Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Hardware Compatibiliteit algemene vragen..  (gelezen 2055 keer)

Offline Red666

  • Lid
[OPGELOST] Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Gepost op: 2010/03/17, 01:14:19 »
Ik overweeg om over te stappen van WinXP naar Ubuntu. Het idee achter ubuntu en linux in het algemeen spreekt me ontzettend aan. Ook wil ik graag meewerken aan het breken van microsofts monopoly positie.. Maar vooral ben ik onder de indruk van de interface van Ubuntu 9.10 en de beschikbare software zoals Ubuntu Studio.

Dit is niet mijn eerste kennismaking met Linux, ooit begonnen met RedHat. Ik ben echter nooit over gegaan, deels omdat mijn kennis van Ms zoveel groter is dan van Linux/Unix. En omdat ik niet vond dat eerdere versie's geschikt waren voor het grote publiek.

Onlangs ben ik voor iemand met een nieuwe pc aan de gang gegaan met Ubuntu, met de nodige problemen m.b.t. hardware. Dat heeft me weer aan het twijvelen gebracht! Vooral om dat dit om een zeer recent en simpel systeem ging(mobo geintegreerde audio en video kaart).

Maar ik heb besloten om dit keer wat meer door te zetten, anders komt het er nooit van! Daarom de volgende algemene vragen:

- Waar vind ik de meest recente lijst met compatibile  hardware?
- Is er een repository van de communtity waar drivers verzameld worden?
- Als de hw-producent geen Linux driver biedt, waar zoek je dan?
- Ik heb zelf een A8N-SLI mobo van Asus. Ik werk dus met 2videokaarten, is dat problematisch?
- Kan ik problemen verwachten met mijn SATA hardware RAID?
- Hoe is de werking/ondersteuning van hardware van meer obscure merken zoals b.v. Aiptek(tekentablet),Medion(aldi hw)?
- Zijn er bronnen om diepgaande Ubuntu kennis op te doen specifiek gericht op Microsoft experts.

Tot mijn spijt moet ik toegeven al flink gefrustreerd begin te raken, ik ben zo gewend precies te weten hoe ik dingen moet oplossen. Vooral de ondersteuning , of meer het gebrek daaraan, van hardware-producenten is ontmoedigend.
Maar als iedereen over gaat zal dat natuurlijk veranderen! Ben ik zover? We zullen zien..

« Laatst bewerkt op: 2010/03/18, 17:44:22 door Red666 »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/17, 13:58:50 »
Je gaat nog wel antwoorden krijgen die precies vertellen waar je de antwoorden op je vragen kunt vinden, maar in zijn alegemeenheid zou ik willen zeggen: neem een RW DVD of CD, brand daar Ubuntu op en start je PC er mee op. Test of alles werkt. Zo ja: installeren die hap.
Zo nee, dan brand je er een andere distributie op. Waarbij het best een beetje vreemd is, dat bijvoorbeeld Linux Mint (gebaseerd op Ubuntu) het in een aantal gevallen beter doet, dan Ubuntu zelf.

In gevallen waar Ubuntu hapert, heb ik zelf goede ervaringen met openSuse, Pardus Linux en/of Mandriva.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Red666

  • Lid
Re: Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/17, 15:44:14 »
Bedankt voor de feedback. Even voor de duidelijkheid ik heb al gedraaid van de CD. Maar ik zou toch graag iets meer weten voor ik mijn werkende Ms oplossing ombouw naar Linux, vandaar mijn vragen.

Ik gebruik mijn pc vooral als homestudio en als ontwerp gereedschap (cad, tekenfilms).

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/17, 16:45:02 »
1. Waar vind ik de meest recente lijst met compatibile  hardware?
2. Is er een repository van de communtity waar drivers verzameld worden?
3. Als de hw-producent geen Linux driver biedt, waar zoek je dan?
4. Ik heb zelf een A8N-SLI mobo van Asus. Ik werk dus met 2videokaarten, is dat problematisch?
5. Kan ik problemen verwachten met mijn SATA hardware RAID?
6. Hoe is de werking/ondersteuning van hardware van meer obscure merken zoals b.v. Aiptek(tekentablet),Medion(aldi hw)?
7. Zijn er bronnen om diepgaande Ubuntu kennis op te doen specifiek gericht op Microsoft experts.

