Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...  (gelezen 702 keer)

Ik ben al sinds 2003 in aanraking gekomen met Linux. Ik ben er ook redelijk in thuis, en ik schrik ook niet echt meer van de commandolijn. Ook via de terminal weet ik me goed te redden. Alleen kom ik er met het volgende niet uit:

Ik help nogal wat mensen aan een Linux installatie op hun computers. Ik maak dus ook regelmatig opstartbare USB-sticks aan om deze te kunnen gebruiken bij een nieuwe installatie. Meestal deed ik dat met een GUI-tooltje die vaak al beschikbaar is op Ubuntu (GTK Disk Creator) of Linux Mint (Mintstick), of zelfs met Unetbootin. Ik merkte wel dat dergelijke tooltjes niet altijd even consequent waren in het opstartbaar maken van een image (dat is afhankelijk van welke distro je gebuikt), dus besloot ik dat in het vervolg met het commando "dd" in de terminal te doen. Niet alleen om die inconsequentie m.b.t. sommige images te ontlopen, maar het is gewoon ook handig dat je zoiets kan als je een systeem voor je neus hebt waar je in het begin geconfronteerd wordt met alleen een opdrachtregel (Arch Linux is daar een mooi voorbeeld van, waar je begint in een terminal). Verder zou "dd" altijd werken, was mij ooit verteld.

Eén ding krijg ik dus niet voor elkaar, en dat is met "dd" een USB-stick opstartbaar te krijgen. Ik heb er inmiddels al een dozijn USB-sticks aan opgeofferd, maar het is me tot op heden nog niet één keer gelukt om via dd een stick opstartbaar te krijgen.

Om een voorbeeld te geven zal ik mijn stappen doornemen, zodat jullie mij kunnen vertellen wat ik wellicht fout doe. Ik sla het formatteerproces gemakshalve even over, omdat dit wel goed gaat. Het gaat verkeerd op het moment dat ik dd gebruik. En in dit voorbeeld ga ik er even vanuit dat de stick is toegekend aan /dev/sdc1:
sudo dd bs=4M if=/media/marqeaux/Downloads/naam-van-de-distro.iso of=/dev/sdc1 && sync
In de terminal gebeurt dan even niks, het ledje op de USB-stick knippert er lustig op los, en op een gegeven moment zegt de terminal dat de ISO is geschreven naar de USB-stick.  Vervolgens koppel ik de USB-stick af, koppel 'm weer aan, en inderdaad: alle bestanden zijn netjes op de stick te zien. Ik log vervolgens uit, start op vanaf de stick, maar die zegt vervolgens: "no operation system found". Afhankelijk van de distro in kwestie krijg ik ook weleens andere meldingen te zien, zoals "missing isolinux", of start de computer meteen door naar GRUB om de normale, al aanwezige systemen op de computer op te starten.

Na zoveel pogingen te hebben gedaan in zowel verschillende *buntu's en Linux Mint heb ik deze handelingen ook nog eens gedaan onder Fedora 25, om te kijken of dit wellicht Ubuntu-specifiek is. Maar nee, want ook daar kreeg ik hetzelfde resultaat, namelijk een USB-stick die niet opstartbaar was.

Er wordt beweert dat "dd" voor dit doeleinde feilloos werkt, maar mij lukt het in ieder geval niet om een USB-stick opstartbaar te maken.

Mijn vraag is: wat is hier aan de hand? En kan iemand dit reproduceren?

