar je kan zien of je IPv6 of IPv4 draait kunt zien. http://tuinkalender.wordpress.com/ was het voor mij makkelijk te controleren. en ook op ipv6-test.com/speedtest zie je duidelijk het verschil in snelheid wat de IPv4 en de IPv6 betreft daar de IPv6 sneller is dan de IPv4.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/27, 22:40:13 door Henkp »

Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/27, 22:38:06 »
Mijn ervaring met de Linux  Xfce is zeer goed na 1 dag testen en de Linux Mint 17 Qiana Cinnemon bevalt helemaal goed na een week of 6 dat ik er hele dagen mee werk. Ze lijken alle 2 heel veel op Win7 dus voor de beginners een heel gemakkelijke overstap. Ze zijn dus niet te vergelijken met Ubuntu en Xubuntu die ik ook zelf regelmatig gebruik.
Maar waar ik vandaag eindelijk achter kwam is dat op de Ubuntu en de Xubuntu wel IPv6 werkt en de Mint 17 dus niet en dat vind ik wel jammer daar het onder mijn Win7 ook al jaren goed werkt en ik daar dus mee verwend ben zeker de laatste tijd nu er steeds meer providers op IPv6 overgaan.
Ik had de Xubuntu al een poosje op mijn laptop werkend en vond het vreemd dat ik daar wel IPv6 op kon draaien, Tot ik er goed over nadacht en dacht dat het wel eens aan de versies kan liggen dus vandaag op mijn werk Pc Ubuntu ook geïnstalleerd en nu werkt daar dus ook ook de IPv6 op.

Daar ik zelf een weblog heb waar je kan zien of je IPv6 of IPv4 draait kunt zien. http://tuinkalender.wordpress.com/


Ik weet niet hoe goed je detectie werkt, want IPv6 staat aan hier maar je site zegt dat ik IPv4 gebruik :|

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/27, 22:46:33 »
Dat kan heel goed dat je detectie aan staat, dat staat bij mij ook aan op de Mint 17 op mijn Win7 dualboot, dus dan begrijp ik dat even niet.

Edit:Heb je dan ook al http://ipv6-test.com/speedtest gedraaid?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/27, 22:48:40 door Henkp »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/27, 22:49:27 »
Heeft het niet ook te maken met de instellingen van je router?

Overigens heb ik nog nooit eerder gehoord, dat IPv6 sneller zou zijn dan IPv4....

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #20 Gepost op: 2014/06/27, 22:58:35 »
@Pjotr, ik heb ook van zoveel dingen nog nooit eerder gehoord, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet zo is. Voor dat ik iets zeg of schrijf heb ik dat allang uit getest daar ik niet van plan ben om verwarring te zaaien, ik heb al genoeg meegemaakt in de 26 jaar dat ik met computers speel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #21 Gepost op: 2014/06/27, 23:04:44 »
@Pjotr, ik heb ook van zoveel dingen nog nooit eerder gehoord, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet zo is.
Zeker, maar dat heb ik ook niet beweerd.... Ik zeg alleen, dat ik het voor 't eerst hoor.  :) 

Ik vind je bewering interessant genoeg, om dat eens gericht voor mezelf te gaan uitzoeken.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #22 Gepost op: 2014/06/27, 23:10:03 »
Kijk dat vind ik dan weer leuk ik zal hier een bijlage bij doen met een schermafdruk die ik net gemaakt heb.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #23 Gepost op: 2014/06/27, 23:39:25 »
OK.... een snelle zoektocht lijkt uit te wijzen dat IPv6 onder bepaalde omstandigheden inderdaad wat sneller kan zijn dan IPv4, maar onder andere omstandigheden juist weer wat langzamer. En meestal maakt het niets uit.

Het hangt blijkbaar onder meer af van de apparatuur van de thuisgebruiker en de gebruikte technische infrastructuur, o.a. van de internetaanbieder.

Interessant leesvoer:
http://superuser.com/questions/181601/is-ipv6-faster-than-ipv4

Als algemene stelling kun je dus, denk ik, het beste aanhouden dat het voor de snelheid niet uitmaakt of je IPv6 dan wel IPv4 gebruikt. Uitzonderingen daargelaten.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/27, 23:46:32 door Pjotr »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce is officieel uitgebracht!
« Reactie #24 Gepost op: 2014/06/28, 00:09:24 »
Daar ik zelf een weblog heb waar je kan zien of je IPv6 of IPv4 draait kunt zien. http://tuinkalender.wordpress.com/ was het voor mij makkelijk te controleren. en ook op ipv6-test.com/speedtest zie je duidelijk het verschil in snelheid wat de IPv4 en de IPv6 betreft daar de IPv6 sneller is dan de IPv4.
Ik zit momenteel achter een windows 8.1 pc 64 bit, en volgens jouw link heb ik hier  IPv4. Dus de opmerking van Pjotr zou wel eens juist kunnen zijn:
Citaat
Het hangt blijkbaar onder meer af van de apparatuur van de thuisgebruiker en de gebruikte technische infrastructuur, o.a. van de internetaanbieder.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/28, 00:11:48 door RikRik »