Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: intern data netwerk  (gelezen 961 keer)

intern data netwerk
« Gepost op: 2009/02/24, 22:15:58 »
hallo,

dit wil ik graag krijgen. (ik beschrijf dezelfde situatie zoals een vriend heeft zo wil ik het ook ongeveer).
hij heeft in de gang een server staan met ubuntu.
op zijn kamer staat zijn eigen pc en daar staat een hdd icoontje van de map op de server met een aantal gb.
het gaat hierom een intern netwerk dat niet van buiten benadert kan worden.
hoe maak ik dit van een pc?
het enige verschil is dat ik met de server wil kunnen downloaden en intetten (zegmaar gewoon alles).

mvg
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

masson

  • Gast
Re: intern data netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/25, 09:23:58 »
Klinkt als een standaard ubuntu server met bestandsdeling ;) dat is niet zo bijzonder :)

De keuzes die je daar in gaat maken is bijzonder. Zoals kies je voor bestandsdeling van NFS, Samba of SSHFS. Samba is wellicht het handigst, aangezien als je ooit eens gasten krijgt (met Windows) dan kunnen ze er probleemloos bij. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij SSHFS, scheelt weer een poort die je open moet zetten (ivm security).

Als je ook echt internet wil delen met ubuntu, let dan even goed op je huidige verbinding (adsl met ethernet aansluiting?).

Ik weet niet in hoeverre je zelf handig bent met Ubuntu, maar je zou ook andere linux distro's kunnen proberen, zoals clarkconnect.. Deze zijn specifiek voor internet en bestandsdeling bedoeld (zie http://www.clarkconnect.com/info/)


Re: intern data netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/25, 16:12:43 »
Ik denk dat de topicstarter probeert duidelijk te maken dat hij gewoon een grafische interface op die computer wil.
Dus gewoon een normale Ubuntu desktop installatie en daar dan samba bij moet genoeg zijn.


masson

  • Gast
Re: intern data netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/25, 17:29:05 »
Het is nooit erg om te verbreden, danwel je keuze met de goede redenen te maken :)

Niets is zo vervelend om achteraf alles aan te moeten passen :)

En nogmaals, als je echt lui wilt zijn: dan kies je een standaard pakket als clark :)