P.S. Excuses als ik eens een aantal dagen niet reageer. Ik zit midden in het voorbereiden van een verhuizing.  ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline jolo

  • Lid
Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/21, 15:19:31 »
In jouw commando staat /dev/sdc1
Dat zou moeten zijn /dev/sdc
En had je de usb-stick wel afgekoppeld, alvorens je het dd commando had uitgevoerd? Als je dat hebt gedaan, hoe wordt deze dan getoond in Ubuntu' applicatie Disks/Schijven?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/21, 16:36:25 »
In jouw commando staat /dev/sdc1
Dat zou moeten zijn /dev/sdc
En had je de usb-stick wel afgekoppeld, alvorens je het dd commando had uitgevoerd? Als je dat hebt gedaan, hoe wordt deze dan getoond in Ubuntu' applicatie Disks/Schijven?
Precies: TS schrijft naar een partitie ipv een device/drive.
En wachten totdat sync klaar is...

https://wiki.manjaro.org/index.php?title=Burn_an_ISO_File
https://wiki.archlinux.org/index.php/USB_flash_installation_media
 
« Laatst bewerkt op: 2016/12/21, 16:38:45 door VuurVosje »

Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/21, 17:47:18 »
@ VuurVosje en Jolo,

Dat was ik vergeten te vermelden: Ik had het ook al geprobeerd met "/dev/sdc" (dat deed ik al standaard eigenlijk), maar omdat ik het hiermee niet voor elkaar kreeg probeerde ik het met "sdc1", maar ook hiermee kreeg ik dezelfde uitkomst: USB-stick is niet op te starten.

Uiteraard had ik na het insteken van de USB-stick deze ook meteen weer afgekoppeld, omdat een aangekoppelde device anders "bezet" is en je daardoor niet verder kunt. En "sync" heb ik ook gewoon netjes afgewacht. De terminal geeft netjes aan wanneer de opdracht is afgerond.

Eén ding valt me wel op na een dd commando: de bestanden staan er gewoon op, maar de USB-stick heeft na voltooiing ineens een isofs partitietabel (ISO-9660), in plaats van de in de geformatteerde toestand standaard msdos partitietabel. Daar gebeurt dus iets geks dat ik niet kan verklaren. Ik heb, bij wijze van experiment, nog wel geprobeerd om de binnengehaalde ISO "hybride" te maken, zodat de output van "dd" niet read-only meer is. Dat deed ik met de "isohybrid" commando (het pakket "Xorriso" is daarvoor benodigd):

sudo isohybrid -v /media/marqeaux/Downloads/naam-van-de-distro.iso
Maar ook na deze actie maakte "dd" de bestanden op de USB-schijf weer gewoon zoals eerder beschreven, resulterend in een niet-opstartbare USB-stick.

Voor mij is het geen halszaak hoor. Ik wilde dit "trucje" gewoon eens proberen via de commandolijn, zonder gebruik te hoeven maken van GUI-tooltjes waar het ook wel mee lukt. Voor mij gaat het er meer om dat ik het maximale uit de terminal wil halen om me nóg verder te verdiepen in Unix/Linux-commando's. Maar ja... dan moet 'ie het wel doen hè?  =D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline jolo

  • Lid
Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/21, 18:13:03 »
Zou je dan van de met dd aangemaakte usb-stick de output kunnen posten van
sudo fdisk -l /dev/sdc [Enter]

Ter vergelijking. Bij mij ziet deze er zo uit
jolo@hoofd-pc:~$ sudo fdisk -l /dev/sdc

Waarschuwing: GPT (GUID-partitietabel) gevonden op '/dev/sdc'!
Het programma 'fdisk' ondersteunt GPT niet.  Gebruik GNU 'parted'.


Schijf /dev/sdc: 4009 MB, 4009754624 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 487 cilinders, totaal 7831552 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x48b166e1

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdc1   *           0     2576031     1288016    0  leeg
/dev/sdc2           16048       20655        2304   ef  EFI (FAT-12/16/32)
jolo@hoofd-pc:~$


Als ik dit doe met een Xubuntu ISO, dan is die bij mij, gewoon "bootable".
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/21, 19:32:36 »
En als je de stick achteraf handmatig een boot flag geeft?
(bv met Gparted of Schijven)

Offline peer

  • Lid
Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/22, 07:44:37 »
de iso moet inderdaad hybride zijn. Met de opdracht isohybrid kun je een gewone iso hybride maken. Maar ondertussen zijn de meeste iso's hybride.

ik werk altijd vanuit de directory waar de iso instaat. Dan gebruik ik de volgende opdracht:
sudo dd if=ISO of=/dev/sdc bs=4M
De optie sync gebruik ik nooit en de optie bs=4M kun je ook nog weglaten.

