Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opgelost - freeze bij 1e boot - opgelost  (gelezen 4020 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: freeze bij 1e boot
« Reactie #25 Gepost op: 2010/12/01, 10:55:08 »
Da's waar ook....  :P

Enfin, in dat geval: verlaag de swapneiging (swappiness) eens (punt 11.2, linkerkolom):
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse#TOC-Verlaag-de-swapneiging-swappiness-

En schakel de bureaubladeffecten uit (punt 11.12, rechterkolom):
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse#TOC-Overweeg-om-de-bureaubladeffecten-u

Met deze beide ingrepen kun je je computer een heel stuk sneller en soepeler laten draaien, verwacht ik.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/01, 11:36:12 door Pjotr »

Offline andreazzz

  • Lid
Re: freeze bij 1e boot
« Reactie #26 Gepost op: 2010/12/01, 17:47:46 »
Ik heb de ''swappiness'' met succes teruggekregen naar 10. Maar ik krijg hem nou niet verder verminderd naar 1. Als ik nou ''gedit /etc/sysctl.conf'' intyp krijg ik een ''alleen-lezen'' bestand. Hoe kan je dit veranderen zodat je wijzigingen kan aanbrengen? Ik kan niets vinden in de instellingen.

grtz

edit: ik heb niks gezegd :)

edit: is er geen Nederlands taalpakket? Ik kan het niet vinden in het control center en op de site van openSUSE.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/01, 17:56:35 door andreazzz »
Grtz,

AndreaZzZ

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: freeze bij 1e boot
« Reactie #27 Gepost op: 2010/12/01, 18:01:04 »
Ik heb de ''swappiness'' met succes teruggekregen naar 10. Maar ik krijg hem nou niet verder verminderd naar 1. Als ik nou ''gedit /etc/sysctl.conf'' intyp krijg ik een ''alleen-lezen'' bestand. Hoe kan je dit veranderen zodat je wijzigingen kan aanbrengen? Ik kan niets vinden in de instellingen.

grtz

edit: ik heb niks gezegd :)

edit: is er geen Nederlands taalpakket? Ik kan het niet vinden in het control center en op de site van openSUSE.

openSUSE kan 100 % Nederlands worden. Via Yast (zoek daar eens in de systeembeheer-mogelijkheden).

Offline andreazzz

  • Lid
Re: freeze bij 1e boot
« Reactie #28 Gepost op: 2010/12/01, 18:13:30 »
Hij stond onder Dutch  =D
Grtz,

AndreaZzZ

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: freeze bij 1e boot
« Reactie #29 Gepost op: 2010/12/01, 18:27:51 »
Mooi.  :)

En hoe draait-ie nou? Soepel en snel genoeg?

Offline andreazzz

  • Lid
Re: freeze bij 1e boot
« Reactie #30 Gepost op: 2010/12/01, 19:49:34 »
Hij draait nou een stuk sneller dan onder xp!! Alleen, ik wilde net een filmpje openen, maar toen gaf hij een foutmelding dat hij een codec niet vond. Ik heb gekeken op de site van opensuse.com, maar ik kon geen codecs vinden.
Never mind. Dat is niet zo belangrijk, maar ik heb er eigenlijk linux opgezet om te gebruiken om te mixen (muziek). Maar als ik de software wil installeren, nadat ik het bestandje heb uitpakt, geeft hij de volgende foutmelding:

[/home/laptop/Bureaublad/setup-BCD3000-Vista-XP-1.2.0.0.exe]
  End-of-central-directory signature not found.  Either this file is not
  a zipfile, or it constitutes one disk of a multi-part archive.  In the
  latter case the central directory and zipfile comment will be found on
  the last disk(s) of this archive.
zipinfo:  cannot find zipfile directory in one of /home/laptop/Bureaublad/setup-BCD3000-Vista-XP-1.2.0.0.exe or
          /home/laptop/Bureaublad/setup-BCD3000-Vista-XP-1.2.0.0.exe.zip, and cannot find /home/laptop/Bureaublad/setup-BCD3000-Vista-XP-1.2.0.0.exe.ZIP, period.

Ik neem aan dat dit een compatibiliteitsprobleem is, maar ik zou toch graag willen weten, hoe ik dit soort problemen in de toekomst (en nu ook) zou kunnen verhelpen.


Grtz,
Grtz,

AndreaZzZ

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: freeze bij 1e boot
« Reactie #31 Gepost op: 2010/12/01, 19:55:26 »
Installeren van programma's doe je niet via handmatig binnenhalen, zoals in Windows. Maar vanuit de eigen pakketbronnen van openSUSE. Makkelijker en veiliger. Yast - Software - Softwarebeheer. Zoekterm invoeren en aanklikken, dat is alles....  :)

Overigens kun je in principe geen Windowsprogjes installeren in Linux. Die zitten namelijk fundamenteel anders in elkaar.

De multimedia-ondersteuning compleet maken (codecs installeren) is makkelijk. Werk de 12 "direct doen na installatie"-punten eens af, op de openSUSE-pagina van mijn webstek:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse#TOC-DOE-DE-VOLGENDE-TWAALF-DINGEN-DIREC
« Laatst bewerkt op: 2010/12/01, 19:58:38 door Pjotr »

Offline andreazzz

  • Lid
Re: freeze bij 1e boot
« Reactie #32 Gepost op: 2010/12/04, 12:17:00 »
Ik heb nog wat gezocht en aan de hand daarvan heb ik 2 vragen:
1. Kan je Mac os drivers ook op openSUSE installeren?
2. Kan je wel windows drivers installeren als je 98/2000/xp in virtualbox runt? Zo ja, kan je dan ook 98 laten lopen i.v.m. hdd ruimte?

alvast bedankt,
Grtz,

AndreaZzZ

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: freeze bij 1e boot
« Reactie #33 Gepost op: 2010/12/04, 12:41:33 »
Ik heb nog wat gezocht en aan de hand daarvan heb ik 2 vragen:
1. Kan je Mac os drivers ook op openSUSE installeren?

Nee.

Citaat
2. Kan je wel windows drivers installeren als je 98/2000/xp in virtualbox runt? Zo ja, kan je dan ook 98 laten lopen i.v.m. hdd ruimte?

alvast bedankt,

Ja. Maar dan zou ik kiezen voor XP, want die wordt nog ondersteund door Microsoft.  :)

Offline andreazzz

  • Lid
Re: freeze bij 1e boot
« Reactie #34 Gepost op: 2010/12/04, 13:52:52 »
1. Jammer
2. Da's mooi. Maar welk programma kan je daar beter voor gebruiken, virtual box, of Wine? Wat ook meeweegt: welke is kleiner?

Thx,

AndreaZzZ

edit: kan je xp dan op een stickje zetten? Of is dat niet erg makkelijk? (heb ik pas wel ergens gelezen) Of neemt xp dan maar 1-4 gigabyte in beslag?

Ik wil nu wine downloaden, maar ik kom http://download.opensuse.org/repositories/Emulators:/Wine/openSUSE_11.3/ hier. Wat moet ik doen? Moet ik alle losse bestandjes downloaden en installeren?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/04, 18:41:22 door andreazzz »
Grtz,

AndreaZzZ