1. De lijst met supported hardware (niet compleet, maar al wel uitgebreid) is hier te vinden: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/
2. Als de drivers open en vrij beschikbaar zijn, dan zitten deze al in de kernel en dus ook in een standaard installatie (een enkeling daargelaten). Als er geen open drivers zijn, dan ben je afhankelijk van de fabrikant en moet je op die website wezen.
3. Dit is per apparaat weer verschillend, maar bijna nooit is er een goed oplossing. Soms is het mogelijk om een windows driver te gebruiken, dit is ooit het geval bij draadloze netwerkkaarten waar ndiswrapper een windows driver kan gebruiken. Om te beginnen zoek je gewoon op de keywords "ubuntu apparaatnaam" en kijk wat je daar voor resultaten komen.
4. Zelf geen ervaring, maar lees dit artikel maar eens door: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=860&num=1
5. Ik heb wel eens problemen gezien bij het installeren op een bestaande RAID opstelling. Zelf geen ervaring met RAID, dus kan je hierbij niet verder helpen. MAar er zijn genoeg forumposts over te vinden.
6. Dit is per producent verschillend. Door te zoeken op "ubuntu apparaatnaam" kom je al een heel eind. Zie hier: https://help.ubuntu.com/community/AiptekTablet
7. Geen idee. Zoek de forums af naar vragen die je hebt. Linux is zoveel anders dan Windows (voor experts), dat dit waarschijnlijk ook niet op één plek samengevat kan worden.

Ook voor de software die je normaal op Windows gewend was, zul je in veel gevallen een alternatief moeten vinden. Ik zou aanraden om een dualboot installatie te doen, zodat je eerst alles kunt testen voordat je volledig over gaat op Ubuntu. Let bij de installatie wel op je RAID!!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Red666

  • Lid
Re: Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/17, 17:51:11 »
Alweer bedankt!
6. Dit is per producent verschillend. Door te zoeken op "ubuntu apparaatnaam" kom je al een heel eind. Zie hier: https://help.ubuntu.com/community/AiptekTablet
Ja ik moet bekennen dat ik me iets groener heb voorgesteld dan ik ben.. Ik heb al flink zitten zoeken en lezen. Deze link was me al bekend maar ik heb toch weer 1 linkje van je gekeregen dat ik nog niet had!

7. Geen idee. Zoek de forums af naar vragen die je hebt. Linux is zoveel anders dan Windows (voor experts), dat dit waarschijnlijk ook niet op één plek samengevat kan worden.
Ik besef me terdege dat Linux/Unix heel anders is, toch zijn er wel termen en processen/taken die je zou kunnen vertalen/vergelijken. Een dergelijke gids zou kunnen helpen bij het overkrijgen van gebruikers zoals ik, die ruime ervaring hebben met Ms omgevingen, maar nu wel erg ver uit hun comfortzone moeten (met alle gevolgen) om de stap te wagen. Misschien dat ik zelf ooit nog eens zoiets zal schrijven ;)

Ook voor de software die je normaal op Windows gewend was, zul je in veel gevallen een alternatief moeten vinden. Ik zou aanraden om een dualboot installatie te doen, zodat je eerst alles kunt testen voordat je volledig over gaat op Ubuntu. Let bij de installatie wel op je RAID!!
Dat laatste vind ik dus nogal eng. En precies de reden waarom ik dit topic ben gestart, met eigenlijk te algemene vragen.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/17, 18:30:20 »
Je zult per onderwerp toch aparte gedetailleerde vragen moeten gaan stellen voor een concreter antwoord.

Ik zou zeggen begin eerst met de installatie. Waarschijnlijk heb je deze links dan ook al doorgelezen..
https://help.ubuntu.com/community/Installation#Installing%20on%20external%20or%20RAID%20hard%20disks
https://help.ubuntu.com/community/Installation/RAID1%2BLVM
https://help.ubuntu.com/community/Installation/LVMOnRaid

Wat ik begrepen heb, is dat de installatie alleen mogelijk is met een Alternate CD, en niet de LiveCD. Omdat de Alternate versie wat moeilijker is, dan de LiveCD. Kun je deze ook eerst eens virtueel uitproberen. Installeer eens Virtualbox, en download de Alternate ISO. Zo raak je vertrouwd met het installatie systeem. Wanneer je daarmee vertrouwd bent, en genoeg gelezen hebt over RAID, kun je met je eigen systeem beginnen.