Probeer het eens met de opdracht zonder opties dus
sudo dd if=ISO of=/dev/sdc

Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/22, 09:53:56 »
@Marqeaux
Heb je deze USB-stick al eens geprobeerd op meerdere totaal verschillende computers?
Dat kan namelijk verschillen.
Ik heb er hier ook lang mee zitten worstelen.
Er is eerst en vooral een groot verschil tussen de moderne computer met UEFI aan boord t.o.v. deze met de aloude BIOS.
En als die oudere versie te oud is lukt er bijna niets meer via een USB-stick, enkel nog met een DVD.
Dat heb ik bij mij voor met een van de eerste versies met 64bit processor.

Ik testte verschillende manieren om  een USB-stick aan te maken.
Kijk maar even in het aangehechte lijstje naar de verschillen in de resultaten.
Het hangt naast de gebruikte schrijfmethode eveneens af van welke distro je neemt.
Het lijstje is helemaal nog niet af, duurde al lang genoeg om dit te testen, doch geeft al een beeld.

Citaat
Eén ding valt me wel op na een dd commando: de bestanden staan er gewoon op, maar de USB-stick heeft na voltooiing ineens een isofs partitietabel (ISO-9660), in plaats van de in de geformatteerde toestand standaard msdos partitietabel
En de capaciteit van de stick is plots 4x de originele...
Via gparted maak je een nieuwe msdos partitietabel aan: Device / Create Partition table
En de stick is weer "normaal".
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/22, 13:22:16 »
Hoi Marqeaux,

Ik doe het altijd met de opdracht zoals peer die aanhaalde voor de Ubuntu en Mint iso's en dat check ik dan op mijn eigen PC's voor ik ze opstuur. Je hebt PC's die er niet op booten. Vooral de oudere. Dan grijp ik naar de Plop CD.

Maar dan gaat het eigenlijk altijd goed.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/22, 13:47:05 »
Hoi allen,

Ik zal even per persoon reageren, beginnend met envedeesje:
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt, en dat is iets waar ik zelf ook aan zat te denken toen ik Jolo's posting las met de output van zijn USB-stick. Inderdaad betreft dit een laptop met een ouderwetse BIOS, en niet met EFI. En GPT wordt door mijn machine ook al niet ondersteund. En daar komt (denk ik) het probleem: ook vandaan.

Ik zou dit nog even moeten reproduceren met een oude ISO (heb bijvoorbeeld nog steeds ergens wat oude ISO's op oude schijven staan (Ubuntu 10.04 LTS), en als dan blijkt dat deze wèl bootable is met het "dd" commando, dan is meteen het lek boven.

Alleen: hoe komt het dat "dd" geen enkele ISO bootable krijgt, terwijl ik met een GUI-tooltje dit wel voor elkaar krijg? Dat spreekt elkaar dan weer tegen. Zijn er extra parameters nodig om "dd" precies hetzelfde te laten doen wat een GUI-tooltje wel lukt? Dat moet ik dan maar even uitvinden.

En nee, mijn stick had niet plots 4 keer de originele capaciteit. Sterker nog: hij gaf 0 bytes aan. Apart hè?

@Peer: Dat had ik ook al geprobeerd. Ook met de standaard "if=/ of=/", zonder de extra parameters. Maar ook dat gaf niet het gewenste resultaat. Ik heb het ook met andere waarden geprobeerd, maar nee... geen effect!

@Vuurvosje: Daar was ik ook al op gekomen. Maar nee, dat werkte niet.

