Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LFS vs. gentoo?  (gelezen 460 keer)

Offline bart85

  • Lid
LFS vs. gentoo?
« Gepost op: 2016/06/17, 22:18:10 »
Op mijn pc heb ik LFS geinstalleerd. Het systeem draait. Het gebruik valt tegen. Ik vind de ondersteuning niet voldoende. Draadloos internet krijg ik niet voor elkaar. LFS wou ik gebruiken om een linuxsysteem beter te leren kennen.
Mijn vraag is of gentoo beter geschikt is om een linux systeem leren te configureren? Het lijkt mij dat bij gentoo de ondersteuning beter is. Ook een gentoo installatie kan vanaf broncode worden opgebouwd. Wat vinden jullie van gentoo?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline vanadium

  • Lid
Re: LFS vs. gentoo?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/17, 22:51:28 »
Als dat je bedoeling is, dan lijkt Arch linux aangeraden. Daar configureer je zelf je systeem onder de motorkap, en ze hebben excellente en begrijpelijke documentatie.

Offline MKe

  • Lid
Re: LFS vs. gentoo?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/18, 07:37:04 »
Yup, Arch is een goede. LFS is wat mij betreft its te veel van het goede. 
Eventueel kun je in mijn blog van een paar jaar geleden zien hoe ik mijn Arch heb ingericht, zie mijn onderschrift.

Re: LFS vs. gentoo?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/18, 10:21:00 »
Ik heb zelf een aantal jaar geleden Gentoo op mijn pc gehad. Dankzij het uitgebreide handboek leer je behoorlijk veel van het Linux-susteem. Op dat punt was het verschil tussen Gentoo en Arch niet heel erg groot (in 2006).
De voordelen van Gentoo, zoals ik het destijds heb ervaart:
- het is een rollende systeem (dankzij updates steeds de nieuwste versie)
- door het zelf installeren en configureren leer je het systeem helemaal kennen
- het systeem is volledig naar je hand te zetten. De use flags zijn hierin een handig middel
- terminal standaard met kleurcodes (handmatig in elke distro aan te passen)

De nadelen volgens mijn ervaring:
- installeren kost wel wat tijd
- updaten ging bij mij nogal traag

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: LFS vs. gentoo?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/18, 11:07:43 »
Arch is ook een rolling release, je zou eventueel ook nog naar antergos kunnen kijken. Dat is arch wat al iets verder voor geconfigureerd is, mocht dat in het begin handiger zijn.
De arch basis zorgt ervoor dat je altijd up to date bent en er is veel info en een goed forum beschikbaar.