Kom je er nog niet uit, stel dan een gedetailleerde vraag op het forum. (Type RAID, schijfindeling etc). De rest van de hardware kun je gaan testen zodra je een dualboot installatie hebt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Red666

  • Lid
Re: Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/17, 18:57:50 »
Je zult per onderwerp toch aparte gedetailleerde vragen moeten gaan stellen voor een concreter antwoord.
Helemaal mee eens.

Ik heb eens in mijn bios gekeken (was lang geleden), ik heb mn os (XP) op een aparte schijf staan. M'n RAID array is dus alleen een datapartitie, dus daar hoef ik waarschijnlijk niks aan te veranderen.

Wat ik op dit moment niet snap, hoe je "ziet" of je hardware goed werkt.

Je hoeft n.l. niet perse iets te zien in de hardware drivers sectie, de terminal commando's en logs geven aan dat ze iets (maar niet perse het merk/model/typenummer van de bewuste hardware) herkennen. Maar op die machine waar ik Ubuntu op gezet heb werken dan toch de grafische kaart (lage resolutie), de audiokaart(in meeste programma's geen geluid bij midi palyback behalve in een mediaplayer) en bijvoorbeeld dat tablet(wel wijzen maar niet tekenen) niet goed.

IK VERWACHT NU GEEN OPLOSSING voor deze problemen (sommigen al opgelost). Maar ik probeer hiermee aan te geven dat het diagnostiseren van problemen in Linux me zwaar valt.

Het zou zelfs een software probleem kunnen zijn, maar ik kan het niet vastpinnen.
Dit ligt natuurlijk ook gewoon aan MIJN gebrekkige kennis van (Linux) zaken.

EDIT : Oh en natuurlijk bedankt voor de links over RAID (had ik nog niet naar gezocht)!!
« Laatst bewerkt op: 2010/03/17, 19:00:54 door Red666 »

Re: Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/18, 11:42:02 »
Drivers zoeken is een typische Windows-hobby. Gezien het open karakter van Linux, werken talloze mensen samen aan uitgebreide hardware-ondersteuning voor een breed scala aan apparaten. Drivers onder Linux werken anders dan oner Windows. Een driver wordt geschreven in de vorm van een kernelmodule. Zodra een apparaat wordt aangesloten, wordt het apparaat-id uitgelezen en door een database met id's en de bijbehorende drivers gehaald. Het is namelijk zo, dat tientallen apparaten met dezelfde chips door één driver aangestuurd kunnen worden. Hierin verschilt Linux wezenlijk van Windows.

Een database met ondersteunde hardware is onmogelijk om bij te houden. Ten eerste, er zijn tienduizenden producten op de markt en ze allemaal testen is een onmogelijke opgave. ten tweede, elke maand komt er een nieuwe kernelversie uit, en dan moet alle hardware weer opnieuw getest worden. Anders dan bij Windows, dat bij elke nieuwe Windows-versie een nieuwe kernel krijgt.


De beste manier om je hardware te testen is door een live-cd te starten en alles uit te proberen.

Offline Red666

  • Lid
Re: Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/18, 16:15:41 »
Bedankt voor de feedback allemaal. Ik denk dat we dit topic wel kunnen sluiten, hoe doe ik dat?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/18, 16:31:25 »
Er is voor de normale forumganger geen mogelijkheid. De gewoonte is om hier in de titel [opgelost] voor te zetten.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Red666

  • Lid
Re: Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/18, 16:38:21 »
Moet ik dat doen? Er is eigenlijk niet echt iets opgelost en ik wil mensen niet op het verkeerde been zetten!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/18, 17:30:47 »
Moet ik dat doen? Er is eigenlijk niet echt iets opgelost en ik wil mensen niet op het verkeerde been zetten!

Je had een aantal vragen wat betreft de compabiliteit met Ubuntu, en deze vragen zijn door een aantal links verduidelijkt. Dus is je vraag wel degelijk opgelost. Je mag er dus gerust [opgelost] voor zetten (graag zelfs)

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Red666

  • Lid
[opgelost] Re: Hardware Compatibiliteit algemene vragen..
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/18, 17:43:39 »
check.