@Jolo: aan jouw output valt me meteen iets op, namelijk dat er "EFI" staat. En dan kom ik meteen op hetgeen hierboven al stond: wellicht is mijn machine té oud om met de standaard dd-opdracht een stick bootable te maken (met in het achterhoofd nemend dat alle moderne distro's rekening houden met EFI, en in steeds mindere mate met BIOS. Ik denk dat dáár de kern van het probleem zit.

Ik ben nu met voorbereidingen van mijn komende verhuizen bezig, dus ik ben erg druk daarmee. Ik heb één laptop met EFI, en ik zal het daar eens op moeten proberen. Maar die laptop heeft alleen Windows 8.1 en die staat al ingepakt (ik gebruik Windows nog maar zéér zelden, vandaar!), dus ik zal na mijn verhuizing daar eens verder mee pielen.

Bedankt allemaal voor het meedenken. En natuurlijk jullie tijd en reacties. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/22, 16:48:44 »
Hoi allen,

Ik ben nog even terug om te laten zien wat ik exact gedaan heb m.b.t. het partitioneren van een USB-stick en vervolgens met "dd" een image op deze stick te zetten, met als doel hiervan een opstartbaar systeem op te zetten. En om alles uit te sluiten heb ik:

 1. dit op een andere computer gedaan dan voorheen
 2. dit op een andere distro gedaan (Ubuntu 16.04.1 in plaats van Linux Mint 17.3)
 3. dit testje ook weer met een andere, nog niet eerder gebruikte USB-stick uitgevoerd
 4. dit testje gedaan met een oude image uit 2010 (dus uit het tijdperk vóór EFI). In dit geval gaat het om Ultimate Boot CD, versie 5.0.3.

Hieronder de output van mijn terminal. Ik laat ook expres zien dat na het formatteren de USB-stick NIET aangekoppeld stond bij het schrijven van een image met "dd". Want "sdd" is niet aangekoppeld, en "sdd1" bestaat niet (wat ik uiteraard al wist!). Daarna nog met "parted" even gekeken wat die aantrof op het USB-stickje (voor het overzicht even alleen de info van het USB-stickje meegenomen, dus NIET de partities op de harde schijf), en die gaf iets aan wat niet hoort. Enfin, kijk zelf even naar de hele riedel hieronder:
marqeaux@Marqeaux-Xenial:~$ sudo fdisk -l /dev/sdd
Disk /dev/sdd: 1,9 GiB, 1992294400 bytes, 3891200 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: dos
Disk identifier: 0x00082c25

Apparaat   Op. Start   Einde Sectoren  Size Id Type
/dev/sdd1       2048 3891199  3889152  1,9G  b W95 FAT32
marqeaux@Marqeaux-Xenial:~$ sudo mkfs.vfat -F32 -v -I -n "TEST" /dev/sdd
mkfs.fat 3.0.28 (2015-05-16)
/dev/sdd has 62 heads and 62 sectors per track,
hidden sectors 0x0000;
logical sector size is 512,
using 0xf8 media descriptor, with 3891200 sectors;
drive number 0x80;
filesystem has 2 32-bit FATs and 8 sectors per cluster.
FAT size is 3793 sectors, and provides 485447 clusters.
There are 32 reserved sectors.
Volume ID is 78f61994, volume label TEST       .

marqeaux@Marqeaux-Xenial:~$ sudo umount /dev/sdd
umount: /dev/sdd: not mounted

marqeaux@Marqeaux-Xenial:~$ sudo umount /dev/sdd1
umount: /dev/sdd1: mountpoint not found

marqeaux@Marqeaux-Xenial:~$ sudo dd bs=4M if=/home/marqeaux/Downloads/ubcd503.iso of=/dev/sdd && sync
75+1 records gelezen
75+1 records geschreven
315994112 bytes (316 MB, 301 MiB) copied, 71,3016 s, 4,4 MB/s

marqeaux@Marqeaux-Xenial:~$ sudo fdisk -l /dev/sdd
Disk /dev/sdd: 1,9 GiB, 1992294400 bytes, 3891200 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes

marqeaux@Marqeaux-Xenial:~$ sudo parted -l
Fout: /dev/sdd: onbekend schijflabel
Model:   (scsi)                                                           
Schijf /dev/sdd: 1992MB
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512B/512B
Partitietabel: unknown
Schijfvlaggen:

marqeaux@Marqeaux-Xenial:~$

Wat ik al vermoedde: na het opstarten van de USB-stick zegt mijn computer: "No operating system found!" Daarna weer ingelogd op dezelfde Ubuntu waarmee ik dit stickje heb aangemaakt. Bij het openen in Nautilus zie ik de bestanden gewoon staan. Voor de gein keek ik eens met Gparted wat die ervan vond. En dit zegt het:


Afbeelding 1: Gparted zegt dat de USB-stick ongebruikt is (vanwege het ontbreken van een partitietabel).

Kortom: de opdracht "dd" maakt er een zooitje van, maakt geen opstartvlag aan in dit geval en is dus blijkbaar niet op elke computer even betrouwbaar. Mijn conclusie is dat het bij de één wèl werkt, en bij de ander niet.

Is dit apart of niet?  ???
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/22, 16:56:31 »
Ik heb om te proberen de distributie uit dit artikel http://www.golem.de/news/debian-unterbau-aus-ubuntu-privacy-remix-wird-discreete-linux-1612-125135.html met onderstaand commando op een USB stick gezet.

Zoals hierboven al vermeld werk ik wel vanuit de directory waar de ISO staat.

sudo dd if=Discreete_Linux_2016.1_beta1.hybrid.iso of=/dev/sdh bs=4M

En start prima op!
« Laatst bewerkt op: 2016/12/22, 16:58:43 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jolo

  • Lid
Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/22, 21:35:17 »
Dat er EFI in mijn fdisk output staat, is omdat ik voor dat dd commando een 64 bit Xubuntu ISO had gebruikt. Zodat deze kan opstarten vanaf een pc in (U)EFI modus. Maar ook kan opstarten vanaf een oude pc in BIOS modus. Zolang deze wel een 64 bit CPU heeft. Zoals dat het geval is met de PC 2007 uit mijn onderschrift.

Eventueel zou je het nogmaals kunnen proberen nadat je USB-stick hebt leeggemaakt via commando
  sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=4096 [Enter]

Ook bij het leegmaken, kan de USB-stick beter niet aangekoppeld zijn. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline peer

  • Lid
Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/23, 08:34:02 »
merkwaardig, ik heb ook geen flauw idee. Ik gebruik altijd het dd-commando en heb daar eigenlijk nooit problemen mee.
Wat je zou kunnen proberen is:
brandt een live-cd
start de live-cd
kopieer een iso naar de usb met het dd-commando
probeer de usb-stick te starten.
als de stick nu wel werkt dan moet het probleem in jouw installatie zitten

Offline DeBaas

  • Lid
Re: "dd" terminalopdracht resulteert niet in een opstartbare USB-stick...
« Reactie #14 Gepost op: 2016/12/23, 12:36:46 »
dd, zoals hier gebruikt, overschrijft alles op een USB stick. als het voorbeeld (iso) een ISO-9660 bestandsysteem heeft krijgt de USB dat ook. Niets vreemds aan ;)
Voorheen had je het over isohybrid. Sommige iso's zijn niet voor USB geschikt.
isohybrid NaamVanDe.iso maakt deze (mogelijk) geschikt voor legacy, zeg MBR, installatie.
isohybrid -u NaamVanDe.iso maakt deze (mogelijk) geschikt ook voor UEFI en GPT installatie.

Maar voor zover mij bekend zijn de Ubuntu en Mint istallatie iso's al hybride geschikt voor alle installatie opties. Tot nu heeft dd mij nog niet in de steek gelaten.

Even terzijde, tot nu geen info wat/welke PC/moederbord en evt uitbreidingen de lijdende voorwerpen in dit topic zijn. Mogelijk kunnen daar nog conclusies aan worden verbonden.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/23, 12:43:25 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL